Kirjoittaja Aihe: Mikä mies oli Aku Räty? (erotettu hjuhlatapaamisaiheesta)  (Luettu 34040 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Juhoma4 kirjoitti.24.06.2008 12:07    
Lars Mikael: ” Palautit taasen vanhanajan Herännäisyyden mieliimme. Kiitos ! ”

Seppos kirjoitti- 24.06.2008 20:19
”Suosittelen Kareksen Heränneen kansan vaelluksen lukemista nuoremmalle polvelle, vaikka siinä sivuja runsaasti onkin. Se avartaa, lisää tietoa ja tuskaa.”
HK 2/97 .Jari Sarasvuon haastattelu. Janne Villa
http://www.h-y.fi/hk/hk1997/Sarasv.html
Jos meillä on pitkäkestoisia ystävyys- tai rakkaussuhteita, ne ovat joka kerta poikkeus ja siunaus, joita täytyy erityisesti varjella.

Hyvin usein kohtaan körttifoorumissa  iäkkäiden, ihmisten kaipuuta  esim. Aku Rädyn aikaan. Välillä se on ärsyttänyt suunnattomasti  ja  jopa saanut minut ”sotaretkelle”. Mikä on sitten johtanut  minut ”nuolemaan omia haavojani ”, kun taistelu on ohi ja aseessa ei ole enää  patruunoita.
Näin Herättäjäjuhlien 2008 alla. Olen onnellinen siitä että minut on otettu vastaan omana persoonana, körttien joukkoon
” tuhlaajapoikana”.  Sillä purinhan minä ”kihlauksen ” 1980 körttiläisyyteen ja  ennen kaikkea, viittasin kintaalla Kristuksen  kutsuun.  Jos siis luoja suo, olen suunnattoman  kiitollinen siitä että voisin tavata Teitä herroja Espoossa.
Se avartaisi, lisäisi tietoa ja tuskaa.

ps. Älä ole Juhani enää vihainen, mutta kohta tulee ottelu…
Seppos kirjoitti: 25.06.2008 17:19  
Sovimme sinne tapaamisen, josta ilmoitetaan täällä jonkun päivän päästä kun ensin keksimme sen paikan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mikä mies oli Aku Räty? (erotettu hjuhlatapaamisaiheesta)
« Vastaus #1 : 26.06.08 - klo:23:54 »
En ole ollut vihainen kolmeenkymmeneen vuoteen... ja Aku Rädystä.. hänestä pietististä... minä ymmärrän... mutten hyväksy... anteeksi vaan vanhemmat :-?
wilhelmi niskasen jäljillä

jUHOMA4

  • Vieras
Mikä mies oli Aku Räty? (erotettu hjuhlatapaamisaiheesta)
« Vastaus #2 : 27.06.08 - klo:08:14 »
Juhani:   Tuossa ylhäällä oleva kirjoituksesi ei minulle oikein auvennut. Voisitko vähän selittää   :?:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Mikä mies oli Aku Räty? (erotettu hjuhlatapaamisaiheesta)
« Vastaus #3 : 27.06.08 - klo:08:29 »
Minäkin pistän lusikkani soppaan Aku Rädystä. Niin olen ymmärtänyt, että Akun kautta ja vaikutuksesta moni kulkija täällä ajassa ryhtyi pitkäkestoisesti miettimään olennaisuuksia. Eli nopeasti sanottuna ja ennen juhanin juhoma4:lle ja muille antamaa täsmennystä taidan olla eri mieltä kuin hän tuosta konttiukosta - Kalistaja, ei enää nuori, ei vielä vanha. :roll:

  Mutta, otsikon asiaan: joko Seppos on löytänyt meille vaivanalaisille alatien kulkijoille nuotiopaikan juhla-alueelta?

Mahjong

  • Vieras
Mikä mies oli Aku Räty? (erotettu hjuhlatapaamisaiheesta)
« Vastaus #4 : 27.06.08 - klo:08:45 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
En ole ollut vihainen kolmeenkymmeneen vuoteen... ja Aku Rädystä.. hänestä pietististä... minä ymmärrän... mutten hyväksy... anteeksi vaan vanhemmat :-?

En katso ihan "kalkkis" olevani, mutta Aku on ollut ihan ´jees´, hyvä huumorintajuinen maallikkosaarnaaja, joka osannut auttaa alhaalta päin vaivaisia ongelmiensa kanssa kamppailevia syntisiä, siis hyvä sielunhoitaja ja "kallonkutistajakin".

