Kirjoittaja Aihe: Harry Potter  (Luettu 106911 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa shuichi

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 154
Harry Potter
« : 16.07.05 - klo:18:06 »
itse EN ole mikään fanittaja.. kiinnostaapahan vaan tietää kuinka paljon körttimaailmassa liikkuu tällasta fanitus porukkaa.... ja siis saa pistää MUITAKIN fanitus aiheita toki!!!!!

itse olen kyllä toivoton taru sormusten herra fanittaja!! täytyy sanoa että elokuvat ei vedä vertoja kirjalle, kirja on paras!!! onse on luettukkin 10 kertaa.. ja vielä ennen koulua ehtisi muistella kirjaa ja lukasta sen läpi...XD

harry potter tää 3 leffa on kyllä niin metiköstä että........ kaks ekaa oli ok mutta silti en fanita tätä!!!!!! :!:
teach me how to breathe how to live without any pain, because I´m still bleeding in my heart and I want it to stop

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Harry Potter
« Vastaus #1 : 16.07.05 - klo:18:23 »
HP leffat on sieltä ja syvältä. olisi saanut jättää tekemättä. Taru sormusten herra -leffat ok, jos tuntee maailman muuten. Leffoista sai hieman toisenlaista näkökantaa kirjaan. Leffa kuitenkin on aina käsikirjoittajan ja ohjaajan tulkinta siitä, mitä kirjassa on.

Mutta nyt sitten kuraverisen prinssin eikun miten se menikään suomennosta vain odottelemaan. Pitää käydä heti ostamassa, kun se ilmestyy. En jaksa lukea enää englannin kielistä proosaa, kun ammattikirjallisuus on englanniksi käytännössä täysin.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Harry Potter
« Vastaus #2 : 16.07.05 - klo:20:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
HP leffat on sieltä ja syvältä.

Totta ku rotta. Ne on niin hirveitä, että hävettää kaikkien puolesta.

Lainaus käyttäjältä: "teme"
Mutta nyt sitten kuraverisen prinssin eikun miten se menikään suomennosta vain odottelemaan.

Puoliverinen prinssi!!!! *potterfani nostaa taikasauvaa* Tai mistäs sen tietää, onko suomennos tuo, vaikka halfblood prince englanniksi onkin... HBPn saan käsiini vasta ensi viikolla, ja pakko oli englantilaisesta foorumista käydä pahimmat spoilaukset lukemassa ja paikkaansa ne sitten pitivätkin... Kaikki potterit olen lukenut, suomeksi, ja nyt englanniksi alkaa sama urakka...
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Harry Potter
« Vastaus #3 : 17.07.05 - klo:12:17 »
Joku täällä spoilaa ni takaan et tapahtuu jotain kauheeta.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Harry Potter
« Vastaus #4 : 17.07.05 - klo:12:25 »
ja suosittelen kyllä, että alkuperäiskielellä lukee kirjat jos kielitaito suinkin on sillä tasolla. ei se oo vaan sama asia, kun se on käännetty jotain hukkuu ja jotain tulee lisää. olenkin henkilökohtaisella ristiretkellä lyriikan kääntämistä vastaan. ei mitään järkeä. jossain lukiossakin väännetään jotain runoanalyysejä käännetyistä runoista. tosi syvällisiin tulkintoihin päästään runoilijan ajatuksista kun mietitään, että miksiköhän runoilija eikunsiis kääntäjä on nyt teidän mielestänne juuri tämän sanan tähän valinnut?

ja tietokirjallisuus on kyllä semmosta narskuttamista, kieli ku kieli. niija en nyt sano et käännökset on huonoja. sellasiakin löytyy, että oohhoh.

Poissa PP

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Harry Potter
« Vastaus #5 : 17.07.05 - klo:18:26 »
Pakko uusinkin potter on kai lukea kun edellisetkin löytyy hyllystä. En varsinaisesti vissiinkään fanita pottereita, mutta kyllä niitä nyt lukee. Enimmäkseen ehkä fanitan LoTRia ja Star Warseja.
The healing hand held back by the deepened nail

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Harry Potter
« Vastaus #6 : 17.07.05 - klo:19:54 »
moivaan. voisko moderointi poistaa ennemmin noita spoilausviestejä ni ei tarvis munkaan avautua aiheesta.

t: nimim. saahansitänatsimodaillamutaivojakivoiskäyttää.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Harry Potter
« Vastaus #7 : 17.07.05 - klo:21:06 »
mikä täällä spoilaa? Kirjan nimikö, joka on Halfblood prince ja julkaistu eilen?

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Harry Potter
« Vastaus #8 : 18.07.05 - klo:09:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
mikä täällä spoilaa? Kirjan nimikö, joka on Halfblood prince ja julkaistu eilen?

Teme


Älä myöskään unohda minun suomennusehdotustani, Puoliverinen prinssi...
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Harry Potter
« Vastaus #9 : 18.07.05 - klo:10:10 »
Ai juu.. ja minunkin "käännösehdotus" ;) joka ei ollut ihan täsmällien kuvaus puoliverisestä.

Teme =)
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Sanna

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 62
Harry Potter
« Vastaus #10 : 18.07.05 - klo:11:17 »
Itse luen parasta aikaa Halfblood Princeä, ja tässä sitä ihmettelee itsekin kuinka hyvin kirjasta saa selvän vaikka aivot on olleet totaalisella kesätauolla englannista!  En nyt tiedä kuvaako sana "fanitus" suhtautumistani Pottereihin. Parhaita lukemiani kirjoja ne silti ovat aina olleet. Hassua on, kuinka suomennettuun versioon suhtautuu yhtäkkiä paljon kriittisemmin kun on lukenut kirjan ensin englanniksi. Pottereitten käännösurakka ei varmasti ole niitä helpoimpia, mutta esimerkiksi jotkut nimet oli suomennettu "Feeniksin killassa" aika pöhlösti, ainakin minun mielestäni. (Vai mitä mieltä olette, Luna Lovegood -> Luna Lovekiva  :shock: )

Elokuvista en mene sanomaan mitään, itse en ole oikein koskaan niistä hurjasti pitänyt.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Harry Potter
« Vastaus #11 : 18.07.05 - klo:11:25 »
Ei tosiaankaan sisällä spoilereita... Minusta tuli lähes obsessiivinen Tolkien-fani kultaisella 70-luvulla ja edelleenkin aikuisena luen TSH:n uudestaan muutaman vuoden välein vaikka muuten kirjallinen makuni on aivan toinen kuin lapsena ja teininä. Harry Potteria en sen sijaan saa alas pirullakaan. Tolkienin pitänee tuoreena hänen obsessiivinen suhtautumisensa tekstiinsä ja maailmaansa (hänhän kehitteli Keski-Maan historiaa  - ja kielihistoriaa- vuosikymmeniä ja TSH muodostaa hyvin lyhyen ja myöhäisen ajanjakson tässä valtavassa saagassa). Makuasioista on vaikea kiistellä, mutta kyllä Rowlingin suhtautuminen esim. kieleen on aivan toisella ja pinnallisemmalla tasolla. Esim. joku Susan Cooper Pimeä nousee -sarjassaan pyyhkii Harry Potterilla lattiaa. Tolkien puolestaan oli johtava lingvisti ja vanhan epiikan tuntija ja on harvoja suuria anti-moderneja kirjailijoita 1900-luvulla: hän ei pyrkinyt samaan mihin moderni ja post-moderni korkeakirjallisuus pyrkii. Tämän takia on mahdollista antaa anteeksi nyansoitujen henkilökuvien puute, kielenkäytön kulmikkuus jne., mutta pinnallisesta eskapismista hänen teoksissaan ei ole kysymys (toisin TSH-elokuvatrilogiassa, mikä oli täsmälleen taitavaa mutta erittäin pinnallista viihdettä).
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Harry Potter
« Vastaus #12 : 18.07.05 - klo:15:51 »
niin.. ei kai täällä mikään enää spoilaa, kun mannaryyni lopulta tajusi itse editoida sen pois. mut silleen kiva, kun rowling itse on virallisissa tiedotteissa paljastanut, että jokin päähahmoista heittää veivinsä niin kyllähän sen aika hyvin pystyi siitä postauksesta päättelemään. tietenkin jos se sitten ei ollu hagrid ni ihan sama mut muuten gg.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Harry Potter
« Vastaus #13 : 18.07.05 - klo:15:54 »
Niija, kuinka mielekästä on verrata pottereita tolkienin töihin, kun lähtökohdat on kuitenkin vähän erilaiset?

Mielestäni rowling onnistuu hyvin olemaan viihdyttävä ilman, että kirjat ovat älytöntä juustoa (eddings) tai paatosta (tolkien).

Anonymous

  • Vieras
Harry Potter
« Vastaus #14 : 18.07.05 - klo:17:55 »
ja tiesittekö että tolkkien on käyttöänyt suomea johonkin haltia kieleen. lukekaa hänen elämänkertansa, suosittelen.. se on hyvin mielenkiintoinen.

mutta entäs uusi harry potter.. hmm... enpä tiedä meneehän se sivu viihteenä tässä näin.. mutta loppujen lopuksi se että kirjailija kirjoittaa kirjan on suuri työ ja minä henkilökohtaisesti kunnoitan jokaista kirjailijaa siitä syystä että he viitsivät tehdä ihmisille tällaista lukemista... meni vähän sivu aiheen mutta jokatapauksessa.