Kirjoittaja Aihe: Kirkko  (Luettu 14233 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kirkko
« Vastaus #30 : 18.06.22 - klo:17:15 »
Älä stressaa ota jäätelö.

Ei niitä jotka joutuivat lähtemään Jerusalemista olleet apostolit lähettämässä.
En huomaa sellaista opetusta, että lähettäkää nuorten ryhmiä vaarallisiin paikkoihin julistamaan.

Raamattua lukemalla varmaan löytyy niitä paikkoja.
"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille".
Eivät ilmeisesti vapaa-ehtoisesti lähteneet, joten joutuivat pakon edessä lähtemään.

Raamattu kertoo, että uskovaisia tappaessaan jotkut luulevat tekevänsä uhripalvelusta Jumalalle.
jne jne

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kirkko
« Vastaus #31 : 18.06.22 - klo:18:57 »
Eihän Raamattu ole lakikirja, vaan lainhenki pitää ottaa myös mukaan kuvaan.

Jos Raamatussa lukee menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia, niin se sanottiin apostoleille.
i Jeesus repinyt siihen porukkaa muualta ja sanonut, että teidän kaikkien tulisi nyt lähteä, vaan Jeesus ymmärsi että on ihmisiä kun eivät voi lähteä.
Esimerkiksi nuoria ei ollut erikseen paikalla.
Sama monesa muussa asiassa Raamatussa, kuten vaikka kymmenysten antamisissa.
Jeesus sanoi, ett ei tule kymmenyksiä jättää antamasta, mutta joka antaa kymmenyksiä ilman että ensin pitää huolta omaisistaan, vaan sanoo, että tämä on Jumalalle, tekee väärin.
Eli ei ymmärrä lainhenkeä.

Sama näissä evankelioimis asioissa.
Ei minusta tulisi lähettää nuorisoporukkaa esimerkiksi muslimimaihin tai johonkin vaarallisiin paikkoihin, vaan itse mentävä jos siltä tuntuu.
Paavalilla oli pakonomainen tarve julistaa ja hän teki sitä.

Minusta kyllä terve harkinta tulisi asioissa olla mukana.
Ei Raamatusta voi ottaa paikkoja ja alkaa niillä painostamaan ihmisiä tekemään asioita.
Jos itse kokee niin se on eriasia, mutta muiden painostaminen ja vaatiminen ei minusta kuulu terveeseen kristillisyyteen.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kirkko
« Vastaus #32 : 19.06.22 - klo:12:55 »
Olin laistamassa YLE Jumalanpalvekuksen tänään kun se oli nimeltä Nuoren seurakunnan veisu-messu.
Istuin kuitenkin ja aloitin. Sepä tempaisi mukaansa kokonaan ! Ei vain musiikkipuoli, joka olikin erinomaista, vaan koko toimituksen sisällinen Kristuksen läsnäolo.

Saarna oli annetun evankeliumin mukainen, ahneutta ja itsekkyyttä vastaan.
Saarnaaja täydensi tekstiä napakoin iskuin.

Liturgi oli muuten napakka. Jopa niin, että viinimaljaa kannatteleva nuori avustaja oli pelokas. Silti hänen aitoutensa viiniä kaataessaan ja asetussanoja  sanoessaan puhutteli minua.Rakkaus oli hänessä, silmissä ja arassa hymyssä.

Laulujen sanoissa oli sanomaa.  Jaska Löytynkin laulussa poreili ilo. Soittajat hymyilivät.
Solisti oli upea. Ääni tuli helposti minkään ärsyttämättä. Se on lahja Jumalalta.

https://areena.yle.fi/1-3757226

Nuoren seurakunnan veisumessu Ylöjärven kirkossa. Bändi Maria Joutsi-Laineen johdolla kutsuu laulamaan uusia veisuja ja tuttuja klassikkolauluja. Sari Timonen saarnaa, liturgina Leena Jalkanen. Viittomakielelle tulkattu. Uusinta, esitetty 14.6.2020.

 Tämä oli minulle gospelia parhaimmillaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kirkko
« Vastaus #33 : 07.10.22 - klo:20:28 »
Heränneet on vähän nukahtaneet, Olenkohan minä se paha tässä porukassa?

Varmaan kun nykykörttinä yritän ihan rakkaudella lähimmäisiä saada ymmärtämään kirkon sanoman, joka minusta se alkuperäinen kirkon luterilaisuus on herännäisyyttä isoimmin.

Luterilaisuutemme on minusta se johon meidän uskomme tulisi pitäytyä, kirkon mitä helv, ne nyt on tunnustuskirjat ja lutterin mitkä ne paksut opukset nyt olikaan no jotain, niin niiden perustalle ja ensin lähimmäisten rakastamiselle pitäis kirkon opetuksen kanssa päästä eteenpäin.

Josko ton Oslon Anssi Papin kanssa päästään juttuun, niin me käännetään koko Oslo nuorin perin krtistillisyyden kanssa.
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kirkko
« Vastaus #34 : 29.10.22 - klo:16:01 »
 Kaveri, joku historioitsija, tai suomen jotain historiallisia traumoja kuvaava yritti luterilaiseen kirkkoon liittyä, muttta ei onnistunut helposti, mutta pääsihän kaveri sit lopulta ripille tai johonki.,kuin aina, ei nyt en ehdi.

En muista kundin nimeä, mutta paljon samantapainen kuin itse.
Pena varmaan tietää valveutuneena ihmisenä.
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kirkko
« Vastaus #35 : 29.10.22 - klo:20:23 »
Teemu Laaja histororiitsija
ja hankala tyyppi
Tik toc.


Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kirkko
« Vastaus #37 : 29.10.22 - klo:21:42 »
Olisikohan Teemu Keskisarja?

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/historioitsija-teemu-keskisarjan-liittyminen-kirkkoon-oli-yllattavan-hankalaa-mutta-silti-hanen-mielestaan-kristinusko-on-parasta-mita-talle-maalle-on

Teemu Keskisarjan sukujuuret ovat käsittääkseeni Nivalassa, perinteikkäässä
 ja väkevässä körttipitäjässä.

Tai ei vain käsittääkseni. Olen asiasta  96-prosenttisesti ( pirtun verran ) varma. Nivalassa itse asuin vuodet 1972, 1973 ja 1974. :kahvi:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kirkko
« Vastaus #38 : 30.10.22 - klo:00:07 »
Joo. Tuon takia en ymmärrä näitä nykyvanhempia, jotka eivät kastata lapsiaan, vaan sanovat, että lapsi saa sitten aikuisena päättää itse. Eihän se kaste päätösvaltaa pois vie!

Itse kävin aikuisrippikoulun, ei ollut vaikeaa silloin. Varmasti hyvin seurakuntakohtaista.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Kirkko
« Vastaus #39 : 21.12.22 - klo:22:23 »
Joo. Tuon takia en ymmärrä näitä nykyvanhempia, jotka eivät kastata lapsiaan, vaan sanovat, että lapsi saa sitten aikuisena päättää itse. Eihän se kaste päätösvaltaa pois vie!

Itse kävin aikuisrippikoulun, ei ollut vaikeaa silloin. Varmasti hyvin seurakuntakohtaista.

Se miksi lapsia kastetaan on varmaan hyvin erilaista, siis se miksi.

Eihän kaste tee lasta sen pyhemmäksi kuin ketään kastamatamatontakaan lasta tai eri uskoista hindulasta tai muslimi ipanaa.
Kukaan ei voi toisen uskoa mitata.
Vaikka nämä tatuoidut ja hulluttelia jalkapalloiliat maailman mestaruus kilpailluissa.
Nehän tekee ristinmerkkiä juostessaan kentälle tai tehdessään maalin, mutta niiden elämä noin muuten, voinee olla aika erilaista mitä nyt uskonto kristillinen siis on asettanut.

Itse en kastaisi lasta. Antaisin kakaran itese valita kun aika on.
En veisi siunattavaksikaan, vaikka ehkä se voisi olla hyvä, mutta en voisi ostaa siunausta sillä, kun tiedän lapsen olevan kristitystä maasta, vaan rukoilisin itse lapsen puolesta ja kun hän valitsee mitä valitsee, niin sanoisin, nyt kakara minusta valitsitsit väärin, mutta olet rakas silti jos jonkun ihan huuhaa uskon olisi valinnut.

Kaste on aika vaikea asia ja riidan sillä saa helposti aikaan.

Huh elän nyt maailman liberaalimmista maista.
Jotain uhkaa Norjassa 3 vuotta vankeutta vihapuheesta, kun oli todennut, ettei mies voi olla lesbo.
No maalaisjärjellä selvä juttu, mutta täällä ei.
Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kirkko
« Vastaus #40 : 23.12.22 - klo:11:14 »
Itse en kastaisi lasta. Antaisin kakaran itese valita kun aika on.

