Kirjoittaja Aihe: ihmisyys  (Luettu 46628 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #45 : 01.01.10 - klo:18:47 »
Ääh...tekniikka pettää...

Varottaisin jakamasta ihmisiä niihin, joilla on edellytykset toimia oman onnensa seppinä ja niihin joilla ei ole - muistan itse ihan viisaan Sauli Niinistön kampanjapuheen: Tietysti meillä on sairaita ja köyhiä, ja tietysti me autamme heitä!  Pudistelin päätäni. Mistä tiedät, kumpiin kuulut huomenna?


Sen "hyvinvoinnin" ansiosta, jota nyt halutaan vähintään rajoittaa, meistä itse kukin istuu lämpimässä huoneessa näpyttelemässä läppäriään.

Mikä teistä on liikaa: Päivähoito - peruskoulu - opintotuki - terveydenhuolto jokaiselle?  Tiedättekö edes että juuri näistä on todella kysymys?

Toisaalta - olen ajatellut myös tätä. Saatamme katsella senkin tähden eri silmin tätä, että itse näin vielä ajan jolloin tämä kaikki oli harvojen ylellisyyttä.  Nyt sitä pidetään itsestäänselvyytenä. On oikeastaan mainio asia jos pari-kolmekymmentä votta noremmat hoksaavat sen ja mainitsevat ikätovereilleen, että työelämään ei ihan voi mennä vain jos se "on mun juttu" sillä siitä asenteesta lähtee liikkeelle pakko purkaa kaikki. Samoin välttämättömyydestä relata pikku drinksuilla päivittäin.

Tämä on neljäs läpielämäni lama - en pidä pahimpana, mtta en suinkaan parhaana.  Emmekö pitäisi voittamastamme  kiinni, ja jakaisi omastamme vielä niillekin maille joissa tätä ei ole?  Kun itse olin ensi kertaa kokonaan ilman ruokaa neljä päivää, päätin, ettei kukaan saa olla, tästä lähtien kaikki mitä en tarvitse itselleni on minulla liikaa.
« Viimeksi muokattu: 01.01.10 - klo:18:51 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #46 : 01.01.10 - klo:19:05 »
ANTEEKSI jankutus, tai siis tasan saman toisto!  Tämä masiina väitti minulle, ettei voi korjata ja oli sitten korjannut ja kun yritin saada toista viestiä pois se ei ottanut ja...ja...ja...

Meillä on hyvin. Ei jokaisella!

Tämä vielä: Kumpi on omasta mielestänne elämänne tarkoitus?  Takoa luja oma onni jota ei joka poika heilautakaan - vai takoa toiselle onnea, meni se sitten siltä toiselta kumoon tai ei?  Ei, en ylvästele, minulla ei ole siihen pienintäkään syytä. Milloin ikinä voin, kerään itselleni, ja kai aina täytyy tärskähtää joko itsellä tai lähipiirissä, että muistan omat pyhät puheeni.  Siitä huolimatta se sairauden tuoma nälkäkuuri  (vaarallinen vielä) oli jotakin jota ehkä en nyt enää antaisi pois. Niukkuus on vielä muuta kuin se oli... eikä ollut vielä leipäjonoja. Ainoa mikä lohdutti oli se ettei ollut lapsia pyytämässä ruokaa.

Mutta se taisi olla hyväksi koko sosieteetilleni. Minun seurapiirilläni on taipumus ajatella juuri näin: Itsepä ovat sotkeneet asiansa.  Minun kohdallani jokainen tiesi, etten ollut, ja kyllä siitä vähän yleistä kynsien pureskelua seurasikin. Se oli oppijakso käytännön sosiaaliturvasta meille jokaiselle, ja erittäin tervetullut olikin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: ihmisyys
« Vastaus #47 : 01.01.10 - klo:19:12 »
Ääh...tekniikka pettää...

Mikä teistä on liikaa: Päivähoito - peruskoulu - opintotuki - terveydenhuolto jokaiselle?  Tiedättekö edes että juuri näistä on todella kysymys?

Hyvä esimerkki päivähoidosta on se, että pienituloisten päivähoitomaksuja alennettiin ja suurituloisten korotettiin. 50 prosentilla maksu aleni, 12 prosentilla pysyi nykyisenä ja 38 prosentilla maksuja korotettiin. Perusopetusjärjestelmä on Suomessa täysin toimiva. Opintorahaa on korotettu juuri 30%, lisäksi on korotettu vanhempien ja opiskelijoiden tulorajoja niin, että lähes poikkeuksetta myös kaikki ammattiin opiskelevat saavat opintorahaa. Terveydenhoitojärjestelmämme on toimiva päinvastaisista väitteistä huolimatta.


Lainaus
Tämä on neljäs läpielämäni lama - en pidä pahimpana, mtta en suinkaan parhaana.  Emmekö pitäisi voittamastamme  kiinni, ja jakaisi omastamme vielä niillekin maille joissa tätä ei ole?  Kun itse olin ensi kertaa kokonaan ilman ruokaa neljä päivää, päätin, ettei kukaan saa olla, tästä lähtien kaikki mitä en tarvitse itselleni on minulla liikaa.

Nykyistä vauhtia valtio velkaantuu laman takia noin 100 prosenttia. Eli velka nousee 54 mrd. eurosta 100-103 mrd. euroon. Kuntien velka nousee arvion mukaan runsaasta 8 mrd. eurosta 12-13 mrd. euroon. Näin tapahtuu siksi, että verotulot ovat vähentyneet, mutta lakisääteisistä menot on kuitenkin katettava. Lisäksi on elvytettävä. 2010-luvulla ei ole mitään jaettavaa, koska valtio ja kunnat ovat ylivelkaantuneita, velan lyhennykset ja korot rajoittavat taloudellisen liikkumavaran minimiin. Lisäksi on pidettävä huolta suurenevan eläkeläisväestön kasvavista sosiaali- ja terveysmenoista sekä rahoitettava eläkkeet. Käytännössä on niin, ettemme voi jakaa minnekään mitään, koska ei ole jaettavaa. Näin kuitenkin teemme vastoin kaikkia taloudellisia realiteetteja. Jos talouskasvua ei tule seuraavaan kahteen vuoteen, ollaan kuvaamassani ylivelkaantumistilanteessa, joka purkautuu vain menoja vähentämällä ja veroja nostamalla. Olisi hyvä, että tosiasiat pidetään mielessä. Ja suomalaisen yhteiskunnan tosiasiat kohtamaan jokainen suomalainen 2010- ja vielä 2020-luvullakin. Eläkeläisväestön osuus on suurimmillaan vasta 2040-luvulla. Olemme siis kohtaamassa kansantalouden suurimman menopaineen juuri silloin, kun velkamme on suurimmillaan.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #48 : 01.01.10 - klo:19:26 »
- Voimme aloittaa jakamalla työn. Se edellyttää halukkuutta siihen että tyydymme pienempään palkkatasoon itse kukin. Tällä on jo nyt havaittu olevan muutama luovuttamaton etu niissä yksiköissä, jotka ovat suostuneet yrittämään:
--- Ammattiin koulutettujen ammattitaito pysyy yllä
--- Kukaan ei pääse omaksumaan identiteetikseen mitään minä-en-ole-työvoimaa. Tämä käsitys itsestä syntyy tutkimusten mukaan kahdessa vuodessa. Laman helpotettua meillä ei ole selvitettävänä muutamalle kymmenelle tuhannelle työvoimaan kuuluvalle, että näin se nyt vain kuulkaas on.
--- Kas kummaa: Kaksi puolipäiväistä tekee kuulemma kolmen ihmisen työt.

Tiedän monet käytännön hankaluudet kyllä siitä työnantajan sotu-maksusta (kuin sen nyt käykin) alkaen, mutta tämä on ehdottomasti kannatettavampi malli kuin nykyratkaisut, vaikka vaativatkin suostumista jokaiselta.

- Minulla itselläni on yhä ylimääräistä rahaa, kirjoja, vaatteita ja nuotteja joita en tarvitse, ja myönnän niiden polttavan käsissäni. Samoin sen, tarvitsenko todella kaiken mihin nyt käytän rahani - kun on joskus pärjännyt paljon vähemmällä. Pianoni annoin sille sukulaistytölle, joka ei ilman instrumenttia olisi päässyt ollenkaan koko oppilaitokseen. Pianon siksi, että no, satuttiin tarvitsemaan piano... Kyllä, kitisen välillä sen perään, mutta en nyt enää niin,  hyvin todennäköisesti hän saa siitä ammattinsa - minä en ollut siinä erityisen etevä. Muilla ei ollut ylimääräisiä...

- Enkä minä ole mikään pyhimys. Jaettavaa on jokaisella joka tahtoo jakaa.
« Viimeksi muokattu: 01.01.10 - klo:19:34 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: ihmisyys
« Vastaus #49 : 01.01.10 - klo:19:54 »
Voimme aloittaa jakamalla työn.

Mielestäni pitäisi tehdä juuri päinvastoin eli lisätä jonkin verran työtunteja/viikko. Mehän teemme huomattavasti vähemmän työtunteja kuin amerikkalaiset tai japanilaiset tai kiinalaiset.

Kun talouskasvu alkaa ja työllisyys kasvaa,  huudetaan iäkästäkin suomalaista takaisin töihin.
Acta, non verba.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: ihmisyys
« Vastaus #50 : 01.01.10 - klo:21:21 »
Koska kysyt, vastaan: Lähtökohtaisesti väittämä todella oli tämä: Suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa ei olla purkamassa, ja koska väite oli perin mutu-pohjainen, vastasin siihen. Tiedän asian koska KELA niitä hoitelee - muutakin kuin vaikeasti sairaiden asioita - ja olin in corpore kuulemassa viran puolesta määräyksen lopettaa.  Niille, jotka eivät päässeet paikalle, piti esimiesten välittää tieto. Asiat koskevat meistä jokaista - eivät niitä, joilla on jotenkin poikkeuksellisen huonosti.

Viranomaisten asiakirjat ovat Suomessa julkisia julkisuuslain mukaan. Tämä koskee myös Kelaa. Kun kysymyksessä on kuvaamasi kaltainen ohjeistus tai ratkaisukäytäntö, siitä on varmasti olemassa useampiakin asiakirjoja. Niiden sisällöstä on jokaisella oikeus saada tieto. Pitää vain osata yksilöidä asiakirja niin, että viranomainen voi sen tunnistaa. Saman lain mukaan viranomaisen on edistettävä toimintansa avoimuutta laatimalla oppaita ym. mm. ratkaisukäytännöstään.

Tiedonsaantioikeutta voisi rajoittaa oikeastaan vain se, että asiakirja on lain nojalla määrätty salassa pidettäväksi.

Näillä tiedoin arvioin, että kuvaamasi 2007 järjestetty ohjeistus on julkinen. Sen asiakirjoihin olisi mielenkiintoista tutustua, jos vain osaisi yksilöidä ne asianomaisille viranomaisille.

Mt



   

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: ihmisyys
« Vastaus #51 : 01.01.10 - klo:21:40 »
Palaan vielä ihan tämän ketjun alkuun. Kiitos Juhani esitelmästä. Minulle on käynyt juuri niin, että minut on rakastettu tänne foorumille ja körttiläisyyden tuntumaan. Tähän asti olen tiennyt herännäisyydestä niin vähän, etten ole osannut sanoa sitoudunko siihen vai en. Nyt voin tunnustauta körttimieliseksi. Pitänee harkita jäsenyyden anomista.  :eusa_angel: 
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #52 : 01.01.10 - klo:22:09 »
Näillä tiedoin arvioin, että kuvaamasi 2007 järjestetty ohjeistus on julkinen. Sen asiakirjoihin olisi mielenkiintoista tutustua, jos vain osaisi yksilöidä ne asianomaisille viranomaisille.

Mt
  

-Yritän alkuvuodesta penkoa itse ohjeistuksen asiakirjojen koodit esille ja palaan asiaan.

Itse olen yllätyksekseni joutunut toteamaan, että KELA evää monesti pääsyn, myös oman ymmärrykseni mukaan, jokaiselle julkisiin asiakirjoihin. Väiteltyäni halsin vähän viehättävämpää tutkimusteemaa kuin itsemurhat ja suunnittelin postgraduatetutkimusta myönnettyjen psykoterapiavarojen käytöstä, loppuraporteista, tuloksellisuudesta sun muusta vähän valoisammasta. KELA ilmoitti erittäin kategorisesti ettei mihinkään sen päätöksiin saa "kukaan ulkopuolinen" tutustua!  Luulin pitkään, että kyseessä on oma väärinkäsitykseni, vakuutin hankkivani itse eettisen toimikunnan luvat sun muut, mutta ei.

Kuka niitä sitten saa tutkia? Meillä on omat lääkärimme, he tutkivat!  Muilla ei ole arkistoihimme asiaa. Ei, kyse ei ole vaitiolosäädöksistä.  Heitä vain "ei saa tutkia!"  Ei, heille ei vain saa tulla tekemään tieteellistä työtä!

No, kuka heidän toimintansa tuloksellisuutta sitten tutkii? Ei kukaan, vastattiin, me tutkimme itse itseämme. No, eduskuntahan se on, tietty,  jolle tuo tutkinta- ja valvontaoikeus ja velvollisuus kuuluu, selvisi, kun jankutin että se kai nyt sentään on mahdotonta! Itse olen pettynyt useita kertoja. Tarvitaan  kaiketi juristi vakuuttamaan, että heidän on näytettävä  mappejaan. Nämä eivät itsessään edes ole niitä salattuja.
« Viimeksi muokattu: 01.01.10 - klo:22:18 kirjoittanut seppos »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #53 : 01.01.10 - klo:22:11 »
- Sori, taas meni tekstinkäsittely kiville.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #54 : 01.01.10 - klo:22:21 »
No, kapteeni laivas, Jumala Taivaass. Eikä se kapteeni sentään kaikkea säädä. Hiljaista pitelee KELAssa säitten ja ilmojen kanssa jo yksistään.  Enää en sen instanssin kanssa rukoile kuin kärsivällisyyttä. Jäi aikanaan taikinasta kun minua Herra leipoi tähän maailmaan, mutta KELA on ollut hyvä opettaja. Ja kirjoittamaankin oppii kun ihmettelee viidettä kertaa että kuinka minä sanon niille kyllin vakuuttavasti, että' tän miehen käsi on kunnian ja omantuntoni kautta oikeasti poikki...
- Tämä kai on ihmisyydessä pisara meressä? Mtta jossakin se meri pisaraakin muistuttaa, aina, pakottaa ainakin kysymään itseltään, jakaisinko todella vielä vähän - myönnetään, kun katsoo tilinauhaa ja vertailee brutto- ja nettoansion määrää.  Voinko minä rakastaa veroja, kuten ehkä suurimmin arvostamani proffa, Lönnqvist, kerran heitti...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: ihmisyys
« Vastaus #55 : 01.01.10 - klo:22:28 »
Jos muistan oikein niin tästä oli aika äsken oikeustapaus, jonka Kela hävisi ja se joutui julkistamaan asiantuntijalääkärien nimet. Olen kerran itse voittanut Kelan paikallistoimiston oikaisulautakunnassa, kun Kela hylkäsi sairauslomani perusteettomasti. Tulee väkisin mieleen, että hommat eivät kestä päivänvaloa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #56 : 01.01.10 - klo:22:35 »
Mielestäni pitäisi tehdä juuri päinvastoin eli lisätä jonkin verran työtunteja/viikko. Mehän teemme huomattavasti vähemmän työtunteja kuin amerikkalaiset tai japanilaiset tai kiinalaiset.

Kun talouskasvu alkaa ja työllisyys kasvaa,  huudetaan iäkästäkin suomalaista takaisin töihin.

- Mutta kun sitä työtä nimen omaan tässä nyt ei jokaiselle riitä!  Otahan ihminen viideksi vodeksi työelämästä pois ja yritä sitten viedä hänet takaisin sinne!  Juuri näiden lapsille tehdään sitten ne fattan hakemukset sillä päivämäärällä kun täyttävät 18, kn mitään työnteon mallia ei ole ollut kasvuvuosina olemassakaan. Eivät ihmiset jalkaa polkemalla rupea kuin ryöväreiksi. Meidän pitäisi joskus päästä samaan tiimiin niin tulisi ainakin kiinnostavaa jälkeä...aivan totta!  

Terveyttä on jo konstikkaampaa tasata, mutta oikeutta työntekoon myös vajaakuntoisille on erittäin kannattavaa myös taloudellisesti sosia, sillä jokaisesta ansaitsemastaan erosta he suorittavat veron. Taitettu indeksi ei saisi koskea sitä moneenko työntuntiin viikossa ihminen on oikeutettu. Nythän näin on. Keskustelin peräti kolmen oppositiopóliitikon kanssa tästä, kaikki vanhoja kehäkettja, ja olin kyllä hämmästynyt siitä että he sanoivat ensin: Ei suinkaan - ei voi olla totta - ja sitten: Eihän tuo kannata! Oli kolmesta suuresta puolueesta, sekä oikealta että vasemmalta. Sitä en ihmettele ettei demareilta mitään kuulunut kuun juttu  masinoitiin heidän hallituskaudellaan...EI, nyt pitää kyllä tarkistaa tämä asia.

