Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 9  (Luettu 36583 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #30 : 08.12.17 - klo:10:47 »
Kun on sähköhäiriö

Kaiken Luoja ja Herra! Minun talouteni on sekaisin. On pimeää, on kylmää, ei voi keittää, ei tule vettä, ei, ei, ei, ei.
Sähkö on poissa. Minä kiitän sinua siitä, että virta tavallisesti on päällä ja minun elämäni silloin vaivatonta. Mutta minä häpeän itseäni sinun taloudessasi. Olen siinä kokonaan sähköistetty, sinun Henkesi varassa. Ja minä yhdistän virran niin harvoin lukemalla sanaasi, rukoilemalla, käymällä ehtoollisella tai sinun ystäviesi ja apua tarvitsevien lähimmäisteni luona. Anna sähkövirran pian tulla kotiini. Auta minua sinun voimavirtasi yhteyteen ja siinä pysymään.


Olavi Kaukola
« Viimeksi muokattu: 08.12.17 - klo:17:21 kirjoittanut Pena »

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #31 : 08.12.17 - klo:16:16 »
Niin.
Niinpä niin.
Sanon tähän että aamen.
Ja kiitos.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #32 : 09.12.17 - klo:08:55 »
Kun täytän vuosia

Elämäni Herra! Minä olin kerran pieni ja avuton. Mutta minä elin, koska sinä olit sallinut minun syntyä tänne maapallolle. Sinä olet varannut minulle kaiken, mikä on ollut välttämätöntä silloin, kun olin kokonan toisten varassa ja myöhemmin, kun olen itse yrittänyt huolehtia elämäni tarpeista. Kiitos sinulle kaikesta tähänastisesta ja tämänpäiväisestä. Kiitos siitä, että elämäni edelleen on sinun suunnitelmissasi ja että olet kiinnostunut myös minusta.
Suothan anteeksi, että niin harvoin kiitän ja usein huolehdin huomisesta päivästä sekä käytän väärin tämänpäiväistä aikaani. Armahda minua, erehtyvää ihmistä, ja opeta minut elämään ja käyttämään aikaani. Ohjaa minua päivittäin tajuamaan ne hyvät teot, jotka olet edeltäpäin valmistanut, että minä niissä vaeltaisin iloksi lähimmäisilleni ja kunniaksi sinulle.
Siunaa elämäni hetki hetkeltä, että vuoteni ja vuosikymmeneni tulisivat siunatuiksi.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #33 : 13.12.17 - klo:09:51 »
Mitä enemmän ihmisessä on nöyryyttä, sitä enemmän hänellä on hengellisyyttä elämässään. Ylpeällä ei ole tällaista sisäisyyttä. Hän on kuin kypsymätön tähkä, joka seisoo pystyssä. Kypsynyt taivuttaa päänsä. Ylpeä vaeltaa pimeydessä, hän on sisimmässään levoton ja ulkoisestikin tasapainoton ja meluisa. Hän on kuin ilmapallo, jonka paholainen puhaltaa täyteen ja sitten puhkaisee neulalla. Se pamahtaa ja hajoaa.

Pyhä Paisios Athosvuorelainen

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #34 : 14.12.17 - klo:07:15 »
Sv 161
   
 Herra, siunaa, auta meitä,
vaaroissa myös varjele.
Ole meille armollinen,
kasvoillasi valaise.
Käännä meihin kasvosi,
anna meille rauhasi.
Isän, Pojan, Pyhän Hengen
kunnia ja kiitos! Aamen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #35 : 17.12.17 - klo:09:21 »
Jos ihminen oppii tuntemaan omat lahjansa, jotka on saanut Jumalalta, ja käyttää niitä, hän ei kadehdi ja hänen elämänsä on paratiisia. Monet eivät näe lahjojaan - he näkevät vain toisten lahjat ja joutuvat kateuden valtaan. He pitävät itseään vääryyttä kärsineinä, väheksyttyinä, ja niin he kärsivät ja synkistävät elämänsä. ”Miksi tuolla on tuollaisia lahjoja ja minulla ei?” he sanovat. Sinulla on yhdenlaisia lahjoja, toisella toisenlaisia. Muistatteko Kainin ja Abelin? Kain ei pyrkinyt löytämään omia lahjojaan, vaan tarkkaili Abelin lahjoja. Hän alkoi kadehtia veljeään. Sitten hän syytti Jumalaa ja päätyi lopulta murhaan. Ja kuitenkin voi olla, että hänellä oli enemmän ja suurempia lahjoja kuin Abelilla.

Pyhä Paisios Athosvuorelainen

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #36 : 19.12.17 - klo:10:35 »
Kun kello herättää

Iankaikkinen Jumala, sinä et ole ajan orja niin kuin minä.
Minä vihaan herätyskelloa, joka soi aina unen ollessa makeimmillaan. Minä tahtoisin nukkua, nukkua. Uni on suloista.
Kiitos siitä, että sain unta ja olisin saanut enemmänkin, ellei kellon olisi tarvinnut hälyttää. Kiitos siitäkin, että olisin saanut enemmän unta, jos olisin illalla käynyt ajoissa levolle. Kiitos myös siitä, että kello herätti, ja että on uusi päivä, johon sain terveenä herätä.
Herätyskelloni julistaa sinun armoasi ja hyvyyttäsi.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #37 : 20.12.17 - klo:07:39 »
Kun katson kelloa aamulla

Herrani! Tämä päivä on täynnä aikaa, sekunteja, minuutteja ja tunteja. Jokainen hetki tarjoaa oman mahdollisuutensa olla sinun ja elää lähimmäisilleni.
Herätä minut huomaamaan, että kello tikittää tilaisuuksia, jotka menevät ainaiseksi ohi, käytän ne hyväkseni tai en.
Anna minun olla kuin kello, jolta ei hetkikään pääse huomaamatta ohi. Vedä minut vireeseen tätä päivää varten, että kunnia olisi sinun ja ilo ihmisten.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #38 : 21.12.17 - klo:07:23 »
Kun saan syödä

Taivaallinen Isä! Kiitos jokapäiväisestä leivästä. Annoit sen taas tänään niin kuin teet päivästä toiseen.
Minä olen niin jokapäiväinen, etten aina muista kiittää. En huomaa kuinka suuri on lahjasi, kun minulla on terveen ihmisen nälkä ja aina ruokaa sen tyydyttämiseen.
Mutta tänään tulin ajatelleksi niitä, jotka ovat sairaita eivätkä voi syödä, vaikka heillä on ruokaa, ja niitä, jotka ovat terveitä ja nälkäisiä, mutta joilla ei ole ravintoa.
Auta minua muistamaan nälän ja syömisen armo. Opeta minua kiitollisin mielin nauttimaan jokapäiväiset ateriani. Mutta auta minua myös tekemään voitavani niiden auttamiseksi, jotka eivät saa syödä.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #39 : 22.12.17 - klo:08:30 »
Kun kaunistan itseäni

Sinä, Jumala, loit kaiken hyväksi. Minäkin olen sinun käsialaasi. Minä en moiti sinua, kun minut tämän näköiseksi teit. Minä tyydyn osaani.
Mutta kun sinä olet sallinut maailman kehittyä ja vaatimustason nousta, haluan huoltaa itseäni ja hiukan tehostaa sinun käsialaasi. Tahdon olla iloksi kanssaihmisilleni ja säästää heitä katselemasta huonosti hoidettua Luojan valmistetta. Suothan sinä minulle sen ilon?
Minä kyllä tiedän, että sisäisen ihmiseni kauneudenhoito on vielä tärkeämpää. Virvoita ja uudista minua sisäisesti. Suo Henkesi uudeksi luovan vaikutuksen heijastua olemuksestani ja tehdä kanssaihmisilleni helpommaksi ja mieluisammaksi olla tekemisissä minun kanssani.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #40 : 23.12.17 - klo:09:16 »
Kun katson näyteikkunaa

Jumala, sinun on maa ja kaikki, mitä siinä on. Sinun on myös tavara, joka houkuttelee näyteikkunalla.
Sinä olet antanut sen valmistajalle työtä. Kauppiaat ja liikkeen henkilökunta saavat toimeentulonsa tavaran myymisestä. Suo heidän kaikkien kiireissään, menestyksessään ja vaikeuksissaan muistaa, että sinä olet antanut heille tehtävän ja toimeentulon.
Näen ikkunassa paljon sellaista, mihin rahani eivät riitä. Näen myös sellaista, minkä mielelläni hankkisin, vaikken ehdottomasti tarvitse.
Auta minua joskus kieltäytymään jostakin tarpeettomasta hankinnasta. Silloin voin antaa säästyneen summan jollekin. Niin moni vaeltaa näyteikkunan ohi raskain mielin, kun hänellä ei ole varoja kaikkein välttämättömimpään.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #41 : 28.12.17 - klo:11:04 »
Kun syön ravintolassa

Elämän Ylläpitäjä, sinä annat minulle tänäänkin jokapäiväisen leipäni. Ruokalistassa on niin monta hyvää lajia, että minun on vaikea valita niistä mieluisin. Kiitos runsaudesta, jonka keskellä elän.
Meitä on täällä monta, myös sellaisia, jotka eivät voi valita mieluisinta lajia, vaan joutuvat tyytymään halvimpaan. Siitä muistan, että tälläkin hetkellä joku on kuolemaisillaan nälkään ja suuret joukot eivät tiedä, millä tyydyttäisivät jo kalvavaa nälkäänsä.
Elämän Ylläpitäjä, voitko johdattaa lapsesi suunnittelemaan ruokalistansa uudelleen niin, että jokaiselle jäisi jotakin, eikä kukaan sairastuisi ylensyömisestä. Anna jollekin oivallus suuren perheesi ruokatalouden järjestelystä ja kaikille alttiutta sen toteuttamiseen.
Armahda meitä, jotka ylensyömme sielumme aliravitsemustilan tähden.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #42 : 29.12.17 - klo:10:43 »
Kun olen ostoksilla

Jumala, minä kiitän sinua ihmisistä, jotka iloisina, ystävällisinä ja avuliaina palvelevat minua. Auta minua olemaan miellyttävä asiakas, joka ei tee toisten päivää raskaammaksi vaan tuo siihen pienen päivänsäteen.
Ohjaa minua harkitsemaan, mitä todella tarvitsen ja minkä voin aivan hyvin jättää ostamatta voidakseni antaa enemmän lähellä tai kaukana puutetta kärsivien ihmisten auttamiseksi. Auta minua muistamaan, että sinä olet ostanut omaksesi minut ja kaikki, jotka ovat ympärilläni.
Opeta meidät kaikki hintoja arvostellessamme ajattelemaan omaa hintaamme ja pitämään mielessämme: me olemme kalliisti ostetut.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #43 : 30.12.17 - klo:08:51 »
Kun muutan

Taivaallinen Isäni, tässä on ollut kotini. Näiden seinien suojissa olen elänyt, iloinnut ja huolehtinut. Tässä olen kokenut yhteyttä omiini ja heidän asioihinsa. Kiitos sinulle kaikista täällä viettämistäni hetkistä ja kaikesta, mitä olet antanut ja sallinut. Anna anteeksi, kun en ole muistanut sinua läheskään joka päivä. Olen rikkonut siinäkin, minkä tiesin sinun tahdoksesi. Olen laiminlyönyt paljon sinua ja rakkaimpiani, enemmän kuin tiedänkään.
Niin kuin tämä huoneisto puhdistetaan uusia asukkaita varten, puhdista minut. Niin kuin se jää tyhjäksi minusta ja tavaroistani, päästä minut vapaaksi kaikesta, mitä täällä viettämässäni ajassa on ollut väärää ja turhaa. Auta uusia asukkaita turvautumaan sinuun enemmän kuin minä ja ole heille yhtä hyvä kuin minulle.
Anna uuden kotini olla suuremmassa määrin sinun temppelisi.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #44 : 03.01.18 - klo:09:42 »
Kun saan asunnon

Vapahtajani, sinä kuljit kodittomana ja yövyit ystäviesi majoissa. Minä sain toivomani asunnon. Minulla on siitä paljon menoja ja kuluja, mutta siinä on hyvä asua. Tahdon tarjota sinulle majaa yhtenä heikoimmista ystävistäsi. Tule luokseni tänne.
Mutta eräs asia häiritsee juuri tätä iloani. On niin monta ihmistä kulkemassa kodittomana ja vailla asuntoa suurten kaupunkien vilinässä ja maaseudunkin teillä. Sinä kuljet heidän kanssaan ja heissä. Auta minua ja muita tuntemaan sinut heissä.
Samalla kun kaikesta sydämestäni kiitän asunnostani, rukoilen: anna meille ihmisille kaikkinainen siunauksesi, myös oikea asuntopolitiikka.


Olavi Kaukola