Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö  (Luettu 55615 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #75 : 11.05.08 - klo:21:52 »
Lainaus
Valitettavasti koen tämän nykyhetken tyylisessä Sanan julkisesti esille tuomisessa ,vähän Amerikan meininkiä.


Kiinnostuneena kyselen, että minkätyylinen Sanan esillä pitäminen olisi sellaista 'ei-amerikkalaista'?
Onko se sitä, että Sanaa ei pidetä esillä ollenkaan, tai siis että sitä pidetään esillä vain kirkkorakennuksissa tai mahdollisesti seuratuvissa?

Jos ehta suomalainen tapa on pitää sitä esillä vain kirkkorakennuksissa tai seuratuvissa, niin tavallisen ihmisen kannalta se on lähinnä sitä, että Sanaa ei ollenkaan pidetä esillä.

Itse koen körttiseurat kovin positiivisina kokemuksina, josta johtuen välillä siellä käynkin. Havaitsen, että seurat eivät kovin suuressa suosiossa ole (ainakaan pääkaupunkiseudulla) körttiläistenkään keskuudessa, kun niissä on niin harvoja ihmisiä, keski-ikä seuroissa ainakin täällä pääkaupunkiseudulla lienee siinä reilut 60 vuotta.

Jos körtit ja yleensäkin luterilaista vanhurskauttamisteologiaa edustavat tahot eivät ryhdy levittämään evankeliumia, on se mielestäni ikävä asia siitä syystä, että vapaat suunnat (kuten me helluntalaiset) ja kaikkinaiset amerikkalaistyyliset järjestöt tekevät sitä sitäkin enemmän ja mahdollisesti eksyttävät suuria joukkoja sellaiseen 'voittavaan kristillisyyteen', jossa autuaita ovat hengellisesti rikkaat. Mitä rikkaampi hengellisesti, sitä autuaampi. JA mitä maallisesti rikkaampi, sitä autuaampi.

Minulla on vapaiden suuntien vankka tausta, ja minä jos kuka tiedän, mitä se hassuimmillaan on. Hassuimmillaan ihmiset ryömivät maassa, kouristelevat, tekevät oksennusliikkeitä, tärisevät, lakoavat maahan, päästelevät erilaisia ääniä, metelöivät, iloitsevat, hyppivät, heiluttelevat erivärisiä lippuja tanssiessaan yms.
Onneksi tällaisia äärihassuja tilaisuuksia on harvoin, jossa suurinosa (tai kaikki) esittämistäni asioista esiintyy.

Oksennusliikkeet ja maassa näyttävästi tapahtuvat ryömimiset eivät minua sinällään niin paljon haittaa. Olen sen verran rutinoitunut tällä uskonnollisella saralla, ettei ne juurikaan hetkauta.
Se minua kuitenkin haittaa, että tuonkaltaisissakaan tilaisuuksissa en kuule sanomaa Kristuksesta tai Jumalan kovasta laista. Toki uskonnollisia sanoja tilaisuudet ovat tulvillaan, mutta tuntuus iltä, että ydin puuttuu.
Körttiseurossa joskus siitä ytimestäkin puhutaan, mutta ei kovin usein.
Veikkaan, että menneinä vuosina, tai ehkä ainakin ukko Paavon aikoihin evankeliumi oli voimakkasti esillä körttiseuroissakin - tai sitten Paavon elämänkerrat on kirjoitettu erheellisesti.

Minusta tuntuu siltä, että jos luterilaista vanhurskauttamisteologiaa ja Jumalan lakia ja Raamattua yleensäkin ei saarnata tavallisille suomalaisille ihmisille, suomalaiset ovat hukassa.
Tässä saarnaamisasiassa pitää ottaa huomioon nykyajan vaatimukset. Nyt ei ole samoin, kuin oli ennen. Ennen ihmiset kävivät kirkoissa enemmän ja kuulivat siellä Sanaa.
Nykyään kirkoissa ei käydä, kirkosta jopa erotaan aktiivisesti.
Jos edelleen ajatellaan, että pitää pysyä niissä vanhoissa menetelmissä, niin erehdytään. Kirkossa käynti ei ole nykyaikaa, sen on hyväksyttävä.
Nykyään ihmiset ovat muualla. Luterilaisen kirkon edustama evankeliumi pitää viedä sinne, missä ihmiset ovat. Turha sitä on kovin atiivisesti sinne viedä, jossa kukaan ei ole.

Jos suola (siis mahdollisesti me) käy mauttomaksi, niin ei se kelpaa muuhun, kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.
Näin meille on jo mahdollisesti käynyt.

Ymmärrän toki, että ehkä suurin osa itsensä-uskovaiseksi-uskovista ihmisistä on eri linjoilla kanssani tässä asiassa.
Hyväksyn tämän seikan toisasiana, varsinkin, kun minulta puuttuu sellainen keskusteluyhteys Jehovan kanssa, että voisin verrata omaa uskomustani Hänen uskomukseensa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #76 : 11.05.08 - klo:22:17 »
Lainaus
Lars Mikael.06.05. 2008. 11:45.
Jumalanpalvelukseen tuodut viihteelliset elementit eivät minua sytytä. Liturgisen tanssin ryhmät ja erilaiset kevyen musiikin esitykset messussa ja varsinkin ehtoollisen lomassa pilaavat sen pyhyyden kokemuksen sekä Jumalan läsnäolon, jota olen tullut kirkosta hakemaan, jaksaakseni taas arjen pyörityksessä.


Haluan analysoida omalla tavallani tuota 'pyhyyden' kokemusta.
Ensin kuitenkin 'pyhyyttä kokeville' muutama sana itsestäni, jotta en nostaisi suuttumiskerrointa liian korkealle.
Luulen ymmärtäväni minäkin, mitä tuo pyhyyden kokeminen on.
Esim. luterilaisessa ehtoollistilaisuudessa, syvässä hiljaisuudessa koetut hetket, jossa Kristus on läsnä juuri luetun Sanan ja nautitun ehtoollisen välityksellä, ovat parhaimmillaan todella hoitavia ja minullekin tärkeitä kokemuksia aina, kun onnistun pääsemään tuollaiseen fiilikseen.
Ainakin minulle tulee monesti vedet silmiini, kun koen sen niin voimakkaan hienona ja hoitavana asiana.
Näin on varmaan monen muunkin kohdalla.

Mutta voi, jos yhtäkkiä pyhimmän kokemukseni keskellä joku lapsi alkaakin parkua. Siihen saattoi pyhä kokemukseni kadota kuin tuhka tuuleen. Veikkaan, että kovin monelle muullekin käy näin. Psyyken tunnemaailma tällöin voimakkaasti puhuu minulle, että "taivasten valtakunta EI ole lapsen kaltaisille", kun minutkin sieltä noin törkeästi pois juuri riuhtaisi.
Kaiken järjen mukaanhan Raamattu puhuu juuri päivastaista. Ennemminkin tuo valtava pyhyyden tunne pitäisi tulla silloin, kun lapsi parkuu. Onhan se taivasten valtakunta huomattavasti enemmän tuon kirkuvan lapsen kaltainen, kuin esim. minun ja sen hienon tunteen kaltainen, joka minulla oli.

Eräs toinen pyhyyden tunteen kadottaja voisi olla se, että joku humalainen tulee tilaisuuteen sopertamaan omaa tarinaansa.
Ja taas pyhyyden tunteni katosi kuin riepu saharaan.
Kiitos kuitenkin sinulle Herra, etten ole, kuin tuo humalainen tuossa, joka ryösti minulta tuon pyhyyden tunteen.
Vaan, ettei vaan jälleen ollut itse Herra asialla ryöstämässä minulta jotain sellaista pois, joka ei ehkä olekaan Häneltä?

