Kirjoittaja Aihe: ihmisyys  (Luettu 46050 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: ihmisyys
« Vastaus #15 : 30.12.09 - klo:15:48 »
Arvoisa herra...Salis ...ystäväkansaa
 Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma?
... eilen kello 19:22 ...  
Eikö olekin tärkeää keskustella siitä, mistä pitäisi keskustella?  :eusa_think:

 :icon_cool:
ps.siis kuunnellaan... 

Oletko gatekeeperi? Foorumin tapauksessa luen ja yritän ymmärtää. Ehkä se sitten on kuntelemista. :icon_confused:
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: ihmisyys
« Vastaus #16 : 30.12.09 - klo:16:13 »
Miten - Juhani ja muut- ymmärrätte kristityn vapauden?

Teidät on kutsuttu vapauteen, veljet. Mutta älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen, vaan rakastakaa ja palvelkaa toisianne. (Gal. 5:13)

Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita. (Joh. 8:32 )

Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita. (Joh. 8:36)

Vaikka olen vapaa ja kaikista riippumaton, olen ruvennut kaikkien orjaksi voittaakseni Kristukselle mahdollisimman monia. (1. Kor. 9:19)


Acta, non verba.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: ihmisyys
« Vastaus #17 : 30.12.09 - klo:17:58 »


    :kahvi:
    Seppos kertoi meille herättäjäjuhlilla korviinsa tulleen utelun Missä teillä istuvat kutsuvieraat? Onhan noita missä-kysymyksiä monenlaisia. Kerronpa yhden: Joskus 1930-luvulla (tai muinoin kuitenkin) kirjailija Jarno Pennanen työskenteli Aamulehden toimittajana Tampereella. Lehti lähetti Pennasen seuraamaan suurta tulipaloa tapahtumapaikalle. Ensi töikseen toimittaja-sanomalehtimies Pennanen kysyi  kiireiseltä palopäälliköltä:

    - Missä täällä ovat lehdistön paikat?

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: ihmisyys
« Vastaus #18 : 30.12.09 - klo:20:20 »
Usko=Rakkaus=Hyviä tekoja.
Miten - Juhani ja muut- ymmärrätte kristityn vapauden?

Teidät on kutsuttu vapauteen, veljet. Mutta älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen, vaan rakastakaa ja palvelkaa toisianne. (Gal. 5:13)

Voisiko asian ilmaista vaihtoehtoisesti: Usko=Rakkaus => seuraa hyviä tekoja ?
Rakastakaa ja palvelkaa toisianne. Ensin rakastetaan, sitten palvellaan?
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

myyrä

  • Vieras
Vs: ihmisyys
« Vastaus #19 : 30.12.09 - klo:23:22 »



Hyvinvointivaltio on riistänyt ihmisiltä oikeuden itse päättää elämästään. Valtio ei vaadi kansalaisilta omaehtoisuutta, itsenäisyyttä, aloitteellisuutta, omien valintojen tekemistä eikä oman elämän hallintaa. Olemmekin siirtynyeet hyvinvointiyhteiskunnasta vaatimusyhteiskuntaan, jossa kansalaiset vaativat valtiota tekemään valintoja puolestaan. Kun ei korosteta vastuun otto omasta elämästä, läheisistä ja yhteiskunnasta, on riskinä, että ihmiset putoavat yhteiskunnan armoille köyhyyteen.

Piispojenkin tehtävänä on johtaa esimerkillä. Ei voi vaatia muilta sitä, mitä ei pysty itsekään täyttämään. Oman itsensä toteuttaminen on juuri keskeinen haaste yhteiskunnassa. Nyt olemme liiaksi valtion pumpulissa.

Tässä on taas sitä kokoomuslaista harhaa = jokainen on oman onnensa seppä. Vaikka kaikilla olisi lähtökohdiltaan samat mahdollisuudet menestyä ja "toteuttaa itseään" niin se ei kuitenkaan tule kaikilta onnistumaan. Kyllä sosiaaliturvaa tarvitaan. Pahoinvointiyhteiskunta tämä nykyisin on todella ja valitettavan monille. USA:ssakin ollaan vähitellen havahtumassa ja tekemässä käännöstä toiseen suuntaan (mm. uusi terveydenhoitolaki), mutta Suomessa jatketaan edelleen esim. kunnallisen terveydenhoidon alasajoa.




« Viimeksi muokattu: 31.12.09 - klo:00:19 kirjoittanut seppos »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #20 : 31.12.09 - klo:11:15 »
Tässä on taas sitä kokoomuslaista harhaa = jokainen on oman onnensa seppä. Vaikka kaikilla olisi lähtökohdiltaan samat mahdollisuudet menestyä ja "toteuttaa itseään"

Niinpä. Ja on hyväksi kysyä välillä itseltään, onko edes tämä totta. Kun vilkaisee ympärilleen - on jopa ammatteja joissa on pakko - alkaa äkkiä hieman kyseenalaistaa. Joku syntyy vaikeavammaisena - joku toinen vammautuu tai sairastuu myöhemmin - meillä on keskuudessamme myös älyllisesti kehitysvammaisia, joiden mahdollisudet syö nopeasti  moni ongelma, joihin on vaikeaa, olettaisin, edes eläytyä. Meille on kaiketi ns annettu järki ajatellaksemme heidänkin hyväänsä, kädet niitä varten jotka eivät voi niitä käyttää itse, ja siihen me tarvitsemme, kas ihmettä,  sosiaaliturvaa.

Pohjoismaissa se on lakisääteinen, keski-Eroopan katolisissa maissa kulttuuri on jo aivan toinen, siellä perheen asia on huolehtia lapsistaan, sairaistaan, vammaisistaan ja vanhuksistaan. Ellei perhe sitä tee, ovat marssijärjestyksessä vuorossa kirkon caritas-järjestöt ja hyväntekeväisyys. Se on jo riskialtista:  Entä jos tämä vapaaehtoiseen hyväntekeväisyyteen sitoutuminen eräänä päivänä loppuu, miten käy niiden, jotka olivat sen varassa?

On kivempaa auttaa itse - suoraan - siitä pääsee fiiliksiin. On ihan eri konsti rakastaa veroja...ja nähdä vielä vaivaa sen hyväksi miten niitä taas käytetään, se on nimittäin parlamentarismissa sittenkin aika temppu tehtäväksi...

USA:n mallin mukaan taas sen perheen leukemialapsi kuolee, jolla ei ole varaa lääkkeisiin - rikkaan pojalla on mahdollisus jäädä eloon. Ansiotaso on riippunut paitsi lahjakkuudesta ja yritteliäisyydestä, myös sukupuolesta ja rodusta. Kummallekaan on paha mahtaa mitään.

Sosiaaliturvaa käytetään väärin - kyllä. Olen itse kohdannut kaksvitosen, joka totesi ettei mene työhön koska työelämä ei ole "hänen juttunsa", on kokeillut eikä tykännyt, ja fatta elättää.  Useampiakin.   Siinä menee äkkinäinen hiljaiseksi.

Silti en uskaltaisi vaihtaa. Kaikkea hyvää voidaan käyttää väärin, mutta se ei vähennä piirullakaan sitä, että se on hyvä.
« Viimeksi muokattu: 31.12.09 - klo:11:21 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: ihmisyys
« Vastaus #21 : 31.12.09 - klo:12:43 »
Tässä on taas sitä kokoomuslaista harhaa = jokainen on oman onnensa seppä. Vaikka kaikilla olisi lähtökohdiltaan samat mahdollisuudet menestyä ja "toteuttaa itseään" niin se ei kuitenkaan tule kaikilta onnistumaan. Kyllä sosiaaliturvaa tarvitaan. Pahoinvointiyhteiskunta tämä nykyisin on todella ja valitettavan monille. USA:ssakin ollaan vähitellen havahtumassa ja tekemässä käännöstä toiseen suuntaan (mm. uusi terveydenhoitolaki), mutta Suomessa jatketaan edelleen esim. kunnallisen terveydenhoidon alasajoa.

Aika halpaa ohittaa ongelma puhumalla kokoomuslaisesta harhasta. Jokainen on todellakin oman onnensa seppä. Ei ole olemassa "joku muuta", joka hoitaisi kansalaisen omia asioita. Kannatan vahvaa sosiaaliturvaa. Mutta turvan pitää olla niille, jotka sitä ihan oikeasti tarvitsevat. Hyvinvointiyhteiskunta on johtanut siihen, että hyvin toimeentulevat ja keskituloiset saavat pitkälti myös ne edut, jotka kuuluisivat vain ja ainoastaan vähätuloisille ja köyhille. Kun kaikille on turvattu subjektiiviset oikeudet, ei jää enää voimavaroja auttaa niitä, jotka turvaa todella tarvitsevat. Ja tiedoksesi: Kansanterveyttä ei ajeta nyt eikä tulevaisuudessa alas. "Kunnallisen terveydenhoito alasajo" on poliittista propagandaa.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #22 : 31.12.09 - klo:13:00 »
Ja tiedoksesi: Kansanterveyttä ei ajeta nyt eikä tulevaisuudessa alas. "Kunnallisen terveydenhoito alasajo" on poliittista propagandaa.

- Myyrä ja Salis, hyvät ystävät: Ikäväkseni joudun työssäni päivittäin todistamaan, että juuri niin ollaan tekemässä, oltiinpa asiasta mitä mieltä hyvänsä. Te kaksi taidatte olla hieman eri linjoilla??
Keväällä 07 KELA kutsui koolle kaikki lääkärit, ja ilmoitti, että nyt pannaan hanat kiinni, piste. Asiasta voidaan olla montaa mieltä jälleen, itse olisin mielusti lainannut Anastasian urputusmerkkejä istuessani ykskaks huhtikuussa työhuoneessani sylissäni kasa hylkyyn menneitä etuisushakemuksia ja katkaistuja eläkkeitä. Ainut yhteinen tekijä oli tämä: Etuisuus päättyy 1.5. Kukaan ei ollut ihmeparantunut.

Niin - montaa mieltä voisi epäilemättä  olla heistä, jota asia koski, eikä minulla ole mahdollisutta levitellä enempiä, mutta tästä ei voi: Alasajo on suunniteltu, harkittu ja sitä toteutetaan kaiken aikaa.  Alun perin tarkoitus oli tehdä katkosta jyrkempi mtta kokoomuspuolue suoritti vaaligallupin ja sen mukaan kannatus romahtaa jos edetään ajatuksella oman onnen sepästä. Päädyttiin hillittyyn linjaan. Perusteena alasajolle on pitkälti EU:n hieman pohjoismaista poikkeava sosiaaliturvan malli.

Tavoitteena oli joskus nuoruudessani yhteiskunta, jossa ei olisi köyhiä - silloin heitä todella oli, ja syntyi nykyinen keskiluokka - tällöin jokainen käyttäisi riittävät rahansa kuten harkitsee ja totta: Lopputulema ei ole tasainen.  Kaiken voi käyttää väärin. Tämä johti kuitenkin koulutuksen ja terveydenhuollon tasa-arvoon, jota moni ei enää haluakaan poistettavan.

Sitten jouduttiin pureskelemaan kynsiä kun mietittiin, onko alkoholistin lapsen syytä se että isukki ryyppäsi rahat. Pitäisikö tätäkin sukupolvea auttaa? Sitä ei viitsittäisi tehdä...kun olin tenava ne hyvällä onnella kuolivat hoidon puutteessa pois ainakin niissä satamakortteleissa joissa vartuin.  Ihan totta. Täällä Suomessa. Puuttui sellaisia juttuja kuin keskiluokkainen lastensuojelu. Mutta se maksaa rahaa.
« Viimeksi muokattu: 31.12.09 - klo:13:10 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #23 : 31.12.09 - klo:13:15 »
- Mikähän, huh huh, mahtoi olla alkuperäinen, ketjun aloittajan teeman ydin, muuten. Yks kaikki. Kun aloittelin työelämää, mietittiin ikätoverien kesken mistä löytyisi "lopullinen ratkaisu" muutamalle jotka meidän mielestämme "käyttivät vain väärin" kaikkea. Kokeneempi työkaveri totesi että sehän keksittiin jo jokin aika sitten, mutta sillä on ollut vähän paha maine Nürnbergin oikedenkäynnin jälkeen...Jotenkin sotii kuulemma ihmisyyttä vastaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: ihmisyys
« Vastaus #24 : 31.12.09 - klo:13:48 »
- Mikähän,   sotii kuulemma ihmisyyttä vastaan.
:eusa_think:

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: ihmisyys
« Vastaus #25 : 31.12.09 - klo:15:27 »
Jokainen on todellakin oman onnensa seppä. Ei ole olemassa "joku muuta", joka hoitaisi kansalaisen omia asioita.

Jokainen on omanonnensa seppä. Osalta sepistä vaan näyttää uuppuvan alasin, vasarasta on katkennut varsi, ei ole hiiliä, palkeissa on reikä, koira kuoli, rauta loppui ja teräksestä tuli meltoa. Lisäksi on nälästä niin heikko, ettei se vasara pysyisikään kädessä.

Lainaus
Kannatan vahvaa sosiaaliturvaa. Mutta turvan pitää olla niille, jotka sitä ihan oikeasti tarvitsevat. Hyvinvointiyhteiskunta on johtanut siihen, että hyvin toimeentulevat ja keskituloiset saavat pitkälti myös ne edut, jotka kuuluisivat vain ja ainoastaan vähätuloisille ja köyhille. Kun kaikille on turvattu subjektiiviset oikeudet, ei jää enää voimavaroja auttaa niitä, jotka turvaa todella tarvitsevat.

Mikäs sitten on keskituloinen? Sairaanhoitaja?

Lainaus
Ja tiedoksesi: Kansanterveyttä ei ajeta nyt eikä tulevaisuudessa alas. "Kunnallisen terveydenhoito alasajo" on poliittista propagandaa.

Kunnallisen terveydenhuollon alasajo. Kyllähän se riitää, kun kunnassa on yksi terveyskeskus. Helppoa säästöä tulee, kun laittaa vanhoja kuntia yhteen. Vuolijoki Kajaaniin, Eno Joensuuhun, niin tarvitaan kahden terveyskeskuksen (koulun yms.) sijasta vain yksi. Kulut: Kaksi miinus yksi on yksi. Kulut pienenevät.

Kyllä tänään mieltä lämmitti kun sai kuulla, että kunnallisen terveydenhuollon alasajo on vain propagandaa. Hienoa oli ajaa jalka paketissa mummolasta täältä Vuolijoen perimmäiseltä kylältä lakkautetun kaivoksen juurelta suureen ja mahtavaan Kajaanin terveyskeskukseen. Pari vuotta sitten kävin jalkani korjauttamassa kirkonkylällä Vuolijoella, ajomatkaa oli silloin veren valuessa parikymmentä minuuttia hiekkatietä pitkin. Nyt ajettiin maantiellä tuplasti pidempään. Villasukka veressä, ukkovarpaan kynsi irti ja helvetillinen kipu. Onneksi kunnallinen terveydenhuolo pelaa täällä liitoskunnissakin.  :eusa_clap:

Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: ihmisyys
« Vastaus #26 : 31.12.09 - klo:16:45 »
Kyllä minä tässä kohtaa olisin samaa mieltä Saliksen kanssa; kyllä jokainen viime kädessä itse oman elämänsä suurin seppä on! Turha sysätä vastuuta jonnekin muualle.

Suomi ON hyvinvointiyhteiskunta jossa kaikilla on  lähtökohtaisesti täsmälleen samat oikeudet ja mahdollisuudet toteuttaa itseään. Sosiaaliset lähtökohdat, sairaudet yms. ovat asioita joita valtio ei voi korjata kaikille täydellisiksi. Se on toiveunta joka ei koskaan toteudu!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #27 : 31.12.09 - klo:18:32 »
Sosiaaliset lähtökohdat, sairaudet yms. ovat asioita joita valtio ei voi korjata kaikille täydellisiksi. Se on toiveunta joka ei koskaan toteudu!
Tällä kertaa olen harvinaisen itsepäisesti ja joustamattomasti eri mieltä. Olen joutunt näkemään liikaa.  Totta; oman onnensa voi takoa itse näköisekseen. Skitsofreenikon ns. onni on usein vähän surullinen - jos hän jää avutta. Pienelläkin avulla moni saa parempaa - mutta onneton, se maksaa!

Totta; "Yhteiskunta"  voi hyvin rajallisesti "poistaa" sairauksia. Sitäkin suuressa määrin kyllä - jos esimerkiksi jatkossakin edellytämme, että jokainen saa rokotukset, asianmukaisen hoidon ja kuntoutuksen. "Yhteiskunta" = me kaikki kaiketi, voimme tietenkin ummistaa silmämme ikävyyksiltä ja sanoa, että olisivat takoneet paremmin.

-Ei se, ettei tavoita jotakin ns. "täydellistä" oikeuta luopumaan siitä, että tasaamme sitä mitä olemme saaneet - ja mitä sinulla on, mitä et ole saanut lahjaksi? Kolehdit hiiteen, eikö, myös?

Suomessa on kohtuullisen hyvin - vielä.  Osalla väestöä. Pyrimmekö siihen päin, missä USA nyt on - vai onko oikeampaa esitellä uskottava malli - jossa myös yhteiskuntarauha toteutuu - muualle, myös kehitysmaille, jossa köyhät kuolevat kuin kärpäset? Jos ajattelemme että niin makaa kuin petaa, lienee kehitysapukin turhaa, esimerkiksi aids-orvot joutavatkin kuolla. Herrahan siinä vain "kostaa kolmanteen polveen" - ei pidä mennä väliin, vai?
Näinkin kerran kuulin sanottavan.

Mitä sanoisit potilaalleni, joka ei toivu, koska hänen varansa eivät mahdollista lääkityksen hankkimista? Terapiaa vain varakkaille - nähty!  Minä en keksi enää mitään sanottavaa.  Tämän päivän tragedian tulisi opettaa jotakin.  Jokaista ei voida kuntouttaa, mtta mitä minä sanon niille, jotka on uloskirjoitettava osastolta "ampumakunnossa" koska osastoa en enää "ole varaa" pitää avoimena? 

Kiitän jokaista, joka antaa uskottavat sanat suuhuni. Valmiutta näyttää piisaavan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: ihmisyys
« Vastaus #28 : 31.12.09 - klo:18:37 »


Mitä sanoisit potilaalleni, joka ei toivu, koska hänen varansa eivät mahdollista lääkityksen hankkimista? Terapiaa vain varakkaille - nähty!  Minä en keksi enää mitään sanottavaa.  Tämän päivän tragedian tulisi opettaa jotakin.  Jokaista ei voida kuntouttaa, mtta mitä minä sanon niille, jotka on uloskirjoitettava osastolta "ampumakunnossa" koska osastoa en enää "ole varaa" pitää avoimena? 



Juuri noinhan minä nimenomaan en sanonut, enkä tarkoittanutkaan!  Miksi pitää vetää näitä ääripään esimerkkejä kun kukaan ei ole ainakaan tässä keskustelussa heiltä mitään ottamassa pois?  Päinvastoin!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ihmisyys
« Vastaus #29 : 31.12.09 - klo:18:49 »
Juuri noinhan minä nimenomaan en sanonut, enkä tarkoittanutkaan!  Miksi pitää vetää näitä ääripään esimerkkejä kun kukaan ei ole ainakaan tässä keskustelussa heiltä mitään ottamassa pois?  Päinvastoin!

Hyvä, pyydän anteeksi jos käsitin väärin. Mutta kun tämä ei suinkaan edusta mitään "ääripäätä"! Ja jos huomasit - juri näiltä minun kertomassani otettiin pois, eikä mikään auttanut. Skitsofreniaan sairastuu joka sadas suomalainen, vakavan depression sairastaa vähintään kerran elämässään joka neljäs. Hyvin harva selviää elämän läpi ilman tärskyjä - tao siitä sitten se "oma onni"! Mutta ota tämä huomioon jo aloittaessasi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.