Kirjoittaja Aihe: opittomuus?  (Luettu 28642 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaali_koi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
opittomuus?
« : 03.04.05 - klo:18:41 »
Körttiläisyyttä sanotaan usein elämänliikkeeksi, jolle opilliset asiat ovat vähemmän tärkeitä.
Ëikös siltä Ukko-Paavoltakin joskus kysytty, että mikö hänen oppinsa on?
--Silloin Paavo löi piippunsa pesän kämmenelleen ja tokaisi, että tämä on minun oppini--

Ilmeisesti Kolminaisuusoppiin kuitenkin tunnustaudutaan?
Mutta se "parannushan on vielä tekemättä", kuten jossakin Siionin virressä sanotaan....?

Niin. Ja onhan se minullakin....
koi syö ...

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
opittomuus?
« Vastaus #1 : 04.04.05 - klo:14:34 »
Jaakko Löytyn Ukko-Paavo on aika hyvä tässä tapauksessa.

Jos Ukko-Paavo näkis nää Jumalan lapset nyt
Tuntisko kansaa ylpeää, huomaisko hyljätyt
Kun tapais hurskaan polvillaan potkisko persuksiin
Veisikö metsään mukanaan petäjäfabriikkiin

Saarnaa synti synniks, näytä sitten armon vilaus

      ***jotain***

Niin Ukko-Paavo piippuaan puun kylkeen kopistais
Sanoisi että Jumalaan turvata vielä sais
Hän itse oravalta sai leipänsä lainaksi
Suruton suomen kansa kai puutteensa unohti

Saarnaa synti synniks, näytä sitten armon vilaus


En nyt muista tuota laulua oikein kunnolla mutta jotain tuohon tyyliin se oli.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Nooris

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
opittomuus?
« Vastaus #2 : 07.04.05 - klo:14:44 »
Parannus on tekemättä, niin. Mutta tuleeko ihminen sen paremmaksi parannuksen tehtyään? Kaikkihan tässä syntisiä ollaan vaikka voissa paistettaisiin...
Wombaaaaa!

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
opittomuus?
« Vastaus #3 : 07.04.05 - klo:16:47 »
Ihan täydellistä parannusta ei voi tehdäkään. "--olen rikkonut Sinua vastaan ajatuksin ja sanoin, teoin ja laiminlyönnein--"
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
opittomuus?
« Vastaus #4 : 07.04.05 - klo:17:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Nooris"
Parannus on tekemättä, niin. Mutta tuleeko ihminen sen paremmaksi parannuksen tehtyään? Kaikkihan tässä syntisiä ollaan vaikka voissa paistettaisiin...


Ei tule paremmaksi, mutta eihän se ole mikään syy luopua kilvoittelusta. Onnistumiset ei ole niinkään ratkaisevia kuin se, mihin pyritään. Siihen meidät on Jumalan lapsina kutsuttu, että koitetaan tehdä parhaamme mukaan kuten on käsketty. Muuta ei meiltä vaadita.

Tietenkin pitäisi myös määritellä, että mitä itsekukin sillä parannuksen teolla tarkoittaa. Tuntuu, että joka liikkeessä on siitä vähän oma käsityksensä.

Poissa kaali_koi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
opittomuus ja parannuksenteko...
« Vastaus #5 : 07.04.05 - klo:20:55 »
Kyllähän herännäisyys oli ennen muinoin selvää pietismiä.
Kun tutkii historiaa, niin noinhan se oli.
"Heränneen kansan vaellus" on jykevää luettavaa.
Punaista vaateta ei saanut olla päällä ja körttipukuakin käytettiin.
No, olivathan ajatkin toiset.
Lakia ja evankeliumia julistettiin.

"Saat olla sellainen kuin olet - ja jäädä sellaiseksi kuin olet".
Evankeliumiako tuon on? Ei ainakaan lakia.
--Mutta, mutta, ... onko tuo opittomuutta vai oikeaa oppia?
Oli mitä oli.
Mukavaahan tuota on kuunnella - kaikenlaisten suorituspaineiden
alaisena.
Varsinkin kun ei tuo parannuksentekokaan aina onnistu.
Pitäisiköhän sekin jättää "Herran huomaan"?...
koi syö ...

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Re: opittomuus ja parannuksenteko...
« Vastaus #6 : 07.04.05 - klo:22:21 »
Lainaus käyttäjältä: "kaali_koi"

"Saat olla sellainen kuin olet - ja jäädä sellaiseksi kuin olet".
Evankeliumiako tuon on? Ei ainakaan lakia.


Juuri tuo on huolestuttavaa, jos asia ymmärretään luvaksi elää synnissä. Sellainen oppihan ei ole enää Raamatusta, vaan ihmisestä. Jos tähän sitten yhdistetään se, että varotaan kovasti tuomitsemasta ketään, niin siinä unohtuu sitten helposti se rakkaudellinen nuhtelukin, johon Raamatussa kehotetaan. Kuka silloin sanoo ihmisille, että he ovat väärällä tiellä? Mihin jää kilvoitus ja kasvu kristittynä?

En tarkoita, että kyse olisi ihmisen omista teoista. Mutta ihminen joutuu kuitenkin tekemään jatkuvasti valintoja elämässään, siksihän ihmiselle on vapaa tahto annettu. Jumalan rakastaminen on pyrkimystä noudattaa hänen käskyjään, näin olen kuullut. Näin näkisin asian Raamatun pohjalta, miten te?

Poissa Heli

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 37
Re: opittomuus ja parannuksenteko...
« Vastaus #7 : 07.04.05 - klo:22:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"
Jumalan rakastaminen on pyrkimystä noudattaa hänen käskyjään, näin olen kuullut. Näin näkisin asian Raamatun pohjalta, miten te?


Noin minäkin tästä asiasta ajattelen. Kyllä ihmisen tulee pyrkiä elämään Jumalan käskyjen mukaisesti, vaikka tietääkin että ei koskaan voi täysin onnistua tässä tavoitteessaan. Evankeliumiltahan putoaa pohjaa pois, jos ei synti ole enää syntiä ja ihminen voi tehdä, mitä huvittaa seurauksista välittämättä.

Ja mitä noihin opillisiin asiohin tulee, niin mikäli olen mitään ymmärtänyt, herännäisyyden oppi = luterilaisen kirkon oppi. Herännäisyys vain korostaa julisstuksessaan sielunhoidollista puolta, eikä opillisia asioita. Vai kuinka?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
opittomuus?
« Vastaus #8 : 11.04.05 - klo:14:28 »
Kilvoitus tässä juuri tahtoo unohtua, se kyllä muistetaan, että vain Jumalan armo pelastaa, eivät omat teot, mutta sitten ei tehdä mitään sen armon saamiseksi, eletään synnissä ja odotetaan että kyllä se armo sieltä tipahtaa. Ymmärsin vasta vähän aikaa sitten kuinka suruton olen, kun en edes yritä välttää syntiä...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Kauhanen T

  • Vieras
opittomuus?
« Vastaus #9 : 11.04.05 - klo:23:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Ymmärsin vasta vähän aikaa sitten kuinka suruton olen, kun en edes yritä välttää syntiä...


Jos tuntee Jumalan edessä jotain vikaa itsessään, se on hyvä tila. Kannattaa pysytellä siinä niin kauan kuin Herra katsoo tarpeelliseksi siinä pitää.

Olen aikaisemminkin lainannut tätä kuuluisaa kohtaa Paavon kirjeistä, sallittakoon toinenkin kerta. (Muuan sana heränneille talonpojan säädystä. PRK 89. Kappalejaot minun.)

Lainaus
Ensimmäinen askele uuteen syntymiseen on tämän kaltainen: niin pian kuin sinä tunnet omassa tunnossas, joko suuremmassa eli vähemmässä mitassa, että en minä tule onnelliseksi tässä tilassa, niin tiedä se, että tämä on Jumalan kutsuminen; niin antaa sinä kutsumiselle kunnia. Vaan millä tavalla sinä taidat anna kunnian, joka olet hengellisesti kuollut?

Tässä seuraa lyhykäinen neuvo: aseta Jumalan kaikkinäkeväisyys ymmärrykses silmäin eteen; sinä et tunne Häntä, vaan Hän tuntee sinun; ja jos et taida rukoilla, niinkuin Sana vaatii, niin ikävöitse, että Herra katsois armossa sinun puolees.

Älä tässä huikentele sinne ja tänne, jos et mitään vastausta saa, vaan pitkitä niinkauvan Herran edesä ikävöimistä, kuins saat sisällisesti tuta: nyt tohdin minä omistaa Kristuksen Auttajakseni, vaikka olisin kuinka suuri syntinen. Tämä on nyt se, kuin Raamatussa kutsutaan lapsen oikeudeksi.

Ja jos Herra sitten hyväksi näkee, että antaa sinun pitemmältä viipyä murhe-huoneessa, niin se on sinulle tarpeellinen, ettäs alussa jo tulet tuntemaan perinpohjin turmelukses...

Poissa Ennord

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
opittomuus?
« Vastaus #10 : 12.04.05 - klo:15:51 »
Niin eikös se parannuksen tekeminen oo just sitä että myöntää Herran edessä olevansa syntinen, että katuu touhuja ja touhuamisiaan ja että on tahto yrittää taas uudelleen, vaikka tietääkin ettei voi onnistua...

Ja huomaahan sen jälleen jos on vaikka sattunut unohtamaan, kun kirkossa pappi saarnaa tai seuroissa puhetta pitävä muistuttelee...sitä vartenhan sitä just tehhään, että ihmiset muistais...
Muistais sen että huonoja tässä ollaan. Eikö se oo kumma että tämmösestä pitää muistutella..mutta niin se vaan on..
Mitenkähän me täällä mahdetais elää jos joku ei ois vähän väliä muistuttamassa miten sitä tulee olla...
Itsestään sen aina vaan uudestaan ja uudestaan löytää, sen saman syntisen vaikka siitä kuinka yrittäisi eroon päästä.

Mutta onneksi meillä on armollinen Jumala, joka antaa synnit anteeksi.
Onneksi voidaan luottaa Jeesuksen sovitustyöhön.

(korjatkaa sitten jos jotain sellaista sanoin mikä ei näin oo..!)
täältä tulen...tuolla menen..<3

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
opittomuus?
« Vastaus #11 : 12.04.05 - klo:16:23 »
Mulla on niin paha olla, tänäänkin pillitin silmäni ruvelle kun jäin tunnin jälkeen juttelemaan uskonnonopettajan kanssa tästä aiheesta... Eilen kun olin seuroissa, Pekka Kukahansenytolikaan piti hyvän puheen joka vähän selkiytti ajatuksia. Kiitos siitä! Ja nyt taas tuntuu vähän selkeämmältä tää elämä, kiitokset Koposen Maijalle!
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Sini

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
opittomuus?
« Vastaus #12 : 12.06.05 - klo:13:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Kilvoitus tässä juuri tahtoo unohtua, se kyllä muistetaan, että vain Jumalan armo pelastaa, eivät omat teot, mutta sitten ei tehdä mitään sen armon saamiseksi, eletään synnissä ja odotetaan että kyllä se armo sieltä tipahtaa. Ymmärsin vasta vähän aikaa sitten kuinka suruton olen, kun en edes yritä välttää syntiä...



Sanna hyvä,

Jumala hyväksyy meidät sellasina kuin olemme. On tietenkin hyvä, jos pyrimme elämässämme noudattamaan Jumalan tahtoa, mutta aina se ei ole mahdollista. Syntisiä, kun olemme. Jumalan armo ja rakkaus on suuri meitä kaikkia ihmisiä kohtaan. Hänelle riittä, jos edes hieman yritämme tai turvaudumme hädän hetkellä häneen. Pelastumiseen näet riittää vain usko Jeesuksen pelastustyöhön.

Synti sinäänsä ja siinä eläminen aiheuttaa eniten kärsimystä meille itsellemme. Siksi Jumala toivoisi, että eläisimme hänen yhteydessään. Tällä en kuitenkaan tahdo sanoa, että Jumalan tahdon mukaan eläminen varjelisi meitä kärsimyksiltä.

Kun vaadimme itseltämme liikoja, olemme usein myös armottomia lähimmäisiämme kohtaan. Se synti, jota itsessämme emme voi hyväksyä herättää vihaa muita samaan syntiin sortuvia kohtaan. Kristus kuitenkin haastaa meidät paljon syvällisempään itsemme tarkasteluun. Milloin viimeksi olin armoton ja asenteiltani kovettunut lähimmäistäni kohtaan. Hänkin on Jumalan luoma olento. Samasta armosta osallinen kuin minäkin.

Siunausta tiellesi Sanna.

T: Sini.  :)

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
opittomuus?
« Vastaus #13 : 12.06.05 - klo:13:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Sini"

Kun vaadimme itseltämme liikoja, olemme usein myös armottomia lähimmäisiämme kohtaan. Se synti, jota itsessämme emme voi hyväksyä herättää vihaa muita samaan syntiin sortuvia kohtaan. Kristus kuitenkin haastaa meidät paljon syvällisempään itsemme tarkasteluun. Milloin viimeksi olin armoton ja asenteiltani kovettunut lähimmäistäni kohtaan. Hänkin on Jumalan luoma olento. Samasta armosta osallinen kuin minäkin.


Tuohon ei voi sanoa kuin aamen. Sen lisäksi liian vaatiminen yleensä luo tilanteen, jossa peiliin ei voida katsoa lainkaan. Kaikki on "Jonkun Muun Syytä".  Tämä näkyy esimerkiksi joidenkin äärireunojen vaatimuksissa mm. naisten pukeutumisen suhteen. Ei huntu-vaatimus ole vain muslimien yksinoikeus, vaan kyllä samoja piirteitä löytyy ihan länsimaisen kristillisyydenkin sisällä. "Minihame on syntiä" on turhan usein kuultu, mutta jatko ei sen sijaan olekkaan:", koska minun turmeltunut mieleni alkaa ajattelemaan jotain sen hameen alla olevaa". Jatko sen sijaan on:", ja siksi naisten on pidettävä pitkää hametta, joka peittää nilkatkin mielellään."

Armosta, yksin armosta, vain ja ainoastaan armosta - se on ainoa asenne, jolla pystymme rakastamaan lähimmäistä kuin itseämme. Muuten se muuttuu muotoon:"Minä olen synnitön ja jos en ole, se on Jonkun Muun syy. Muiden on oltava minunkin edestäni synnittömiä tai he eivät voi olla kristittyjä lainkaan." Kristus tuli kuitenkin vapahtajaksi syntisille, heikoille, joilla ei ole voimaa kääntyä pois synnin tieltä minkäänlaisella omalla voimallaan.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
opittomuus?
« Vastaus #14 : 13.06.05 - klo:16:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"

Armosta, yksin armosta, vain ja ainoastaan armosta - se on ainoa asenne, jolla pystymme rakastamaan lähimmäistä kuin itseämme. Muuten se muuttuu muotoon:"Minä olen synnitön ja jos en ole, se on Jonkun Muun syy. Muiden on oltava minunkin edestäni synnittömiä tai he eivät voi olla kristittyjä lainkaan." Kristus tuli kuitenkin vapahtajaksi syntisille, heikoille, joilla ei ole voimaa kääntyä pois synnin tieltä minkäänlaisella omalla voimallaan.


Mitäpä olisi tähän lisättävää? Miten vallankumouksellinen käsite armo onkaan - ei mikään ihme, että se on liikaa monille kristityille ja heidän lahkoilleen. Paavo taisi olla niitä harvoja, jotka lähelle sen ydintä ovat nähneet... Eipä taitaisi hänkään, surkea syntinen, kelvata jyrkimmille nykyliikkeille, jotka niin herännäisyyttä rakastavat moittia - eikä varmaan myöskään lähinnä laimennetusta sosiaalidemokratiasta kiinnostunut valtionkirkkomme taitaisi Paavon särmikkyytä ja rosoisuutta omakseen tuntea.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan