Kirjoittaja Aihe: uskojarukous.netistä  (Luettu 31265 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
uskojarukous.netistä
« : 22.02.06 - klo:20:13 »
Vähän nyt riskaabeli linkitys, mutta Körttifoorumilta saivat kipinän aloittaa vastaavan gallupin ja keskustelun uskojarukous.net-foorumilla: http://uskojarukous.net/phpBB2/viewtopic.php?t=247. Asiattomaksihan se siellä meni, körttien haukunnaksi. (Mutta siihenhän me olemme tottuneet(??) Pyysin ylläpitoa siistimään asiattomuudet pois, tuloksetta.) No, mielenkiintoinen tulos kuitenkin, eri aborttilinjat ovat kuin Körttifoorumilla.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
uskojarukous.netistä
« Vastaus #1 : 22.02.06 - klo:22:25 »
huh huh. aika raskasta tekstiä tuollakin, vähän kuin siellä alkuvuodesta tutuksi tulleella "vl-foorumilla". ovatkohan nuo kaksi ryhmittymää tietoisia toistensa olemassaolosta?

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
uskojarukous.netistä
« Vastaus #2 : 22.02.06 - klo:22:40 »
Mitäs porukkaa ko. foorumilla pyörii?

E: siivotaan vähän suuta...

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
uskojarukous.netistä
« Vastaus #3 : 22.02.06 - klo:23:05 »
Sääli. Se on Raamattu kristillisissä piireissä valitettavan yleinen väline päähän lyömiseen. Vaikka osataanhan tuo mekin. Ehkei meillä tosin Raamattu niinkään usein ole lyömisen välikappaleena. Omaan erinomaisuuteemme osataan tukehtua silti mekin ja sitten lähteä siitä asemasta lyömään.

Äh, Minttu ehtikin vastata ennen kuin sain lähetettyä muokkaukseni tähän viestiini: lisäilin kolme viimeisintä lausetta siis muokkauksissani.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
uskojarukous.netistä
« Vastaus #4 : 22.02.06 - klo:23:42 »
Huomasin eron meidän ja noiden toisten keskustelun välillä. Meinasin kirjoittaa sen sinnekin, mutta jostakin syystä en onnistunut kirjautumaan sisään (ehkäpä minua varjeltiin joutumasta tilanteeseen, jossa tulistuessani saattaisin alentua samanlaiseen herjaukseen kuin sillä palstalla näyttää olevan tapana).

Mutta se ero on se, että meidän palstalla saa pohtia asioita ääneen, vaikka ei olisi ollenkaan varma siitä, että ajatukset olisivat kovin "oikeaoppisia". Kestämme lukea jopa räikeitä luterilaisen opin tai klassisen teologian vastaisia heittoja. Ts. sivistymättömyyttään ei tarvitse kätkeä (vaikka sitä toisinaan voisi olla paikallaan hävetä  :D ). Sen sijaan toisenlainen keskustelukulttuuri näyttää olevan se, jossa yhdet nostavat itsensä jonkinlaisiksi opettajiksi ja katsovat oikeudekseen sanoa, mikä muiden kirjoittajien tai palstojen kannanotoissa on jumalatonta, kerrassaan kadotukseen vievää ja muutenkin hurskaalle ihmiselle turmioksi.

Arvostetaan me edelleen toisiamme, eikä mestaroida. Kyllä asiallisesti keskustelemallakin voimme löytää sen, mitä löydettävissä on. Ja jos ei löydetä, niin sitten ollaan ilman.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
uskojarukous.netistä
« Vastaus #5 : 23.02.06 - klo:00:29 »
Voi pyhä jysäys. Harvoin mitkään tekstit saa mua kiehumaan noin paljon kuin nuo tuolla foorumilla. Kyllä lähellä oli, etten loggautunut sisään, mutta olkoot. Ei tarvitse alentua sellaiseen vääntöön. Totean vaan, mitä äsken kotiin tullessani Kirkko ja kaupunki -lehden kannessa näin (itse juttua en ole vielä lukenut); "Fundamentalisti ei uskalla kohdata kirjavaa todellisuutta".

Kyllä meistä on moneen junaan, voi pojat.

Poissa Satunnainen Etsijä

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
uskojarukous.netistä
« Vastaus #6 : 23.02.06 - klo:02:06 »
Antakaa heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät.

Lyön Raamatulla, mutta en vyön alle. Antakoot he minulle anteeksi, sillä enhän minäkään todella tiedä.

Lastenhuoneessa on kiva rakennella lego-palikoilla, symmetrisesti ja loogisesti. Jos A=B ja B=C niin A=C. Kaunista ja helppoa. Kirjain kuolettaa ja tekee kylmäksi.

Toiset jäävät sinne loppuiäkseen. Opiskelevat, mutta eivät opi. Toisia elämä koskettaa ja he joutuvat suloisen kohdun jättämään, näkökulma laajenee hetkessä.

Jotkut ajattelevat osaavansa kertoa lego-talonsa tornista muille, mikä vaihtoehto on oikea, vaikka kaikki ovat vääriä. On mahdollista erottaa valkoinen mustasta, jos edessä on valkoinen ja musta. Mutta sanopa, mikä on oikea vasemmasta ja vasemmasta tai musta harmaasta ja harmaasta. Logiikka on väline, elämä on.

Pienikin paha susi puhkuu hetkessä lego-talon nurin, saati iso.

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään... ei yksikään... yksikään...
Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

Siinä se on, oikea ja väärä. Äly pelaa, mutta ei ymmärrä.
Ei kykene, koska ei sitä voi järjellä ratkaista.

Kauhanen T

  • Vieras
uskojarukous.netistä
« Vastaus #7 : 23.02.06 - klo:15:57 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Mitä ihmeen sakkia siellä on? Tekopyhempää porukkaa saa hakemalla hakea, vaan onnea loppuelämälle... Pitäköön palstansa, sama se mulle on. Tekisi suoraan sanottuna mieli tehdä jotain, mutta musta tuntuu että ne asiat mitä on mielessä, ovat sekä painokelvottomia että laittomia...

Mutta onhan se toisaalta ihan kiva, kun joukko ahdasmielisiä kerääntyy samaan paikkaan ja vouhottaa keskenään... Tuo on jo kyllä melkoista puuhastelua oikeasti, lestadiolaisetkin alkavat vaikuttaa avarakatseisilta jos tuohon touhuun vertaa

Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Voi pyhä jysäys. Harvoin mitkään tekstit saa mua kiehumaan noin paljon kuin nuo tuolla foorumilla. Kyllä lähellä oli, etten loggautunut sisään, mutta olkoot. Ei tarvitse alentua sellaiseen vääntöön. Totean vaan, mitä äsken kotiin tullessani Kirkko ja kaupunki -lehden kannessa näin (itse juttua en ole vielä lukenut); "Fundamentalisti ei uskalla kohdata kirjavaa todellisuutta".

Kyllä meistä on moneen junaan, voi pojat.

Lienee aika tavallista että jos kaikista keskustelussa esitetyistä argumenteista huolimattakaan kaveri ei ole samaa mieltä kuin minä, hänessä on jokin vika - kuten ahdasmielisyys, fundamentalistisuus, typeryys, kypsymättömyys, liberaalius, lestadiolaisuus, körttiläisyys jne.

Kahden eri palstan aborttikeskustelut tulevat aivan erilaisiin lopputuloksiin vaikka kaikki asiaan liittyvät näkökohdat onkin huomioitu. Voisiko hyväksyä, että eri mieltä olevakin on tullut omien ihmistä, elämää, elämän arvoa ja etiikan lähtökohtia koskevien peruskäsitystensä pohjalta ymmärrettävään ratkaisuun? Viime kädessä erimielisyys pohjautuu sellaisiin perusperiaatteisiin, jotka muuttuvat korkeintaan äärimmäisen hitaasti eivätkä milloinkaan nopeassa ja kiivaassa nettikeskustelussa.

Olen lukenut Uskojarukous.netissä paljon hyvää argumentointia - usein kyllä keskustelu menee siellä minun makuuni liian teologiseksi. Pahoitin kovasti mieleni kun havaitsin tämän körttifoorumilaisten haukkumisen alkavan. Mutta nyt kun täällä on annettu samalla mitalla, minua hävettää meidän puolestamme!

Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Asiattomaksihan se siellä meni, körttien haukunnaksi. (Mutta siihenhän me olemme tottuneet(??) Pyysin ylläpitoa siistimään asiattomuudet pois, tuloksetta.)

Urhea veto, nostan hattua. Mutta yhtä hyvin "Justinos" olisi voinut pyytää sinua poistamaan täältä kaikki klassisen kristinuskon vastaiset mielipiteet!

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
uskojarukous.netistä
« Vastaus #8 : 23.02.06 - klo:16:41 »
Aivan totta. Kuten alkuun linkin Aborttikeskusteluun lisätessäni aavistelin, oli linkitys turha veto. Ei Körttifoorumille tarvitse kuulua tällaisten sotkujen, muiden palstojen ruotimisen, vaikka kyse sitten olikin uskojarukous.netissä alkujaan Körttifoorumin asioista. Pahoittelen. Putsasin nämä viestit nyt alkup. aborttiketjustamme omaksi roskakseen tänne Yleisen keskustelun puolelle. Vanhetkoon täällä ja poistetaan sitten kokonaan, kun on pöly laskeutunut.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
uskojarukous.netistä
« Vastaus #9 : 23.02.06 - klo:16:45 »
Laitanpa tämän viestin sitten tänne:

Jaa, eipä tuo nyt kovin pahaa tekstiä ollut. Sille en voi mitään, että minusta on totaalisen harhaan osuvaa nähdä herännäisyys "liberaaliksi ja maallistuneeksi" liikkeeksi. Minusta tämä liike on äärimmäisen traditionaalinen, paljon vanhempi asenteessaan kuin nyky-konservatismi, avuttomuudessaan ja hiljaisuudessaan hyvin syvillä juurilla oleva, elävä ja lämmin liekki. Lämpöä tuolla toisella foorumilla ei muuten kovin paljon löydy: oikeata oppia, sanan tarkkaa, viisasta tulkintaa sitäkin enemmän. Pelastuksen avaimet on temmattu hyviin käsiin.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa hiili

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
uskojarukous.netistä
« Vastaus #10 : 23.02.06 - klo:17:06 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Voi pyhä jysäys. Harvoin mitkään tekstit saa mua kiehumaan noin paljon kuin nuo tuolla foorumilla. Kyllä lähellä oli, etten loggautunut sisään, mutta olkoot. Ei tarvitse alentua sellaiseen vääntöön. Totean vaan, mitä äsken kotiin tullessani Kirkko ja kaupunki -lehden kannessa näin (itse juttua en ole vielä lukenut); "Fundamentalisti ei uskalla kohdata kirjavaa todellisuutta".

Kyllä meistä on moneen junaan, voi pojat.

An-na, mikä uskojarukous.netissä sinua varsinaisesti kiukuttaa? Fundamentalismia ei ole se, että esimerkiksi pitäydytään kirkkojen tunnustuksessa jopa tämän maailman keskellä. Sitä en ihmettele, jos körttien arvostelu sinua suututti. Osan siitä olisi ehkä saanut jättää väliin. Tosin sitten taas osaa ei, sillä nykyajan körttiläisyys ei nähdäkseni oli sama asia kuin mikä körttiläisyys oli alkuvaiheissaan. Kaupunkikörttiläisyys on tietenkin sinänsä arvokasta, mutta toisaalta ainakin minun silmiini myös epämääräistä ja körttiläisyyden hengen vastaista. Nimim. seuroissakin käynyt.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
uskojarukous.netistä
« Vastaus #11 : 23.02.06 - klo:17:15 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
"Fundamentalisti ei uskalla kohdata kirjavaa todellisuutta".

Kyllä meistä on moneen junaan, voi pojat.
Olipahan hyvin sanottu! Niin on moneen junaan, ja vielä jää laiturillekin norkoilemaan...

Kauhanen T

  • Vieras
uskojarukous.netistä
« Vastaus #12 : 23.02.06 - klo:17:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
oli linkitys turha veto. Ei Körttifoorumille tarvitse kuulua tällaisten sotkujen, muiden palstojen ruotimisen, vaikka kyse sitten olikin uskojarukous.netissä alkujaan Körttifoorumin asioista.

No oikeastaan olen iloinen siitä että linkitit. Huomasin itse tuon keskustelun (jo?) viime viikolla, mutten uskaltanut laittaa linkkiä = siis pimitin tietoa eli jätin kertomatta totuuden eli tavallaan valehtelin. Mutta olisin linkin pistänyt jos siellä olisi todella körttienhaukkumisketju pystytetty. Tämän kontroverssin johdosta tänne on nyt liittynyt jo monia uusia jäseniä. Olen iloinen jokaisesta!

Tämä ketju ei todella liene foorumimme perustarkoituksen mukainen, mutta tämän kautta voidaan päästä hyvinkin olennaisiin asioihin:

Lainaus käyttäjältä: "hiili"
nykyajan körttiläisyys ei nähdäkseni oli sama asia kuin mikä körttiläisyys oli alkuvaiheissaan. Kaupunkikörttiläisyys on tietenkin sinänsä arvokasta, mutta toisaalta ainakin minun silmiini myös epämääräistä ja körttiläisyyden hengen vastaista. Nimim. seuroissakin käynyt.

Minähän olisin voinut kirjoittaa noin!

Poissa Justinos

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
uskojarukous.netistä
« Vastaus #13 : 23.02.06 - klo:17:24 »
En usko että on mitään mieltä alkaa kirjoittaamaan täydellistä oikaisua tälle foorumille, mutta eräisiin räikeimpiin outouksiin haluan puuttua.

Minun mielipiteeni on, että Uskojarukous.netin aborttiketjussa esitetyt mielipiteet eivät ole yhtään sen ronskimpia, kuin miten körttifoorumilla on kommentoitu esim. ketjussa
http://www.h-y.fi/foorumi/viewtopic.php?t=123&start=30 Uskojarukous.netissä julkaistua, omalla nimellään kirjoittaneen eläkeläispapin artikkelia. Itse en kuitenkaan ole vaatimassa minkään viestien poistamista miltään foorumilta, vaan tämänlainen keskustelu kuuluu mielestäni internetin sananvapauden luonteeseen.

En ollenkaan ymmärrä väitteitä Raamatulla päähän lyömisestä, sillä keskustelussa on nähdäkseni pikemminkin vedottu yleisiin kristillisen etiikan periaatteisiin kuin mihinkään tiettyihin raamatunkohtiin. Yleensä Raamatulla päähän lyömisellä viitattaneen keskustelun tukahduttamiseen tylyillä, asiayhteyksistään irrotetuilla raamatunjakeilla.

Viimeaikoina foorumin keskustelu on ollut melko oppi- ja etiikkapainotteista, mutta ainakin itselleni on aivan selkeää, ettei Jumalaa viime kädessä voi ottaa ihmisjärjellä haltuun. Perinteinen kristillinen oppi yhtyy tähän näkemykseen, mutta se ei ole mikään este opilliselle ja eettiselle keskustelulle. Aihetta on käsitelty sivustollamme useaan otteeseen, mm. artikkelissa http://uskojarukous.net/article.php/2005100221113351

Keskustelu lienee foorumilla usein myös aika teologista, mikä johtuu siitä, että monet kirjoittajat ovat teologeja tai teologian opiskelijoita. Kaikki ovat toki tervetulleita kirjoittamaan, mikäli se tapahtuu sivustomme sääntöjen puitteissa.

Pelastuksen avaimia ei foorumillamme toivottavasti kukaan ole temmannut. Körteille uskoisin olevan erityisen selvää, että taivaaseen mennään Kristuksen armotyön kautta, ei oikeiden eettisten käsitysten varassa. Toivon, ettei kukaan ajattelisi etiikkaa koskevien erimielisyyksien olevan pelastuksen esteitä. Kristillinen elämä kyllä toteutuu ihan arjessa ja eettisissä ratkaisuissa, mutta ei kukaan niiden perusteella vanhurskaaksi tule. Jos joku keksii alkaa tuomitsemaan ihmisiä eettisten ristiriitojen perusteella kadotukseen, niin foorumillamme alkaa kylla banni viuhua.

Justinos (Ilmari Karimies), Uskojarukous.netin ylläpidosta

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
uskojarukous.netistä
« Vastaus #14 : 23.02.06 - klo:17:30 »
Lainaus käyttäjältä: "hiili"
An-na, mikä uskojarukous.netissä sinua varsinaisesti kiukuttaa? Fundamentalismia ei ole se, että esimerkiksi pitäydytään kirkkojen tunnustuksessa jopa tämän maailman keskellä. Sitä en ihmettele, jos körttien arvostelu sinua suututti. Osan siitä olisi ehkä saanut jättää väliin. Tosin sitten taas osaa ei, sillä nykyajan körttiläisyys ei nähdäkseni oli sama asia kuin mikä körttiläisyys oli alkuvaiheissaan. Kaupunkikörttiläisyys on tietenkin sinänsä arvokasta, mutta toisaalta ainakin minun silmiini myös epämääräistä ja körttiläisyyden hengen vastaista. Nimim. seuroissakin käynyt.


Nimenomaan se muiden haukkuminen minua suututti! Toki varsinainen aborttikeskustelukin on kaukana siitä, mitä itse asiasta ajattelen, mutta eihän minulla sellaiseen ole syytä kiukustua, tosin vain pohtia sitä, niin kuin jo sanoin, että meistä on moneen junaan. Itse näen sen nimenomaan rikkautena, että meistä on niin moneksi, ja mielipiteitä on niin monenlaisia. Mutta olen monesti sanonut, että ei meistä kukaan ole oikeassa, ja sellainen nostaa minussa karvat aina pystyyn, että toitotetaan sitä omaa oikeassaoloaan ja manataan sitten muut vääräuskoiset h**iin. Minä hyväksyn muidenkin mielipiteet, vaikka ne kuinka eroaisivat omistani, enkä ala käännyttää muita siihen omaan uskonkatsomukseeni. Silloinhan olisin juuri se oikeassaolemisen julistaja, mitä en voi sietää!

Toivottavasti siis Kauhanen ei myöskään viittaa kommentissaan

Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Mutta nyt kun täällä on annettu samalla mitalla, minua hävettää meidän puolestamme!


minuun, sillä en heidän mielipiteitään en ole haukkunut. Tosin kyllä silti voin todeta toistamiseen sen saman kommentin "Fundamentalisti ei uskalla kohdata kirjavaa todellisuutta". Jos tämä on toisten haukkumista, niin kovinpa heikoilla sitten ollaan, myös K&K-lehdessä.

Se, mihin sitten suivaannuin, ja mihin lauseeni "Ei tarvitse alentua sellaiseen vääntöön" viittasi, on se, että minua alkoi niin nyppiä körttiläisten haukkuminen. On niin mauttoman tekopyhää kirjoitella raamatullisia asioita ja vedota Jumalaan ja Jeesukseen ja samaan hengenvetoon todeta, että mikäli körttien haukkumisketju aloitetaan, niin ollaan heti mukana. Se jos jokin on sitä oman paremmuuden julistamista ja itseään jalustalle nostamista. Totesin, että ei kannata alentua siihen, että loggautuisin sisään ja alkaisin puolustaa körttejä, kun ei siitä mitään hyötyä kuitenkaan ole. Voin pysyä sellaisen asian yläpuolella ja yrittää antaa anteeksi, koska mitäpä tuollaisesta nyt kaunaa kantamaan. Hyvä mieli sellaisesta ei kuitenkaan tule.

Mielestäni keskustelut saisivat pysyä missä tahansa hyvässä hengessä, toisia haukkumatta. Täällä niin on suurimmaksi osaksi tapahtunutkin. Annetaan tila kaikille mielipiteille teilaamatta niitä. Ei käännytetä. Ei julisteta oman uskon ja uskonkäsityksen paremmuutta. Ollaan pieniä, koska muuhun ei pystytä.

Vaikka kuinka hiilen mielestä nykyajan körttien arvosteleminen oli oikeutettua, en voi siihen yhtyä, koska mielestäni se voidaan luokitella ihan samaan kategoriaan kuin tuossa viimeistä edeltävässä kappaleessa mainitsin. Oli mielestäni myös erittäin tökeröä alkaa arvostella m.k:n mielipiteitä ja kyseenalaistamaan hänen luottamustoimea H-Y:n piirissä TUNTEMATTA kyseistä henkilöä!

Viimeinen kommenttini "Kyllä meistä on moneen junaan, voi pojat" viittasi ihan lähestulkoon vilpittömässä ihmetyksessä siihen, että kyllä meistä on moneksi! Niin mielipiteiden kuin käytöstapojenkin perusteella.

Olen niin väsynyt siihen kaikessa suhteessa, että esitetään tietäväisenä mielipiteitä asioista, joista ei oikeasti tiedetä yhtään mitään. Myös muissa yhteyksissä kuin täällä foorumilla.