Kirjoittaja Aihe: linkityksiä...  (Luettu 53124 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
linkityksiä...
« Vastaus #105 : 08.05.09 - klo:12:12 »
Lainaus käyttäjältä: "myyrä"
Lainaus käyttäjältä: "Pirska"
Etsiskelin kirjaa "Paavo Ruotsalaisen kirjeet", jonka olen ostanut varmaan 20 vuotta sitten. En löytänyt sitä, mutta löysin sen täältä netistä.
http://www.kirjasilta.net/ruotsalainen/kirjeet/kirjeet.html#1


Hyvä, että laitoit kirjeet tänne. Täytyy niihin kyllä syventyä tarkasti. Paljon on sanellut Ilomantsin Kivilahden Matti Härkösellekin Paavo.


Henkilöhistoriaa: Ilomantsilainen Matti Härkönen oli Paavon luotetuimpia ystäviä ja ystävyys säilyi P:n kuolemaan saakka siitä huolimatta, että MH hieman lipesi evankelisuuteen päin. Sen sijaan Anders (Antti) Timonen ja Anders Pyyk--- (Antti Pyykkö) siirtyivät hajaannuksen aikoina kokonaan evankelisuuteen.

Näin muistelen Tuomas Kortelaisen kertoneen kirjassaan Ukko Paavon jäljillä Pielisen Karjalassa. Ostaisin tuon kirjan, jos jollakin olisi se myydä.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
linkityksiä...
« Vastaus #106 : 08.05.09 - klo:17:22 »
Lainaus käyttäjältä: "myyrä"


Mulla on se läpyskä perinnöksi saatuna, mutta kumma, että kirjanen ei ole oikein koskaan säväyttänyt. Lukijassa kai se vika on.

Minä myös muistan joskus ostaneeni tai lainanneeni Kalliin hunajan pisaran, mutta samoin on mieleeni jäänyt, että se on mennyt aika reippaasti yli hilseen. Joskus kyllä aika voi tehdä tehtävänsä, että alkaa käsittää jotain ennen käsittämätöntä tekstiä. Nuo Paavo Ruotsalaisen kirjeet tuntuivat nyt jotenkin helpommilta käsittää kuin parikymmentä vuotta sitten. Samoin olen huomannut Raamatun kanssa. Lapsena tuntui, että ei siitä ymmärrä mitään ja kuta vanhemmaksi tulee, sitä ymmärrettävämmältä se tuntuu.

Täytyypä käydä vilkaisemassa Kallista hunajan pisaraa netissä, josko sitä nyt ymmärtäisi edes vähän paremmin kuin viimeksi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
linkityksiä...
« Vastaus #107 : 09.05.09 - klo:18:56 »
Sastamalan/Tyrvään Pyhän Olavin kirkon maalaukset loppusuoralla:
http://www.yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/pirkanmaa/2009/05/pyhan_olavin_kirkon_maalaukset_loppusuoralla_729865.html

hienoa. kirkko on ihmisiä varten, eikä maalauksia varten mutta toki niitäkin saa olla. itse kävin tuossa uudessa kirkossa 4-5v sitten, kun se oli välillä auki. kaipa sitä maalattunakin voisi käydä katsomassa taas.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33741
linkityksiä...
« Vastaus #108 : 12.05.09 - klo:17:10 »
Hei !

Keneltä ja missä ketjussa oli linkki Paavo Ruotsalaisen kirjeisiin  :?:

Löytyi. myyrältä oli 8.5. tässä ketjussa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33741
linkityksiä...
« Vastaus #109 : 12.05.09 - klo:19:36 »
Linkki Paavon kirjeisiin taisikin tulla myyrän kautta Pirskalta. Kiitos kun lähetit sen. En osaa kuvailla niitä tuntoja mitkä sisälläni velloo kun saan lukea Paavon omia sanoja. On kuin rakkaimman ystävän kanssa olisi tekemisissä. Toisaalta heränneen kansan aina ymmärtämät sanat koskee ja saavat katkeraksi entisiä opettajiani kohtaan. Yli kaksikymmentä vuotta elin ilman tietoa oikeasta autuudenjärjestyksestä. Uudestisyntyminen ja uskossaolo olivatkin vain herätyksen alku. Minä aloitin väärästä päästä "polvirukouksineni" ilman sisällistä murhetta.

Paavon kirje nro. 6 Pietar Johan Ikoselle teki selvän eron entiseen. Olinhan sen kyllä omalla pienellä ymmärryksellä jo tehnytkin, mutta yli 170 vuotta sitten olisi pitänyt elää etten olisi Jumalan Armoa väärin käsittänyt.
Voi sanoa että olen tosi myöhään herännyt.

Kahdeksan kirjettä olen nyt lukenut, ja enempää en nauti kerralla. Huomena voinen jatkaa. Sitten taas mökille .
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
linkityksiä...
« Vastaus #110 : 12.05.09 - klo:19:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
En osaa kuvailla niitä tuntoja mitkä sisälläni velloo kun saan lukea Paavon omia sanoja. On kuin rakkaimman ystävän kanssa olisi tekemisissä.

Mukava kuulla! :sunny:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: linkityksiä...
« Vastaus #112 : 17.06.09 - klo:14:09 »
Karjalaisen pakina.

http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Mielipiteet/me_ollaan__voittajia_kaikki_5346555.html

Pääosin sama mieltä. Nukun hyvin niin pitkään, kun Urpilainen on demarien puheenjohtajana. Demarien perusongelmana on se, että kannattajat ovat konservatiivisempia kuin kokoomuslaiset.
Acta, non verba.

santtu-62

  • Vieras
Vs: linkityksiä...
« Vastaus #113 : 19.06.09 - klo:09:05 »
Juhannuskokkojen loimutessa,rakkaus pursuaa ihmisten sydämestä ulos.

Suomen evankelis-luterilainen kirkon sivuilta:    http://evl.fi/
Löytyi  KUOPION HIIPPAKUNTALEHTI: Capitol | 2/2009: Kirkko, sinkut ja seksi :    

http://kuopionhiippakunta-fi-bin.directo.fi/@Bin/1d3ec047535aa2c011a228f5bf78eb9f/1245389822/application/pdf/1633525/Capitol_2_09.pdf

Pidän henkilökohtaisesti hiippakunnanlehden julkaisua rakkaudesta. Sellaisena mitä minä miehen jopa voin ymmärtää. Tietysti pieni epäilyksen siemen artikkeleista jää kyllä minulle, sillä julkaisu on savolaisten …
 :icon_wink:
« Viimeksi muokattu: 19.06.09 - klo:09:12 kirjoittanut Benkku »

myyrä

  • Vieras
Vs: linkityksiä...
« Vastaus #114 : 19.06.09 - klo:11:05 »
Vaikuttaa siltä että kirkko haluaa unohtaa jatkuvalla alapään asioitten vatvomisella tärkeämmät asiat ja epäkohdat. Tietenkin, kun muistaa kirkon työntekijöiden olevan hyväpalkkaista väkeä niin mukavaa on silloin omassa pienessä ankkalammikossa läiskytellä.

Kaipaisin kirkkoon Väli- ja Etelä-Amerikan mallin mukaista vapautuksen teologiaa.

t. Huutavan ääni korvessa

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: linkityksiä...
« Vastaus #115 : 19.06.09 - klo:11:36 »
Hei, Myyrä!

Mukavaa on kirkon työntekijänä läiskytellä pikku ankkalammikossa ?! Kirkon työntekijän hyvällä palkalla?!

Kiitos palkkani arvostamisesta. Saan peruspalkkaa alle 2000 euroa kuussa ja kaikilla lisillä yli 30 vuoden palveluksen jälkeen (ilman työaikaa, ilman ylityölisiä jne) pikkuisen yli 2000 euroa. Siitä kun makselen verot ja muut pakolliset, jää käteen noin 1600 euroa. Onneksi se palkka tulee joka kuukausi.

Olen aina olettanut, että kirkon työntekijänä saan pientä palkaa. Kiva, kun oikaisit asian! Enään minua ei hävetä minun palkka!

Mauno

myyrä

  • Vieras
Vs: linkityksiä...
« Vastaus #116 : 19.06.09 - klo:12:04 »
No, eipä se iso ole. Joskus vaan korpeaa tämä piensairaseläkeläisen tulo. Ja vieläkin pienemmällä kuin itse jotkut koettaa sinnitellä. Siihen vielä kaikki jatkuvat kivut ja kolotukset päälle niin kyllä sitä monesti toivoo, että saisi jo näistä armahduksen mullan alla.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: linkityksiä...
« Vastaus #117 : 25.06.09 - klo:15:18 »
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Israelista+l%C3%B6ytyi+mystinen+luola/1135247168548
Israelista löytyi mystinen luola

ja jännää miten nopeasti keskustelu poikkeaa otsikosta, melkein yhtä nopeasti kuin körttifoorumilla  :icon_rolleyes:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: linkityksiä...
« Vastaus #118 : 25.06.09 - klo:18:43 »
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Israelista+l%C3%B6ytyi+mystinen+luola/1135247168548
Israelista löytyi mystinen luola

ja jännää miten nopeasti keskustelu poikkeaa otsikosta, melkein yhtä nopeasti kuin körttifoorumilla  :icon_rolleyes:

Minä jäin ymmälleni, että se luola löydettiin vasta nyt vaikka beduiinit ovat tiennet sen parituhatta vuotta.Juttu kuulosti ihan vaalirahoitus keskustelulta. Hyvä kun löytyi edes nyt, mutta kysymysmerkkekjä jäi runsaasti :kahvi: :kahvi: :kahvi: :017:
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: linkityksiä...
« Vastaus #119 : 29.06.09 - klo:20:30 »
Kolumbuskin löysi Amerikan, vaikka siellä oli asunut atsteekkeja, mayoja, inkoja ja ketä vain joka puolella.