(-piti vastata, vaikka olenkin päättänyt olla enemmän vaikenemislinjalla-)

Lars Mikael

  • Vieras
Mikä mies oli Aku Räty? (erotettu hjuhlatapaamisaiheesta)
« Vastaus #5 : 27.06.08 - klo:22:32 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
En ole ollut vihainen kolmeenkymmeneen vuoteen... ja Aku Rädystä.. hänestä pietististä... minä ymmärrän... mutten hyväksy... anteeksi vaan vanhemmat

Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Odotellaan rauhassa ilmoitusta kohtauspaikasta. Mutta sitä ennen Juhani odotan sinulta selvitystä viimeisestä kirjoituksestasi !     :twisted:

Olisko ollut liian uskovainen körtti, niitähän ei kaikki suvaitse? :roll:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mikä mies oli Aku Räty? (erotettu hjuhlatapaamisaiheesta)
« Vastaus #6 : 27.06.08 - klo:22:59 »
uskovaisia körttejä me olemme kaikki...
wilhelmi niskasen jäljillä

Lars Mikael

  • Vieras
Mikä mies oli Aku Räty? (erotettu hjuhlatapaamisaiheesta)
« Vastaus #7 : 28.06.08 - klo:07:57 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
uskovaisia körttejä me olemme kaikki...

Just joo!

jUHOMA4

  • Vieras
Mikä mies oli Aku Räty? (erotettu hjuhlatapaamisaiheesta)
« Vastaus #8 : 28.06.08 - klo:10:02 »
Juhani:  Laiha perustelu   :?:

Lars Mikael

  • Vieras
Mikä mies oli Aku Räty? (erotettu hjuhlatapaamisaiheesta)
« Vastaus #9 : 28.06.08 - klo:18:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
En katso ihan "kalkkis" olevani, mutta Aku on ollut ihan ´jees´, hyvä huumorintajuinen maallikkosaarnaaja, joka osannut auttaa alhaalta päin vaivaisia ongelmiensa kanssa kamppailevia syntisiä, siis hyvä sielunhoitaja ja "kallonkutistajakin".
(-piti vastata, vaikka olenkin päättänyt olla enemmän vaikenemislinjalla-)

Se, joka tunsi Akun ei voi muuta mieltä ollakaan. Jotkut papit vastustivat Akua, mutta ei körttipapit. Hän oli aina tervetullut vieras pappiloissa - rakastettu ja odotettu.

Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Minäkin pistän lusikkani soppaan Aku Rädystä. Niin olen ymmärtänyt, että Akun kautta ja vaikutuksesta moni kulkija täällä ajassa ryhtyi pitkäkestoisesti miettimään olennaisuuksia.

Minäkin kuulun tuohon syntisten kulkijoiden joukkoon.

Lars Mikael
--------------------------
7. En tuota tahdo unhottaa, / Vaan mielesän' ain' pitää: /
Vaikk' hyvyyttäs ei lujettaa, / Eik' mitat' taida sitä; /
Niin sielusan' mä kuitenk' ain' / Sun armotöitäs kätken, /
Viel' muillen myös sun suuret työs / Julk' tuotan joka hetken'.
(1701 virsikirjasta ja Ukko-Paavon virrestä)

Mahjong

  • Vieras
Aku Räty
« Vastaus #10 : 28.06.08 - klo:23:32 »
En ole tuntenut Aku Rätyä henkilökohtaisesti, lukenut hänestä olen, Sattuvia sanontoja ja Minna Kettusen: Aku Räty, maan ja taivaan matkamies. Kirjastossa lisää lukemista. Ja monessa seurapuheessa hänet muistetaan täällä Savossa. Olen saattanut kuulla hänen puhuvan joko kirkossa tai seuroissa nuorena, hänhän kiersi ympäri Suomea. Erityisesti pidän hänen huumoristaan. Ja valittiinhan hänet vuosisadan kiuruvetiseksi kotipaikkakunnallaan Kiuruvedellä vuonna 1999. En osaa kuvitella, millaisen vitsin hän olisi "murjaissut" ´arvonimestään´, jos olisi elänyt.  :wink:

Kannattaa vielä mainita, että Aku Räty piti puheen peräkkäisillä  herättäjäjuhlilla vuosina 1954 - 1965, viimeisen Iisalmessa. Hän kuoli 1.12 1965.

Uskoisin, että jos Aku nyt olisi "kuulolla", hän kehottaisi meitä puhumaan enemmän Kristuksesta, parannuksen teosta ja sielun pelastuksesta (kuin hänestä). Aku olisi pyyhkäissyt pois foorumista kaikki nämä viestit ja kirjoittanut päälle vaikkapa synnintunnustuksen: "Oi sinä kaikkein armollisin ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus..."

jUHOMA4

  • Vieras
Mikä mies oli Aku Räty? (erotettu hjuhlatapaamisaiheesta)
« Vastaus #11 : 29.06.08 - klo:10:27 »
Härmän Vikurinpoika:   Et ole antanut vielä selvitystä Akua koskevan mainintasi johdosta.   Olis ennen herättäjäjuhlia hyvä kuulla.    :?:

Lars Mikael

  • Vieras
Mikä mies oli Aku Räty? (erotettu hjuhlatapaamisaiheesta)
« Vastaus #12 : 29.06.08 - klo:17:27 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Härmän Vikurinpoika:   Et ole antanut vielä selvitystä Akua koskevan mainintasi johdosta.   Olis ennen herättäjäjuhlia hyvä kuulla.    :?:

Otteita Herättäjäyhdistyksen kotisivuilta:
Mitä herännäisyys on?
...Armo kuuluu kaikille...Herännäisyydessä korostuvat kristillinen elämä ja keskusteleva ilmapiiri...voi pitää kuka tahansa, ja sen sävy on rinnalla kulkijan...

Ole vain tässä tapauksessa tiukkana juHOMA4...körtin on pysyttävä sanojensa takana - vanhankin suhteen...minunkin puoleltani pientä painostusta...

Lars Mikael
-------------------------------------------------------------
5. Jos ijällen' suot pituutta, / Ett' tulen heikoks', vanhaks', /
Niin älä hyljää minua, / Vaan korjaa, Isä armas! /
Sill' moni mies, juur' joka ties', / Mua vahingoittaa pyytää, /
Mä etten sais' sun apuas, / Enk' kasvois valoo löytää.
(Vuoden 1701 virsikirjasta ja Ukko-Paavon virrestä)

Benkku

  • Vieras
Huhtikuussa 1957  Aku Räty Johanneksen kirkossa :
"Täällä voi olla monta sellaista nuorukaista, jotka tuntevat tällä hetkellä: Olen ei- kenenkään maalla, en kuulu Jumalan puolelle enkä saatanan puolelle. Jos yritän mennä omalle puolelle, niin silloin ampuu vihollinen tulisia nuolia minuun. Mutta kuule, ystävä. Kristuksen silmä valvoo, ja hänellä on oma veri, että voit sitä nauttia, kun hän vie omalle maalle, siihen maahan, jossa kenties sinun isäsi ja äitisi ovat ylistämässä Jumalaa. Tällaista sotaa käydään nyt Suomen maassa."

Ja sitä sotaa  käydään edelleen, Suomen niemessä.
Minä aloitin tämän sopan keittämisen Aku Rädystä  ja nenilleen sain. :oops:  Annetaan Juhanille "Härmän Vikuripojalle" mielenrauha Aku Rädystä. Tuskaa  hänellä tulee olemaan ihan tarpeeksi tänään  29.06.08  klo.21.45. :twisted:

Mahjong

  • Vieras
-aku-aku-aku.....
« Vastaus #14 : 29.06.08 - klo:22:20 »
Näkyy Aku tänään olevan niin "tapetilla", että pistän otteita Espoon hiippakunnan piispan Mikko Heikan saarnasta Vihdissä 6.3.2005:

Lainaus
Tunnettu herännäisjohtaja Aku Räty kävi tervehtimässä kuolemaisillaan olevaa ystävää. Tämä oli raskautetulla mielellä. ”Ei ole eväitä, ei ole eväitä”, sairas toisteli sielun hädässä. ”Ei hätää”, vakuutti Aku Räty. ”Siellä ollaankin talon ruuissa.”

piispa Heikka jatkaa:
Lainaus
Taivaassa ollaan talon ruuissa. Siellä ei omilla eväillä ole mitään virkaa. Parhaatkin herkut ja gourmet-ruuat ovat siellä mauttomia. Taivaassa nautitaan Karitsan hääaterian juhlapöydästä.


Toivotan kaikille "Vikuripojille" mielenrauhaa Espoon herättäjäjuhlille.... :wink: