Kirjoittaja Aihe: Kahvi  (Luettu 11777 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Kahvi
« Vastaus #30 : 12.08.10 - klo:12:28 »
Minäpä kuittasin lounaani kahvilla ja uunituoreella omenakakulla kun ukot lähtivät Prisman kahvioon roskaruokaa syömään.

Kyselin että mitä ruokaa laitetaan, ehdottelin erilaisisa vaihtoehtoja ainakin 6. Aina sama vastaus:"Emmä tiiä !". Vaari tietää koska Hesassa söivät toisen lounaan thaimaalaisessa ja toisen mäkkärissä.

Minullekaan ei enää maistunut muu kuin kahvi. Illalla syön jämiä burritoksista, horneteista, maissintähkistä ja pastasta. Ei ole nykynuorilla sama ruokamaku kuin meillä pula-ajan lapsilla. Ei ne syö esim. silliä ja perunaa!

Kivoja poitsuja ne ovat, mutta kiva on kun tänään vaihto isän autoon tapahtuu Mäntsälän Shellillä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Kahvi
« Vastaus #31 : 12.08.10 - klo:12:36 »
Roskaruokaa ruokaroskaa
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22085
Vs: Kahvi
« Vastaus #32 : 12.08.10 - klo:13:14 »
Ruoskaruokaa?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Kahvi
« Vastaus #33 : 12.08.10 - klo:13:37 »
Roskaruokaroskaa, ruokaroskaruokaa
tuokaa
huutavat maailman nälkäiset
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Kahvi
« Vastaus #34 : 12.08.10 - klo:14:11 »
No niin, ruoskaruokaa olisi kuulema pitänyt antaa, sanoi tytär kun kerroin tämän päivän ruokavalinnoista." Ei mitää pidä niiltä tiedustella, ruokaa vain eteen!", sanoi.
Kyllä ennen oli toinen ääni kellossa.
Luulin että mummin kuuluu olla mieliksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kahvi
« Vastaus #35 : 12.08.10 - klo:17:48 »

Pieni ja pehmeä lintu eli Hippiäinen! Maistuuko viini? Puna tahi valko? Ranskalainen, espanjalainen vai italialainen?


Pieni ja särmikäs :003: lintu vastaa että hyvin harvoin maistan viiniä. Joskus hyvin harvoin maailmanparannusmielessä, en yksin vaan hyvän ystävän kanssa, joskus ruokaillessa, pizzankin kanssa kylmä valkoviini on hyvää. Siis valkkaria minulle, kiitos. Punaviini menee vain ehtoollisviininä. Paitsi: Ja nyt älkää pyörtykö hyvät punkun ystävät: punaviini on hyvää cociksella lantrattuna  :eusa_clap: Oikeesti, sillai sitä voi vähän juoda: puolet viiniä ja puolet cocista.

En tunne viinejä, joten en osaa eritellä maittain. Kerran nuorena, vähäänkään alkoholiin tottumattomana 'pakotin' itseni juomaan valkkaria ja tein sen pureskelemalla samalla jotain voimakasta ksylitolipurkkaa ja join itteni sit vahingossa ihan huppeliin kun en maistanut enää alkoholia ollenkaan  :107:

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kahvi
« Vastaus #36 : 12.08.10 - klo:17:56 »
Veljeni lopetti 1-vuotiaana kun Kuhmoisten mummo juotti hälle lypsylämmintä maitoa. 

En tiijä mistä minä olen maitokammoni kehittänyt, minä rakastin pienenä lypsylämmintä maitoa, varmaan lähelle kouluikää sitä join. Vai minkähän ikäinen lienen ollut, aika pienenä vaihdoin piimään ja se on suosikkijuomani nykyisin!

Etenkin nyt helteilläkin kun ei oikein ruokakaan maistunut niin pitkä lasi oikein kylmää, raikasta, 'paksua' rasvatonta piimää vei sekä nälän että janon.

Lisäksi pidän ns. makuvichyistä, metsämansikka etc.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kahvi
« Vastaus #37 : 13.08.10 - klo:06:57 »
Pieni ja särmikäs :003: lintu vastaa että hyvin harvoin maistan viiniä. Joskus hyvin harvoin maailmanparannusmielessä, en yksin vaan hyvän ystävän kanssa, joskus ruokaillessa, pizzankin kanssa kylmä valkoviini on hyvää. Siis valkkaria minulle, kiitos. Punaviini menee vain ehtoollisviininä. Paitsi: Ja nyt älkää pyörtykö hyvät punkun ystävät: punaviini on hyvää cociksella lantrattuna  :eusa_clap: Oikeesti, sillai sitä voi vähän juoda: puolet viiniä ja puolet cocista.

Aikamoista lantraamista. Ei tuliis mieleen pilata hyvää italialaista punaviiniä kokiksella. Itse olen punaviinimiehiä. Kesällä joskus juon poikien tyttöystävien iloksi valkoviiniä. Villa Antinori Rosso on hyvää ja kohtuuhintaista viiniä. Punaviinin osalta 15 euroa on jonkinlainen rajapyykki. Kun maksaa viinistä 16-17 euroa saa hyvää viiniä. Jos taas maksaa punaviinistä 30 euroa, maussa ei ole eroa verrattuna 17 euron viiniin. Mielestäni yli 30 euron punaviinien juominen on briljeeramista. Eli siis hintahaarukan 16-30 euroa välillä viini on yhtä hyvää kuin 100 euron viini.

Eikös kirkkoviini ole jotain madeiran tapaista juotavaa. Tai siis ainakin ennen oli.


Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kahvi
« Vastaus #38 : 13.08.10 - klo:09:59 »
Aikamoista lantraamista. Ei tuliis mieleen pilata hyvää italialaista punaviiniä kokiksella. Itse olen punaviinimiehiä. Kesällä joskus juon poikien tyttöystävien iloksi valkoviiniä. Villa Antinori Rosso on hyvää ja kohtuuhintaista viiniä. Punaviinin osalta 15 euroa on jonkinlainen rajapyykki. Kun maksaa viinistä 16-17 euroa saa hyvää viiniä. Jos taas maksaa punaviinistä 30 euroa, maussa ei ole eroa verrattuna 17 euron viiniin. Mielestäni yli 30 euron punaviinien juominen on briljeeramista. Eli siis hintahaarukan 16-30 euroa välillä viini on yhtä hyvää kuin 100 euron viini.

Eikös kirkkoviini ole jotain madeiran tapaista juotavaa. Tai siis ainakin ennen oli.

Kirkkoviini on Malagaa yleensä.

Pizzan kanssa sopii parhaiten italialainen Lambrusco kupliva makeahko viini, joka on Italian viinteollisuuden vastaus Coca-Colalle.

Se etteivätkö kalliitt viinit olisi hyviä on pelkkää kateellisten juttua. Valkkareissa tsaarin lemppari Chateau d'Yquem on aivan loistavaa, mutta sitä ei voi juoda siihen vain kastetaan kieli ja maku pysyy siinä varttitunnin. Uskomaton juoma. Punkkareissa uskonnollisille sopii hyvin Chateau Petrus Pomerolista. Näissä on vain se vika, että menee koko eläke jos niitä nauttii. Sama Yquem maksoi samaan aikaan Pariisissa 10000 frangia ja Alkossa 1500mk.

Keskitason viineistä on vaikea päätellä mitään erikoista, kun niitä on niin montaa laatua. Siksi olen pyrkinyt valitsemaan nimen perusteella välttäen ylihintaisia ranskalaisia. Esimerkiksi uskonnollisia nimiä on vaikka kuinka paljon ja niitä tarjotaan papistolle kun kyläilevät tai kun menemme kylään viemisenä. Vastapainoksi myös piruja (diavolo) löytyy rittävästi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kahvi
« Vastaus #39 : 13.08.10 - klo:11:57 »
Se etteivätkö kalliitt viinit olisi hyviä on pelkkää kateellisten juttua.

Valkoviinien osalta hinta saattaa merkitä jopa laatua. Myös vuosikerrat joko parantavat tai huonontavat viinin laatua.
Hyvä esimerkki on italialainen Regolo, jonka vuosikerta 2005 oli erittäin maukas. Sen jälkeen taso laski merkittävästi. Myös menekki tuo viiniin laatuun vaihtelua. Esim. erittäin edullinen punaviini Cecilia Beretta Valpolicella Classico Ripasso (13,98 €) oli erittäin hyvää. Sitten, kun maine kasvoi, myös laatu on kärsinyt.

Yksi alue, jonka punaviinejä en juo, on Etelä-Amerikka. Hinnasta riippumatta sitä ei koskaan tiedä, onko laatua vai ei. Aussiviineistä valkkarit on mielestäni parempia.

Acta, non verba.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kahvi
« Vastaus #40 : 13.08.10 - klo:12:55 »



   Tässä ollaan näemmä siirrytty kahvista viiniin, ei siinä mitään: tykkään esimerkiksi espanjalaisista tempranillo- lajikkeen viineistä. Gruusialaiset viinit ovat parhaimmillaan aivan nam ( ihastuin ko. maan viineihen tbilisiläisessä kellarissa vuonna 1982, ja tuosta asti olen G-viiniä kernaasti juonut ja sitä kehunut). Portugalissa viljelty ja tuotettu viini on myös usein ostoslistallani. Yleisesti ottaen: pidän tummasta ja täyteläisestä punaviinistä, valkoviiniä juon tuskin lainkaan. :023:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Kahvi
« Vastaus #41 : 13.08.10 - klo:12:56 »
"Mustassa ryssässä" on kahvilikööriä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Kahvi
« Vastaus #42 : 13.08.10 - klo:13:08 »
Ja kahviplörössä on plöröä! :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Kahvi
« Vastaus #43 : 13.08.10 - klo:13:36 »
Höpö höpössä on mummin pöpöä. :opettaa:
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22085
Vs: Kahvi
« Vastaus #44 : 13.08.10 - klo:15:17 »
... ja satmanin sumpissa sattumia.