Kirjoittaja Aihe: Voima  (Luettu 19071 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Voima
« : 21.05.13 - klo:07:37 »
Toiset arvostavat ruumiillista voimaa, toisille hengenvoima tai karisma on arvokkaampaa. Olen näitä miettinyt omalta ja sukulaisteni kohdalta, sillä meillä porukka jakautuu tasan näin.

Matin kotitalon ruishalmeilla on kasvanut jotain erikoista lajiketta, sillä niin suvun miehillä, kuin etenkin naisilla on todistetusti ruista ranteessa, ja muissakin ruumiinosissa.

Kolmesta veljeksestä kaksi on (oli) isoja ja väkeviä miehenköriläitä. Jälkikasvusto on kunnostautunut Suomen vahvin nainen kisoissa lajivoittoihin ja nejänsille sijoille, ainakin. Rautakourakisoissa serkut ovat jopa Pohjoismaiden parhaita.
Uutena linkkinä sukupolvien ketjuun liittyi Lotan ja Martan äiti, joka lähes kylmiltään meni viime lauantaina Hämeen Vahvin nainen kisaan. Kolmas sija tuli että napsahti. Onneksi ei mikään paikka napsahtanut, sillä illalla hän heitteli koivupöllejä hakkuupaikalle mökillä ja käänsi talikolla kasvimaani.
Martta osoittaa olevansa tulevaisuuden toivo samalla saralla. Vaikka on lyhyt pätkä kaksivuotias kiipesi suuren sadevesitynnyrin reunalle kurkkimaan. Se oli heti estettävä sillä se on vaaran paikka. Ei mitään, kohta uudestaan. Sitten oli jo korotettava ääntä että tulin ymmärretyksi.

Serkkutyttöjen veli ja äiti ovat Padasjoen vahvimpia leikkimielisissä kisoissa testattuina.

Minä vain, ja nuorempi tyttäremme olemme sitä toista lajia, ajattelisin näin. Toivottavasti ainakin.
Meillä on kapeat hartiat, ohuet kädet ja mielikuvitus puolestaan mega-kokoinen. Niimpä kirjoitamme ajatuksemme. Tytär ammatikseen, ja minä vasta aloittelen.
Äitini suvussa on muutamia muitakin tällaisia " hassahtaneita ", niinkuin meitä maaseutuoloissa pidetään.

Ruumiinvoimista on käsinkosketeltavaa hyötyä monissa toimissa. Henkisiä harrastuksia arvostetaan samanmielisten piireissä. Joskus lajityyppien sovittaminen yhteen käy hankalasti, yleensä kuitenkin sopeudutaan.

Osaisimmepa arvostaa toinen toisiamme samalla rakkaudella jolla Jumala kaikkia lapsiaan rakastaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Voima
« Vastaus #1 : 04.03.15 - klo:14:06 »
Palaan aiheeseen viimeaikaisten uutisten ja yleisöosastokirjoitusten johdosta.
Mikä voima onkaan vihalla !  Tuntuu kuin se voittaisi rakkauden voimankin, joka on jumalalta meille annettu.

Kun eilen luin tiedemies Stephen Hawkingsin ajatuksia syistä jotka johtavat elämän loppumiseen maapallolla en hämmästellyt, että hän mainitsi kolmantena inhimillisen agressiivisuuden lisääntymisen.

Siitä ovat some ja muu media pullollaan viestejä.  Jos ollaan eri mieltä jostakin, niin pian häijympi heittää jollakin ilkeydellä. Ilman syytä yleensä. Ja mitä siitä häjyilijä saa? Ketjuryöpyn yleensä,  ja kehoituksen pitää ' turpansa kiinni' tai pahempaa.

Jopa Kotimaa24 blogisti kehoitti toisinajattelijaa poistumaan palstaltaan. Hän poistui, ja samalla poistui moni fiksu kirjoittaja. Seurakunnan rakentamisesta oli kyse.  :icon_sad:

Venäjällä on toisinajattelija elää elämäänsä tullakseen teloitetuksi, Pohjois-Koreassa ei tarvitse ääntäkään päästää, tapetaan jos epäillään.

Israelin olemassaolon taistelu on kirjoitettu Raamattuun. Ja se jatkuu yhä edelleen. Veljesviha on kauhea. Uskonsota leviää kuin rutto.

Eivät liene vieraita omiemme jälkeläistenkään perintöriidat, sisarkateus vaikkapa.

Voima joka jyllää ei ole pelkkää lihas- ja asevoimaa. Päänsisäinen voima hallitsee .

Ymmärrykseen, käsiin ja sydämiin haluaa Jumala antaa rakkauden ja rauhan.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Voima
« Vastaus #2 : 04.03.15 - klo:15:27 »
Sen verran olen erinäisillä palstoilla ollut, että hyvin tiedän mistä puhut...
enkä väitä vastaan...
Onko ihminen aina ollut tällainen? Vai näkyykö se vaan nyt paremmin kun on
kanavat olemassa.
Sanan ja mielipiteen vapautta ja tasa-arvoa vaalitaan...
Vähät siitä mikä on oikein ja väärin...
Ja kyllähän ihminen nykyisin sanelee onko Jumalaa olemassa vai ei...ja mitä Hänestä
voi yleensä ajatella...ja mikä on ihmisen korvasyyhyyn sopivaa...
Totuuden puolustajat on ahtaalla...

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Voima
« Vastaus #3 : 04.03.15 - klo:15:58 »
Olin joskus aiemmin pseudopohjalaisen musta-valko -ajattelun kahleissa. Nykyään minä toisaalta-toisaalta -ajattelun kanssa kipuilen. Kyllä jokaisessa ajattelutavassa on jotakin hyvää... hieman ja hieman enemmänkin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Voima
« Vastaus #4 : 04.03.15 - klo:16:45 »
Ajattelen, että tämä alkoi jo 1960-luvun alussa kun päästiin rauhan aikaan ja kansa ei ollut enää ahtaalla.
Nuoret radikalisoituivat, lapset alkoivat villiintyä. Eivät kylläkään kaikki. Naiset alkoivat vaatia oikeuksiaan. Tasa-arvoa haettiin, mutta 1970-luvun jälkeen alettiin mennä yhä enemmän eriarvoon.
Totuuden etsijät ihmettelevät Mikä On Totuus. Lapset kääntyvät tekoälyn puoleen. Vanhemmat pesevät kätensä sekä lapsistaan että puolisoistaan.
en sano yleistäen, mutta näen tällaisen yleistyvän.  Mietin mitä Raamattu näistä sanoo.
Onko ilmiöiden takana persoonnallinen paha vai ihmisen itsekkyys ?

Onko maailman aika tullut valmiiksi ?  Vanhana alkavat ajatukset pyöroä lasten tulevaisuudessa, itsestä ei tarvitse huolehtia. Jumala huolehtii kuten on luvannut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Voima
« Vastaus #5 : 04.03.15 - klo:18:02 »
Olisko niin että ihmisten keskuudessa ei enää ole auktoriteetteja eikä opettajia...
eikä riittävästi esirukoilijoita...eikä Herran palvelijoita?
Kaikki menee suhteelliseksi, kaikki menee tasa-arvoiseksi.
Tasa-arvoisuus edellyttää kaiken hyväksymistä.
Jumalan Sana ja Jumala on kadotettu.

Jotain tällaista oli Nooan aikanakin...jotain tällaista oli Sodomassa....
Silloin kun Jeesus ristiinnaulittiin

Joko maailman aika täyttymässä?  Vai jatkuuko vielä aaltoliike?
Nykyään kristillisyys esiintyy jossain muualla kuin Suomessa ja Euroopassa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Voima
« Vastaus #6 : 04.03.15 - klo:19:39 »
Kiroilua sanotaan myös voimasanojen käytöksi. Sitäkö halutaan, pahojen valtojen voimaa apuun.
Jumalan voiman apuun kutsuminen on rukoilemista. Ei kuitenkaan Herran nimen väärin käyttämistä.
Tätä ei kai ajatella näin kun paha sana livahtaa huulilta.

Sukupuolisuus on valtava voima. Sitä käytetään yhtä lailla rumasti kuin kauniisti .
Naisten alistaminen kuuluu ensimainittuun , se on vallankäyttöä.  Oikea rakkaus ilmenee hellyytenä ja huolenpitona. Se ei katso ikää eikä sukupuolia.
Rakkauden voima ei tee pahaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Voima
« Vastaus #7 : 05.03.15 - klo:04:35 »

   Nuorissa on toivo.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Voima
« Vastaus #8 : 05.03.15 - klo:06:45 »
Toivottavasti. Toivottomuus tuntuu nyt kuitenkin lisääntyvän työttömyyden ja syrjäytymisen takia.
Uskossa on pelastus toivottomuuteen. Silloin riittää vähä enempään. Kaiken hyvän mitta ei ole raha. :102:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Voima
« Vastaus #9 : 05.03.15 - klo:13:02 »
   Nuorissa on toivo.
Se on milteipä paras virsi tämä SV 100.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Voima
« Vastaus #10 : 05.03.15 - klo:17:38 »
Se on milteipä paras virsi tämä SV 100.

Hauskasti tehty, ironiaa ja syvällisiä totuuksia.
Ihan paras !!!
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Voima
« Vastaus #11 : 05.03.15 - klo:17:43 »
5. Näin olen, raukka, kuunnellut
sokeaa järkeäni,
turhissa töissä vaivannut
uuvuksiin itseäni,
nyt surren sen
mä havaitsen,
ett' olen eksyksissä,
en oikein tiedä, missä.

6. Sun edessäs, oi Jumala,
nyt seison alastonna,
näin huonona ja kurjana
ja sydän rauhatonna.
Mä neuvoihin
ain omihin
vain turvaan mielessäni
ja salaan köyhyyttäni.

7. En osaa oikein rukoilla,
kun väsymys mun voittaa,
vaan saanhan vielä huokailla:
suo, Herra, armos koittaa.
Sä turvahas
sun helmahas
mun pakohon suo päästä.
Mua tuomiosta säästä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Voima
« Vastaus #12 : 05.03.15 - klo:17:47 »
 :)
Aamuisin joskus veisaan autossani tän näin:
Mun tilani on surkea,
en osaa oikein rukoilla,
nyt olen aivan tässä,
armoa kerjäämässä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Voima
« Vastaus #13 : 05.03.15 - klo:18:21 »
 :)
Mistä löytyisi sanat siihen espoolaisen virsi siikkariin.

Tää nainen oli ekoja körttejä johon tutustuin ja rohkas mua aikoinaan paljon..
Siis ku teki ton virren.

No Taneli papin oon tuntenut kyllä vuosikymmenen takaa, mut hänen kanssaan vaan saksa-tanska juttuja, ei hengellisiä tai miten sen eroittelisi.
Toiselle koko elämä on kuin kirkossa oloa, toiselle ei.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Voima
« Vastaus #14 : 05.03.15 - klo:23:21 »
Kun eilen luin tiedemies Stephen Hawkingsin ajatuksia syistä jotka johtavat elämän loppumiseen maapallolla en hämmästellyt, että hän mainitsi kolmantena inhimillisen agressiivisuuden lisääntymisen.

Hawking on varmaan ensiluokkainen kosmologi, mutta muissa asioissa hän on meidän kanssamme samalla Esson baari -tasolla.

Aggressiivisuuden lisääntyminen nykyaikana entisaikoihin verrattuna ansaitsisi tutkimustietoon pohjautuvan lähteen. Suomalaisia oikeudenkäyntipöytäkirjoja lueskellessa ei tällainen kehityskulku tule ensimmäisenä mieleen.

Historiallisten lähteiden avulla näkemys tarkentuu:
"Suomen lähihistorian väkivaltaisin kausi henkirikollisuudella mitaten oli ajanjakso suurlakkovuodesta 1905 kieltolain kumoamisvuoteen 1932. Maassamme surmattiin tuolloin vuosittain kolminkertainen määrä ihmisiä asukasta kohti nykyiseen verrattuna."
(http://www.findikaattori.fi/fi/97)

Tilastoja tulkittaessa pitäisi kuitenkin ottaa huomioon myös keskimääräinen väestöntiheys ja taajama-asutuksen määrä. Mitä vähemmän ihmisiä pienyhteisössä on, sitä vähemmän on mahdollisia väkivaltaan johtavia konfliktitilanteita. Siksi väkivaltarikosselvityksissä olisi hyvä ottaa lukuun myös tapahtumapaikka, vähintään tasolla kaupunki/maaseutu. Rikoslukujen suhteuttaminen pelkästään koko maan väkilukuun ei anna kovin tarkkaa kuvaa ihmisten aggressiivisuudesta. Huono on ruveta vihapäissään kirvestä heiluttamaan, jos lähimmät ihmiset ovat peninkulman päässä.

Mt

P. S. Mainittakoon, että en ole tutustunut itse Hawkingin lausuntoon, mutta parhaiden nettiperinteiden mukaan otan siihen silti tiukasti kantaa.