Taustaltani olen helluntalainen ja meillä jos kenellä on kaikenlaisia erilaisia tunteita uskonelämässämme. Minusta tuntuu, että kovin moni niistä kuitenkin on saanut Kristuksen paikan siten, että sitä luullaan melkein itse Kristukseksi.

Jostain kuulin, että Marttu Luther jossakin elämänsä tilanteessa sai voimakkaan ja varmaan kovin tunnepohjaisenkin Kristus ilmestyksen.
Siinä ilmestyksen keskellä hän yhtäkkiä tajusi, että sinä ei ollutkaan Kristus, vaan jotain muuta.

En siis halua mitätöidä näitä meidän yhteisen luterilaisen kirkon piirissä koettuja todellisia pyhyyden tunteita. Haluan vain vähän kuvata eri asioita niiden ympärillä ja vähän herättää ajatuksia niiden ympärillä.

Sitäkin kyselen, että voiko olla, että pyhyyden tunteeni viekin minua poispäin Kristuksesta, vaikka luulenkin päinvastaista?
Mikä oli pyhyyden tunteeni todellinen lähde/merkitys, jos se katoaa minua enemmän taivasten valtakunnassa sisällä olevan henkilön äännähdyksestä?
Voisiko olla, että todellinen pyhyyden tunne ei katoakaan siitä, jos joku taivasten valtakunnan kansalainen äännähtää tai jotain muuta jossakin kolahtaa tai rämähtää?
Kenties pyhyyden tunteen aitouden voi testauttaa juuri mm. menemällä jonkun äänekkään  lapsen läheisyyteen kirkossa istumaan.
Jos se katoaa, ehkä se ei ollutkaan aito.

En tiedä, kunhan pohdin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #77 : 11.05.08 - klo:22:34 »
Se, että pitääkö uskon tai pyhyyden tunteiden olla totuuden mukaisia on sitten asia erikseen.
Tunne on toki aina aito siitä huolimatta, vaikka se ei oikeasti olekaan sitä, miksi se luullaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #78 : 11.05.08 - klo:23:17 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Sitäkin kyselen, että voiko olla, että pyhyyden tunteeni viekin minua poispäin Kristuksesta, vaikka luulenkin päinvastaista?

Sinä tavoittelet yhä vielä lisävapahtajia, so. hengellisyyttä, tunteita, vakuutuksia ynnä muuta ja pidät niitä pyrintösi päämääränä. Jumala sen sijaan kutsuu sinua alinomaa ilman tämmöistä puuhaa seurustelemaan yksin Kristuksen kanssa, puhumaan lapsen tavoin hänelle asiastasi ja uskomaan, että hän todella katsoo sinuun ja tahtoo sinun kääntyvän takaisin luoksensa.
Jonas Lagus: Evankeliumin ääni. Kirje nro 64. WSOY 1961.

Mt

P. S. Jonas Laguksen kirjeistä olisi julkaistava uusi, perusteellisemmin toimitettu ja lähdetiedoin ym. varustettu suomennos.

Benkku

  • Vieras
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #79 : 11.05.08 - klo:23:27 »
karjalaisenkyösti kirjoitti: 11.05.2008. 21:52.  
"Kiinnostuneena kyselen, että minkätyylinen Sanan esillä pitäminen olisi sellaista 'ei-amerikkalaista'?"
mt kirjoitti: 11.05.2008 21:34  
"Voisihan sitä suhtautua ikkunateksteihin kankaanpääläisen sananlaskun tavoin": "Olkoon ny yks tommonenki, sano Jumala ko lavialaisen loi".
Benkku kirjoitti: 11.05.2008 20:43
"Mahdollisesti kriittisyyteni johtuu kulttuuri eroista. Mutta miten sitten työsi tuottaa hedelmää jatkossa, on se Isän kädessä, eikä meidän."

Toivottavasti et karjalaisenkyösti koe että olen itsekäs ja huonosti kasvatettu. Mutta koen parhaakseni olla vastaamatta sinun esittämääsi kysymykseen, aiheuttamatta sen enempää hämmennystä sinulle.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #80 : 12.05.08 - klo:07:14 »
Lainaus
Mutta koen parhaakseni olla vastaamatta sinun esittämääsi kysymykseen, aiheuttamatta sen enempää hämmennystä sinulle.


Jos sinulla on vastauksia, niin toivoisin että vastaisit.
Vallan mielelläni hämmentyisin.
Elämääni mahtuu joitain suuriakin hämmennyksiä ja enpä tiedä, onko mikään niistä ollut pahaksi.
Hämmennysten kautta ihminen joutuu pohtimaan suuntaansa ja korjaamaankin sitä.

Täällä suoltamani tekstin sisällön kyseenalaistaminen on myös suotavaa ja toivottavaa, jos on eri linjoilla. Minulla ei ole keskusteluyhteyttä Jumalan kanssa, joten en voi tehdä Hänelle tarkentavia kysymyksiä. Tällainen henkilö nimittäin hyvin helposti puhuu omiaan ja vain paisuu, jos häntä ei ojenneta.

Myönnän myös, että kirjoitustyylinen on välillä aika kovaa ja sellaista, josta hienotunteisuus on kaukana, eli siis loukkaavaa.
Välillä olen oikeasti siitä pahoillani.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #81 : 12.05.08 - klo:07:19 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
ehta suomalainen tapa on pitää sitä esillä vain kirkkorakennuksissa tai seuratuvissa, niin tavallisen ihmisen kannalta se on lähinnä sitä, että Sanaa ei ollenkaan pidetä esillä.

Pakallislehdessämme on joka päivä Raamatun lause ja enemmänkin. Joka etsii, löytää. Joka ei ymmärrä omaa parastaan, on eksynyt, häntä hurmahenkinen evankeliointi ei tavoita. On asetuttava lähimmäisen rinnalle kysymään, mitä hänelle kuuluu. Lähimmäisenrakkaus toteutuu hyväksyen, ei arvostellen. Hänen tulee kasvaa, minun vähetä.
Kirkkorakennus ja seuratupa ovat ainoat paikat kuulla Jumalan Sanaa. Työssä se laitetaan vaihetuspöydälle, vaikuttaa vuoropuhelussa. "Katsokaa, ettekö huomaa: se nousee oraalle!"
Mummot ja vaarit ovat tärkeitä, koska he tietävät oleellisen, istuvat seuroissa ja Jumiksessa. He ovat Jumalan Sanan saattajia. Heidän kauttaan, heidän vaatimattoman ja hiljaisen läsnäolon myötä Ilosanoman totuus virvoittaa meitä työmuurahaisia.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #82 : 12.05.08 - klo:07:38 »
Tuota uskonnonsyöttöä Mannerheimintiellä harrastaessa on huomannut sen, että ihmiset tulevat välillä juttelemaan ja kyselemään.
Kyselijöitä ei ole ollut toki kovin montaa, koska suurimman osan ajasta tila on tyhjillään ja tätä on harrastettu vasta parisen kuukautta. Kyselijöiden kirjo vaihtelee kuitenkin kovin hätääntyneestä ihmisestä (vain yksi kappale tähän mennessä) tavalliseen jutustelijaan.
Yhden Hunajanpisarann eräälle annoin, kun ei muutakaan sopivan tuntuista ollut ja kun ei oikein osannut välttämättä mitään oikeaa sanoa eikä mihinkään ohjata.

Joku taasen sanoi, että hän mielenkiinnolla aina odottaa, mikä on seuraavan päivän teksti.

Eräs henkilö kertoi ilostuneensa eräästä hänelle läheisestä tekstistä. Se taisi olla "Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika armahda minua syntistä".

Viime viikolla kuulemma pari ei-Raamattua lukevaa ihmistä olivat sen kertaisen tekstin vaihtajan kanssa jutustelleet kauan ja toivottaneet sitten lopuksi onnea toiminnalle. Näin eräs tekstinvaihtaja kertoi.

Kadulta tulee välillä erilaisia ehdotuksia toimintaan liittyen.

Minulla on vahva vähintäänkin psyykenmaailman tunne, että minun tulee toistaiseksi jatkaa tätä toimintaa.
Vahvasta skeptisyydestäni kaikenmaailman tunteita ja kokemuksia kohtaan joudun kuitenkin toteamaan, että minulla ei ole mitään ensikäden tietoa siitä, mitä Jumala toiminnastani ajattelee. Toivon parasta, pelkään pahempaa.

Lars Mikael

  • Vieras
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #83 : 12.05.08 - klo:20:07 »
En nyt oikein pysy mukana, mutta vastaan kuitenkin.

Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Taustaltani olen helluntalainen

Minulla ei ole ketään sellaista vastaan, joka Kristusta rakastaa. Ei helluntalaista, eikä muitakaan. Minun suhteen jotkut helluntalaiset ovat kyllä olleet varauksellisia ja epäilleet hengellisen elämäni aitoutta, kun minulla on körttitausta.

Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
ja meillä jos kenellä on kaikenlaisia erilaisia tunteita uskonelämässämme.

Tiedän ja hyvin tiedänkin...

Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Mikä oli pyhyyden tunteeni todellinen lähde/merkitys, jos se katoaa minua enemmän taivasten valtakunnassa sisällä olevan henkilön äännähdyksestä?

Minusta pyhyyden kokemusta pohtii hyvin Eero Ojanen:
- Pyhyyden kokemus näyttää kuuluvan ihmisen perustarpeisiin.
- Pyhyyden käsite on vaikea. Sillä on monia merkityksiä, jotka kuitenkin liittyvät toisiinsa. Pyhä on nykyään ehkä ensi sijassa uskonnollista, jumalallisiin asioihin liittyvää, mutta se voi olla myös maallista. Kaikissa tapauksissa pyhään liittyy voimakas kunnioituksen ja koskemattomuuden tunne. Pyhäinhäväistyksenä pidämme juuri sitä, kun jotain meille hyvin arvokasta asiaa loukataan.
- Pyhyys on ihmisyyteen kuuluva tunne, ja pyhyys on myös kosketusta siihen jumalalliseen todellisuuteen, joka on. Luonto on joillekin kirkko, ja luonnon pyhyys voi olla myös tietä Jumalan luo.

Koen pyhyyden tunnetta aina kun luonto puhkeaa keväällä kukoistukseensa. Eikä se ole minusta väärää pyhyyttä, kun Jumala on siinä voimakkasti mukana.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #84 : 13.05.08 - klo:00:08 »
Lainaus
Minun suhteen jotkut helluntalaiset ovat kyllä olleet varauksellisia ja epäilleet hengellisen elämäni aitoutta, kun minulla on körttitausta.


Helpollapa olet päässyt.

Helluntalaiset tai vastaavat ovat pohtineet julkisesti minun perkeleellisyyteni tasoa, että mikä se lienee.
Pientä masokistin luonnetta omaavana olen vain nauttinut siitä.
Kerran laskin erään henkilön www-sivuilta eräästä kirjoituksesta, joka oli omistettu edustaman "harhaopin" varoittamiseen, että siellä nimeni oli mainittu noin 100 kertaa.
Se oli eräs monista positiivisista kohokohdista elämässäni.

Kyseisen henkilön 'elämän tehtävä' eräässä vaiheessa tuntui olevan minusta varoittaminen.

Taisi olla, että jossakin vaiheessa tämän henkilön omatunto vähän kolkutti, kun oli maininnut nimeäni teksteissään. Rauhoittelin häntä ja sanoin, että kyllä hän saa käyttää niissä minun nimeäni.
Jos joku on sitä mieltä, että olen vaarallinen henkilö, hänellä tulee olla oikeus julistaa sitä, enhän halua olla sellaiselle esteenä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #85 : 13.05.08 - klo:00:17 »
Lainaus
Koen pyhyyden tunnetta aina kun luonto puhkeaa keväällä kukoistukseensa. Eikä se ole minusta väärää pyhyyttä, kun Jumala on siinä voimakkasti mukana.


