Kirjoittaja Aihe: Minua ärsyttää  (Luettu 26342 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Minua ärsyttää
« : 07.12.14 - klo:10:33 »
Kuuntelen juuri radiojumalanpalvelusta. Siellä luettujen Raamatun tekstien lopuksi sanottiin "ja tämä on Jumalan sanaa" (meidän kirkossa ei sanota) Mutta kun ollaan tarkkoja, niin ihan näin ei ole. Jumala ei ole Raamattua kirjoittanut, vaan ihmiset. Toinen kauhistus on halleluja evankeliumitekstin jälkeen. Puoli vuotta sitten teksti loppui kahdesti peräkkäin suurin piirtein näin "ja heidät kaikki surmattiin" ja siihen seurakunta vastasi halleluja..... Olenko liian tosikko vai mikä on vikana, mutta nämä kirkolliset puolitotuudet, legendat ym. ärsyttävät minua?

Onko muilla samoja oireita?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #1 : 07.12.14 - klo:10:53 »
Joo on. Ennen tein kaiken niin kuin muutkin tekivät. 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #2 : 07.12.14 - klo:15:06 »
En tiedä ärsyttääkö nyt enää, mutta muutamia vuosia  sitten törmäsi jatkuvasti uskontunnustuksen kompastuskiveen ja loukkausten kallioon, eli mistä se Maria puksahti paksuksi. Uskontunnustuskin muutettiin saarnoissa " uskonylistykseksi" jos mitä. Ja koko meteli tämän takia.

Ihan kuin ei kukaan olisi huomannut että keskeinen asia on tunnustusten trinitaarisuus . Minusta se opetetaan kirjoissa.

Nyt kun yritän tuskanhiki niskassa oppia kreikkaa, on hyviäkin hetkiä. Se kieli heijastelee kulttuuria jossa puhuivat niin komplisoitua kieltä. Pena osaa oikeasti hyvin, nimittäin kuukeloiminen ei juuri auta. Mutta meidän opit syntyivät hellenistisessä kulttuurissa eli sitä kieltä puhumalla,  paha kyllä , niin, että verbit muutettiin substantiiveiksi peräti usein  väittää minulle kaksi kirjaa. Saatiin mutkallisia opinkappaleita.

Rupesin miettimään että olisiko sitten ollut siten. Jumala oli jotenkin vakuuttanut ihmisiä ja ilmenteerannut kolmesti ja eri tavoin aina  joten kun ensin yritettiin verbillä osua, niin lähin osuma substantivoitiin. Tämä on varmasti täyttä harhaoppisuutta, mutta uskontunnustuksissa siirretään kaiketi juuri tätä perintöä eteenpäin.

Ai niin, ei uskontunnustus siis ole harhaoppia eikä Marian raskaus keskeinen opinkappale ja uskon minäkin ettei siihen Jooseppia tarvittu tai sai se ollakin ja kaikki mahdolliset edelleen
« Viimeksi muokattu: 07.12.14 - klo:15:10 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #3 : 07.12.14 - klo:17:47 »
Pena osaa oikeasti hyvin, nimittäin kuukeloiminen ei juuri auta.

Ei osaa muuta kuin käyttää raamattuhakua. http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible Siellä on Bysantin tekstilaitoskin.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #4 : 07.12.14 - klo:18:19 »
Kuuntelen juuri radiojumalanpalvelusta. Siellä luettujen Raamatun tekstien lopuksi sanottiin "ja tämä on Jumalan sanaa" (meidän kirkossa ei sanota).

Partitiivimuoto ei noudata käsikirjaa, jonka mukaan tekstiä seuraa toteamus "tämä on Jumalan sana". Olematta teologi rohkenen tulkita käsikirjanmukaisen kokonaisobjektimuodon viittaavaan koko Raamattuun Jumalan ilmoituksena. Kyseessä on ikivanha seurakunnan vastaus lukukappaleeseen, toteaa piispa Jari Jolkkonen eräässä saarnassaan.

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #5 : 07.12.14 - klo:19:37 »
Onko muilla samoja oireita?

On. Halleluu-uu-jassa senkin takia, että se melodia, jota olen siinä kuullut käytettävän, on niin ikävä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #6 : 07.12.14 - klo:19:57 »
Minulle nämä molemmat tulivat vasta muutama vuosi sitten tutuiksi. En ole vieläkään tottunut. Luulin ensin
niiden olevan vapaiden suuntien vaikutusta, mutta sehän on kai mahdotonta Ev.lut. kirkossa.

Katoliset taitavat käyttää tätä  Tämä on Jumalan sana- ilmaisua. En tiennyt että se on kirkkokäsikirjamme mukaista.
Kyllä Hallelujaa soi sielussa melko usein, ja siellä se saa pysyäkin.  Huomaan olevani allerginen viidesläisyydelle. Tänään viimeeksi muistin niitä aikoja,  kun näin erään kuolinilmoituksen lehdessä,  kuinka tätäkin vainajaa raamattupiirissä painostettiin kun hän oli itsenäinen ajattelija. Kaikkien olisi pitänyt olla vetäjän mieliksi. Minä raukka olin, kunnes ymmärsin sen olevan tapaa ja totuttamista. Kaikki ne käytetyt fraasit ja "sananpaikat"
ovat yhä minulle osoittelua siitä kuinka pitäisi olla kun ollaan uskovaisia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #7 : 08.12.14 - klo:07:16 »
Kuuntelen juuri radiojumalanpalvelusta. Siellä luettujen Raamatun tekstien lopuksi sanottiin "ja tämä on Jumalan sanaa" (meidän kirkossa ei sanota) Mutta kun ollaan tarkkoja, niin ihan näin ei ole. Jumala ei ole Raamattua kirjoittanut, vaan ihmiset. Toinen kauhistus on halleluja evankeliumitekstin jälkeen. Puoli vuotta sitten teksti loppui kahdesti peräkkäin suurin piirtein näin "ja heidät kaikki surmattiin" ja siihen seurakunta vastasi halleluja..... Olenko liian tosikko vai mikä on vikana, mutta nämä kirkolliset puolitotuudet, legendat ym. ärsyttävät minua?

Onko muilla samoja oireita?
Pikkasen.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #8 : 08.12.14 - klo:07:20 »
Huomaan olevani allerginen viidesläisyydelle.
Minäkin olen.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #9 : 08.12.14 - klo:14:15 »
Viisikielinen on kyllä hieno laulukirja  :023:
(nimimerkki laulun lyömä etsijä)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #10 : 08.12.14 - klo:17:17 »
Viisikielinen on kyllä hieno laulukirja  :023:
(nimimerkki laulun lyömä etsijä)

Olisiko siitä vanhojen kunnon henksujen* perijäksi?
(*Hengellisiä lauluja ja virsiä, SLS)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #11 : 08.12.14 - klo:17:20 »
Olisiko siitä vanhojen kunnon henksujen* perijäksi?
(*Hengellisiä lauluja ja virsiä, SLS)

Seurakuntanuorissa veisattiin henksuja ja ihan hyvä, mutta turhan laaja kuten viisikielinenkin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #12 : 08.12.14 - klo:17:27 »
Seurakuntanuorissa veisattiin henksuja ja ihan hyvä, mutta turhan laaja kuten viisikielinenkin.

Arvelen 'turhan laajallekin' hengellisten laulujen kokoelmalle olevan tarvetta moniäänisessä kirkossamme.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #13 : 08.12.14 - klo:18:00 »
Ja sitten tällaisia "ikinuoria ruutiukkoja" ajatellen juuri on ilmestynyt sellainen
"Nuoren seurakunnan veisukirja 2015"...toki mulla on edelliset 2005 ja 2010 kirjatkin
sekä 8 kpl ohuita punakantisia vihkosia.
Tuosta läjästä löytyy monenmoisia aarteita.  :icon_biggrin:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua ärsyttää
« Vastaus #14 : 08.12.14 - klo:20:49 »
Ei osaa muuta kuin käyttää raamattuhakua. http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible Siellä on Bysantin tekstilaitoskin.

Jaaa-a tuos on se linkki jota tuo Pirska yritti opettaa mun käyttämään vaan en oppinu tai se oli aina kateissa. Minä olin aivan rehellisesti tyrmistyksis, ja aattelin että se on tietty opetellu sen alfasta alkuun ja kun itte en viitii edes etsiä kirjaimia.  Se lause oli minun nähdäkseni virheetön nimittäin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.