Kirjoittaja Aihe: Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa  (Luettu 3428 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa
« : 21.10.17 - klo:16:26 »
Ryhdyin "tekämään" radio-ohjelmaa Helsingin Lähiradioon
http://www.kansanradioliitto.fi/ohjelmat.php?id=421
100,3 megahertsiä, joka kuuluu pääkaupunkiseudulla.
Netin kautta sitä kait jotenkin voi kuunnella missä vain.
Eräs toinen henkilö auttaa minua näissä äänenlaatuun liittyvissä asioissa.
Musiikin taasen olen saanut eräältä kolmannelta.
Voisi sanoa, että jonkinlainen tiimi tässä on muotoutunut, jonka työn tuloksena sitten saadaan tämä ohjelma tehtyä.
Ohjelma on sunnuntaisin klo 9:30 - 10:00.
Viime sunnuntaina oli ensimmäinen sunnuntai.

Ohjelma-arkisto ja tietoja tulevista ohjelmsita löytyy täältä:
https://u4194.shellit.org/ohjelma_arkisto/index.html

Käy kuuntelemassa tuo 30 minuutin ohjelma, joka koostuu luennosta, pienestä musiikkipätkästä ja hivenen huonolaatuisesta loppukuulutuksesta.
Anna kommenttisi ohjelmasta ja sen sisällöstä.

Helsingin Lähiradion ohjelmakartasta
http://www.kansanradioliitto.fi/ohjelmakartta
löydät tuon ohjelman sunnuntaiden kohdalta klo 9:30.

Huomenna tulee seuraava luento.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa
« Vastaus #1 : 21.10.17 - klo:17:34 »
Kuuntelin.  Olen omaksunut samansuuntaisen ajattelun sairauden merkityksestä ihmiselle, sen hyväksymisestä omana ristinkanto-osuutena.

Asiat jotka tässä tuotiin omin ajatuksin ( ? ) olivat minusta ok, mutta vähempi raamattu-sulkeis olisi ollut parempi.

Lukijalla oli kaunis ääni, mutta sen käyttely teatterimaisesti vieraannutti ja se vaikutti
helluntailaisen herätyskokouksen saarnaajalta opitilta.

Ohjelman anti oli: " Joko kärsit, tai kiellät Kristuksen ! "  Siinä koko totuus, ja sen ymmärtäminen riittää.

Pidin myös siitä, että tässä pontevasti kiellettiin menemästä paratamiskokouksiin.
Omassa rukoushetkessä pidetty kokous Kristuksen kanssa parantaa, ja lääkärien ja hoitajien työ joka tehdään rukouksen vaikutuksesta. 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa
« Vastaus #2 : 21.10.17 - klo:20:14 »
Monipuolinen ja hyvä analyysi Riitalta! Ja tämä on vilpitön näkemykseni, eikä pelkästään mikään kohteliaisuus.

Kommentoin joitain Riitan kommentteja. Joitain harvoja vähämerkityksellisiä asioita näen eri tavalla, kuin Riitta - ja näin saa ollakin.
Rehellinen erimielisyys ystäväporukassa on kuitenkin parempi, kuin epärehellinen samanmielisyys.
Ja samanmielisyys kaikessa on mahdoton (=epärehellinen) tila.


vähempi raamattu-sulkeis olisi ollut parempi.

Minulle yleensä kuvannollisesti nostaa karvat pystyyn, jos joku sanoo, että Raamattua käytetään jossain yhteydessä liikaa.
Tämä on ehkä lähinnä minun ongelmani.


Lukijalla oli kaunis ääni, mutta sen käyttely teatterimaisesti vieraannutti ja se vaikutti
helluntailaisen herätyskokouksen saarnaajalta opitilta.

Eräs minulle läheinen ihminen ei oikein halua kuunnella Leo Mellerin raamatunopetusta siksi, että hän ei pidä Leon äänestä.
Jos saman puhuisi joku toinen, opetusta olisi helpompi kuunnella.
Tämä on varsin inhimillistä ja yleistä, eli se, että esitystapa ja äänen käyttö saattaa jopa estää viestin kuulemisen.
Olen yrittänyt kertoa hänelle, että ihmisen pitää yrittää sulkea pois epäoleellisuudet ja keskittyä itse asiaan, eli viestiin.


Ohjelman anti oli: " Joko kärsit, tai kiellät Kristuksen ! " 

Tuo lainaus oli ilmeisesti joltain kirkkoisältä tai vastaavalta.
Raamattuluentoa kuunnellessani jotenkin koin, että olipa rohkeasti sanottu. Itse en olisi uskaltanut noin ehdottomasti sanoa.
Vielä vähemmän tosin uskallan tuota kieltää.


Pidin myös siitä, että tässä pontevasti kiellettiin menemästä paratamiskokouksiin.

Tuokin kohta minua luentoa kuunnellessani hivenen pohditutti, mutta ajattelin, että luennon kokonais-sanoman kannalta tuo varmaan oli aivan aiheellinen "kielto".

Jonkin verran leikkasin pois luennosta, jotta musiikkiakin siihen mahtuisi. Hankalaa se pois leikkaaminen oli, koska samalla piti yrittää huolehtia siitä, ettei johdonmukaisuus kärsisi. Ei voi esim. leikata sellaista pois, johon myöhemmin viitataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa
« Vastaus #3 : 22.10.17 - klo:16:00 »
Siirsin tuonne ohjelma-arkistoon
https://u4194.shellit.org/ohjelma_arkisto/index.html
tänä aamuna tulleen ohjelman "Jumala rakastaa - mutta ketä?".
Viime viikon ohjelma siis oli nimeltään "Kun Jumala ei paranna."

Mielelläni otan kommentteja vastaan.
Ehkä saan ainakin Riitalta viikon aikana analyysin. Puheosuus oli tänään lyhyempi, kuin viime sunnuntaina.
Olen valinnut sellaisia aiheita, jotka itseäni puhuttelevat.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa
« Vastaus #4 : 22.10.17 - klo:16:59 »
En saa sitä vielä kuulumaan. Arkistossa on alleviivattu se edellinen ja se kuuluu, mutta tämä uudempi ei.

Onko siis lukija itse Olavi Peltola ? Vieläkö hän elää? Olen häntä kuunnellut Säästöpankkilaisten hengellisillä talvipäivillä joskus 1980-luvun lopulla Säästöpankkiopistolla Espoon Matinkylässä. Juteltiinkin, ja pidin hänestä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa
« Vastaus #5 : 22.10.17 - klo:17:10 »
En saa sitä vielä kuulumaan. Arkistossa on alleviivattu se edellinen ja se kuuluu, mutta tämä uudempi ei.

Onko siis lukija itse Olavi Peltola ? Vieläkö hän elää? Olen häntä kuunnellut Säästöpankkilaisten hengellisillä talvipäivillä joskus 1980-luvun lopulla Säästöpankkiopistolla Espoon Matinkylässä. Juteltiinkin, ja pidin hänestä.

Kokeile päivittää selaimesi näyttöruutu (vai mitä termiä tässä pitäisi käyttää):
paina esim. näppäintä F5, jos ei auta
kokeile myös painaa ctrl-näppäin alas ja sitten paina kirjanita r samalla, kuin tuo ctrl-näppäin on alhaalla.
Jos ei auta, kokeile seuraavaa: pitä ctrl-näppäin ja shift (pienet kirjaimet isoiksi kirjaimiksi) näppäin alhalla ja sitten näpsäytä kirjainta r.
Auttoiko mikään näistä?
Jos ei auta, laitan suoran linkin tuohon ohjelma-arkistossa olevaan luentoon:
https://u4194.shellit.org/ohjelma_arkisto/ohjelmat/02_Jumala_rakastaa_mutta_keta.mp3

Kyllä Olavi elää edelleen. Olin tänään hänen luennollaan klo 9 - 10:30.  Ei hän taida kuitenkaan kovin ahkerasti enää luentoja pitää. Ei jaksanut enää luennon jälkeen jäädä klo 11 alkavaan Jumalanpalvelukseen.

Vielä tuosta selaimen näytön päivittämisesta: ainakin se auttaa, jos tyhjentää selaimen välimuistin/sivuhistorian.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa
« Vastaus #6 : 22.10.17 - klo:17:28 »
Tyhjensin selaushistorian, nyt kuuluu. Alleviivaus tuli näkyviin.

Olen huono näissä tekniikoissa, mutta onnistuimpas. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa
« Vastaus #7 : 22.10.17 - klo:18:11 »
No niin, nyt kuulin .  Kohden loppua puhuja innostui omasta tunnelmastaan ja se toi elävästi muistoon eräät kokoontumiset 1980-luvulla. Kuitenkin aluksi hän puhui vahvasti hengellistä tunnelmointia vastaan tyyliin : " Meillä kaikilla on täällä niin mukavaa ! "

Jumalan rakkauden hokemisesta voi tulla inflaatio, se tuli selväksi.

Suurinta Jumalan rakkaus on siinä ' että jaksamme kestää'. Tämä on totta ja hyvin ilmaistu.

Itse olen saanut kuulla myös käyttämistäni  i h a n a a  ja  r a k k a u s-sanoista.
En halua niitä ' ryöstöviljellä' , mutta kun yritän kertoa siitä kuinka joskus koen ystävyyden tai kauniin musiikin tai lapsen suloisuuden, en saa sanotuksi ilman näitä perus-sanoja.

Alussa tuli Erkki Lemisen tyylillä, rennommin. Asiat olivat tuttuja ja oikeita vain tapa esittää poikkeaa körttiläisestä seurapuheesta paljon. Mielikuvissa olin jopa 1800-luvun alun provastin saarnaa kaikuvassa kivikirkossa kuulemassa.

Jesajan lauseet ovat huikean hienoja sekä kuulla, että lukea. Hän tunsi Jumalan.

Puheen, (saarnan, vaiko luennon) piti nyt eri ihminen. Vai salin kaikuko sen vaikutti ?

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa
« Vastaus #8 : 22.10.17 - klo:18:25 »
Kyllä molempien luentojen pitäjä oli Olavi Peltola.
Voi olla, että äänitys- tai editointitilanteet ovat tuoneet kaikua tai muuta ääneen vaikuttavaa.

Voisi luulla, että piankin meillä on käytössämme työkalut, joiden avulla kuulija voi muokata äänen haluamanlaisekseen: innokas viidesläinen voisi valita tyylin "väkevä julistus", joku rauhallisempi voisi valita tyylin "körttiseura".
Onhan meillä jo mahdollisuus valita navigaattorinkin puheääni.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa
« Vastaus #9 : 22.10.17 - klo:18:27 »
 :icon_biggrin: :023:

Olen herkkä äänille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa
« Vastaus #10 : 22.10.17 - klo:22:42 »
On tullut kuunneltua noita Peltolan luentoja jonkun kerran hänen sivuiltaan, siksi se kuulostikin niin tutulta. (Jumala rakastaa, mutta ketä)
Kun klikkaa sinisellä kirjoitettua otsikkoa, saa esiin äänitiedostot: http://rovasti.fi/puheet1
Pidän myös.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Radio-ohjelma Helsingin Lähiradiossa
« Vastaus #11 : 09.11.17 - klo:20:04 »
Lisäsin kuunneltavaksi kahden viime viikonkin raamattuluennot: https://u4194.shellit.org/ohjelma_arkisto/index.html