Toki toki.
Käsittelinkin tuota 'pyyhyystunnetta' vähän samaan tapaan, kuin olen ymmärtänyt esim. Lutherin tai kenties Paavo Ruotsalaisen siitä ajatelleen - puhtaasti uskonnolliselta kannalta tietyssä kapeassa kehyxessä.
Varsinkin Luther helposti ymmärtääkseni saattoi nimitellä Antikristukseksi jopa pyhyyden tunteita, kun ne eivät olleet hänen mielestään oikealla paikallaan. Toki tiedän, että suurin osa uskonnollisista vaikuttajista ei ajattele samoin heidän kanssaan tästä asiasta. Esim. oma seurakuntani on vallan toisilla linjoilla näissä asioissa. Luther on välillä monille meikäläisille punainen vaate.

En käsitellyt ei-uskonnollista pyhyyden tunnetta tekstissäni.
Minulle esim. ruoka on pyhää ei-uskonnollisessa mielessä.
Sitä ei hevin pois heitetä.

Mahjong

  • Vieras
-vaihetuspöytä-
« Vastaus #86 : 09.06.08 - klo:13:16 »
Satman kirjoitti:

Lainaus
Työssä se laitetaan vaihetuspöydälle


Aku Rätykin käytti samaa sanontaa. Kertoisitteko, mitä vaihetuspöydälle laittaminen tarkoittaa!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Re: -vaihetuspöytä-
« Vastaus #87 : 09.06.08 - klo:13:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Satman kirjoitti:

Lainaus
Työssä se laitetaan vaihetuspöydälle


Aku Rätykin käytti samaa sanontaa. Kertoisitteko, mitä vaihetuspöydälle laittaminen tarkoittaa!

Vaihtoon, ajatusten vaihtoon, keskusteluun, testiin, kuten tiedemies, joka on tehnyt tutkimuksen. Hän julkaisee sen ja alistaa tiedemaailman testattavaksi.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Mahjong

  • Vieras
-re-re-vaihetuspöytä-
« Vastaus #88 : 09.06.08 - klo:15:00 »
Satman sanoi vaihetuspöydälle laittamisen olevan laittamista...

Lainaus
Vaihtoon, ajatusten vaihtoon, keskusteluun, testiin, kuten tiedemies, joka on tehnyt tutkimuksen. Hän julkaisee sen ja alistaa tiedemaailman testattavaksi


Onko tämä körttifoorumikin vaihetuspöydällä olemista? Ajatuksiahan tässäkin vaihdetaan, keskustellaan, kysellään jne. Seuratkin ajanevat saman asian? Olenko ymmärtänyt jutun oikein?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Re: -re-re-vaihetuspöytä-
« Vastaus #89 : 09.06.08 - klo:15:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Satman sanoi vaihetuspöydälle laittamisen olevan laittamista...

Lainaus
Vaihtoon, ajatusten vaihtoon, keskusteluun, testiin, kuten tiedemies, joka on tehnyt tutkimuksen. Hän julkaisee sen ja alistaa tiedemaailman testattavaksi


Onko tämä körttifoorumikin vaihetuspöydällä olemista? Ajatuksiahan tässäkin vaihdetaan, keskustellaan, kysellään jne. Seuratkin ajanevat saman asian? Olenko ymmärtänyt jutun oikein?

Olet ymmärtänyt oikein. Keskustelu on ajatusten vaihtamista ja testaamista, mitä mieltä muut ovat. Kun ajatuksensa on tuonut esiin, se on punnittu julkisesti. Vasta ulostulo synnyttää minut. Kun kirjoitetaan vaihetusPÖYDÄSTÄ, toimitaan työtasolla, asiallisesti.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024