Keskustelu > Yleinen keskustelu

Kotikokki IX

<< < (4/31) > >>

luterilainen:
Tänään meillä oli ruokana raamatullista linssikeittoa.  :eusa_pray:

Riitta-mummi:
Meillä syödään kiitoksin. Raamattua en reseptinä muutoin käytä.

luterilainen:

--- Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi - 10.02.22 - klo:08:27 ---Meillä syödään kiitoksin. Raamattua en reseptinä muutoin käytä.

--- Lainaus päättyy ---
Meille koko Raamattu on aivan kokonansa Jumalan sanaa eikä Hän ole antanut yhtään käskyä tai elämänohjeita ilman pätevää syytä. Siksi Hänen antamiaan ohjeita ja käskyjä noudattamalla ihminen kaikilla elämänsä alueilla saa siunauksen, ja voi hyvin, mutta kapinoimalla tulee kirous, sairaudet ja vastoinkäymiset (5.Moos.28:1-68), ja niskoittelijat saavat tyytyä asumaan kuivassa erämaassa (Ps. 68:7). Meillä on aina Raamattu ruokapöydällä.  :eusa_pray:

Tänään nautimme kiitoksen kanssa aamiaiseksi  kaurapuuroa ja lounaaksi chili sin carnea. Ruuan kera punajuuriviipaleita, raasteita ja ruokajuomana kotikaljaa.  :eusa_pray:

Riitta-mummi:
Teillä on tosi uskovainen koti.

Me popsittiin hapankaali-riisi-pekonilaatikon kanssa Homejuuto-lihapyöryköitä, keitettyä perunaa ja porkkanaa. Oli kastikettakin.

Kiire näitten Pekingin kisojen ruoka-aikataulun kanssa. Ehdittiin kuitenkin syödä.
Jälkikasvu söi äsken lähes kaiken mitä jääkaapista löysin kahvipöytään.

Olen maistellut että mitä kahvia Matti onkaan ostanut, maistoin sen erilaiseksi. Katsoin pakettia, se on pannujauhatusta. Juhla-Mokkaa tosin, ja hyvää siitäkin tulee kun laittaa enemmän poroja.

luterilainen:

--- Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi - 10.02.22 - klo:18:04 ---Teillä on tosi uskovainen koti.

--- Lainaus päättyy ---
Raamattunsa osaava uskova tietää, että luomiskertomuksen mukaan Jumala loi ihmisen kasvissyöjäksi.  :eusa_pray:

”Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne.”
(1Moos.1:29)

Vedenpaisumuksen jälkeen Jumala antoi ihmisille luvan syödä lihaa, koska vedenpaisumuksen päätyttyä Nooa otti kaikkia puhtaita karjaeläimiä, ja puhtaita lintuja, ja uhrasi niistä polttouhrin Herralle (1.Moos.8:14-22), mikä on esikuva Messiaan, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen uhrista, ja tässä yhteydessä Jumala antoi ihmiselle luvan syödä kasvisravinnon ohella myös lihaa.

”Teidän ravintonanne olkoot kaikki olennot, jotka elävät ja liikkuvat. Ne kaikki minä annan nyt teille, niin kuin annoin teille vihreät kasvit.”
(1Moos.9:3)

Jokainen Raamattunsa hyvin osaava uskova tietää, että Jumala jakaa puhtaat, ihmisravinnoksi kelpaavat eläimet, ja epäpuhtaat ihmisravinnoksi kelpaamattomat eläimet, antaessaan ihmisille luvan syödä lihaa (3. Moos.11:1-47).

Ihmisravinnoksi kelpaavaksi tarkoitetut eläimet ovat märehtijöitä, joilla on kokonaan halkinaiset sorkat, kuten lehmä, härkä, lammas, vuohi, poro, hirvi ja peura.

Epäpuhtaita ihmisravinnoksi kelpaamattomia ovat muun muassa kameli, jänis, sika, kissa, koira, hiiret, rotat, käärmeet ja muut epäpuhtaat pikkueläimet. Lintujen kohdalla ihmisravinnoksi kelpaavia ovat kana ja kalkkuna.

Epäpuhtaita ihmisravinnoksi kelpaamattomia ovat petolinnut, jotka ovat myös raadonsyöjiä, kuten kotka, haukka, pöllö, huuhkaja, lepakko, kaarne, varis, kurki, sääksi, haikara ja lokki. Kalojen kohdalla kaikki suomulliset ja evälliset kalat ovat syötäviä, epäpuhtaita ihmisravinnoksi kelpaamattomia ovat ne, joilla ei ole eviä ja suomuksia kuten ravut, äyriäiset ja kotilot (3. Moos.11:1-47).  :eusa_pray:

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta