Kirjoittaja Aihe: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!  (Luettu 8747 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #15 : 03.06.13 - klo:00:39 »

Uskossa ja herännyt... olen niin vielä odottavainen. Voisiko jokin kertoa?

Kerroitkohan itse jo ihmetellessäsi?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #16 : 03.06.13 - klo:04:54 »


 Uskossa ja herännyt... olen niin vielä odottavainen. Voisiko jokin kertoa?



   "Usko" on abstraktimpi kuin "herännyt". Unesta herännyt. Olin viikolla Emil Wikströmin kotimuseossa Sääksmäen Visavuoressa. Hän oli istuttanut kolme pensasta: Usko, Toivo ja Rakkaus. Usko ja Rakkaus olivat menehtyneet. Näin on meidänkin elämässämme. Usko on heikko ja Rakkaus voimaton. Mutta Toivossa saamme elää.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #17 : 03.06.13 - klo:08:56 »
Onhan sitä sokeaakin uskoa. Heränneellä on silmät - tai näkövammaisella muut hoksottimet - auki.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #18 : 03.06.13 - klo:09:06 »
En ollut ymmärtänyt että olin kasteen armosta uskova jo lapsenakin. Vuonna 1983 alkoi seurakuntaelämä, ns. "uskossa olo". Sitä kesti 25 v, kunnes heräsin ja olinkin armoa tarvitseva ent. "uskovainen ".
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #19 : 03.06.13 - klo:09:08 »
Sanat ovat sopimuksia ja niiden uudelleen käyttö ei-totutussa yhteydessä saattaa virkistää ajattelua. Voi se kyllä viedä sekaannuksiinkin. Jopa säpsähdyttää. Kaikki on yksilöllistä. Sanojen tosiasiallinen lukeminen on tärkeää eri asiayhteyksissä. Ehkäpä sanojankin lukeminen. Tässä(kin) tapauksessa saattaa olla hyötyä myös uskonnolisten tahi kirkollisten liikkeiden, eri lahkojen ja vapaitten suuntien sekä vaikkapa viidesläisyyden keskeisen sana- ja ajattelukäytön tunteminen.

Tietenkin voidaan kysyä, että miten paljon eri kristittyjä liiaksi erottaa se kun niin moni asia vaikuttaa olevan kiveen hakattu?! Päämäärä lienee yhteinen? Miten paljon voi käsitteillä, tuntemuksilla ja sanoilla leikitellä ns. uskonnollisessa maailmassa? Missä kulkee kokeilun tahi jopa vitsin raja? :icon_biggrin:

Entäs tämä aika ajoin pulpahtava kastekäsityskeskustelu? Eikös evankelis-luterilaisen kirkon pitäisi nyt ensisijaisesti olla huolissaan siitä, että yhä vähemmän ja vähemmän kastetaan lapsia kirkon yhteyteen ( ainakin pääkaupunkiseudulla ymmärtääkseni näin nyt on ).

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #20 : 03.06.13 - klo:09:37 »

Uskossa ja herännyt... olen niin vielä odottavainen. Voisiko jokin kertoa?
Asun alueella, missä sana "uskossa" tarkoittaa tietyn seuraliikkeen juttua. Herännyt on minulle körtti. Edesmennyt isäni oli Kuusamosta ja kun sota päättyi niinkuin se päättyi, hän tuli etelä-pohjalaiseksi asumaan äitini pitäjään sinne Lapuanjoki-varteen. Isäni siis menetti muukalaisena asuessaan yhteyden lapsuuden uskoonsa. Edesmennyt veljeni valmistui aikanaan papiksi ja kerrottuani sen isäni veljelle, hän " höh, ei hän ole uskomassa, enempi hän on pirun pappi". Nyt on vielä niin, että sanat uskossa ja uskomassa vaihtelevat sanojan mukaan, joten on hyvä tuntea "taustat", ettet puhu läpiä päähäsi tai loukkaa toista.

Benkku

  • Vieras
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #21 : 03.06.13 - klo:10:12 »
minä en säpsähtele... vaikka haluaisinkin!

Vaatisiko siis jokakesäinen herättäjuhlat juuriharjaa ja mäntysuopaa, säpsähdyksien saamiseksi juhla kansaa varten?  :icon_wink:

Uskossa ja herännyt... olen niin vielä odottavainen. Voisiko jokin kertoa?
Voi, mutta en minä. Älä ole niin malttamaton, kyllä Hän sen meille kertoo, aikanaan.
« Viimeksi muokattu: 03.06.13 - klo:10:20 kirjoittanut Benkku »

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #22 : 03.06.13 - klo:11:39 »
Minäkin säpsähdin omilla Lahden juhlilla. Säpsähdin hereille. Niin hereille että uskallan kutsua itseäni heränneeksi. Onneksi oppi on hyvä ja raja-aitoja ja korkeita kynnyksiä ei ole.
Mauno istui samalla penkillä, ihan vierelläni. Kuinka sattuikaan tuttu tuhlaajapoikakertomus kolauttamaan. Mauno näki kyyneleeni. Jotain yritin hänelle todistaa (vanha tapa oli tiukassa), hän vastasi hyvällä körttitavalla: Niin tässä sitä ollaan !

En nähnyt enkä kuullut Jaakko Eleniusta, mikä on suuri vahinko , mutta olempa saanut hänen pojaltaan kunniamaininnan, isosisko.

Riitta-mummihan on tehnyt Lahden herättäjäjuhlien kannettavalla seurapenkillä omakohtaisen ratkaisun. Noilta juhlilta ( 2007 ) asti hän on ollut vahvasti mukana heränneiden eli körttien eri tilaisuuksissa. :002: :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #23 : 03.06.13 - klo:12:08 »
En tarkoita nyt erityisesti Riitta-mummia.

Yleisemmin ottaen: herääminen ei taida useinkaan olla itse tehty ratkaisu vaan joku ihmisen ulkopuolelta herättää. Se voi olla valonsäde tai kukon kiekuna. Herätyskello on sikäli oma ratkaisu. että itsehän sen useimmiten asettaa herättämään, mutta siihenkin on usein muu syy kuin itse tehty ratkaisu. Tähän lisään aamuhartauksien kliseen: näin on myös hengellisessä elämässä. Kun ihminen herää, hänet on Jumala herättänyt.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #24 : 03.06.13 - klo:12:42 »
Onnitellen Penaa, 8000 tuli saavutettua ! Vastasit ihan niinkuin olisin itsekin sanonut. Minä en tehnyt ratkaisua, se oli paljon suurempaa !

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Benkku

  • Vieras
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #25 : 04.06.13 - klo:07:03 »
Yleisemmin ottaen: herääminen ei taida useinkaan olla itse tehty ratkaisu vaan joku ihmisen ulkopuolelta herättää.

"Ihmisiä on sammunut pitkin jalkakäytäviä ja bussipysäkkejä".
 http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288570710542.html

Siitä vaan sitten Lahteen herättelemään.  :icon_wink:

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #26 : 07.06.13 - klo:14:03 »
Lahdessa on hyvät puitteet heräämiselle! (Tsekkaa edellinen viesti ja sen linkki).

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Säpsähdys herättäjäjuhlilla!
« Vastaus #27 : 11.01.18 - klo:12:10 »


 Herättäjäjuhlat sujuvat vuodesta toiseen useimmiten ikään kuin vanhan kaavan mukaan.



Parempi taivasalla kuin tossun alla.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024