Tottakai me voimme siirtää tyynesti syrjään osan väestöä, minusta se vain ei ole inhimillistä, oikein, eikä edes erityisen mielekästä. Kallis ratkaisu, ellei sitten ammuta saman tien. Toisaalta - 90-luvulla ne ymmärsivät ampua itse itsensä, olihan se siistiä, ellei jotunut siivoamaan jälkiä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #57 : 01.01.10 - klo:22:50 »
Jos muistan oikein niin tästä oli aika äsken oikeustapaus, jonka Kela hävisi ja se joutui julkistamaan asiantuntijalääkärien nimet. Olen kerran itse voittanut Kelan paikallistoimiston oikaisulautakunnassa, kun Kela hylkäsi sairauslomani perusteettomasti. Tulee väkisin mieleen, että hommat eivät kestä päivänvaloa.
No sitähän minä tässä yritän selittää. Eivät ne ole mitään herranenkeleitä sillä perusteella, että ovat KELA, eivätkä edes erehtymättömiä kuin paavi ex cathedra.  Ajattelin kertoa sarjan dramaattisia käänteitä, mutta mitäs, menisi  loppukin luottamus... kerronkin sen tähden että sikäli ollaan paremmassa tilanteessa kuin 80-90 -luvuilla jostakin 2000-luvun alusta: myös hoitavalle lääkärille saa kertoa, miksi hänen lausuntonsa potilaasta jonka hän oletettavasti jossakin määrin tuntee,  on hylätty. Josks on saatu jopa neuvotellen edistettyä asioita, joten pikku hiljaa. Tämän hallituksen aikana on menty yhteistyössä hieman takapakkia, mutta se on usein myös paikallistason kysymys.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: ihmisyys
« Vastaus #58 : 01.01.10 - klo:23:27 »
No sitähän minä tässä yritän selittää. Eivät ne ole mitään herranenkeleitä sillä perusteella, että ovat KELA, eivätkä edes erehtymättömiä kuin paavi ex cathedra.  Ajattelin kertoa sarjan dramaattisia käänteitä, mutta mitäs, menisi  loppukin luottamus... kerronkin sen tähden että sikäli ollaan paremmassa tilanteessa kuin 80-90 -luvuilla jostakin 2000-luvun alusta: myös hoitavalle lääkärille saa kertoa, miksi hänen lausuntonsa potilaasta jonka hän oletettavasti jossakin määrin tuntee,  on hylätty. Josks on saatu jopa neuvotellen edistettyä asioita, joten pikku hiljaa. Tämän hallituksen aikana on menty yhteistyössä hieman takapakkia, mutta se on usein myös paikallistason kysymys.

Jäin viime helmikuussa sairauseläkkeelle, mutta en enää millään muista eläkeprosessin etenemistä. Jokatapauksessa pitkään siihen meni kaikkine hakemuksineen, kuntoutustutkimuksineen ynnä muineen. Asiaa auttaa suuresti, jos hoitavalla lääkärillä on kokemusta Kelan metkuista ja minun lääkärillä on. Yksi Suomen parhaista reumatologeista, joka valitettavasti jää kohta ikänsä puolesta eläkkeelle.

Kun Forsberg sanoi kirjoittavansa mulle eläkepaperit niin epäilin homman läpimenoa. Hän vastasi tiukasti silmiin katsoen että sitten valitetaan. Välillä olisin halunnut työkokeiluunkin ja lääkärikin suostui siihen, tosin pitkin hampain ja kirjoitti uudet paperit. Mulla muuten taitaa olla kaikkiaan neljä eläkehakemusta, jotka on menneet Kelalle. Lopullista, joka hyväksyttiin, en ole edes itse nähnyt, kun mielenkiinto loppui. Työvoimatoimiston amm.valinnan ohjaaja tyrmäsi työkokeiluhaaveet lopullisesti. Sisareni tekee Hyksissä työkykyarviointeja ja hän sanoi, ettei mun kannata kokeiluun lähteä. Hän  sanoi, että siinä voi käydä huonosti kun työ loppuu ja sitten joutuu peruspäivärahalle. Ja yleensä sairaus ei ole parantunut, joten eläkkeenhaku rumba alkaa uudestaan.

Kun on sen mankelin läpi kerran päässyt suht.koht. täyspäisenä, niin ei siihen ole toiste halua.

Kela on poliitikkojen hautausmaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #59 : 02.01.10 - klo:04:23 »
Meni valvomisen puolelle tämä yö ajatellessani yhtä jos toistakin. Yrittäisinköhän olla lyhyt?

- Niin - meillä on auttavasti toimiva päivähoitojärjestelmä - perskoulu josta tullaan pitämäänkin kiinni, sillä talous ei tule toimeen ilman koulutettua työvoimaa - opintotukeen ottakoot kantaa käyttäjänsä - vielä useimmille tyydyttävä terveydenhuolto.

Sivustolla väännettiin tätä aivan rautalangasta kysyessäni, mitä toivotaan pois. Onko tästä pääteltävä, ettei ensimmäistäkään? Mutta kuinka on. Tässähän syyllistytään juuri siihen, että "kaikki saavat", myös ne "keskiluokkaiset"?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.