Kirjoittaja Aihe: Kotikokki II  (Luettu 34634 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #75 : 23.10.17 - klo:10:18 »
R-m kirjoitti, "Googlasin myös eromangan. Hieno puoti ! Onko se suvussa ?"
Ei ole suvussa, faija siitä kyllä joskus kertoili. Leipomon perustaneet Virjot olivat kyllä uskovaisia ihmisiä. Leipomolle nimeä etsiessään pyöräyttivät karttapalloa ja tökkäsivät sormella, sormen alle jäi jokin etelämeren saari, luultavasti googlettamalla löytyvä Erromango, Tafea, Vanuatu.
Totta vaiko legendaa?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #76 : 23.10.17 - klo:10:25 »
Kiva tarina, vaikea nimi. Vanuatu olisi helpompi. Mururoa veisi ajatukset ' murua rinnan alle'-asiaan, leipään.

Meillä on tänään ruokana kuoriperunoita ja metsäsienisoossi. Leivätkin ovat kuivahtaneita, mutta tänään pärjätään näillä rääppiäisillä, jotka jäivät viikonlopulta.

Sitä Mansipaanin linkittämää punajuurikakkua on vielä kahvileiväksi. Se on niin tuhtia tavaraa etteivät jatkuvalla laihiksella oleva suku sitä ' kuin maistoi'.
Tein siihen sittenkin sen kuorrutteen, sillä sai peittoon enimmät punajuuren maut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #77 : 24.10.17 - klo:12:03 »
Sain naapuriltani ystävällisesti muutamia litroja suppilovahveroita. Nyt kokeilen suppilovahverokeittoa tämän: http://www.maku.fi/reseptit/se-paras-suppilovahverokeitto  mukaan. Monesti nuo reseptit suurpiirteisyydessään eivät paljon anna armoa kokemattomammille kokeille: "kuullota hetken aikaa sipuleita". Mikä on hetken aikaa jos haluaa päästä hapokkuudesta kunnolla eroon? "kääntele hieman". Mikä on hieman että saadaan tarpeeksi kypsä muttei ylikypsä tulos? Haluan millintarkkoja ohjeita riittävine kuvauksineen ja perusteluineen, kiitos. Jo siksikin että makuja on monenlaisia, toiset tykkäävät happamasta ja "al dente"- tyyliin kovista vihanneksista, toiset eivät.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #78 : 24.10.17 - klo:14:53 »
^Sanoisin ohjetta kokeilemattakin, että minun makuuni sipulia on ihan liikaa. En varmaan pistäisi puolikastakaan, muuten tulee suppiksella maustettu sipulikeitto. Ja hakkaisin sipulin todella pieneksi ja kuullottaisin sitä miedolla lämmöllä pitkään. Ei siitä oikein ylikypsää voi tulla, kunhan katsoo että tosiaan kuullottuu eikä kärähdä.

Sienissä pysyäkseni, söin äsken koeannoksen hallavahakasta, eli paistoin voin kera niitä mitä yöllä kypsensin ilman voita enimmät nesteet haihduttaakseni. Aika limainen suutuntuma. Tälle(kin) sienelle varmaan kuivaaminen olisi ollut parempi säilöntätapa? Valmuskanjalkoja olen kuivannut ihan vain huoneenlämmössä ja nyt jauhoin hienoksi jauhoksi, se vaikuttaa oikein käyttökelpoiselta tuotteelta maustamaan keittoja tai kastikkeita. Ehkä pitäisi oikeasti hommata se kuivuri, jos tulee vielä tällaisia sienisyksyjä joskus. Harmi kun en tänään tai huomenna ehdi enää viimeisiä valmuskoita ja niitä hallavahakkaita hakemaan, niitä kyllä olisi. Torstaina pitäisikin sitten jo tulla lunta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #79 : 24.10.17 - klo:17:44 »
Kiitti vinkistä öppiäinen. Maku oli ihan ok, tosin kasvisliemikuutio jota käytin oli joku luomuversio ja se värjäsi soppaa vihertäväksi. Siinä oli kai jotain porkkanahippusia jotka killuivat sopassa oransseina pisteinä. Kaupassa oli savunmakuisia sulatejuustoviipaleita, joita ostin tavan sulatejuuston sijasta. Virhe. Tämän merkin viipaleet eivät sulaneet keittoon! sopassa lillui juustoviipaleiden kovia reunaosia ruskeina nauhoina, ja itse juustokin suli jännästi vain paloiksi, vaikka pidin levyä sen vuoksi kutosella jonkin aikaa. Ei auttanut. Sieni oli hyvää mutta vähän niljakasta; epäkypsää? En ole ollut varsinaisesti sieni-ihmisiä juuri tuon rakenteen, -ei maun takia. Sienisalaatti on kyllä hyvää ja monet sieniruoatkin. Niljakas suuntuntuma siis.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #80 : 25.10.17 - klo:18:32 »
^Suppis on kypsänä herkästi sitkaanniljakas. Varsinkin jos on välillä pakastettu. Se on parasta säilöä kuivaamalla, niin ettei käytä liikaa lämpöä. Hyvä huoneenlämpö riittää. Sitten murentaa kuivattua sientä keittoon. Jos käyttää tuoreena niin pistää hyvin pieneksi veitsellä ensin.

Kaiken kaikkiaan se ei ole mikään suosikkisieneni muutenkaan. Parasta siinä on bongailu sammalen seasta, ja (yleensä) toukattomuus. Mahanpurusieneksi jotkut kutsuvat.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #81 : 30.10.17 - klo:14:28 »
Keitin munia, yksi päätti kuoriutua omia aikojaan. Siis kun rupesin kaatamaan vesiä pois niin kattilassa oli normaalimunien seassa yksi ihan siisti kypsä kokonainen kuoreton muna, ja kaksi isoa kuorenkappaletta. Sitähän nyt sattuu, että kuori poksahtaa keittämisen alkuvaiheessa ja kaikki on sitten valkuaisvaahdon sotkemaa, mutta tällainen itsestäänkuoriutuminen oli kyllä ensi kerta minun taloudessani!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #82 : 31.10.17 - klo:09:45 »
Uppomuna ! jota minä en osaa valmistaa mitenkään, en edes vahingossa.

Aamiaiselle paistoin blinipannuissa meille molemmille löysät munat.

Tulimme Prismasta pienen Juhlakinkun kanssa. Hinta 5,45 /kg, vajaa kolmekiloinen otettiin koska hinnaksi tuli 15,15. Se on sopiva Pyhäinpäivän pöytään. Jätin sen hitaasti sulamaan jääkaappiin jossa on tasainen + 5 astetta.
Vähän etko-joulun makuja kun laitan sillitarjottimen ja kinkulle lanttukuutioita, ei muuta. Jälkikasvun aikuiset on nyt painonpudottajia, mutta lihaa ja lanttua syövät.

Tänään paistan vähän lohta ja teen muikkuruukun Matille huomiseksi. Itse menen Mukkulan Madamejen lounaalle Sibbe-taloon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #83 : 04.11.17 - klo:13:15 »
S-market myi -60 % -liputettua Heimon kalan savupippurimakrillifileetä, oli mielestäni mehevämpää kuin pippurimakrillit yleensä, ja pidin selkeästä sitruunan aromista myös. Yllättäen sen seuralaiseksi soveltui hapankaali  :icon_eek:. Siis jotenkin ne intensiiviset maut vain mätsäsivät yhteen, kaali raikasti kokonaisuutta sopivasti. Tai ehkä minulla oli vain niin nälkä että kaikki kävi  :icon_lol:

Oletteko tehneet hapankaalia itse? Saisikohan sen happanemisen alkuun pistämällä kaalinsuikaleiden väliin tuota valmiina kaupasta ostamaani?

Tänään kuitenkin vuorossa pseudovälimerellinen kalapata: 2 osaa seitiä, 2 osaa tomaattimurskaa, 1 osaa paprikaa. Lorauta pataan paljon oliiviöljyä, keitä tomaatista ja hienonnetusta paprikasta kastike, mausteeksi suolaa, mustapippuria, basilikaa, valkosipulimurskaa. Lisää kala ja anna kypsyä, ei haittaa vaikka hajoaa. Jos ei ole paprikaa käytä enemmän tomaattia, tuorekin käy, samoin muu vaalea kala. Pottumuusin kanssa olisi varmaan hyvä, mutta sitä en jaksanut vääntää vaan otin turkkilaista jogurttia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #84 : 04.11.17 - klo:13:32 »
Lainaus käyttäjältä: Marttaohje hapankaalin tekoon
Kaali saa käydä aluksi 2 – 3 vrk 20 – 24°C lämmössä, minkä jälkeen astia siirretään
15 – 18°C:seen pariksi viikoksi.

Okei, täällä on hyvä lämpö tuohon alkuvaiheeseen, mutta mistäs minä tuon 15 – 18°C tempaisen  :017: Väännän patterit kiinni ja odotan että koko asunnossa on noin kylmää. Tai ehkä makuuhuoneessa? Tai ikkunalasien välissä? Sitäpä hapankaalipurkit kivasti somistaisivatkin!

Kaaliraastetta pitäisi myös nuijia ennen mehustamista. Sehän on raskasta hommaa. Kävisiköhän, että pomppisin kaalin päällä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #85 : 04.11.17 - klo:13:40 »
Olen pippurimakruillin ikiystävä, mutta savu-sellaista en ole syönyt.

Hapankaalia tein kerran vuosia sitten. Sain ohjeen jossa kaali ja ( porkkana( suikaloitu ) puu-nuijalla hakaten saatiin mehustumaan. Satsin joukkoon ( päälle muistaakseni ) laitettiin hapanleivän palanen. Sankoa pidettiin huoneenlämmössä vuorokausi tai pari, jonka jälkeen leipä otettiin pois ja hakkelus siirrettiin lasiseen säilytysastiaan ja jääkkaappiin.
Tämän tarkempaa ohjetta en anna. Muistan että kyllä se hiukan samalta maistui kuin
lappeenrantalainen jota meillä on usein kaapissa, nytkin.

Tässä asiallinen ohje jossa ei ole leipää:  https://www.martat.fi/reseptit/hapankaalin-valmistaminen/

Se Prisman ' juhlakinkku' oli maultaan ja olemukseltaan fiasko. Varmaan juuri tästä plaadusta ulkomaalainen liha-ihminen Ilta-Sanomissa moitti suomalaisia kinkkuja mauttomiksi, kuiviksi, navetalta haiseviksi. Tämä oli just sitä. Ei kyllä haissutkaan miltään.
Voissa paistamalla ja suolaa ja valkosipulimaustetta lisäämällä sain siitä jotakin jota saattoi syödä runsaan sinapin keralla. Jälkikasvun isä jopa tykkäsi, joten lahjoitin hänelle loput. Hinta-tappiota ei näinollen tullut.

Sillilautanen onnistui ja masikat kermavaahdon kera maistui kuten pitääkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #86 : 04.11.17 - klo:13:42 »
Löysitkin saman ohjeen jota minä niin kauan hain, että ehdit ensin.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #87 : 05.11.17 - klo:19:38 »
Tänään makaroonilaatikko: 1kg jauhista, 3 sipulia,  500g makarooneja, 1,75l vettä, 2 lihaliemikuutioa ja suolaa ja mustapippuria. Koskenlaskian jämä ja pintaan mustaleima raastetta. Vie kielen mennessään.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #88 : 07.11.17 - klo:11:51 »
Paistoin hirvenvasan maksaa . Kyllä se oli hyvää. Maun ero naudan tai porsaanmaksaan on selvä. Perusmaku mieto, rakenne kevyt, mutta maussa hieno metsän aromi, rosmariininen. Johtunee havu-ravinnosta.
Mausteena oli vain kuullotettua sipulia, suolaa ja hiukan valkopippuria.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #89 : 01.12.17 - klo:12:11 »
Eilen paistoin koe-erän rahkapiirakoita. Noudatin tätä ohjetta:
https://www.valio.fi/reseptit/rahkapiirakka-1/    taikinan osalta täysin, mutta täytteeseen en laittanut sitruunanmehua, vaan raastettua appelsiinin kuorta ja kourallisen isoja rusinoita.

Otin kaulitusta taukinasta muotilla pyöreita kakkuja, n vajaan 1 cm paksuisia. Painoin
lasipurkin pohjalla niihin kuopat. Voitelin munalla reunat ja kauhoin jokaiseen kuoppaan sopivan määrän täytettä.
Loppu oli sitten ' herrassa', ja hän oli hyvä.

Sunnuntaina leivon saman satsin seurojen yhdeydessä pdettäviin adventtimyyjäisiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)