Kirjoittaja Aihe: Tänään 62  (Luettu 29886 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tänään 62
« Vastaus #135 : 22.11.17 - klo:10:04 »
Paljon ehti vettä virtaamaan Vantaassa ennenkuin luin kuka on Tupun Hupun ja Lupun äiti. Siis Akun kaksoissisko, hän on Della Ankka. En tosiaan muista koskaan kuulleeni/lukeneeni tätä nimeä, en tosin kovin innokas Aku Ankan lukija ole koskaan ollut, vaikka sitä lapsille tilasin.
Ei tää kovin tärkeä tieto ole mutta saattaa sitä joskus joku arvuutella.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tänään 62
« Vastaus #136 : 22.11.17 - klo:11:06 »
Mielenkiintoista!
Vanhana Aku Ankan lukijana tuon tilanteen tiedostin kyllä, mutta eipä tullut mieleen
että sitä voisi ruveta tutkimaan...no siihen aikaan ei ollut nettiä eikä voinut googlettaa..  :003:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Tänään 62
« Vastaus #137 : 22.11.17 - klo:12:35 »
Muistelen, että vanhassa versiossa kolmikon äiti olisi ollut Sanelma.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Tänään 62
« Vastaus #138 : 22.11.17 - klo:12:54 »
"Raka serkku,

lähetän rakkaat veljenpoikasi Kallen, Vallen ja Pallen luoksesi siksi ajaksi minkä heidän isänsä on sairaalassa. Hän loukkaantui, kun jättiläisraketti räjähti hänen tuolinsa alla. Nuo pikku kullat ovat niin iloisia ja leikkivät niin mielellään. Toivon että pidät heistä paljon.

Serkkusi Sanelma"

Puhuttelun typo on jo alkuperäisessä stripissä, joka ilmestyi Seura-lehdessä vuonna 1937.  Kun on veljenpoikienkin nimet matkan varrella muuttuneet niin on varmaan voinut Sanelmankin? Eikä Akukaan enää ole Ankka Lampinen, kuten tuolloin oli. (Sattuipa olemaan nämä lähteet kotona...)

Mutta jos kysymyksessä ovat Akun veljenpojat ja Sanelma on Akun serkku, hän tuskin on poikien äiti? Tosin olisihan sekin mahdollista, mutta strippi itse ei niin väitä. Ja kun Aku Ankassa ei yleensä äitejä ja isiä esiinny, niin sitä suuremmalla syyllä arvelen, ettei Sanelma ollut veljesten äiti.
« Viimeksi muokattu: 22.11.17 - klo:13:04 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Tänään 62
« Vastaus #139 : 22.11.17 - klo:13:03 »
Kaunokirjallisuutta en ole kovin paljon hamstrannutkaan, sillä käytän ahkerasti kirjaston palveluita. Mutta...sarjat, kuten Suomen hitoria, Suomen taide, Kansallisgalleria, Suomen kirkon historia, Grimbergin kansojen historia 25 osaa, puhumattakaan joka-kirjahyllynyn Factasta, eivät taida jälkeläiset näistä perintöriitaa aikaansaada.

Koputapa puuta nyt! Perinnöstä kun ruvetaan riitelemään niin sehän saadaan aikaiseksi mistä tahansa.

Kun isoisäni kuoli, häneltä ja jo aiemmin kuolleelta mummoltani jäi laaja kirjasto. Enemmän tuntui ongelmalta minne tuon kaiken dumppaa kuin että tappelua olisi odotettavissa. Niin vain kuitenkin kävi, että setäni vaimo oli onnettomuudekseen käyttänänyt ilmaisua "käyn katsomassa sieltä X:lle jotakin" (missä X on nimeltä mainitsematon tuon setäni lapsi, joka ei ollut paikalla). Pesää hoitava tätini antoi tähän luvan, luullen että sedän vaimo käy vain katsomassa, mikä hänen lastaan voisi kiinnostaa. Mutta hänpä olikin vienyt sieltä kirjat saman tien mennessään pois, sillä se taas oli hänen tulkintansa siitä mitä nuo sanat tarkoittavat. Tämä myrkytti asianosaisten välit vuosiksi.

Kieltämättä minuakin ihmetyttää, miksi minulle muuten päätyneestä maailmanhistoria-sarjasta puuttuu muutama osa. Sen verran bibliofiili olen että mielestäni sarjat tulisi säilyttää kokonaisina. No, en silti asiasta suuresti pulttua ota. Riittää saamanikin määrä historiaa hyllyssä pölyä keräämässä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Tänään 62
« Vastaus #140 : 22.11.17 - klo:13:43 »
"Raka serkku,

lähetän rakkaat veljenpoikasi Kallen, Vallen ja Pallen luoksesi siksi ajaksi minkä heidän isänsä on sairaalassa. Hän loukkaantui, kun jättiläisraketti räjähti hänen tuolinsa alla. Nuo pikku kullat ovat niin iloisia ja leikkivät niin mielellään. Toivon että pidät heistä paljon.

Serkkusi Sanelma"

Puhuttelun typo on jo alkuperäisessä stripissä, joka ilmestyi Seura-lehdessä vuonna 1937.  Kun on veljenpoikienkin nimet matkan varrella muuttuneet niin on varmaan voinut Sanelmankin? Eikä Akukaan enää ole Ankka Lampinen, kuten tuolloin oli. (Sattuipa olemaan nämä lähteet kotona...)

Mutta jos kysymyksessä ovat Akun veljenpojat ja Sanelma on Akun serkku, hän tuskin on poikien äiti? Tosin olisihan sekin mahdollista, mutta strippi itse ei niin väitä. Ja kun Aku Ankassa ei yleensä äitejä ja isiä esiinny, niin sitä suuremmalla syyllä arvelen, ettei Sanelma ollut veljesten äiti.
Sukupuu in english, josta käy iömi että Donald ja Della ovat kaksoset;

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/McDuckfamilytree.svg
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Tänään 62
« Vastaus #141 : 22.11.17 - klo:14:03 »
^Onkohan tuo se Don Rosan piirtämä sukupuuversio? Rosa omin päin täytteli Carl Barksin tarinoiden aukkoja, mutta sitä ovat tehneet muutkin. Rosan tulkinnat taitavat olla kuuluisimpia. Itse en kuitenkaan oikein hänen kynänjäljestään ole pitänyt.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Tänään 62
« Vastaus #142 : 22.11.17 - klo:14:36 »
Näyttää olevan. Tästä se lähti, mummosta tietenkin:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mummo_Ankka

Tekstistä klikkasin Aku Ankan sukuu. Don Rosan luomia molemmat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tänään 62
« Vastaus #143 : 22.11.17 - klo:16:13 »
Wikistä minäkin tän tiedon luin, kun jotain aloin tarkistelemaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Della_Ankka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Tänään 62
« Vastaus #144 : 24.11.17 - klo:09:50 »
Koin kuntosalilla johdatuksen. Kuulin personaltrainerin huikkaavan ohi kiiruhtavalle tutulle asiakkaalle kommentteja koirien hoitajasta. Minä tartuin koira-sanaan ja kysyin onko hällä koira ja minkä 'merkkinen'. Kolme basenjia on, ja siitä juttumme alkoi.

Kun päästiin asiaan tuli kysymykseen myös salin tarjoama meditaatio. Sanoin etten sitä ota kun meditoin rukouksessa päivittäin. No siitä päästiinkin usko-asiaan. Hän kertoi olevansa ortodoksi ja minä kerroin lyhyen kaavan jälkeen körttiläisyydestä.

Kuntosalilla tapaa mielenkiintoisia ihmisä. Illan bodariporukkaa en ole tavannut. Siellä voi olla toistakin blaatua, niitä jotka pillereineen puuhailee lisää lihasmassaa.
Se olkoon heidän juttunsa. Minulle käy terveyden ylläpitäminen. Siihen saan tulevana keskiviikkona uusia kuvioita.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tänään 62
« Vastaus #145 : 24.11.17 - klo:09:58 »
Kiva kuulla, Riitta.  :eusa_angel: :039:

Minä kohta nousen tästä sorvini äärestä ja ryhdyn kotiaskareisiin käsiksi.
Hyvää tätä päivää.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tänään 62
« Vastaus #146 : 24.11.17 - klo:13:23 »
Samoin, hyvää tätä päivää!

Lumet sulaneet, aurinko pilkistelee.

Hetki Rukan hiihtoja katsellen...kahvit...sitten kello- ja lauluharkat vie äijän taas muualle.

 :eusa_angel: :039:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 62
« Vastaus #147 : 24.11.17 - klo:14:37 »
Siirrytään osaan 63
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi