Kirjoittaja Aihe: Säätiedotus 37  (Luettu 27888 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #90 : 09.10.17 - klo:13:27 »
Sataa koko ajan hiljalleen...eipä tule lähdettyä kävelylenkille... :icon_sad:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #91 : 11.10.17 - klo:08:43 »
Kiva olla siinä osassa maata, mitä ei sde piiskaa. Vaaleni selvästi, kun auringon oli aika nousta. Mutta kyllä se kuitenkin jossakin ylhäisyydessään piilee, koska ei halua kehräänsä näyttää.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #92 : 13.10.17 - klo:19:16 »
Ovat tämmöisiä ilmastopakolaisuutta harkitsevan ajatuksia vain. Kuljeskelin nuorempana niin paljon Lapissa että se tuli tutuksi niin fiinimpänä turistikautena kuin sinä hiljaisena aikana ruskan mentyä, ennen ensilumen sesonkia,  että toisin päin lujilla pakkasilla ja kunnon pimeässä,  ennen kuin lämpisi sen verran että turisti tarkeni ladulla. Silloin kyselin itseltäni, kannattaisiko asua Ivalossa ja ravata Helsingissä töissä eikä päinvastoin.

Jos olisin niin rahakas kuin moni kuvittelee voisin tietty juoksennella Italiassa yhtäläisesti, ja halusta asuisin jossain Umbrian pikkukaupungissa.  Rakastin aamujen raikkautta ylhäällä vuorilla, oliivilehtoja, historiaa, joka tuli siellä ihmeellisen todeksi.

Helsingissä on paljon hyvää autottomalle aivovammaihmiselle, helpot matkat apteekkiin, ruokakauppaan, tilaisuus harrastaa juttuja sisätiloissa nyt sitten mutta pienellä riskillä lähtisin halusta tätä loputonta vesisadetta karkuun. Tai johonkin jossa se sade tulee lumena. Eniten kai elämäni aikana olen harrastanut juttuja, joita tehdään ulkosalla. 

Pahiten jarruttaa perhe, tai pitäisikö sanoa, rakastamiaan ihmisiä ei ole ihan yksinkertaista jättää tuhannen kilometrin päähän:  Sori, mutta kun siellä sataa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #93 : 17.10.17 - klo:11:39 »
En kuunaan ole nähnyt aurinkoa sellaisena kuin tänään ajaessamme itään päin klo 8.30. Kuin verenpunainen jättiläisliikennevalo se paistoi edessämme eikä häikäissyt.
Edessä ajaneesta autosta sitä kuvattiin kännykkäkameralla.

Luin lehdestä että se johtui Iberian metsäpalojen hiukkasista. Kuvat ehedissä eivät kerro väristä juuri mitään.


http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710172200465823_u0.shtml
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #94 : 20.10.17 - klo:16:41 »
Se oli varsin hätkähdyttävä.  Täällä paistoi kymmenen maissa ohuen pilvikerroksen läpi ja hetken kyllä vain ihmettelin ja ensimmäinen ajatus oli, johan on kirkas kuu.  Kuu on joskus noustessaan varsin punainen.  Oli se ihan komea katsella, iltapäivällä vetäytyi paksummin pilveen eikä sitä enää niin näkynyt.

......................

Kirkas pakkaspäivä, tai ellei pakkasta niin kylmä ja kirkas, mittari on pudonnut ja hajonnut. Mutta tyypillinen lokakuun päivä oikein. Uskomatonta, mutta lokakuu on keskimäärin vuoden vähäsateisin kuukausi.  Tai mitäs uskomatonta tuossa on, tänään ei sada.


Viikonlopuksi luvattiin suorastaan lunta, aion istua ikkunassa koko päivän ja polttaa kynttilää ja olla ajattelematta mitään eli viettää olopäivää murehtimatta mitään. Ei vaan neulon villasukkia ja lapasia koska joulu on tulossa, ehkä. Etsin siivotessa lankajämät ja niitä riittää paljoon.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #95 : 21.10.17 - klo:12:10 »
Kirkas hyvin kaunis päivä tänään.

Kuusikymmentä vuotta sitten näkyi komeat revontulet tällä päivämäärällä eteläisellä rannikolla. Isäni käveli koko yön ulkona ja katseli taivasta. Jos pysyy pilvettömänä, käyn illalla ulkona lenkillä sillä muistoni mukaan avaruussäässä piti paikoin tänä syksynä näkyä revontulia.

Kerran olen  nähnyt semmoisia, syksyllä 2000 näillämain olin menossa retriittiin torstaita vasten yöllä. Se oli nelipäiväinen, mutta otin torstain ja  perjantain lomapäivistä tai siis hain ja sain. 

Lappvikissa on bussilta Snoaniin,  olisko parin kilometrin kävelymatka metsäpolkua ja sitten semmosta kahden renkaan jättämää ns tietä. Oli hieno yö, kirkas taivas, kuuraa maassa ja kaunista. Luulin kyllä katselevani Koverharin teollisuusalueen valojen heijastumista jostain ohuista yläpilvistä, mutta seuraavana aamuna kuulin että kyllä ne oli revontulia olleet. Punaisia vielä näkee hyvin harvoin, yleensä kyllä siihen aikaan yötä ensimmäisen revontulimyrskyn jälkeen. 

Välillä piti vilkuilla maahan jotta pysyy polulla eikä kovin kompuroi, mutta katselin taivasta. Menomatka oli sen retriitin ylivertaisesti paras kokemus.

Toivon täksi illaksi revontulitusta ja kohta lunttaan avaruussäätilasta onko mitään mahkuja.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #96 : 22.10.17 - klo:11:23 »
Syksyn ensimmäinen lumisade alkoi vajaa tunti sitten. :109:

Vuonna 1980 ensilumi satoi 14.10 ja se pysyi . Sen muistan tämän talon rakentamiseen liittyneen lattiavalun vuoksi. Se tehtiin 13.10 ja seuraavana aamuna kävimme katsomassa sen kuivumista, niin lunta oli maassa  5 - 7 cm.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #97 : 22.10.17 - klo:11:53 »
Syksyn ensimmäinen lumisade alkoi vajaa tunti sitten. :109:

Samoin. Varttia ennen sitä olin katsellut, että onpa vielä paljon lehtiä puissa. Ja miettinyt, pitäisikö lähteä toivioretkelle leppärouskujen perään, kun toissapäivänä hyvän sellaisen vielä löysin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #98 : 22.10.17 - klo:13:38 »
Meillä ei ole enää  paljon lehtiä puissa, mutta maassa on, etenkin ison vaahteran alla.

Siis oli, kun tulimme aamulenkiltä. Jäin saman tien haravoimaan ne kasoihin.

Sitten tulivat jälkikasvut syömään sopan loppuun ja sen jälkeen typykät halusivat pihaan. Martta rakasti niitä lehtikasoja niin, että hyppi ja heitteli ne hujanhajan. Isosisko tarttui haravaan ja korjasi kasat ennalleen. Se maksoi minulle 5 euroa, kannustusrahaa työntekoon.

Sää on nyt harmaa ja seisova, lämpöä parin asteen verran.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #99 : 22.10.17 - klo:14:10 »
Olis pitänyt vielä kertaalleen ehtiä nurtsi leikata, mutta myöhästyin. Jossakin vaiheessa vielä ennustettiin tälle viikolle lämpimämpää, uskoin sitä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #100 : 23.10.17 - klo:22:04 »
Kävin sitten vielä sienessä. Vilpoista oli  :icon_xmasneutral:. Osa sienistä oli valmiiksi pakastuneita, osa sulia. Näitä eri tilassa olevia saattoi löytää parin metrin päässä toisistaan. Sitä se mikroilmasto teettää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #101 : 26.10.17 - klo:13:59 »
Ei tiedotettavaa säästä, sillä sen tietää kaikki. Kävin pihalla ottamassa valokuvia, ohi kulkevista koululaisista yksi muille selitti tasan samaa mikä minullakin mielessä: hassun näköistä kun on vihreitä lehtiä ja sitten lunta. Täällä on puut lehmuksia, niissä pysyy lehti pitkään.

Lehdestä luin kelitietoja eikä niissäkään ylläreitä, mutta bongasin sentään hauskan yhdysnimen: Täälläpäin poliisin tiedottajana toimii Niina Juurakko-Vesakko  :003:

Valoa kyllä on heti paljon enemmän kun on lunta. Ja varmaan myös hiljaista, jos käyn kauempana kuuntelemassa. Pehmeä vastasatanut lumi imee liikenteen ääniä, ja ehkä autoilijat vähän hitaammin myös ajavat.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #102 : 26.10.17 - klo:14:13 »
Ennen yhdeksää, kauppareissulle lähdettäessä, kuului ambulanssin ääniä vaikka autoja oli liikenteessä ' liitte-vähän'. Hiljaa ajettiin vaikka on nastat kumeissa, kuten nyt jälkikasvullakin.
Silloin oli lunta n. 3-4 cm, nyt pari cm enemmän.

Serkku soitti Haminasta klo 10 , siellä ei ollut yhtään lunta silloin, vielä.

Karjusaarenkadun lehmuksissa osa oli lehdettömiä, osassa oli lehdet vielä kiinni. Lajiko, vai olosuhde näin vaikuttaa. Näkymä ikkunasta kertoo että rannassa on yhäkeltaisia lehtiä muutamissa koivuissa.

Linnut ovat ahkerina talipötikällä ja laudalla, nyt ei maastosta saa kai mitään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #103 : 27.10.17 - klo:09:15 »
V-heitossa -2,4 astetta, kuiva keli.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Säätiedotus 37
« Vastaus #104 : 28.10.17 - klo:00:50 »
Täällä suureksi ihmeekseni poikkesi nahkea lumi maassa. Viikonloppuna nyt sataa vettä ja se sulaa pois. Mutta kaunista oli. Muistelin yhtä talvea jolloin saatiin pysyvä lumi etelään marraskuussa, siitä ei ole kovasti aikaa.  Alle kymmenen vuotta. Hyvin hienoa.

Saakohan enää mistään vanhanaikaisia suksia, joissa mono on kiinni koko päkiän alalta?  Monossa oli silloin kapea reuna jonka päällä suksiside oli kiinni. Ei välttämättä ihan rotanloukku mutta ne kelpaisi minulle kyllä. . Jos, siis jos pääsisi hiihteleen, niin en tahdo oppia käyttään noita uusia joissa vain kärki on kiinni. Irtoovat koko ajan. Hiihdin yhdet täysin hajalle, mureniksi, pikku sirusiksi. Niissä oli vielä vanhanmallinen hyvä side.

Tarvii miettiä muuttamista sinne johkin Joensuun tienoille tai kenties rannikolta pois, ennen riitti se jo. Nyt ehkä ei. Suuret ratkaisut tällä iällä mietityttävät kuin tilapäisinä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.