Kirjoittaja Aihe: uskojarukous.netistä  (Luettu 31048 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
uskojarukous.netistä
« Vastaus #45 : 20.12.06 - klo:15:41 »
Minä taas olen tyytyväinen siihen, että H-Y ei ota valtakunnallisesti ja julkisesti kantaa suuntaan jos toiseenkaan. Olen yrittänyt selittää ystävilleni, jotka eivät körttiläisyydestä mitään tiedä, että se on tämän liikkeen vahvuus, että ei ole virallista "oppia" (niinkuin ei tietenkään muillakaan herätysliikkeillä) eikä viralllista kantaa kiistanalaisiin kysymyksiin, koska mielipiteitä on tasan yhtä paljon kuin on liikkeen kannattajiakin. Se on mielestäni rikkaus. Jos H-Y alkaisi olla äänitorvena jonkun asian puolesta tai vastaan, löytyisi liikkeen sisältä heti suuri joukko ihmisiä, jotka "irtisanoutuisivat" H-Y:n toimista. Ja mielestäni viralliset kannanotot yms. olisivat myös hyvin paljon körttiläisen aatteen vastaista. Ehkä me sitten myhäilemme omaa tyytyväisyyttämme kun emme laita jäsenistöämme kuriin ja nuhteeseen, mutta eikö se sitten ole aika hieno juttu, että liikkeen sisällä eletään sulassa sovussa, yhteisymmärryksessä ja koetaan yhteenkuuluvaisuuden tunnetta, vaikka mielipiteitä on monenlaisia. Eikä tarvitse repiä liikettä kahtia vain sen vuoksi että joku päätoimikunta päättäisi jonkun asian puolesta ottaa kantaa. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että H-Y:n ei tarvitse "ryhdistäytyä", ainakaan äänitorvena toimimisena. Varsinkaan, kun mikään asia ei ole niin mustavalkoinen, että kannattaisi sellaiseen lähteä.

Poissa Elviira

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 12
uskojarukous.netistä
« Vastaus #46 : 21.12.06 - klo:16:18 »
Kannanotolla tarkoitin lähinnä osallistumista keskusteluun, lähimmäisen rakkauden nimissä. Minulle körttiläisyydessä tärkeintä on ihminen ja sitä kautta lopulta lähimmäisen rakkaus. Nykyään tuntuu lähinnä, että körttiläisyydestä ja Suomestakin on tullut elitistinen liike, jossa ihmisen osa on pienentynyt. Köyhän, rikkinäisen, sairaan tai muuten vaan vajavaisen ääni ei kuulu. Olisi hienoa, jos körttiläisyys voisi toiminnallisesti tai sanallisesti herätellä ihmisiä ja valtaapitäviä. Missä on se paljon puhuttu lähimmäisen rakkaus? Kovin harvoin sitä saa haistaa ja maistaa. Helppoa on tuudittautua lintukotoonsa, pehmoiseen pesäänsä, mutta paljon enemmän antaisi edes vaikka kurkata pesän reunalta ulkomaailmaan.

HeinoM

  • Vieras
uskojarukous.netistä
« Vastaus #47 : 21.12.06 - klo:19:52 »
Körttiläisyys on ollut elitistinen liike vuosikymmeniä. Eipä ole duunareita tälläkään foorumilla näkynyt. Sääli.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
uskojarukous.netistä
« Vastaus #48 : 21.12.06 - klo:20:08 »
Lainaus käyttäjältä: "HeinoM"
Eipä ole duunareita tälläkään foorumilla näkynyt. Sääli.


On niitä; muistelen, että ainakin yksi puuseppä ja joku muukin käsityöläinen. Hyvä.

Mutta kyllä, lähinnä elitismiliikehän tämä on.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
uskojarukous.netistä
« Vastaus #49 : 21.12.06 - klo:21:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "HeinoM"
Eipä ole duunareita tälläkään foorumilla näkynyt. Sääli.


On niitä; muistelen, että ainakin yksi puuseppä ja joku muukin käsityöläinen. Hyvä.

Mutta kyllä, lähinnä elitismiliikehän tämä on.

Tämä onkin mielenkiintoinen sivuhaara keskusteluun. Onko asiasta saatavana tutkimustietoa? Foorumin osallistujista ei voi paljon päätellä. Pappejahan seuraliikkeessä lienee satamäärin, mutta en kyllä lue rivipappeja mihinkään eliittiin, anteeksi vain papit, tämä oli kehuksi tarkoitettu...

Ja mitä se eliitti sitten on? Ei ainakaan herättäjäjuhlilla näytä siltä, että yläluokka kulkee alatietä. Keskiluokkaista sakkia meitä on paljon, mutta niin taitaa olla koko yhteiskunnassa.

Entä mihin verrataan? Luontevia vertauskohtia olisivat a) koko väestö b) kirkkoon kuuluva väestö c) muut perinteiset herätysliikkeet c) muut kristilliset yhteisöt d) muut uskonnolliset yhdyskunnat.

Ja mikä olisi elitismiarvion peruste? Tulotaso, ammatin arvostus, koulutustaso, varallisuus?

Odotan kiinnostuneena kommentteja.

mt

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
uskojarukous.netistä
« Vastaus #50 : 21.12.06 - klo:21:55 »
Sopiiko, että avataan tälle körttiläisyyden elitismille oma ketju?
Minäkin odotan innolla kommentteja mt:n mainioon herättelyyn.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
uskojarukous.netistä
« Vastaus #51 : 01.01.07 - klo:14:53 »
Palatakseni otsikon aiheeseen. Kävin pitkästä aikaa taas vilkuilemassa uskojarukous.netin körttikommentointeja. Tulee mieleen, että ei ole ihan turha joskus jollain foorumilla tapaamani sääntö siitä, ettei toisten foorumeiden asioita toisilla ruodita. Ei ole tällä U&R - Körttifoorumi - vastakkainasettelulla varmaan paljon hyvää aikaan saatu. Turhaa provosointia ja provosoitumista puolin ja toisin. Maailmassa sotia riittää, kaikkeen ei tarvitsisi lähteä mukaan.

Molemmilla foorumeilla on oma joukkonsa, ja osin yhteinenkin - se on hyvä. Jäsenistö on osittain hyvinkin erilaista. Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että tämä sivuutetaan foorumeiden sisältöjä ja ilmaisutapoja arvioitaessa. U&R:n väki taitaa olla suurimmalta osin hyvin teologispainotteista, teoreetikkoja(?), jossain määrin vanhoillisia(?), ja foorumin alaotsakkeen mukaisesti siis klassisen kristinuskon edustajia. Körttifoorumin alaotsakkeena on keskustelu herännäisyyden tiimoilta. Kohderyhmänä ovat selkeästi körtit ja körttiläisyydestä kiinnostuneet. Tämän ryhmän ulkopuolisiin kirjoittelijoihin ei useinkaan ole keskustelijoidemme eikä foorumin ylläpidonkaan osalta suhtauduttu kovin myötämielisesti, vaan joskus ehkä turhankin kärkkäästi. Tähän foorumin kohderyhmän ulkopuoliseen osaan lasken nyt mm. mainostajat, muun kuin "körttiuskon" yksipuoliset julistajat ja körttiläisten ulkopuolelta tuomitsijat ilman halua rakentavaan keskusteluun ja ymmärrykseen.

Körttifoorumi on siis suunnattu kaikille itsensä körteiksi tunteville tai körttiläisyydestä muuten kiinnostuneille. Pois ei ole kuitenkaan rajattu myöskään foorumilaisten ei-herännäiskeskustelua, minkä huomaa äkkiä avatessaan Yleisen keskustelun puolen. On positiivisten asioiden ketjua, soittolistaketjua, rakettiketjua, vaaliketjuja, armeijaketjua jne. Kuten joku sanoi, täällä voi myös "hengähtää". On sallittu sinänsä turhanpäiväinen, kevyt "niitä näitä" -keskustelu. Se, että ikäjakaumakin täällä on suuri ja nuoria on paljon, teologeja tod.näk. vähemmän kuin maallikoita, tuo tietenkin keskusteluihin oman säväyksensä. Ken tahtoo herännäisyyttä yksipuolisesti Körttifoorumin keskustelujen kautta arvioida, huomioikoon arvioissaan tämän.

Alkujaan, pari vuotta sitten, Körttifoorumin pystyyn laittamista pohtiessani oli mielessäni tavoitettavimpana ryhmänä vastikään HY:n riparin käynyt körttinuoriso. Ajattelin tätä ensisijaisesti helpoksi verkkokohtaamispaikaksi heille. Toisin kävi. Arvokasta on, että körttinuoriso uskaltaa täällä keskustella heitä koskettavista aiheista omalla kielellään - joskus kevyesti arkipäivän asioista rupatellen, joskus vakavampiin yhteiskunnallisiin asioihin puuttuen ja joskus tullen mukaan syvällisestikin teologisiin aiheisiin. Hyvin arvokasta on myös, että tästä on tullut paikka monen muunkin ikäryhmän ja mm. teologien keskusteluille. Sisällöllisesti herännäisyyskeskustelut ovat tietenkin foorumin aiheideaa parhaiten toteuttavina merkittävimpiä, mutta keskustelijoille antoisia ovat varmasti myös monet muut yhteiskunnalliset keskustelut, ja kevyinä hengähdyspaikkoina varmaan myös nuo "liirumlaarum"-aiheet. Arvokasta ja kannustettavaa on sekin, että täällä myös maallikot voivat ja uskaltavat ottaa vahvasti osaa teologiseen keskusteluun.

Tämä kaikki olisi syytä ottaa huomioon foorumin sisältöä arvioitaessa. Samoin on varmasti paljon äkkivilkaisulla pimentoon jäävää taustaa, joka tulisi muistaa, kun lähdetään kiviä uskojarukous.netin keskustelijoiden päälle heittelemään. En katso suopeasti täällä uskojarukous.netin väen herjausta, mutta en myöskään heidän foorumillaan körttiläisten mustamaalausta. Maltti olisi monessa valttia.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: uskojarukous.netistä
« Vastaus #52 : 26.08.17 - klo:17:58 »
Palatakseni otsikon aiheeseen. Kävin pitkästä aikaa taas vilkuilemassa uskojarukous.netin körttikommentointeja. Tulee mieleen, että ei ole ihan turha joskus jollain foorumilla tapaamani sääntö siitä, ettei toisten foorumeiden asioita toisilla ruodita. Ei ole tällä U&R - Körttifoorumi - vastakkainasettelulla varmaan paljon hyvää aikaan saatu. Turhaa provosointia ja provosoitumista puolin ja toisin. Maailmassa sotia riittää, kaikkeen ei tarvitsisi lähteä mukaan.

Molemmilla foorumeilla on oma joukkonsa, ja osin yhteinenkin - se on hyvä. Jäsenistö on osittain hyvinkin erilaista. Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että tämä sivuutetaan foorumeiden sisältöjä ja ilmaisutapoja arvioitaessa. U&R:n väki taitaa olla suurimmalta osin hyvin teologispainotteista, teoreetikkoja(?), jossain määrin vanhoillisia(?), ja foorumin alaotsakkeen mukaisesti siis klassisen kristinuskon edustajia. Körttifoorumin alaotsakkeena on keskustelu herännäisyyden tiimoilta. Kohderyhmänä ovat selkeästi körtit ja körttiläisyydestä kiinnostuneet. Tämän ryhmän ulkopuolisiin kirjoittelijoihin ei useinkaan ole keskustelijoidemme eikä foorumin ylläpidonkaan osalta suhtauduttu kovin myötämielisesti, vaan joskus ehkä turhankin kärkkäästi. Tähän foorumin kohderyhmän ulkopuoliseen osaan lasken nyt mm. mainostajat, muun kuin "körttiuskon" yksipuoliset julistajat ja körttiläisten ulkopuolelta tuomitsijat ilman halua rakentavaan keskusteluun ja ymmärrykseen.

Körttifoorumi on siis suunnattu kaikille itsensä körteiksi tunteville tai körttiläisyydestä muuten kiinnostuneille. Pois ei ole kuitenkaan rajattu myöskään foorumilaisten ei-herännäiskeskustelua, minkä huomaa äkkiä avatessaan Yleisen keskustelun puolen. On positiivisten asioiden ketjua, soittolistaketjua, rakettiketjua, vaaliketjuja, armeijaketjua jne. Kuten joku sanoi, täällä voi myös "hengähtää". On sallittu sinänsä turhanpäiväinen, kevyt "niitä näitä" -keskustelu. Se, että ikäjakaumakin täällä on suuri ja nuoria on paljon, teologeja tod.näk. vähemmän kuin maallikoita, tuo tietenkin keskusteluihin oman säväyksensä. Ken tahtoo herännäisyyttä yksipuolisesti Körttifoorumin keskustelujen kautta arvioida, huomioikoon arvioissaan tämän.

Alkujaan, pari vuotta sitten, Körttifoorumin pystyyn laittamista pohtiessani oli mielessäni tavoitettavimpana ryhmänä vastikään HY:n riparin käynyt körttinuoriso. Ajattelin tätä ensisijaisesti helpoksi verkkokohtaamispaikaksi heille. Toisin kävi. Arvokasta on, että körttinuoriso uskaltaa täällä keskustella heitä koskettavista aiheista omalla kielellään - joskus kevyesti arkipäivän asioista rupatellen, joskus vakavampiin yhteiskunnallisiin asioihin puuttuen ja joskus tullen mukaan syvällisestikin teologisiin aiheisiin. Hyvin arvokasta on myös, että tästä on tullut paikka monen muunkin ikäryhmän ja mm. teologien keskusteluille. Sisällöllisesti herännäisyyskeskustelut ovat tietenkin foorumin aiheideaa parhaiten toteuttavina merkittävimpiä, mutta keskustelijoille antoisia ovat varmasti myös monet muut yhteiskunnalliset keskustelut, ja kevyinä hengähdyspaikkoina varmaan myös nuo "liirumlaarum"-aiheet. Arvokasta ja kannustettavaa on sekin, että täällä myös maallikot voivat ja uskaltavat ottaa vahvasti osaa teologiseen keskusteluun.

Tämä kaikki olisi syytä ottaa huomioon foorumin sisältöä arvioitaessa. Samoin on varmasti paljon äkkivilkaisulla pimentoon jäävää taustaa, joka tulisi muistaa, kun lähdetään kiviä uskojarukous.netin keskustelijoiden päälle heittelemään. En katso suopeasti täällä uskojarukous.netin väen herjausta, mutta en myöskään heidän foorumillaan körttiläisten mustamaalausta. Maltti olisi monessa valttia.


Yli kymmenen vuotta aikaa kun tämä ketju on avattu ex-ylläpitäjä toimesta.
En kommentoi uskojarukous.netiä.:  https://uskojarukous.fi/

Eli alkujaan Körttifoorumin pystyyn laittamista pohtiessaan oli ex-ylläpitäjällä tavoitettavimpana ryhmänä vastikään H-Y:n riparin käynyt körttinuoriso. Hän oli myös ajattellut tätä ensisijaisesti helpoksi verkkokohtaamispaikaksi heille mutta niin kuin hän toteesi viestissään: ” Toisin kävi”.

Mutta mennään viestin sisältöön mitä on tapahtunut foorumin  herännäisyydessä näiden kymmenen vuoden aikana.

"Körttifoorumin alaotsakkeena on keskustelu herännäisyyden tiimoilta. Kohderyhmänä ovat selkeästi körtit ja körttiläisyydestä kiinnostuneet. Tämän ryhmän ulkopuolisiin kirjoittelijoihin ei useinkaan ole keskustelijoidemme eikä foorumin ylläpidonkaan osalta suhtauduttu kovin myötämielisesti, vaan joskus ehkä turhankin kärkkäästi. Tähän foorumin kohderyhmän ulkopuoliseen osaan lasken nyt mm. mainostajat, muun kuin "körttiuskon" yksipuoliset julistajat ja körttiläisten ulkopuolelta tuomitsijat ilman halua rakentavaan keskusteluun ja ymmärrykseen".

Kun uusi jäsen on lukenut foorumin säännöt ja ylläpito on hänet hyväksynyt sekä rekisteröinyt foorumin jäseneksi näin on sitten pakolliset muodollisuudet suoritettu.

Tervetuloa kotiin …” näin yleensä toivotetaan uusi jäsen körttifoorumilla.
Uusi jäsen seuraa foorumin keskustelua ja sitten hän päättää tuoda oman näkemyksensä esille ja se ei miellytä kaikkia jostain syystä.
Tällöin uusi jäsen ihmettelee eikö minua hyväksytäkään sellaisena kuin minä olen.

Nyt on sitten hyvä muistaa, mitä tälläkin foorumilla ja tämän päivän herännäisyydessä myös herättäjäjuhlilla kun tuodaan esille: ”Kaikki olette tervetulleita”. Minusta se ei toteudu kaikien suhteen. Omalta kohhdaltaini sillä ei nyt ole ollut merkitystä.

"Arvokasta on, että körttinuoriso uskaltaa täällä keskustella heitä koskettavista aiheista omalla kielellään - joskus kevyesti arkipäivän asioista rupatellen, joskus vakavampiin yhteiskunnallisiin asioihin puuttuen ja joskus tullen mukaan syvällisestikin teologisiin aiheisiin. Hyvin arvokasta on myös, että tästä on tullut paikka monen muunkin ikäryhmän ja mm. teologien keskusteluille. Sisällöllisesti herännäisyyskeskustelut ovat tietenkin foorumin aiheideaa parhaiten toteuttavina merkittävimpiä, mutta keskustelijoille antoisia ovat varmasti myös monet muut yhteiskunnalliset keskustelut, ja kevyinä hengähdyspaikkoina varmaan myös nuo "liirumlaarum"-aiheet. Arvokasta ja kannustettavaa on sekin, että täällä myös maallikot voivat ja uskaltavat ottaa vahvasti osaa teologiseen keskusteluun"

Tänään niin kuin eilenkin foorumin keskustelijat ovat jo hyvin iäkkäitä, keskustelijoita on yhden käden sormien verran ja foorumista on todella muodostunut vuosien saatossa kasvanut hengähdyspaikakasi ”liirumlaarum”- aiheille.

Kiitos Liisa.


ps. olen poikeus , en ole mummojen en setien enkä tätienkään suosikkipoika.  :icon_cool:


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: uskojarukous.netistä
« Vastaus #53 : 27.08.17 - klo:09:56 »
Poikkeus vahvistaa säännön.

Olin mukana uskojarukous.net ryhmässä jonkin aikaa, mutta en ymmärtänyt mistä sellainen toisten moittimisen ja oikeassa olemisen tarve kumpuaa. Mitään yhteyttä sillä ei ollut kristilliseen rakkauteen. Käytin myös ryhmän modea meillä körttiseuroissa puhumassa ja hän oli hyvin myönteinen vaikka oli varuillaan. En ole käynyt ryhmässä tällä vuosikymmenellä eikä minulla ole mitään käsitystä sen nykytilasta. Hyvää jatkoa ryhmälle mikäli on elossa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: uskojarukous.netistä
« Vastaus #54 : 27.08.17 - klo:10:51 »

Yli kymmenen vuotta aikaa kun tämä ketju on avattu ex-ylläpitäjä toimesta.
En kommentoi uskojarukous.netiä.:  https://uskojarukous.fi/

Poikkeus vahvistaa säännön.

Olin mukana uskojarukous.net ryhmässä jonkin aikaa, mutta en ymmärtänyt mistä sellainen toisten moittimisen ja oikeassa olemisen tarve kumpuaa. Mitään yhteyttä sillä ei ollut kristilliseen rakkauteen. Käytin myös ryhmän modea meillä körttiseuroissa puhumassa ja hän oli hyvin myönteinen vaikka oli varuillaan. En ole käynyt ryhmässä tällä vuosikymmenellä eikä minulla ole mitään käsitystä sen nykytilasta. Hyvää jatkoa ryhmälle mikäli on elossa.

    ?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: uskojarukous.netistä
« Vastaus #55 : 12.09.17 - klo:22:23 »
Poikkeus vahvistaa säännön.

Olin mukana uskojarukous.net ryhmässä jonkin aikaa, mutta en ymmärtänyt mistä sellainen toisten moittimisen ja oikeassa olemisen tarve kumpuaa. Mitään yhteyttä sillä ei ollut kristilliseen rakkauteen. Käytin myös ryhmän modea meillä körttiseuroissa puhumassa ja hän oli hyvin myönteinen vaikka oli varuillaan. En ole käynyt ryhmässä tällä vuosikymmenellä eikä minulla ole mitään käsitystä sen nykytilasta. Hyvää jatkoa ryhmälle mikäli on elossa.

seppos on viisas mies.
Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: uskojarukous.netistä
« Vastaus #56 : 13.09.17 - klo:17:00 »
Sivuston osoite on näköjään tosiaan muuttunut ja on nyt tuo Bengtin mainitsema https://uskojarukous.fi/.

Oppinutta keskustelua siellä. Minulla oli joskus sinne käyttäjätunnus, kun halusin kysyä jotakin juuri opillista, mitä olisi pidetty missä tahansa muualla hiustenhalkomisena. Siis ihan tiedollista kysymystä, miten jostakin asiasta jossakin kirkkokunnassa opetetaan.

En muista tunnustani enää, pitänee luoda uusi tuonne kun tuli tuossa taas muutamia oppidetaljeja. Eri foorumeille voi olla eri tarkoitukset, en kaipaa kaikessa "samanhenkisyyttä".

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: uskojarukous.netistä
« Vastaus #57 : 13.09.17 - klo:17:08 »
Näköjään nykyään mobiililaitteille optimoitu käyttöliittymä tuollakin, eikä kunnon hakutoimintoa  :091:

Korjaan: kauttaviivalla saa haun käynnistymään. Mutta en tykkää kumminkaan. Haluan, että keskustelut on jaettu sivuiksi, eikä niin että pitää napsauttaa jotain "näytä lisää" -painiketta saadakseen niitä näkyviin enemmän.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: uskojarukous.netistä
« Vastaus #58 : 15.09.17 - klo:00:04 »
Kannanotolla tarkoitin lähinnä osallistumista keskusteluun, lähimmäisen rakkauden nimissä. Minulle körttiläisyydessä tärkeintä on ihminen ja sitä kautta lopulta lähimmäisen rakkaus. Nykyään tuntuu lähinnä, että körttiläisyydestä ja Suomestakin on tullut elitistinen liike, jossa ihmisen osa on pienentynyt. Köyhän, rikkinäisen, sairaan tai muuten vaan vajavaisen ääni ei kuulu. Olisi hienoa, jos körttiläisyys voisi toiminnallisesti tai sanallisesti herätellä ihmisiä ja valtaapitäviä. Missä on se paljon puhuttu lähimmäisen rakkaus? Kovin harvoin sitä saa haistaa ja maistaa. Helppoa on tuudittautua lintukotoonsa, pehmoiseen pesäänsä, mutta paljon enemmän antaisi edes vaikka kurkata pesän reunalta ulkomaailmaan.

Wou, tuossa on mimmi lausunut kuin mun mielen mukaan, vaikkakin ei kait koulutustaso ole mikään  mittari mihinkään.

Oikeesti, kun olen noita koulutuksia jotakin käynyt, nyt vanhoilla päivillä, niin nehän on ihan vitsejä.
Jokusen teknisesti vaativamman jutun olen löytänyt sieltä seasta, mutta suurin osa koulutksesta mitä olen saanut on ollut ihan vitsiä.

Jos mulle kuten mistä sain moitteita, vaikka itse VTT llä teettänyt laskelmia eristysvahvuuksista ja paloluokituksesta, niin ope alkoi mulle, että tämä sinun sandwishpaneelista antamasi vastaus ei ole kirjan mukainen.
Meinasin sanoa, että suksi sinä veehen.
Olen ollut ryhmässä jotka kehitti näitä pahuksen elementtejä.
Tunnen hyvin Mart Jollerin joka teki ton ekan paneelin ja amerikasta kopioi sen kokoomisohjeet.
Ja joku ope kun ei tiedä näistä laskelmista muuta, kuin saanut kirjan jonka mukaan opettaa kuin Raamatusta.

En tiedä Suomessa on fiksuakin porukkaa ja nämä tosi fiksut eivät kyllä ainakaan mun käyneissä kouluissa opeta.

Jos mä saisin sanoa, niin olisi puoliksi opetusta, puoliksi suunnittelua ja sitten arkirealismia ja jengi siis oppilaat saisi palkkioita mukana olosta, kun heistä tulee systeemin tarvitsemaa kauraa.

Mulla on ollut nuoria töissä ja kun heille selittää miksi tässä on järkeä ja jos teette fiksusti ja nopeastii porukalla, niin pääsette himaan aiemmin tai isomman palkan, niin nuoret zemppaa toisiaan ja keksii miten ja koko jengi yhdessä painaa ja etsii ratkaisuja ja kun vielä näytän, et hujatkaa näin ja etsikää uusia ratkaisuja.

En tiedä mutta tää nyky juttu mitä skolessa opetetaan nykyään, että oppilaita opetetaan itse etsimään tuella ratkaisuja on oikeata tietä.
Jos nuori on vaan ammattikoulussa ja miettii mitä järkee tässä on, niin ei se toimi, mutta jos siinä on porkkana, et näin ja tulee tätä ja jos epäonnistuu, niin se on vielä parempi ja kokeile uudestaan ja mieti miten muuten ja jos liian vaikeaa, niin hyvä olet enempi tuumailija tai käden ja mietiskelyn jutut ei ole sulle olet enempi taiteellinen.


Tik toc.