Kirjoittaja Aihe: Tänään 61  (Luettu 22683 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tänään 61
« Vastaus #30 : 05.09.17 - klo:12:34 »
Tilailin sitten vähän enemmänkin aikoja.
Eli korvahuuhtelu, labra-aika ja lääkärille vuosikontrolliaika.
Mukava, kun pääsi heti...no labra-ajan tilasin välissä netin kautta.
Saa taas nekin hoidettua.
Ja jossain vaiheessa näiden aikojen välissä käyn Pientä Neitiä tervehtimässä päiväseltään.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tänään 61
« Vastaus #31 : 05.09.17 - klo:13:49 »
Tai oikeastaan eilen, olin tahdistin kontrollissa, kammioa tahdistetaan 100% eli joka lyönnillä ja eteistä 46% siis noin joka toisella lyönnillä.. En tiedä pitäiskö olla huolestunut vai ei, ilman tahdistinta ei todennäköisesti olisi lyöntejä ollenkaan, elämä kuitenkin jatkuu. Joskus ajattelin että kuolenko mä koskaan jos toi tahdistin paukuttaa aina vaan ;)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33721
Vs: Tänään 61
« Vastaus #32 : 05.09.17 - klo:14:29 »
Kyllä minulla on nyt mieli hyvänä kun saatiin sieniä oikein kaksi korillista. Keskikokoisia korillisia vain, mutta tarpeeksi.

Kaksi tuntia meni koko reissuun Asikkalan Vesivehmaan metsiin, poimimiseen, kotimatkaan Paimelan kylän kautta  ja kotipihassa sienten perkaamiseen. Sitten tatit pakastimeen. Kehnäsienet ja muutamat haperot kuumensin omassa liemessään, ja ne ovat nyt jäähtymässä.
Huomena leivon sieni piirakan.

Kehnäsientä tunnetaan ilm. melko huonosti, ja siksi sitä riitti meille paljon. Metsässä oli kävelty, sen huomasi, mutta nämä kaikkein herkullisimpina pidetyt oli jätetty ottamatta. Pieniä kupupäitä pilkisteli sammalista runsaasti, ne kerättiin. Isot lakit jätettiin, niissä on jalka sitkeä ja lakki usein toukkainen.

Perkaaminen pihapöydän ääressä toi vanhat mökkifiilikset, siellä kaikki mahdollisen sieni-, marja- ja kalahommat tehtiin ulkona. Tunnelma oli kuin nuoruudessa !

Tästä kaikesta kiitän kuntosalia. Näillä jaloilla ei ole menty metsään muutamiin vuosiin.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tänään 61
« Vastaus #33 : 05.09.17 - klo:18:47 »
Päivä mukavasti taas ehtoossa.
Tavallinen päivä sinänsä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tänään 61
« Vastaus #34 : 05.09.17 - klo:20:15 »
Tänään tuli tehtyä kolme suunnilleen tunnin ulkoilua, se on minulle kyllä varsin runsaasti.
Pari kertaa metsässä sienessä ja mustikoiden rääppiäisillä.
Kolmas reissu kotimökillä ruohonleikkuuta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 61
« Vastaus #35 : 06.09.17 - klo:12:59 »
Ajelin usvan kuhjassa Zetorin kanssa Peipporämeelle polttopöllien hakuun. Ennen hain polttorankaa, mutta nyt minulle on määrätty, että pätkin rangat pölleiksi kannon ja peräkärryn välissä. Se on oiva ohje, sillä työmaajärjestys rantteella pysyy hyvänä. Tiesin, että oli satanut yli 60 mm ja, että sellainen vesimäärä kastelee turpeen kantamattomaan kuntoon. Olihan se yllätys, kun peräkärryn raiteille jäi ullivettä sitä mukaa kun ajoin eteenpäin. Ei ollut jano. Kunniakansalaiset ollessaan nuoria polkaisivat suohon kantapäällä kolon ja pakin kannella koukkasivat siitä ruskeaa janojuomaa. Minun ei olisi tarvinnut polkaista. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tilanne huonontunut, että pitää odotella routakelejä. Tiedän, missä syy piilee. Olen sen isoisille maanomistajille kertonut, mutta ei ole tekoja näkynyt. On niin, että yhteisesti kaivettua kanavaa ei saa mennä tukkimaan aukaisua myöhemmissä vaiheissa. Naapurisopujen vuoksi yritän pitää mölyt mahassani.
Sain vaikauksitta kuormani kartanoon. Matkalla nostettiin eräällä pellolla perunaa ja sain ihmetellä hyviä sopuja, kun napalangot keräsivät sankoihinsa uutta satoa samalta vaolta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tänään 61
« Vastaus #36 : 06.09.17 - klo:14:17 »
Pyykkikone hyräjää, eka koneellinen menossa toinen tuonnempana sitten.
Ja osuuspankissa kävinvanhaanmalliin, sekä verkkopankissa maksoin velipojan laskuja.
Apteekista ädille hain lääkkeet, Marevania ja Panadol Extendia särkyihin, se on reseptilääke.
Kaunis aurinkoinen syyspäivä tänäänkin.
Nyt teen rästihommia, koska huomenna ajelen taas pojan perheen luokse, eli saan viettää siellä aikaa Pikku Neidin kanssa.
Ostin hänelle helmet ja rannekorun, samaa sarjaa, pinkkiä ja punaista helmeä vuorotellen.
Hän tykkää jo tällätä peilin edessä...mm mekon laitettuaan kääntyilee ja kun koru tai laukku, niin taas siitä peilistä katselee.
Hauska tyttö.
Kirjat ovat valmiina, haen meidän kirjastosta vaikka sielläkin on lähellä...saa he äitinsä kanssa käydä siellä.
Ja tänään menevät molemmin tai oikeammin kolmisin tytön päikkyyn vanhempainiltaan.

Ja mun tyttö pyysi ensi viikolla, tiistaina sinne heille vuorostaan vaikka olinkin juuri siellä.
Mutta mummohan tykkää, kun häntä liikutellaan välillä...silloin velipoika hoitaa asiat, jos äiti jotain tarvitsee, on vielä skootterikelejä...ainakin tälläiset päivät.
Nytkin kahvin juotuamme hän lähti huristelemaan.

Syksy on oieastaan kovin kiva vuodenaika.

Ai niin, ostinhan äidilleni mukavan oloiset koti-olohousut ja kauniin paidan samalla kun pojantytölle hain ne helmet ja rannekorun.
Tiedän, että pikku tyttö tykkää niistä koruista...on jo jotain ennestäänkin.
Ja ikäähän on juuri ja juuri 2½ vuotta.

Pikku Mies, tytön poika on iältään tämän kuun lopussa 1½ vuotta.
Hän oli hauska kun viimeksi siellä olin ja istuin keittiössä ja äitinsä oli myös siellä...isdänsä olkkarissa...niin kuljetti keittiön ovelle kainalossaan jännän näköisenä tietokoneen hännätöntä hiirtä.
ihan selkeästi hän tiesi että oli ennenkin asiaan liittyen käytetty "ei" sanaa...oli ihan  vamana tuomassa sitä näyttämään minulle.
Niin hän tekee kirjojenkin ja rakennuspalikoidensa kanssa toisinaan.
Äitinsä huomasi ja sanoi:  "Mitäs siitä hiirestä on ollut puhetta...että sitähän ei saa kuskata pöydältä, isin pöydältä"...poika antoi hiiren ja muina miehinä peruutti minun syliini ja taas jatkettiin lukemista ja kuvien katselua plus piirtämistä...episodin jälkeen kuin ei mitään.

Ja kun olimme kaikin pojan perheen luona, niin pikku tyttö...syötyämme...aloin lukea pojalle...niin ensimmäistä kertaa Neiti meni leikkimajansa taakse paikkaamaan mökön turkkia. Ja kun oli aikansa siellä...tuli pikku pojan luokse ja hieman olkapäästä tuuppasi ja sanoi: " x on vielä vauva"
Sitten jatkettiin yhdessä leikkiä ja ihan sovinnossa...tytön äiti sanoi ettei ol ikinä ennen mököttänyt ja sanoi, että "sinä (eli minä mummo) keskityt aina niin kokonaisvaltaisesti ollessasi täällä, niin että pikku tyttö ei ollut tottunut jakamaan huomiota...mutta onneksi kaikki jatkui hyvin, kun sai hieman paikkailla sitä mökön turkkia.

Tulikohan nyt varmasti kronologinen selvitys  :icon_cool:  :icon_cool: kaikesta tapahtuneesta.

Ja mitäs kummaa, kahvimuki on aivan typötyhjä.  :kahvi:

Hyvää syyspäivää Foorumille ja Foorumin väelle.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tänään 61
« Vastaus #37 : 06.09.17 - klo:16:03 »
Tämän päivän ulkoilu tuli tehtyä ruohonleikkuussa kotimökillä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Tänään 61
« Vastaus #38 : 07.09.17 - klo:20:58 »
Korkkasin heijastinkauden.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tänään 61
« Vastaus #39 : 07.09.17 - klo:23:31 »
Mallan kanssa olen samassa vaiheessa , mutta pikkuneiti on hieman vanhempi. Äijä lelut ei aina kelpaa, mutta kun mökkimme on saaressa, niin ainakin veneen uittaminen on kaikille ihmeen mieluista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33721
Vs: Tänään 61
« Vastaus #40 : 08.09.17 - klo:10:20 »
Jokainen kerta on ollut kuntosalilla erilainen. Keskiviikkona oli vaikeinta, mikä johtui selvästi siitä tiistain sieniretkestä pehmeissä sammalikoissa.
Maanataina olen ollut virkein ja voimakkain, viikonlopun jälkeen, mutta tänään oli sitäkin helpompaa. Jaksoin lisätyillä painoilla, pidempään juoksumatolla ja yskimättä.

Tänään tulee ' herkkua' iltapäivällä telkkarista. Teema kertaa saksalaisen loistoteoksen Heimat, Kotiseutu. Alkaa klo 15, mikä sopii hyvin aikatauluuni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tänään 61
« Vastaus #41 : 08.09.17 - klo:18:47 »
Mallan kanssa olen samassa vaiheessa , mutta pikkuneiti on hieman vanhempi. Äijä lelut ei aina kelpaa, mutta kun mökkimme on saaressa, niin ainakin veneen uittaminen on kaikille ihmeen mieluista.

 :eusa_angel: :039:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tänään 61
« Vastaus #42 : 08.09.17 - klo:20:20 »
Sain olla mukana kello- ja lauluharkoissa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 61
« Vastaus #43 : 09.09.17 - klo:11:20 »
On enimmäkseen sadepäivä, jolloin pienen paikan isännät korjaavat sisätiloissa kamppeitaan. Zetorissa on vääntiöakselin stefa vuotanut iät ja ajat. Vääntiöakselia tarvitaan nostolaitteen toimintaan ja stefa on öljytiiviste. Muistan hyvin, kun tiiviste särkyi ja silloinen isäntä, ei hän tästä kaukana ole, luuli, että pajavasaralle osat irroitetaan. Olen siinä sittemmin pitänyt hiutikuluneita alushousujani ja muita sopivia kankaita, mikä on periaatteessa riittänyt, mutta ei ole öljyn tiputtamista estänyt. Nyt perehdyin tämän paikan anatomiaan. Siellä on sellainen vika, että tiiviste on tilassaan kurtussa, jolloin tiivistysefekti lienee riittämätön. Yritän löytää Tervan kaupungista halkaisijaltaan pienemmän kumirenkaan, kunhan saan aikaiseksi.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tänään 61
« Vastaus #44 : 09.09.17 - klo:13:36 »
Kannattaako tota alkaa avaamaan jos vuoto on hyvin vähäistä, niinkuin noista toimenpiteistä päätellen joita teet on. On ainakin paketti kasassa ja hieman tuoretta öljyä aina pelissä.