Kirjoittaja Aihe: Homoseksuaalisuus  (Luettu 113324 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hölkänen

  • Vieras
Homoseksuaalisuus
« : 18.11.05 - klo:10:10 »
Kuulkaas, miten ihmeessä on mahdollista, että vaikka seurapuheissa seksuaalivähemmistöihin suhtaudutaan vilpittömän myönteisesti, niin ainakaan tällä foorumilla ei ole vielä kukaan tunnustautunut sekä körtiksi että homoseksuaaliksi? En millään viitsisi olla tienraivaaja tässä asiassa mutta kai se on pakko. Eli täten tunnustaudun sekä körtiksi (jos sallitte) että homoseksuaaliksi (siihen en lupaanne tarvitse). Meitä on olemassa.

Eihän se nyt mikään ihmeellinen asia ole, ja pitäisi olla sanomatta selvää, että normaalissa sosiaalisessa kanssakäymisessä sitä ei tarvitse millään tavalla ottaa huomioon. Mutta siitä tahtoisin nostaa keskustelua, että miksi on niin pitkän tien takana hyväksyä kuuluvansa vähemmistöön? Miten me todella suhtaudumme seksuaalivähemmistöihin? Ovatko niihin kuuluvat sairaita ja rikkinäisiä, ja siksi erityisen armon tarpeessa, vai Jumalan luomia, tasavertaisia ihmisiä?

Loppuun ote Juhani Huttusen artikkelista "Körttijuhlat päättyvät aina penkinkantoon" (Kirkko & kaupunki 13.7.2005):

Lainaus käyttäjältä: "Juhani Huttunen, Kirkko & kaupunki"

Vähemmistöjen asialla

1980-luvulla Herättäjä-Yhdistys profiloitui stadionevankelistojen ja ratkaisukristillisyyden vihollisena. Seuraavan vuosikymmenen lama kosketti niin, että kun muut herätysliikkeet keskittyivät nuorisotyössään Tosi rakkaus odottaa -kampanjaan, körtit puhuivat yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta ja eri tavoin syrjäytyneistä. Saarijärvellä oltiin taas ajan hermolla, kun toiminnanjohtaja Simo Juntunen sanoi juhlapuheessaan:

- Toivottavasti paikkansa löytävät seurapenkeistä myös uusioperheet ja he, jotka katsovat kuuluvansa vähemmistöön ihmissuhteiden verkostoissa.

Hetimmiten seurojen jälkeen virisi kentän laidalla keskustelua: sehän oli selvä homokannanotto!

Juuri viikkoa aiemmin vanhoillislestadiolaiset olivat uskonnollis-eettisessä julkilausumassaan tuominneet homoseksuaalisuuden, ja nyt körttien linjapuheessa jokainen, joka kokee kuuluvansa johonkin vähemmistöön, toivotetaan tervetulleeksi.

- En tarkoittanut ainoastaan homoja vaan kaikkia vähemmistöjä. Usein kirkon viesti heille on negatiivinen eli ikävällä tavalla selittelevä tai torjuva. Halusin kerrankin sanoa ääneen, että tervetuloa, Juntunen kommentoi.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että eteläpohjalaiset körttipatriarkat olisivat Juntusen linjoilla. Mutta se tarkoittaa sitä, että körttiliikkeeseen mahtuu tällä tavoin ajatteleva toiminnanjohtaja.


edit: poistin turhat yksityiskohdat :P

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #1 : 18.11.05 - klo:15:51 »
Meitä on monelaisia. Mulle ainakaan homoseksuaalisuus ei ole minkäänlainen ongelma, tunnen muutamia ja ihan mukavia ovat. Homoseksuaalisuus ei kuitenkaan ole kenenkään oma valinta, vaan asia jota ei voida muuttaa. Todellakin olette Jumalan luomia, tasavertaisia ihmisiä. Sylettää kun tällaisesta asiasta pitää edes keskustella. Ihmisiä me kaikki ollaan, niin neekerit ja valkoiset kuin homoseksuaalit ja heterotkin.

(Kunhan hedelmöityshoito ja adoptointi jätetään homoseksuaaleilta pois, menee asiat niin kuin pitääkin. Tämä ei minusta ole syrjintää, vaan ihan luonnollinen asia. Samaa sukupuolta olevat nisäkkäät kyllä voisivat lisääntyä keskenään, jos niin olisi tarkoitus. Sitten kyllä sylettää meikäläistä kun kahdella naisella tai kahdella miehellä on oma lapsi... Tästä on omakin topicci, mutta ajattelin nyt mainita asian kun liippaa läheltä.)

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #2 : 18.11.05 - klo:17:57 »
Kiva Hölkänen, että uskalsit laittaa itsesi likoon tuolla aloituksellasi! Tuttavapiirissä on joitain seksuaalivähemmistöihin kuuluvia tuttavia/ystäviä, mutta valitettavasti heistä enimmistö on hengellisissä piireissä laitettu aika silpuksi. :( Tsemppiä sinulle!

Ehkä suurin osa vähemmistöihin kuuluvista ei ole löytänyt körttiläisyyttä ennen jonkun "fundislaidan" löytymistä. "Fundislaidan" jälkeen vähemmistöihin kuulunut on varmasti siinä kunnossa, että Jumalaa ei haluta enää nähdä enää lainkaan...

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa shuichi

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 154
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #3 : 18.11.05 - klo:18:44 »
meidän luokalta paljastui tässä pari vuotta sitten yksi ihan kiva tyyppi jota nyt viimeiseksi homoksi olisi epäillyt niin siitä siis nostettiin kamala ekkala meidän luokassa.. ja no opettajat mm. laski sen arvosanoja sen takia (kai, näin hän väittää mutta miten asia todella on sitä en tiedä) mutta että mä pidin sitä tyyppiätosi reiluna ja kivana, eikä se mun mielikuvaa siitä hetkauttanut yhtään. jos jollain ON vetoomusta samaan sukupuoleen niin mitäs siitä? ihmiset tekee itse valintansa kumppanin suhteen, oli hän sitten mies tai nainen.
(miroan kaikki idioottimaiset tietokoneet joihin on asennettu automaatti korjaus!!!!! joten tässä ON virheitä koettakaa selvittää sana, ja syyttäkää konetta että se on turhamainene!!!) :evil:
teach me how to breathe how to live without any pain, because I´m still bleeding in my heart and I want it to stop

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #4 : 18.11.05 - klo:19:26 »
m.k.n kanssa vähän samoilla linjoilla. Sinäänsä hassua edes keskustella asiasta, kun on itsestäänselvää, että homot ovat tavallisia ihmisiä ja niin edelleen. Keskustellaanko seuraavaksi siitä, ovatko ruskeasilmäiset parempia kuin vihreäsilmäiset?
Mutta joo. Niin. On kai se sitten vähän arempi paikka joillekin tunnustautua homoseksuaaliksi.
Itse tiedän pari, en tunne, mutta tiedän. Joka kesä nähdään aina ammunäyttelyissä :)
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #5 : 18.11.05 - klo:22:07 »
Vähän samoilla linjoilla kuin muutkin ketjussa: asia on niin itsestäänselvä ettei sitä välttämättä tule erikseen miettineeksi. Kirkon kanta on mikä on ja surkuteltava (kun yrittää löytää kompromissia pohjimmiltaan epä-kristillisten, omavaltaisten konservatiivien kanssa), mutta hienoa kyllä tässä liikkeessä ei sitä(kään) kiveä suostuta heittämään. Omassa ystäväpiirissäni on suuntauksiltaan kaikenlaisia eikä makuuhuone-käyttäytymisellä ole mitään korrelaatiota muun toiminnan ja persoonallisuuden kanssa - eikä siitä olla sairaalloisen kiinnostuneitakaan (toisin kuin esim. Päivi Räsänen). Ylipäänsä tämä moderni kategorisointi on vähän hupsu: epäilisin että "luontaisesti" (mitä emme yleensä ole, kun olemme aina jossain kulttuurissa)  inhimillinen seksuaalisuus on laaja skaala eikä kaksi tai kolme raudanlujaa kategoriaa. (Tätä kantaa eivät kyllä varmaan kaikki seksuaalivähemmistö-aktivistit hyväksyisi.)
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #6 : 18.11.05 - klo:22:31 »
Hatunnosto Hölkäselle!

Alavudelle muutettuani yllätyin, miten fiksutkin ihmiset voivat olla homofobeja. Seurakuntanuori-tyyppiset toverit siirtyivät raamattua lehteilemään ja siteerailemaan jotakuta pappia, kun oma argumentaatiokyky loppui ja kun raamatusta loppui sivut niin keskittyivät lähinnä puhisemaan vihaisesti.

Itsellä oli hiukan surullinen olo siitä, miten lujassa tuollainen ihmiskielteinen asenne voi olla sellaisillakin ihmisillä, joita arvostaa.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Lentoaura

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 225
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #7 : 18.11.05 - klo:23:11 »
seksuaalisuus on jännä asia. Lieneekö sitten kasvatuksessa vai missä, kun minä pienenä en millään ymmärtänyt niitä kavereita ja aikuisia, ketkä homoutta esimerkiksi väheksyivät.
Itselläni ei ole mitään erilaisuutta vastaan, mutta en voi olla tuntematta myötätuntoa niitä kohtaan, joiden suuntaumusta esim. perhe ei hyväksy.

Mikä näillä ihmisillä on nykyään kunnon rehellisyyttä vastaan. Asioiden kiertelemisessä ja kaartelemisessa tai tuomitsemisessa sitä vain kieroutuu itsekin.
työnsin pääni vesimeloniin

Hölkänen

  • Vieras
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #8 : 19.11.05 - klo:21:51 »
Kiitos teille! Pelkäsin, että tämä ketju vaietaan kuoliaaksi, mutta kyllä herännyt kansa taas kerran rakasti joukkoon. :D Minullahan on myös viidesläistä taustaa ja se ei hirveästi ainakaan edistänyt oman identiteetin löytymistä... Mutta tuo Juntusen puhe Herättäjäjuhlilla tuli tarpeeseen.

En tiedä, tuliko avauduttua turhankin dramaattisesti. :roll: Heti valaistuttuani rupesi suunnattomasti risomaan, että kirkko ei tiedä mitä ajatella asiassa, joka olikin sitten loppujen lopuksi näin selvä. Kirkolla ei tunnu olevan meille mitään sanottavaa parisuhdeasioissa, joten liekö ihme että mallit haetaan ties mistä. Kyllä minä olen todella pettynyt ja osittain menettänyt luottamukseni kirkkoa kohtaan.

Pitää varmaan ottaa tuohon hedelmöitys- ja adoptioasiaan kantaa tuolla omassa ketjussaan... Joskus tulevaisuudessa, kun jaksaa kunnolla vaahdota. :wink: Nyt on vain semmoinen uudestisyntynyt olo, että voisi tältä istumalta mennä tuonne helluntaiseurakuntaan hokemaan hallelujaa ja pitämään todistuspuheen. :twisted:

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #9 : 19.11.05 - klo:22:04 »
Noh... luulen, että samaa sukupuolta olevien parisuhde on hieman omituinen ja uusi kysymys kirkon historiassa. Sitä sentään on 2000 vuotta takana ja vasta nyt joudutaan sitä oikeasti pohtimaan. Luulen, että meillä heteroillakin on hieman hämmentynyt olo, miten asioihin pitäisi suhtautua. Luulen, että juuri tuosta hämmentymisestä johtuu rajuimmat kommentitkin... Tähän saakka kuitenkin asiasta on vaiettu täysin.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #10 : 20.11.05 - klo:00:04 »
No joo, olen ehkä vähän kärsimätön kirkkoa kohtaan, mutta en ymmärrä yhtään mitään rajoitusta tai oppia, joka kristillisesti opastaisi meidät viivyttelemään näiden seksuaalisuus-kysymysten suhteen. Jos käyttäisin vanhakantaista kieltä näkisin kirkon olevan "vääräoppinen" näissä kysymyksissä. Tämä taitaa olla ystäväkansan piirissä vähän kärjekäs näkemys, mutta tämän liikkeen sisältämä armo taitaa aika kevyesti ylittää sen mihinkä itse olisin valmis. Ikävää vain että tämä epäkristillinen viivytys tulee kovasti loukkaamaan viattomia ihmisiä...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vaikeaa se on kaikille
« Vastaus #11 : 20.11.05 - klo:10:48 »
Vaikeaa se on kaikille. Vaikeinta se on niille, joiden turva on kirjoituksissa eikä Jumalassa. Se on heterolle lähes yhtä vaikeaa kuin muille. Suuri hämmennys lienee paras sana kuvaamaan tilannetta. Tässä tulee taas esiin se yksikertainen juttu, että vain vähän on tarpeen. Meidän ei tule leikkiä Jumalaa ja ryhtyä puolustamaan jotain, mitä kuvittelemme olevan häneltä kotoisin.

Olisi mielenkiintoista kuulla mitä Jeesus sanoisi tänään meille.

Siitä huolimatta annetaan Herran hoitaa omat asiamme eikä mestaroida niissä ja tuemme kaikkia, jotka sitä meiltä tarvitsevat riippumatta mistään. (Olipa hurskaasti sanottu. Kunpa pystyisi tuohon!)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Cecil

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 33
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #12 : 20.11.05 - klo:17:39 »
Lainaus
Eli täten tunnustaudun sekä körtiksi (jos sallitte) että homoseksuaaliksi (siihen en lupaanne tarvitse). Meitä on olemassa.


Komppaan, joskin oma suuntautumiseni on vähemmän tunnettua sorttia, en tunnustaudu lesboksi enkä bi- tai a-seksuaaliksi, mutta enpä jaksaisi pidempiä aiheesta selitellä.

Oman näkemykseni mukaan on turhaa tehdä seksuaalivähemmistöön kuulumisesta niin isoa asiaa kuin siitä yleensä tehdään, sen tulisi olla aivan yhtä luontaista kuin heteroudenkin. Oli mielestäni typerää, kun luokkatoverini taannoin hihkaisi, että olenko jo kertonut homofobiselle isälleni vinokkuudestani. Miksi ihmeessä minulla olisi sen enempää seliteltävää kuin heteroillakaan, enhän ole yhtään sen kummempi ihminen? Harva heterotyttökään menee vanhemmalleen sanomaan että "äiskä kuule, mun täytyy kertoa sulle jotain mitä sä et ehkä tiennyt.. mä tykkään pojista."

Toisaalta taas hiljaiselo voidaan tulkita niinkin, ettei seksuaalivähemmistöihin lukeutuvia ihmisiä liiemmin olekaan, mutta mielestäni aiheesta ei silti tulisi tehdä niin suurta numeroa kun sen ei kerran pitäisi niin suuri asia ollakaan vaan aivan yhtä luonnollinen kuin heterouden. En tosin tarkoita tällä sitä, että ns. kaapista ulostulot olisivat typeriä, vaan sitä, että on typerää, että kaapissa täytyy alun alkaenkaan olla, mutta niinpä taitavat asiat nyky-yhteiskunnassamme usein olla, ehkä sitten toivon mukaan joskus tulevaisuudessa toisin.

Körttipiirit ovat kyllä siitä ihanat, että on helppo olla kun ei kukaan katso pahasti. Ehkä yleistän törkeästi, mutta uskon, että esim. oman seurakunnan piireissä olisin saanut osakseni vähintäänkin aimo annoksen mulkoilua ainakin joiltakin ihmisiltä.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #13 : 20.11.05 - klo:23:47 »
Silti, suurin osa ihmisistä kun on heteroita niin ehkä voisi olla ihan hyvä että vanhemmillekin kertoisi homoudestaan ennen kuin vie seuralaisensa kotiin. Lähtökohta on kuitenkin se että olemme heteroita, vaikka joukossa onkin jokunen homoseksuaali. Ei kai sitä kaapissa tarvitsekaan olla. Se vain on niin että jos on jotain mitä lähes kaikki muut eivät ole, siitä kannattaa itse kertoa. Jos ei kerro, panttaa tietoa ja tulee samalla itse rakentaneeksi sen kaapin ympärilleen. Tai näin minä ainakin tämän asian näen...

Poissa Cecil

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 33
Homoseksuaalisuus
« Vastaus #14 : 21.11.05 - klo:00:42 »
Lainaus
Lähtökohta on kuitenkin se että olemme heteroita--


Sehän tässä minun mielestäni mättääkin. Lähtökohdan pitäisi olla se, että olemme ihmisiä ja ihastumme toisiin ihmisiin. Vaan näinpä taitaa olla asiat enkä sille mitään mahda, joten samapa tuo kaiketi toistaiseksi.

Oma isäni taas on sen verran homofobinen tapaus ja "minäminäminä" -ihminen, että aiheesta olisi turha keskustellakaan. Äidille aiheesta voisikin avautua, kun tuo tietää muinoisesta suhteestani erääseen biologisesti saman sukupuolen edustajaan, mutta en ainakaan toistaiseksi koe mitään tarvetta hirveälle häslingille vaikka sanonkin painokkaasti vastaan äidin ehdotellessa jonkun komean kokkipojan kotiin kokkaamaan raahaamista. En peittele suuntautumistani sen suuremmin, päinvastoin puhun aiheesta melko avoimestikin, mutten koe myöskään tarvetta tehdä siitä kovin suurta numeroa.


/edit 14.8.-06
...sanoi hän, joka on nykyään hyvinkin out 'n loud. No jaa.