Kirjoittaja Aihe: Sairauteni 4  (Luettu 57363 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #90 : 02.07.17 - klo:18:33 »
Ajoin eilen mökiltä kotiin (2h) ilman ongelmia. Kotiin päästyä nousin autosta auttamaan lastin purkamisessa. Jalat aivät kuitenkaan kantaneet, vaan lysähdin maahan enkä päässyt ylös. Odotimme 20 minuuttia ambulanssia ja se vei minut Hyvinkään päivystykseen. Kaksi huolellista nuorta naislääkäriä tutki minut, kuvasivat pään (ei mitään sisällä) ja keuhkot ja päätyivät vanhaan vaivaan eli sydämen vajaatoimintaan Pääsin samana iltana kotiin. Nyt on suurimpana ongelmana kihti.

Minun sydämen vajaatoimintaan auttoi mitraaliläppäleikkaus. Pieni vuoto jäi, mutta lääkärin mukaan se ei haittaa. Beetasalpaajaa ja verenohennuslääkettä kyllä joutuu syömään loppuiän.

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #91 : 02.07.17 - klo:18:46 »
Viime kuussa oli silmän lopputarkastus Silmäasemalla. Hyvin on kuulemma kaihileikkaus muuten onnistunut, mutta linssi (mykiö) ei ole osunut silmäpussiin ihan oikein päin, josta johtuu ihmettelyni, miksi tietyssä valaistuksessa näkyy ohut vaalea puolikuu. Näen siis osan omaa silmääni  >:(  Uudet lasit piti ottaa, kun lukea ei nähnyt vanhoilla eikä ilman laseja. Turhan kalliit tuli otettua; halvemmat linssitkin olisi mulle välttäneet. Näissä on nyt mm. kahden vuoden takuu.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #92 : 20.09.17 - klo:14:58 »
Ylävatsaa oikealta kiristänyt ja lievästi kolotellut jo reilun kuukauden. Sappiko vaivaa, vai nytkö se maksa sitten sanoo poks, vai jostakin suolistosta peräisin? Haluaisinpa tietää, mitä on sairauteni.

Joten kertoisitteko kokeneemmat sairastelijat, miten tässä nyt pitää menetellä, jotta asia selviää?

Mietin että julkiselta puolelta saan ajan puolen vuoden päähän ehkä, kun ei ole pää kainalossa eikä mitään täysin sietämätöntä. Eli jos tyhjentäisin tilini yksityiselle. No lääkäri varmaan sanoo että pitää mennä labraan ja ultraan ja jos jonnekin. Mutta: jos se on yksityisen lääkäriaseman lääkäri niin pitääkö minun käydä siellä samalla asemalla tutkimuksissa, vai saanko mennä kadun yli halvempaan? Ja sitten tulla takaisin tulosten kanssa lääkärille? Rahaa kun ei liikaa nyt tilanteessani ole niin mieluusti säästäisin. Vai voinko mennä sinne halvempaan ja ihan omin päin suorituttaa ylävatsaultran, jotain maksa-arvomittauksia sun muuta sellaista ja vasta sitten mennä lääkäriin?

Ja sitten jos vaikka löytyisi sappikiviä (mikä ei olisi mikään ihme), niin pääsisikö tuollaisella yksityispuolen löydöksellä jotenkin julkiselle puolelle leikkausjonoon, tai ainakin johonkin hoitotarvearvioon miten?

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #93 : 20.09.17 - klo:15:45 »
Minä olen päässyt yksityisen lääkäriaseman lääkärin lähetteellä kaksi eri kertaa yliopistollisen sairaalan tutkimuksiin. Näin se menee myös ja laillisesti.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #94 : 20.09.17 - klo:16:03 »
Kaupungin sivuilta löytyikin terveyspalveluiden chatti, jonka kautta sain tietoa. Selvisi mm. missä se terveysasemani on, on näköjään yksityinen jolta palvelu ostetaan. Varailen aikaa huomenna. Ja kuulemma saan käydä labrassa ja ultrassa omaan piikkiin ja tulla tulosten kanssa sitten lääkärille. Mutta jos tuolta ajan saanti menee kuukausien päähän niin sitten kai menen muualle. Ja sellainen inha homma kuin suolistotähystys on joka tapauksessa tulossa kai vielä tämän vuoden puolella, mistä olen kyllä ihan tyytyväinen vain.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #95 : 20.09.17 - klo:16:34 »
Yliopistollisen sairaalan tutkimuksiin on jono, mutta sen tulee ottaa potilas sisään kuuden kuukauden aikana.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #96 : 20.09.17 - klo:17:01 »
Yliopistollisen sairaalan tutkimuksiin on jono, mutta sen tulee ottaa potilas sisään kuuden kuukauden aikana.

Juu... sinne pitää kuitenkin olla lähete.

Ja saa ne sisäänottoa myöhemmäksi lykätä, kunhan maksavat sakkoa  :icon_confused:. Olin vielä muutama vuosi sitten yliopistosairaalassa töissä, ja työkseni mm. laaadin listauksia potilaista, joilla kuuden kuukauden määräaika on ylittymäisillään tai peräti jo ylittynyt.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #97 : 20.09.17 - klo:19:26 »
Sinullahan on hienoa työhistoriaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #98 : 20.09.17 - klo:22:25 »
Sinullahan on hienoa työhistoriaa.

Juu. Olisin oikein mielelläni jatkanut tuolla vielä, mutta määräaikainen mikä määräaikainen...

Monen veronmaksajan mielestä tosin tuollaiset eivät tee mitään tuottavaa työtä. Ainoastaan kuluttavat. Kuten se koko sairaala. Että se siitä hienoudesta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #99 : 21.09.17 - klo:08:03 »
Ruuhka-ja stressivuosina minulla oli samalta kuulostaneita tuntemuksia oikealla kylkikaaren takana. Kaikki tutkittiin, tähystettiin ohut- ja paksusuoli, ei löydöksiä.

Ite-lääkärinä olen 'diagnosoinut' tämän, vieläkin joskus tuntuvan vaivan kortisoli-stressihormoonin aiheuttamaksi lynkkysuolen tai pohjukaissuolen ärtymiseksi. Tunne ajoittuu selvästi huolten kanssa samaan aikaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #100 : 21.09.17 - klo:21:36 »
Sain olla Oulun yliopistollisen sairaalan potilaana tänään. Homma pyörii isossa laitoksessa. Ihmisiä paljon, mutta aikataulussa pysyttiin ihan hyvällä tavalla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #101 : 22.09.17 - klo:07:00 »
Minä menen tänään P-H Keskussairaalaan silmäpolille kontrollia ja pistoa varten. Viides vuosi on menossa tätä silmähommaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #102 : 05.10.17 - klo:00:00 »
Ylävatsaa oikealta kiristänyt ja lievästi kolotellut jo reilun kuukauden. Sappiko vaivaa, vai nytkö se maksa sitten sanoo poks, vai jostakin suolistosta peräisin? Haluaisinpa tietää, mitä on sairauteni.

Joten kertoisitteko kokeneemmat sairastelijat, miten tässä nyt pitää menetellä, jotta asia selviää?

Mietin että julkiselta puolelta saan ajan puolen vuoden päähän ehkä, kun ei ole pää kainalossa eikä mitään täysin sietämätöntä. Eli jos tyhjentäisin tilini yksityiselle. No lääkäri varmaan sanoo että pitää mennä labraan ja ultraan ja jos jonnekin. Mutta: jos se on yksityisen lääkäriaseman lääkäri niin pitääkö minun käydä siellä samalla asemalla tutkimuksissa, vai saanko mennä kadun yli halvempaan? Ja sitten tulla takaisin tulosten kanssa lääkärille? Rahaa kun ei liikaa nyt tilanteessani ole niin mieluusti säästäisin. Vai voinko mennä sinne halvempaan ja ihan omin päin suorituttaa ylävatsaultran, jotain maksa-arvomittauksia sun muuta sellaista ja vasta sitten mennä lääkäriin?

Ja sitten jos vaikka löytyisi sappikiviä (mikä ei olisi mikään ihme), niin pääsisikö tuollaisella yksityispuolen löydöksellä jotenkin julkiselle puolelle leikkausjonoon, tai ainakin johonkin hoitotarvearvioon miten?

Sappikivet aiheuttavat usein lujan kivun. Jos vielä jotain muistan, niin ne potilaat olivat tosi kipeitä, jomottelua ei kävellyt vastaan.
Sappi ja maksa ovat oikealla puolella ja tuottavat kipua keskilinjaan, suolistovaiva usein on selvemmin paikallistettavissa, mutta pirskatin mystisiä ne minusta aina olivat.

Maksa tuskin on poksahtamassa, haima tuottaa selkäkipua. Erikoinen juttu on krooninen umppari.

Sappivaivat onnistuvat aiheuttamaan terävää kipua vasempaan olkapäähän... voi pahus, millähän lihaksilla minä tässä neuvoskelen. Onhan tuo selvitettävä, vähintään jotta pääset kipuilusta ja saat mielenrauhan.
Olet varmaan painellut vatsaasi, haeskellut kipukohtaa, tunnustellut, jännittyvätkö vatsanpeitteet eli ne lihakset sillä kipeällä kohtaa, tuntuuko jomottelu kylkikaaren alla vai alempana kenties.

Toisinaan olen napannut sydänfilmin kansalaisten tyrmistykseksi ja huvittuneisuuden loputtomaksi lähteeksi: Kun lääkäri oli niin idiootti että vatsakipuun, kuvitelkaa, otti sydänfilmin, hahahahahaaa!!  Syytä on, sillä sydämen pohja lepää niin alhaalla palleaa vasten, että kipu tuntuu vatsan puolella ja hiljainen infarkti olisi siistiä sulkea pois. Ehkä ne nykyään tietävät paremmin. 

Tähystys oli jokseenkin piece of cake vaikka letkun nieleskely oli eräs elämäni kokemus. Sama koskee suolen tähystystä. Nappasin alle Buranan, sen verran minua pelotti kumminkin. Ne on niin rutiinia äkkiä ohi,.  ja nykyään on ensitoimenpiteinä ultrat sun muut.

......................................

Maksoin jutut itse. Olin siihen aikaan jo rahaton, mutta niin nääntynyt kuulemaan kuinka in-hot-ta-va ihminen olin ollutkaan kolme vuosikymmentä. Minä, kas, muutuin hirveäksi hirviöksi sillä kellonlyömällä, jona lääkiksen pääsykoetulokset ilmoitettiin. YHä minun on vaikea käsittää, kuinka nyt sillä lailla toisten silmissä muutuin. En edes kertonut vaihtaneeni tiedekuntaa, armas äiti sen kertoi ja se oli sillä julistettu koko pikkukaupungille. Voi kun en koskaan olisi päässyt siihen tiedekuntaan!  Miltä olisikaan säästynyt -- ja kenties olisin yhä terve tai paljon terveempi.

No, sattuuhan sitä. Revin ne rahat jostain, vippailin ja säästin ruokakuluissa. Jos saat lähetteen kuntasektorille säästät pitkän pennin.



« Viimeksi muokattu: 05.10.17 - klo:00:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #103 : 05.10.17 - klo:11:45 »
Niin joo päivitystä. Kävin omin päineni halvassa yksityisessä ultrassa, ei löytynyt mitään paitsi kaikki elimet asiaankuuluvilla paikoillaan, mitä nyt haiman häntä piilotteli. Ja sitten terveyskeskuslekurilla, eipä hänkään palpoidessaan mitään erityistä löytänyt. Määräsi labraan, siellä vielä käymättä. Oli sitä mieltä että voisi liittyä krooniseen närästykseenikin, no sitä en itse usko.

Joskus lähemmäs 30 vuotta sitten minulla oli oireiltaan ihan sappikivikohtauksia, kipu oli kyllä tosiaan ihan toista luokkaa kun nykyiset pikku tuntemukset joita melkein ei kehtaa kivuksi sanoa. Istuin sängyn laidalla harmaana kippurassa. Sijainti muuten sama mutta säteili myös oikeaan olkapäähän. Pari - kolme tuollaista kohtausta. Tutkittaessa ei löytynyt mitään.

Suolistotähystys on muutenkin tulossa vielä joulukuussa, minulle tarjotaan se "riemu" säännöllisesti, kun on sen verran suolistosyöpää lähisuvussa. Huomattavasti mieluummin tekisin sen letkunnielentähomman eli mahalaukun tähystyksen, joka ei tunnu missään miltään (paitsi kurkku jälkeenpäin kipeä). Ties vaikka siihenkin tätä menoa vielä pääsen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Sairauteni 4
« Vastaus #104 : 05.10.17 - klo:16:22 »
"Mieltymyksiä" erilaisia...minulla karmeat muistijäljet mahalaukun tähystyksestä.
Suolistotähystys meni ihan kohtalaisesti joten kuten.