Kirjoittaja Aihe: Evankeliumien Lukupiiri  (Luettu 68709 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #105 : 18.03.18 - klo:09:24 »
Perinteisesti kai ajatellaan, että ihmiset on ensin lain saarnalla saatettava synnintuntoon ja sitten vasta julistettava heille evankeliumi Jumalan armosta. Olisikohan Jeesuksen ohje päinvastainen? Armollisen Jumalan kohtaaminen - vaikkapa vain mahdollisuutena - saattaa herättää kaipauksen päästä 'sikolätistä' Kristuksen 'lammastarhaan'.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #106 : 18.03.18 - klo:12:56 »
Ajattelen samoin kuin Pena edellä kirjoitti.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #107 : 18.03.18 - klo:14:20 »
Mulla on näinä päivinä lukemisena selvitystä vuorisaarnasta.
Sanottiin mm. että lakina se on jopa tiukempaa kuin kymmenen käskyä.
Ja mainittiin että se on enemmänkin kuvausta Jumalan valtakunnan olemuksesta
kuin elämänohjeita joita pystyttäisiin täyttämään.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8335
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #108 : 18.03.18 - klo:14:28 »
Ajattelen samoin kuin Pena edellä kirjoitti.

Komppaan ja ihmettelen niitä opetuslapsia, kun lain saarnan kautta on saatu kuuliaiseksi jollekkin uskonnolliselle.
Ne on kuin automaatteja, kun niiden kanssa juttelee, ne jakaa oppimaansa ja kamalalla tuomiolla.
Jos et käänny niin ja näin sanoo laki ja se on ehdoton tyyliin.

Sitten on tälläisiä kuin minä, kun vaan lepertelee ja enempi painottaa armoa ja muita herännäisten juttuja.
Saattaapa jopa vitsailla ja heittää vaikka kuperkeikkaa.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #109 : 18.03.18 - klo:19:29 »
Saattaapa jopa vitsailla ja heittää vaikka kuperkeikkaa.

Jouko Mäki-Lohiluoma esitti taannoin joillakin juhlilla gospel-akrobatiaa.

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #110 : 24.03.18 - klo:14:32 »
Emme tiedä kuinka vaikeita aikoja Suomi ja me suomalaiset vielä joudumme kohtaamaan. Niitä ajatellessa on lohduttavaa lukea Mat 7:7-11 jossa Jeesus kehottaa meitä kääntymään pyyntöinemme Jumalan puoleen. Jeesus lupaa että Jumala antaa meille sen mitä me tarvitsemme sillä Jumala on meidän hyvä Taivaallinen Isämme ja meidän Taivaallinen Isämme huolehtii meistä Hänen omistaan. Hän huolehtii meistä niin hyvinä kuin poikkeusolojenkin aikoina.

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #111 : 31.03.18 - klo:18:19 »
Matteuksen Evankeliumin 7. luvun jakeessa 12 Jeesus kehottaa meitä kohtelemaan toisia niin kuin haluamme itseämme kohdeltavan.

Jos siis haluat että sinua kohtaan ei olla töykeitä niin älä ole töykeä. Jos haluat että sinua arvostetaan sen tähden mitä olet niin arvosta muita sen tähden mitä he ovat. Jos haluat että sinussa nähdään jotain hyvää niin näe jotain hyvää muissa ihmisissä. Jopa vanha suomalainen kansanviisaus sanoo että "Niin metsä vastaa kuin metsään huudetaan!"

Jos ihmiset ja varsinkin ne joilla valta on noudattaisivat tätä Jeesuksen ohjetta niin maailma olisi todella paljon parempi paikka meille kaikille.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #112 : 01.04.18 - klo:13:27 »
Tästä puhui aekkipiispa Kari Mäkinen hienosti Maarit Tastulan haastattelemana.

Myös pahoja tehnyt on ihminen, jota pitää auttaa kun hän on sen tarpeessa.
Turun torilla ihmisiä kuoliaaksi puukottanutta miestä hoidettiin sairaalassa samoin kuin kaikkia potilaita.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #113 : 02.04.18 - klo:16:12 »
Otin toisen Pääsiäispäivän lukemiseksi Raamatusta tapahtumat Jeesuksen kuolleista nousemisen jälkeen.

Tätä en ymmärrä, onko tarpeenkaan, mutta mitä Jeesus mahtoi tarkoittaa vastatessaan Pietarille jakeessa 23 näin:

Luku 21:

20 Pietari kääntyi katsomaan taakseen ja näki, että heidän perässään tuli Jeesuksen rakkain opetuslapsi, se, joka aterialla oli nojannut hänen rintaansa vasten ja kysynyt: "Herra, kuka se on? Kuka sinut kavaltaa?" 21 Hänet nähdessään Pietari kysyi Jeesukselta: "Entä hän, Herra?" 22 Jeesus vastasi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen? Seuraa sinä minua."
23 Tästä sai veljien keskuudessa alkunsa käsitys, ettei se opetuslapsi kuole. Jeesus ei kuitenkaan sanonut Pietarille, ettei tämä opetuslapsi kuole. Hän sanoi: "Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen?"

24 Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä. Hän on tämän kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on luotettava.

25 Paljon muutakin Jeesus teki. Jos kaikki vietäisiin kohta kohdalta kirjaan, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #114 : 02.04.18 - klo:23:14 »
^Minä ymmärrän vastauksen, mutta en Pietarin kysymystä  :102:

Sitäkö Pietari kysyy, että kun minut tuohon laumanruokkijan tehtävään valitset, niin minkä roolin tuolle rakkaimmallesi olet varannut? (Jotain paljon hienompaa varmaan...)

Mutta tosiaan mitäpä se Pietarille kuului.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #115 : 03.04.18 - klo:09:36 »
Saattaa olla noin. Eilen kun katsoin lopun elokuvasta Johanneksen evankeliumi siinä käytiin tämäkin sanasta sanaa, ja näytellen nämä sanat avautuivat juuri tuohon tapaan.
Jeesus antoi niin nasevan vastauksen etteivät sitä hurskaat 'oikeat uskovaiset' sallisi ihmisten toinen toiselleen sanovan.

Pitääkö muka kristityn kätkeä kaikki hienotunteisesti sisäänsä vaikka tekisi mieli näpäyttää jostakin.Eiväthän kaikki kristityt ole helläluontoisia vaan heidän puheensa saattavat olla ' suolaisia' .

Minulle ei käy hymistely, mielistely eivätkä kaanaankieliset lausahdukset. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #116 : 04.04.18 - klo:21:34 »
Tätä en ymmärrä, onko tarpeenkaan, mutta mitä Jeesus mahtoi tarkoittaa vastatessaan Pietarille jakeessa 23

Lainaan tuosta luvusta tekstiä ennen tuota Riitan lainausta:
18. Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit; mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tahdo."
19. Mutta sen hän sanoi antaakseen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Ja tämän sanottuaan hän lausui hänelle: "Seuraa minua".

Eli Jeesushan oli hetkeä aikaisemmin kertonut jotain Pietarin kuolemasta. Pietari inhimilliseen tapaan olisi halunnut tietää, että kuinka Johannes kuolee. Jeesus ei sitä kertonut, vaan antoi ymmärtää, että mitä sillä on Pietarin kannalta väliä, ei silloinkaan, vaikka Johannes ei kuolisikaan.
Pietarin ei pidä keskittää ajatuksiaan siihen, mitä jollekulle toiselle käy, vaan hänen tulee keskittyä vain Jeesuksen seuraamiseen. Jumala sitten hoitaa kyllä muut ihmiset haluamallaan tavalla.

Näin on ajateltu, että, että Pietari olisi kuollut ristillä pää alaspäin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #117 : 05.04.18 - klo:08:04 »
 Saattaa olla noinkin. Minä en olisi osannut yhdistää Jeesuksen puhetta vyöttämisestä
Pietarin kohtaloa tarkoittavaksi.
Tosi on että nuorena päätämme itse, mutta vanhuudessa on muitakin päättäjiä, ennen muita Herramme ja Jumalamme.

Minulle Jeesuksen puheen sävy antoi ajatuksen , että turhista höpinöitä on inhimillistä kuohahtaa. Jeesuskin oli ihminen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #118 : 06.04.18 - klo:16:23 »
Jae 19han selkeästi kertoo, että kyse on juuri Pietarin kuolemasta ja että vyöttäminen liittyy juuri tuohon asiaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #119 : 06.04.18 - klo:16:47 »
Olet oikeassa. Sanotaan kyllä, mutta minä olen kai lukenut nuo jakeet siinä merkityksessä että evankeliumin kirjoittaja hyppää ajatuksesta toiseen puhuen sekä Pitarin kuolemasta että yleensä mitä tapahtuu ihmisen matkalla nuoruudesta vanhuuteen.

Muistelen meillä jossakin raamattupiirissä myös käsitellyn tätä lukua vain niin kuin minäkin olen tulkinnut että nuorena ' oma pää' on ensin ja muut, etenkin Jumala tulee sitten. Vanhuudessa tämä kääntyy toisin päin .

Noin käsitettynä, jos Pietari kyselee Johanneksen kuolemasta, ymmärtää Jeesuksen ' tiuskaisun'.

Kiitos Köpi !

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)