Kirjoittaja Aihe: Uoamuseoratpa hyvinnii  (Luettu 17917 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #45 : 20.01.22 - klo:08:29 »
Näin loppuivat aamuseuramme vuosilta 2012 ja 2013. Olisiko aiheta ja voimaa jatkaa.
Jos emme enää puhu ' suulla suuremmalla' , kävisikö muutama sana, kuten :
Mitä sulle kuuluu ?, ikäänkuin aamukahvikeskustelun merkeissä.

Minulle seurustelun sakramentti on lähes elämisen ehto. Muutoin enämpi hiljaista on ympärillä. Ikä ja tämä korona eivät salli fyysisiä kohtaamisia.

Rukous tälle päivälle:

Laupias Herramme
 Jeesus Kristus
ole kanssamme
ja ohjaa
ajatuksemme
tärkeimpään,
Jumalan tahdon
tiellä matkaamiseen.
Siunaa meitä
vihalta, vaaralta,
sodalta ja väkivallalta.
Siunaa kotejamme,
perheitämme ja
ystäviämme kaikkialla
maan päällä!

Aamen
             SV 8   https://www.h-y.fi/siionit/vaivaisten-turva-ainoa.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #46 : 20.01.22 - klo:21:14 »
Koettelee vaan ei hylkää Herra.

Herra sotii teidän puolestanne, te olkaa hiljaa.

Heittäkää kaikki murheenne Hänen päällensä, Hän pitää teistä huolen.

.....tuollaiset tässä lyhyesti ulkomuistista.
Nuo ajatukset kysyy paljon uskoa ja luottamusta, niitäkin saamme pyytää Häneltä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #47 : 21.01.22 - klo:04:55 »
Uskon paljous tai vähyys on uskon mittaamista. Sinapinsiemen on pieni, mutta hyvässä maassa siitä kasvaa suuri kasvi. Puulta se ei vaikuta niin kuin Raamatussa kirjoitetaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sinapit

Hyvin se uskon vertaamiseen sopii silti. Se maustaa ja myös lääkitsee.



Uudessa testamentissa esiintyvän sinapin on arveltu tarkoittavan mustasinappia, joka venyy sinappilajeista korkeimmalle. Suotuisissa oloissa se näyttää hurjan kasvun voiman, sillä millin siemen varttuu parhaassa tapauksessa jopa kaksimetriseksi puuksi.
   SILTA, Tamperelainen Seurakuntalehti. Pirjo Silveri

...
Olen alkanut herätä varhain, joten Aamuseurat on sopiva kohtaaminen minulle.
Olen jo yli seitsemän tuntia nukuttuani virkeä, nukuin hyvin. Kun on päivällä ollut enemmän puuhaa, tai olen jostakin väsynyt, kuten eilen sään vaikeuttamasta kaupassakäynnistä, uni on syvempää. En nähnyt untakaan . Muuten melkein joka yö niin tapahtuu.
Olen alkanut muistaa uniani ja pohdin niitä. En 'usko' uniin, enkä horoskooppeihin, mutta alitajunnan uskon olevan ja sieltä nousee merkillisiä juttuja.

MItä kaikkea kuuluukaan elämään ! Minulla entiset aktiviteetin ovat muuttuneet pohtimiseksi. Olen kuin salapoliisi. Tutkailen mikä johtuu mistä, ja miksi.

Luin hiljattain jostakin että paljo pohtiminen ei olisi terveellistä, siitä syntyy alakuloa, masennusta ja ahdistusta. Parempaa nuo ovat silti kuin tyhjänpäiväinen 'pinnallinen tanssahtelu', viihde.
Viihdettä ja ajankulua on myös monenlaista. On mistä valita, ja niin koetan tehdäkin.

Olisiko tästä seurapuheeksi ? Entä virsi joka sopisi ! 

                SV 18  Immanuel jos valollaan  https://www.h-y.fi/siionit/immanuel-jos-valollaan.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #48 : 22.01.22 - klo:09:55 »
Aamun ensimmäinen ajatus kääntyy lähes aina Herran puoleen, Hänen kasvojansa kyselemään. 'Tule Harra Jeesus, kirkasta kasvosi ja ole minulle syntiselle armollinen'.

Kiitos ja ylistys että lupauksesi mukaan näin tapahtuu. Tapahtukoon tahtosi tänänkin päivänä.
Anna tarvittavat voimat, anna tukea palvelumieleen ja ahkeruuteen.

Näin aloitan useimmiten päiväni, pinellä hartaudella , tai ainakin huokailuilla tähän tapaan.
Sitten alkaa päivä paremmin, paljon helpommin ja rakkaudellisimmin kuin ennen.

Olen helposti liian suorasanainen, hätäinen ja kiukkuinen.Tämä on vihdoin tasaantumassa. Näen Herran armoa tässä paljon. Itse en kykenesisi, olisin entinen ellen pahempikin.

Anna Herra palvelijallesi monet synnit, jotka teen ajatuksin, sanoin ja teoin, tänäänkin anteeksi.

Kiitos Jeesus !  Aamen

Isä meidän joka olet taivaassa...https://www.youtube.com/watch?v=JcORqsEkyHE
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #49 : 24.01.22 - klo:05:51 »
Aluevaali on pidetty, ehdokkaat ovat nyt osa valittuja, osa varalla, ja suurin osa pudokkaita.

Tämä voisi olla vertaus taivaallisen puutarhurin valinnoista. Kuitenkaan emme tiedä koskaan kuinka siinä 'vaalissa' käy. Pääsyvaatimuksista on esimerkiksi Vuorisaarnassa lueteltu joitakin ominaisuuksia . Kokonainen pääsyvaatimuslista on vain Puutarhurin tiedossa.

Kun omenapuu tuottaa hyvin kukkia ja sitten  raakileita, kasvuvaiheessa kaikki kukat varisevat. Raakileista osa putoaa ennemmin tai myöhemmin. Osan omenoista nokkivat linnut, osa muumioituu ja vain osasta kehittyy hyvä, kypsä ja kaunis omena. Myös rupisista on johonkin käyttöön, kunhan ruvet poistetaan.

Kauneimmat yksilöt pääsevät esille hedelmämaljoihin koristeeksi. Suurin osa käytetään ravinnoksi.

Näissä aluevaaleissa oli tehtävään selkeämpi valintaperuste ehdokkaalle kuin yleisissä kunta- tai eduskuntavaleissa. Keskeistä oli tieto sote-alan tarpeista.

Toivottavasti tämä vähentää kuntapoliitikkojen ja kansanedustajien tehtäviä, ja paperipinkkoja pöydillä.


SV  44 Suo Jeesus paras opettja



1. Suo, Jeesus, paras opettaja,
itseni oikein tuntea,
sinulle, rakas Vapahtaja,
nyt sydämeni avata,
tilani että tuntisin,
sinulta avun löytäisin.

2. Tien tiedät tyhjään sydämeeni,
en itse tietä tunnekaan.
Siis astu, Jeesus, kurjuuteeni.
Vain sinä pystyt auttamaan.
Minulle saavu voimaksi,
johdata, ole kaikkeni.

3. Kasteessa otit omaksesi,
nyt jatka loppuun tämä työ,
niin että sinun iloksesi
lunastetulla sydän lyö,
kulkisin tiellä taivaaseen,
elämään, riemuun iäiseen.

4. Johdata tielle parannuksen
jo täällä armon aikana.
Suo, että Hengen uudistuksen
löytäisin, Jeesus, sinussa.
Suo jälkiäsi seurata.
Aukaise ovet minussa.

5. Kunniaksesi olet luonut
myös minut tänne maailmaan,
elämän kaikki lahjat suonut
armosta aina ajallaan.
Armosi anna minulle
elää ja kuolla sinulle.

Ruotsalainen 1852, suom. A. Räty 1853, uud. W. Malmivaara 1891, VK 1938 ja VK 1986 uud. J. Löytty, 3. säk. J. Julkunen 2015


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #50 : 27.01.22 - klo:05:52 »
Mietin mikä tekee ihmisestä taitavan.  Olen aiemmin pitänyt Sauli Niinistöä ainostaan oikeistolaisena, hiukan konservatiivina talous-osaajana.

Hänessä on presidenttiyden aikana ja kai sen myötä tullut taitava.
Onko hän tarkoituksella kasvattanut itseään ja tietämystään. Onko se kuitenkin myötäsyntyistä mikä ei ole tullut häntä tuntemattomalle esiin. Vai onko hänkin muuttunut matkalla, kasvanut ihmisenä.

Muuttiko ensimmäisen puolison kuolema , sai aikaan liikahduksen sielun syvyyteen. Vaiko uusi puoliso ja pieni poikalapsi ovat avanneet joitakin solmuja.

Kaikkiaan, hän on aina uskaltanut, mutta nyt hyvin arvostettavalla tavalla. Joskin puheenparttaan seuraaminen vaatii keskittymisyä.

Kun hän otti Uudenvuodenpuheensa lopuksi tervehdyksen toivottaen Jumalan siunausta, tuli alkuun ajatus: Ahaa, amerikkalaisittain. Mutta nyt on muutakin. Uskon hänen uskovan.

Synnyinlahjoilla ja uskon avulla ihminen muuttuu taitavammaksi. Taitoa pitää osata käyttää. Meillä on nyt päämies joka rauhoittaa muitakin kuin omia kansalaiisaan.


VK  576  Oi Herra korkein valtiaamme

1.
Oi Herra, korkein valtiaamme,
kansaamme kaitse, armahda.
Hengelläs siunaa päämies maamme
ja esivaltaa johdata.
Suo vallankäyttöön viisautta
ja vastuun mieltä, rakkautta.

2.
Oi Herra, siunaa Suomen kansa,
tee siitä palvelijasi,
se että täällä toimissansa
sinua aina kuulisi.
Suo mieli uskollinen meille,
varjelus Suomen heimon teille.

3.
Oi Herra, siunaa synnyinmaamme
runsailla taivaan lahjoilla,
niin että ahkeroiden saamme
rakentaa maata rauhassa.
Myös lapsenlapset saavat kiittää,
kun halki aikain armo riittää.


Alfred Brynolf Roos 1868. Virsikirjaan 1886. Uud. komitea 1937, 1984. | Sävelmä: Dimitri Bortnjanski 1822.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #51 : 27.01.22 - klo:06:30 »

   On niinkin, että asema tekee ihmisen. Ihminen on asemansa. Kun ei ole ylempää auktoriteetia kansalla, on uskottava kun ei paremmasta ole tietoa

https://www.youtube.com/watch?v=KVRyVJkU7z8

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #52 : 01.02.22 - klo:08:34 »
Kaikki mitä maailmassa tapahtuu tiedetään hyvin nopeasti kaikkialla ympäri maapallomme.
Kehitys tiedonvälityksessä on edennyt huimaa vauhtia, jopa pelottavan nopeaa. Ihmisen oma rytmi ei keskimääräin ole lähimaillakaan samaa tasoa.

Tästä on seurannut se että myös kaikki ikävä mitä planeetalla sattuu tulee pienen ihmisen, jopa lasten ja vanhusten tietoon. Se myös kasaantuu mieleen ja aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta.

Jos ajatellaan esim. koronaa. Se on nyt levinnyt jopa Tongalle, ainoalle puhtaalle saarelle , jota kohtasi myös suuri maanjäristys ja tuhkapilvi joka peitti luonnon.

Nykyisellä nopeudella apua on onneksi alkanut virrata sinne. Mutta myös korona pääsi livahtamaan.

Näitä luonnonilmiöitä on jatkuvasti jossakin päin, ja niistä kuullaan heti-pian.

Raamatun vitsaukset Egyptissä, ja puheet nyt tapahtuvista lunnonilmiöistä ennustuksina Viimesistä Ajoista nousevat tarkkailijan mieleen.

Meitä on rohkaistu; Älä pelkää, Miinä olen kanssasi nyt ja aina maaimasi loppuun.

On kehotettu olemaan murehtimatta, vaan rukoilemaan ja kiittämään.:

VK 341   https://www.youtube.com/watch?v=9xlodFesU_Y


1.
Kiitos sulle, Jumalani,
armostasi kaikesta,
jota elinaikanani
olen saanut tuntea.
Kiitos sulle kirkkahista,
keväisistä päivistä.
Kiitos myöskin raskahista
syksyn synkän hetkistä.

2.
Kiitos, että rukoukset
monet, monet kuulit sä.
Kiitos, että pyynnöt toiset
eivät saaneet täyttyä.
Kiitos, kun mä hädässäni
avun saan sun kauttasi.
Kiitos, että synneistäni
vapahtavi Poikasi.

3.
Kiitos sulle jokaisesta
elämäni hetkestä.
Kiitos päivän paistehesta
niin kuin pimeydestä.
Kiitos sulle taisteluista,
rististäkin, Jumalain.
Kiitos, että aina muistat,
autat mua tuskissain.

4.
Kiitos sulle kukkasista,
jotka teilläin kukoisti.
Kiitos myöskin ohdakkeista,
jotka mua haavoitti.
Kiitos, että tahdot mulle
elon antaa iäisen.
Kaikesta, oi Herra, sulle
annan ikikiitoksen!




August Ludvig Storm 1891. Suom. Kaarlo J. Rahikainen 1900. Virsikirjaan 1986. | Sävelmä: Oskar Merikanto 1923.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #53 : 02.02.22 - klo:08:56 »
Miten minusta on tullut tällainen !  Ihmetteln välillä, mutta olen taipumassa siihen että näin Jumala minua kuljettaa.

Kesti kauan uskon tien alkuun. Sain olla vapaana kaikesta yli kolmekymmentä vuotta. Kotikasvatus oli kyllä luonut rajat ja meillä oli melko korkeat moraalikäsitykset. Äidin hiljainen uskonelämä ei minuun vaikuttanut.

Elämä vapaudessa ohjasi mielenkiintoisiin harrastuksiin. Tutustuin kiinnostaviin ihmisiin , ja tapasin Matin. Avioiduimme ja siitä alkoi perhe-elämä, äitinä oleminen.

Kun kaksi täysin erilaista luonnetta luovii liiton-merellä on ollut myrskyäjä ja karikkoja. On karahdettu pohjaankin, mutta laivaamme ohjasi kapteeni joka huolehti, että anteeksiantoa ja rakkautta kuitenkin riitti.

Nyt olen saanut elää matkustajana tässä 'laivassa', johon minut pelastettiin 'huvipurresta' jossa oli , muka, niin hauskaa.

Sain samaan aikaan vahvan näyn tästä laivan vaihtamisesta. Itse hyppäsin pois siitä jonka tunsin vievän tuhoon. Siitä toisesta heitettiin pelastusrengas.

Tuon jälkeen alkoi erilainen, mielenkiintoisempi vaihe elämässä. Raamattu tuli tutuksi ja alkoi aueta.Olen myös kohdannut elävän Kristuksen.

Mitään lahjoista, joita niitäkin on ollut lapsuudesta asti, ei ole tarvinnut heittää pois. Vapaa-ehtoisesti olen luovuttanut tarpeettomina monia.

Tärkein lahja on tallessa, Vapahta synneistäni.

Häneen turvaten:    https://www.youtube.com/watch?v=IjZzSKXti8c
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #54 : 04.02.22 - klo:08:54 »
Aamuisin, ennen kuin ehdin ajatuksin Herra puoleen kääntyä, tahtovat mieleen nousta monet huolet ja ikävät ajatukset, elämästä yleensä.

Maailman tämänhetkinen sotaisa tilanne alkaa huolestuttaa. Puolison masentunut mieli myös. Omat kivut ja jaksamiset. Kaiken turhuus ja tympeys.

Nämä ottavat helposti valtaansa ja vievät mukanaan tyytymättömyyteen ja ahdistukseenkin asti.

Olen' kantapään kautta' oppinut ja tottunut kääntämään kaiken tämän Kristuksen harteille. Hän kestää, ja kantaa minut uuteen alkuun, joka päivä.

Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä ! muutamaan kertaan  ja lisäksi syväänhengitystä 3 - 4 kertaa, ja jopa alkaa valjeta ja virvota.
Annetaan voimat palvella, kuunnella ja puhua.
Jospa vielä osaisin kääntää loukkaukset 'parhain päin', kuten osaan jo kiittää kivuista ja valvotuista aamuyöistä.

Paljon ois aihetta lapsella kiittää

https://www.youtube.com/watch?v=36rtYx5Bu_4

ja lapset

https://www.youtube.com/watch?v=DK-1E4PF-Fs
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #55 : 11.01.23 - klo:05:31 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #56 : 11.01.23 - klo:05:44 »
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #57 : 07.03.23 - klo:18:31 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #58 : 03.01.24 - klo:05:44 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Uoamuseoratpa hyvinnii
« Vastaus #59 : 03.01.24 - klo:07:02 »
En muista  :icon_eek:  mutta jos se on SV niin tykkään !   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)