Kirjoittaja Aihe: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?  (Luettu 42477 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #60 : 08.02.10 - klo:18:12 »
Jääköös mulle mitään, kun Kyösti sai papukaijamerkin?????

Tietysti Hän on paljon kauemmin tänne kirjoittanut ja saanut kehut jo vakiintuneen aseman. :icon_lol: :icon_lol: :icon_lol:

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #61 : 08.02.10 - klo:18:23 »
Hyvä manttelinperijä taidat olla 
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #62 : 08.02.10 - klo:21:42 »
 Niin vasarahan mulla jo on,,,,, tuleeko sirppi vai saha????  Kazaniin vähän kosiskellaan putkihurskaita uusiin kohteisiin....Petroskoikin on kesken ja Talu.

Uusi sydänkin vois olla avuksi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #63 : 09.02.10 - klo:10:29 »
Jääköös mulle mitään, kun Kyösti sai papukaijamerkin?????

Tietysti Hän on paljon kauemmin tänne kirjoittanut ja saanut kehut jo vakiintuneen aseman. :icon_lol: :icon_lol: :icon_lol:


Kun tulin foorumille, niin alussa oli aika vaikeaa.
Koin tuolloin körttifoorumi -sanan synonyymiksi sanan "ahdistus".
Nyt on ollut jo vähän helpompaa. Kukaan ei ole enää pitkään aikaan kehoittanut minua lopettamaan täällä kirjoittelu.
Tämä foorumi ei varsinaisesti enää juurikaan minua ahdista ja olen täällä viihtynyt.
Olen varmaan (joka on aika todennäköistä) kasvanut ihmisenä tämän fooruminkin kautta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #64 : 09.02.10 - klo:11:36 »

Kun tulin foorumille, niin alussa oli aika vaikeaa.
Koin tuolloin körttifoorumi -sanan synonyymiksi sanan "ahdistus".
Nyt on ollut jo vähän helpompaa. Kukaan ei ole enää pitkään aikaan kehoittanut minua lopettamaan täällä kirjoittelu.
Tämä foorumi ei varsinaisesti enää juurikaan minua ahdista ja olen täällä viihtynyt.
Olen varmaan (joka on aika todennäköistä) kasvanut ihmisenä tämän fooruminkin kautta.

Erinomaisen hienoa. Tie ahdistuksesta helpotukseen vie.  :039:
Acta, non verba.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #65 : 09.02.10 - klo:14:11 »
Jokainen palstahan  noudattaa omia ohjeitaan, miten paljon tausta-yhteisön tai keskustelu- aiheen ylläpitäjiä saa ja voi arvostella.
Tai millä tavoin.... :018: Sormea on heristettty ja punaista tekstiä lisätty, mutta en tuosta pahastu.
Joskushan pitää kärjistää saadakseen keskustelua aikaan. :icon_rolleyes:

 Kristuksen sisällistä tuntemaan tulemista ei voi ilmaista uudestisyntyminen termillä......vai voiko????

 Päivittäisestä parannuksesta, kilvoittelusta, rukouksesta ja sanan luvusta ymmärtääkseni olemme, melko yhtä mieltä useimpien kirjoittajien kanssa. Vaikka käyttäisimme eri termejä. Muistaen, että ahkerallakaan työllä, teoillamme ja puheillamme emme voi armoa lunastaa. Se annetaan ainoastaan armosta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #66 : 09.02.10 - klo:15:09 »
Käsite uudestisyntyminen on luterilaisen teologian kasteteologiaa. Kasteessa me olemme tulleet uskoon ja uudestisyntyneet. Kristuksen sisälliseen tuntemiseen tulo - käsitteenä on hieman ongelmallista. Jonas Lagus on tämän käsitteen alkuperäinen isä. Tämä on hiukan pietistinen ajatusmalli. Mutta ei Laguskaan ajatellut tätä uudestisyntymisenä. 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #67 : 09.02.10 - klo:16:10 »
Käsite uudestisyntyminen on luterilaisen teologian kasteteologiaa. Kasteessa me olemme tulleet uskoon ja uudestisyntyneet. Kristuksen sisälliseen tuntemiseen tulo - käsitteenä on hieman ongelmallista. Jonas Lagus on tämän käsitteen alkuperäinen isä. Tämä on hiukan pietistinen ajatusmalli. Mutta ei Laguskaan ajatellut tätä uudestisyntymisenä. 


Minusta tuo käsite "sisällinen tunteminen" osoittaa tarpeen arvioida ihmisen uskontilaa. Joko omaa tai toisten. Joka siis viljelee tuollaista käsitettä, se kokee tarpeelliseksi määritellä tarkemminkin asiaa.

Minusta olisi parempi puhua pelkästään Kristuksen tuntemisesta, ja siinäkin sanalla "tunteminen" tarkoituksena että onko Kristus  tullut tutuksi?


Loppujen lopuksi ihminen ei paljonkaan kykene vaikuttamaan siihen miten hän uskon kokee tai elää todeksi sisällään. Toiset eivät yksinkertaisesti koskaan kykene minkäänlaiseen "sisälliseen" tuntoon.  Heillekin täytyy riittää armon osallisuutta!  kaikki eivät pysty edes kuvaamaan miten heidän laitansa on.


vaikka olen aika rajustikin kritisoinut herätysliikejohtajia niin minusta Lestadius oli siinä viisas kun hän käsitti ja selitti uskonnolliset kokemiset ihmisen sielun/psyyken reaktioina Jumalan rakkauteen. Hän ei yrittänyt selittää ihmisen uskonnollisia tunteita Jumalan töiksi vaan ymmärsi eron Jumalan rakkauden ja ihmisen reaktion välillä.


Korvia syvemmälle me ihmiset emme pääse!  Sentähden meidän tehtävänantomme koskeekin vain evankeliumin saarnaamista. Jätettäköön loppu Jumalan huoleksi kun emme siihen kuitenkaan kykene vaikuttamaan.

Ei meistä kenestään ole arvioimaan toisen uskontilaa. Tuskin edes omaamme, eikä ole tarpeenkaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #68 : 09.02.10 - klo:19:30 »
Käsite uudestisyntyminen on luterilaisen teologian kasteteologiaa. Kasteessa me olemme tulleet uskoon ja uudestisyntyneet. Kristuksen sisälliseen tuntemiseen tulo - käsitteenä on hieman ongelmallista. Jonas Lagus on tämän käsitteen alkuperäinen isä. Tämä on hiukan pietistinen ajatusmalli. Mutta ei Laguskaan ajatellut tätä uudestisyntymisenä. 

Minulle uudestisyntyminen on puhtaasti raamatullinen kuvaus ihmisen ja jumalan kohtaamisesta. Nikdeemuksesta lähtien....

Minä yritän tarkastella tätäkin termiä laajemmassa yhteydessä, kuin suomen luterilaisen kirkon kaste-opissa.
Yritykset vaan kilpistyvät keltaiseen korttiin tai punaiseen tekstiin..... :icon_sad: :icon_sad:

Yrittämättäkään viedä keskustelua juupas, eipäs kasteajan tai tavan tasolle, joka tuottaa vaan vähän hyötyä...

Aikuis/uskovain kastetta käyttäviä perheitä on ollut suomessakin jo runsaat sata vuotta....
Mitä termiä voidaan käyttää näiden perheiden lapsien tullessa omakohtaisesti kristityksi ja mennessä kasteelle?



Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #69 : 09.02.10 - klo:20:07 »
Minulle uudestisyntyminen on puhtaasti raamatullinen kuvaus ihmisen ja jumalan kohtaamisesta. Nikdeemuksesta lähtien....

Minä yritän tarkastella tätäkin termiä laajemmassa yhteydessä, kuin suomen luterilaisen kirkon kaste-opissa.
Yritykset vaan kilpistyvät keltaiseen korttiin tai punaiseen tekstiin..... :icon_sad: :icon_sad:

Yrittämättäkään viedä keskustelua juupas, eipäs kasteajan tai tavan tasolle, joka tuottaa vaan vähän hyötyä...

Aikuis/uskovain kastetta käyttäviä perheitä on ollut suomessakin jo runsaat sata vuotta....
Mitä termiä voidaan käyttää näiden perheiden lapsien tullessa omakohtaisesti kristityksi ja mennessä kasteelle?

Joka kesä rippukoulun jälkeen kastetaan useita rippikoulun ja konfirmaation välissä ja heidä kuulutetaan seuraavana pyhänä aikuiskastettuina.

Olet yrittänyt tuoda tuota rakasta lastasi aikuiskastetta tänne kymmenen kertaa ja me olemme sitoutuneet Suomen Luterilaisen kirkon oppiin emmekä löydä siitä mitään keskusteltavaa. Älä enää tuo sitä turhaan tänne. Alkukirkosta asti on kastettu perhekunnittain ja niin mekin teemme. Se että muitakin on, on heidän oma asiansa ja pitäköön mielipiteensä me emme siihen puutu kuin foorumilla. Toivon, että ymmärrät asian.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #70 : 09.02.10 - klo:20:10 »
Aikuis/uskovain kastetta käyttäviä perheitä on ollut suomessakin jo runsaat sata vuotta....
Mitä termiä voidaan käyttää näiden perheiden lapsien tullessa omakohtaisesti kristityksi ja mennessä kasteelle?





Tämä saattaa tulla yllätyksenä mutta luterilainen kirkko kyllä tunnustaa mainitunlaisessa tapauksessa toimitetun kasteen, -vaikka se olisi toimitettu helluntaikirkossa.  Sensijaan luterilainen kirkko ei tunnusta yhden kristillisen kasteen jälkeen saatuja uudestikastamisia. Kritiikki kohdistuu siis uudelleen kastamiseen.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #71 : 09.02.10 - klo:21:06 »

Tämä saattaa tulla yllätyksenä mutta luterilainen kirkko kyllä tunnustaa mainitunlaisessa tapauksessa toimitetun kasteen, -vaikka se olisi toimitettu helluntaikirkossa.  Sensijaan luterilainen kirkko ei tunnusta yhden kristillisen kasteen jälkeen saatuja uudestikastamisia. Kritiikki kohdistuu siis uudelleen kastamiseen.

Tämä ei ollut minulle yllätys, vaan olen siitä hyvin tietoinen. Kaste tunnustetaan, jos se on tehty Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Myöskään kastajan suhteen ei aseteta vaatimuksia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #72 : 10.02.10 - klo:09:00 »
Tämä ei ollut minulle yllätys, vaan olen siitä hyvin tietoinen. Kaste tunnustetaan, jos se on tehty Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Myöskään kastajan suhteen ei aseteta vaatimuksia.

Näin körttien profiilin nostosta siirryttiin sujuvasti "pakkomielteen" tapaisesti kasteteologiaan ja "vertauskuvalliseen" uudestisyntymiseen. (Tämä ei ollut Seppos moite Sinulle.)  :117:
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #73 : 10.02.10 - klo:13:52 »
Näin körttien profiilin nostosta siirryttiin sujuvasti "pakkomielteen" tapaisesti kasteteologiaan ja "vertauskuvalliseen" uudestisyntymiseen. (Tämä ei ollut Seppos moite Sinulle.)  :117:

Sakramentteja käsittelevää teologiaa pohti aikoinaan jo kirkkoisä Augustinus. Hän päätteli esimerkiksi ehtoollisen olevan ihan yhtä pätevä, vaikka sen jakaisi itse Saatana. Ehtoollisen pyhyys tulee Jumalalta, ei jakajalta.

Palataan siis körttien "brändäys ongelmaan". Eikö tuossa paljon parjatun ja sovinistiksi haukutun Augustinuksen ajatuksessa ole ihan hyvää kuvaa "körtti-imagolle"? Annetaan Jumalan olla Jumala. Muistan lukeneeni tämän olevan yksi myös paljon parjatun P. Ruotsalaisen oivalluksia, jota on kutsuttu myös "hengelliseksi täysi-ikäisyyden saavuttamiseksi".
Kun annetaan Jumalan olla Jumala, niin mitä muuta imagoa kristitty enää edes tarvitsee?
"Brändit" jätän suosiolla niille, jotka niistä hyötyvät, kuten vaikka Nokia, Dell ja IBM.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pitäisikö herännäisyyden profiilia nostaa?
« Vastaus #74 : 10.02.10 - klo:14:33 »
Sakramentteja käsittelevää teologiaa pohti aikoinaan jo kirkkoisä Augustinus. Hän päätteli esimerkiksi ehtoollisen olevan ihan yhtä pätevä, vaikka sen jakaisi itse Saatana. Ehtoollisen pyhyys tulee Jumalalta, ei jakajalta.

Palataan siis körttien "brändäys ongelmaan". Eikö tuossa paljon parjatun ja sovinistiksi haukutun Augustinuksen ajatuksessa ole ihan hyvää kuvaa "körtti-imagolle"? Annetaan Jumalan olla Jumala. Muistan lukeneeni tämän olevan yksi myös paljon parjatun P. Ruotsalaisen oivalluksia, jota on kutsuttu myös "hengelliseksi täysi-ikäisyyden saavuttamiseksi".
Kun annetaan Jumalan olla Jumala, niin mitä muuta imagoa kristitty enää edes tarvitsee?
"Brändit" jätän suosiolla niille, jotka niistä hyötyvät, kuten vaikka Nokia, Dell ja IBM.

On erittäin tärkeätä erottaa profiilin nosto sekä imagosta että brändäyksestä. Profiilin nosto tarkoittaa oman aktiivisuudeen nostamista, imago taas kuvaa, joka ei välttättä ole yhtä tosiasioiden kanssa ja brändillä tuotteeseen tai tuotemerkkiin liittyvä maine, lisäarvo ja erikoismerkitys.
Acta, non verba.