Sittenhän voisi jättää lapselle kaikki muutkin lahjat antamatta.

Antaa sitten aikuisena itse päättää, mitä haluaa.

Aikuisena kastettavan pitää ihan itse lausua uskontunnustus. Se on kamalaa! Jos ei usko, mutta toivoisi että uskoo, se ei sitten riitä, eikä saa kastettakaan. Ei voi valita kuulua kirkkoon, jollei valitse myös valehtelemista. Hyvä että homman hoitivat puolestani vanhempani! (Pitääkin muistaa olla heille tästä kiitollinen.) Kyllä, koen saaneeni mieluisan lahjan!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kirkko
« Vastaus #41 : 23.12.22 - klo:11:35 »
Tuo 'antaisin lapsen itse valita' on kummallinen ajatus. Lapsen turvallisuus perustuu siihen, että vanhemmat tekevät valinnat hänen puolestaan. Uhmaiässä toki kiukutellaan vanhempien tahtoa vastaan, mutta isä ja äiti tekevät mielestäni virheen, jos antavat lapselle silloin periksi. Murrosikä on jo aikuistumista ja siihen kuuluu perheessä opittujen arvojen uudelleenarviointi. Niihin useimmiten palataan, mutta silloin jo omalla itsenäisellä päätöksellä.
« Viimeksi muokattu: 24.12.22 - klo:11:01 kirjoittanut Pena »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kirkko
« Vastaus #42 : 23.12.22 - klo:23:12 »
No näinpä...mites kun perhe hajoaa...on sovittu viranomaisen avustuksella miten alaikäisten lasten läsnäolo jakautuu äidin ja isän kesken.
Toinen myötävaikuttaa siihen mitä lapset ajattelevat, kumman luona ollaan mieluummin. Tässä suhteessa isät aina jää häviölle sopimuksista riippumatta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kirkko
« Vastaus #43 : 24.12.22 - klo:14:34 »
Se miksi lapsia kastetaan on varmaan hyvin erilaista, siis se miksi.

Eihän kaste tee lasta sen pyhemmäksi kuin ketään kastamatamatontakaan lasta tai eri uskoista hindulasta tai muslimi ipanaa.
Kukaan ei voi toisen uskoa mitata.
Vaikka nämä tatuoidut ja hulluttelia jalkapalloiliat maailman mestaruus kilpailluissa.
Nehän tekee ristinmerkkiä juostessaan kentälle tai tehdessään maalin, mutta niiden elämä noin muuten, voinee olla aika erilaista mitä nyt uskonto kristillinen siis on asettanut.

Itse en kastaisi lasta. Antaisin kakaran itese valita kun aika on.
En veisi siunattavaksikaan, vaikka ehkä se voisi olla hyvä, mutta en voisi ostaa siunausta sillä, kun tiedän lapsen olevan kristitystä maasta, vaan rukoilisin itse lapsen puolesta ja kun hän valitsee mitä valitsee, niin sanoisin, nyt kakara minusta valitsitsit väärin, mutta olet rakas silti jos jonkun ihan huuhaa uskon olisi valinnut.

Kaste on aika vaikea asia ja riidan sillä saa helposti aikaan.

Huh elän nyt maailman liberaalimmista maista.
Jotain uhkaa Norjassa 3 vuotta vankeutta vihapuheesta, kun oli todennut, ettei mies voi olla lesbo.
No maalaisjärjellä selvä juttu, mutta täällä ei.
Aamen! Heränneelle tummalle ystäväkansallehan kelpaa Jumalaksi yhtä kaikki Allah, Zarathustra, Buddha, Lentävä spagettihirviö, kosminen maailmankaikkeus tai joku muu huuhaa usko kuin luterilaisuus ja sen kasteoppi.  :icon_xmaslol:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kirkko
« Vastaus #44 : 24.12.22 - klo:15:04 »
Kristinusko opettaa Jumalasta, että Hänessä on kolme Persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Luterilaisuus on protestanttinen kristinuskon suuntaus, jonka juuret ovat Martti Lutherin opetuksissa ja 1500-luvun uskonpuhdistuksessa. Luterilainen usko https://evl.fi/tutki-uskoa/mita-usko-on/luterilaisuus  :eusa_pray:

Kaste on lahja  https://evl.fi/tutki-uskoa/kaste-ja-ehtoollinen/kaste  :eusa_pray: