Kirjoittaja Aihe: Rehellisyys  (Luettu 35506 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #60 : 11.08.10 - klo:08:51 »
Kunhan vain muistetaan, että osaaminen ja tieto saadaan omalla henkisellä aktiivisuudella, yliopistotutkinto ei ole siitä mikään tae, vaikka se helpottaakin tiedonhankintaa. Vaan se on vaikuttavaa, kun kaveri on kansakoulupohjalta hankkinut muutaman kymmenen vuoden hellittämättömällä, kriittisellä lukemisella itselleen joltain tiedonalalta niin laajan ja syvän tietämyksen, että pystyy tasaveroisesti keskustelemaan asiasta saman erikoisalan tohtoreiden kanssa.

Mt
Mikä sen estäisi? Lukutaito riittää. Sanaston oppii nopeasti ja eri alojen ammattisanakirjoja saa vielä erikseen lainattua.
Koska puolestani näen nykyään ajateltavan hieman päinvastoin, oletetaan, että yliopisto tekee ihmisestä jotakin varsin merkillistä, lakkauttaa uskon, toivon, rakkauden hieman tiedekunnasta riippuen ja ennen kaikkea ajattelun, niin josko olisi unohtaa tämä.

Vain kaksi sukupolvea sitten niistä tietyistä "herroista" eli kansakoulunopettajista valtaosa sai oppinsa kansakoulupohjalta. Se loppuun, ja 16 vuoden iässä sai hakea kaksivuotiseen seminaariin. Ensimmäinen ja vanhin toimi Jyväskylässä, myöhemmin niitä oli myös Sortavalassa ja ruotsinkielinen Tammisaaressa.  "Säätyläisperheiden" tytöt joskus kävivät alle tyttökoulun, muutoin tyttöjen opiskelumahdollisuuksien laita oli niin ja näin,  käytännössä  nämä  osasivat kotitaloutta ja käsitöitä vähän enemmän "koulupohjalta" kun jos olisivat oppineet kotitorpassa. "Eteviä poikia" joskus kammettiin lyseoiohin, yleensä kansakoulunopettajan toimesta, mutta kansakoulunopettajia heistäkin usein tuli. Pääsi lyhyellä opiskelulla leipään kiinni. Neljä polvea kansakoulunopettajia takana, joten...
« Viimeksi muokattu: 11.08.10 - klo:08:55 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #61 : 11.08.10 - klo:09:08 »
Ihan rehellisesti, millaistahan olisi ollut Suomessa viime sodan aikana, jos kaikki sotilaat olisivat "ajatelleet omilla aivoillaan". En haluaisi nähdä tässä mitään vastakkainasettelua nuoret / vanhat, kansakoulupohjaiset / yliopistopohjaiset j.n.e. Molemmista löytyy kriittistä ajattelua.

Aika huono esimerkki itsenäisen ajattelun tarpeesta. Sotilaan tulee totella esimiehiä niin kauan, kun käskyt ovat asiallisia. Suomalaiset joukkueenjohtajat ja komppanianpäälliköt olivat sodan aikana enemmänkin inhimillisiä johtajia kuin yksioikoisia käskijöitä. Suomalaista miestä ei saa sotimaan äkseeramalla.

En minäkään mitään vastaikkainasettelua halua. Totean vaan, että mitä koulutetumpi ihminen on, sitä laajemmat mahdollisuudet hänellä on omaehtoiseen, itsenäiseen, poikkeavaan, erilaiseen ajatteluun.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #62 : 11.08.10 - klo:09:15 »

omalla henkisellä aktiivisuudella
Mt

Hei haloo, mitä täällä on omaa?! Sinun kaveri on minun kaveri. Me olemme yhdessä venheessä, ja kaikki ovat omalla henkisellä aktiivisuudellaan antamassa panoksensa yhteisen hyvän rakennukseen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #63 : 11.08.10 - klo:09:23 »
Aika huono esimerkki itsenäisen ajattelun tarpeesta. Sotilaan tulee totella esimiehiä niin kauan, kun käskyt ovat asiallisia. Suomalaiset joukkueenjohtajat ja komppanianpäälliköt olivat sodan aikana enemmänkin inhimillisiä johtajia kuin yksioikoisia käskijöitä. Suomalaista miestä ei saa sotimaan äkseeramalla.

En minäkään mitään vastaikkainasettelua halua. Totean vaan, että mitä koulutetumpi ihminen on, sitä laajemmat mahdollisuudet hänellä on omaehtoiseen, itsenäiseen, poikkeavaan, erilaiseen ajatteluun.

Nyt ihmettelen tässä. Kun itse väsäsin väitöskirjaa, se oli tutkijakoulutuksen opinnäytetyö, kaikki tehtiin kokonaan itse, mitään webbiä ei ollutkaan,  ja tutkia piti myös osata. Nyt tehdään kuin liukuhihnalta.  Paras  - no tuo oli liioittelua - kaverini teetti suurimman osan toisilla, kun opponentti kysyi miksi tämmöinen metodiikka on valittu vastasi ettei tiedä kun ei tehnyt... ein olisi mennyt läpi ennen.

Noin on varmaan ollut - koulutus on itsessään vaatinut uhrauksia, ponnistelua, motivaatiota ja sen jälkeen on ollut itsestään selvää että se mihin tottui, jatkuu halki elämän... jatkuuukin... en osaisi olla opiskelematta... joskus ihmettelen lähinnä sitä kuinka vähällä putkahdellaan tohtoreiksi ja sitten iollaan niin tohtoria niin tohtoria... tämä on juuri se josta revin jo kerran pelihousut, substanssiosaaminen kirkas pyöreä nolla, ja tohtoria ja ylilääkäriä ollaan, jestas, sanon suoraan että kohta vaarallinen.  Mutta sivistystä ei voi ostaa.  - Oikeastaan toivoisinkin, että opiskeluun lakattaisiin liittämästä mitään kauhean merkillistä. Joku oppii - kulkee kuin sen tien joka tarjoutuu kuljettavaksi ja kulkee pelotta, teologiaa lukee eikä kauhistele että jestas usko menee ja mitä lörpötystä...  mutta ei myöskään joutuisi kuulemaan itsestään mitään merkillisyyksiä siksi että sattui haluamaan tietoa ja opiskeli siksi.  En nyt teitä tarkoita... kaksi ensimmäistä opiskeluvuotta oli yhtä itkemistä, siitä kuin pääsykoetulokset saatiin muutuin yhtäkkiä joksikin hirviöksi niinkuin "kaikki lääkärit", sitten lopetin piittaamisen.  - Se on lisäksi huomioitava, että yliopistoon pitkälle tielle lähtenyt ei saa valita mikä olisi tässä nyt kiintoisaa ja kivaa. Hänen on suostuttava siellä paljoon sellaiseenkin, joka ei ole - sev on varsin kasvattavaa, tosin kaikki eivät kasva... Vaivaa on nähtävä aina, ei vain silloin kun tahtoo "sivistää sydäntään".
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #64 : 11.08.10 - klo:09:24 »
"Eteviä poikia" joskus kammettiin lyseoiohin, yleensä kansakoulunopettajan toimesta, mutta kansakoulunopettajia heistäkin usein tuli. Pääsi lyhyellä opiskelulla leipään kiinni. Neljä polvea kansakoulunopettajia takana, joten...

Tässäkin suhteessa Suomessa on tehty oikein, kun opettajankoulutus on nyt yliopistopohjalla.

En ymmärrä näkemystäsi yliopistossa. Minulle se oli ensimmäinen paikka, joissa voi ajatella täysin vapaasti ilman vanhempien odotuksia ja kontrollia. Pidän yliopistoaikaa elämäni parhaimpiin kuuluvana. Se voi johtua tietysti siitä, että olin porukassa, jossa mietittiin ja pohdiskeltiin maailman asioita yökaupalla. Myös hauskaa pidettiin niin kuin nuorten kuulukin.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #65 : 11.08.10 - klo:09:24 »
Hei haloo, mitä täällä on omaa?! Sinun kaveri on minun kaveri. Me olemme yhdessä venheessä, ja kaikki ovat omalla henkisellä aktiivisuudellaan antamassa panoksensa yhteisen hyvän rakennukseen.

Sitähän minäkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #66 : 11.08.10 - klo:09:27 »
Yliopisto tasapäisten tattipäiden tuotantolaitos.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #67 : 11.08.10 - klo:09:28 »
Nyt ihmettelen tässä. Kun itse väsäsin väitöskirjaa, se oli tutkijakoulutuksen opinnäytetyö, kaikki tehtiin kokonaan itse, mitään webbiä ei ollutkaan,  ja tutkia piti myös osata. Nyt tehdään kuin liukuhihnalta.  Paras  - no tuo oli liioittelua - kaverini teetti suurimman osan toisilla, kun opponentti kysyi miksi tämmöinen metodiikka on valittu vastasi ettei tiedä kun ei tehnyt... ein olisi mennyt läpi ennen
.

Ei se väitöskirjan tekeminen helppoa ole nytkään. Tietysti netti auttaa tiedon hankinnassa, mutta niin gradun kuin väitöskirjan pitää olla osoitus oivaltavasta ajattelusta. Kyllähän nykyiset väitöskirjat ovat myös paljon kovempaa tasoa kuin esimerkiksi 60- tai 70- tai 80-luvulla. Alisuorittajia, jotka haluavat päästää itsensä helpolla, on tietysti joukossa.



Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #68 : 11.08.10 - klo:09:29 »
Sitähän minäkin.

Hyvä että edes yksi on samaa mieltä kanssani. Tässä alkaa tuntua, että irtiotto on melkein onnistunut.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #69 : 11.08.10 - klo:09:29 »
Tässäkin suhteessa Suomessa on tehty oikein, kun opettajankoulutus on nyt yliopistopohjalla.

En ymmärrä näkemystäsi yliopistossa. Minulle se oli ensimmäinen paikka, joissa voi ajatella täysin vapaasti ilman vanhempien odotuksia ja kontrollia. Pidän yliopistoaikaa elämäni parhaimpiin kuuluvana. Se voi johtua tietysti siitä, että olin porukassa, jossa mietittiin ja pohdiskeltiin maailman asioita yökaupalla. Myös hauskaa pidettiin niin kuin nuorten kuulukin.
Se on muuttunut - yliopisto on koulu nykyään.
Toiseksi se riippuu tiedekunnasta. Meillä ei saanut valita mitään - se oli puurtamista kahdeksasta neljään plus lukemiset, läsnäolo-opetusta paljon. No, joistakin kursseista tykkäsin, mutta oli yhtä ja toista jonka itkin ja luin. Lukematta ei missään nimessä selviytynyt mistään.
Erikoistumiskoulutuksen aika oli minulle sitten sitä mitä monille peruskoulutus, luulen, sai nauttia kaikesta "vain omasta", ja joskin juuri siitä usein valitetaan, no, olihan se rankkaa, se ehdottomasti oli elämäni paras aika. Silloin valvottiin yökaudet pirtukanisterin ympärillä tietämässä kuinka kaiukki ongelmat ratkeavat, ja humusjuhlaty olivat parhaita - kolmen päivän yleinen huvitteluviikonloppu, ja keskustelut ilman pirtua tietenkin myös...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #70 : 11.08.10 - klo:09:33 »
Se on muuttunut - yliopisto on koulu nykyään.

Varsin vapaata tuntuu opiskelijoiden elämä olevan.
On tietysti selvä, että esimerkiksi lääketieteellisessä yhteiskunnassa ei kannata alkaa opiskelemaan pääaineena kieliä. :003: Jos haluaa lääkäriksi, on opittava jotain lääketieteestä. Matematiikkaa ei opi opiskelemalla valtio-oppia.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #71 : 11.08.10 - klo:09:34 »
Täytyy Leena vähän komplimeraata. Nääs kun taannoin työn ohella kesäyliopistossa opiskelin, elin vapaamman ajattelun ja avaramman ilmapiirin keskiössä. Ei se minuun tarttunut, mutta voin kuvitella, että joihinkin se saattaa tehdä vaikutuksen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #72 : 11.08.10 - klo:09:36 »
Varsin vapaata tuntuu opiskelijoiden elämä olevan.
On tietysti selvä, että esimerkiksi lääketieteellisessä yhteiskunnassa ei kannata alkaa opiskelemaan pääaineena kieliä. :003: Jos haluaa lääkäriksi, on opittava jotain lääketieteestä. Matematiikkaa ei opi opiskelemalla valtio-oppia.


Keskittyminen ja tyyli ovat kaiken alku ja loppu.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #73 : 11.08.10 - klo:09:43 »
.

Ei se väitöskirjan tekeminen helppoa ole nytkään. Tietysti netti auttaa tiedon hankinnassa, mutta niin gradun kuin väitöskirjan pitää olla osoitus oivaltavasta ajattelusta. Kyllähän nykyiset väitöskirjat ovat myös paljon kovempaa tasoa kuin esimerkiksi 60- tai 70- tai 80-luvulla. Alisuorittajia, jotka haluavat päästää itsensä helpolla, on tietysti joukossa.


Katinvillat. Jos näkisit meidän kahden,  niin jo siinä alkaisi ilme muuttua. Väitöskirjaan ei enää edes ajatuksellisesti kytketä tutkijakoulutusta vaan ihmiset "tekevät väitöskirjan".  Taso on vaihdellut aina, mutta jo tuo että perusmetodiikkaa ei tarvitse valita itse, vaan se annetaan käteen, eikä ihan yksinkertaisesti siitä millä tulokset käsitellään tarvitse tietää mitään, on jo hälyttävää. Syynä on se, etttä väitöskija tehdään eri lähtökohdista kuin ennen. Niitä on tuotettava liukuhinalta, koska yksikön olemassaolo saattaa riippua väikkärien määrästä - on jos mitkä tohtoriputket. Ei kun putkeen niin tulet kuin piparkakku pursottimesta ulos yksi kaunis päivä.  Olen tässä itse ajatellutkin hypätä semmoiseen putkeen, ja hyppäänkin jos ei työnteko onnistu. Ihmettelin jo sitä miten maailmassa saan jostakin yleisestä teologiasta sillä työmäärällä jolla lääkiksessä aikanaan olisi rämmitty läpi yksmiinuksella yhtäkkiä jotain viitosia...  ja se on juuri tasan yliopistollista opiskelua.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #74 : 11.08.10 - klo:09:50 »
Ollaan tultu katinvilloihin. Fakki-ihminen on lähtökohtaisesti oikea ylioppilas. Hänen uransa kulkee vääjäämättä latua a là Himanen. Vaalikarja on putkessa. Mutta meillä kristityillä on oma tehtävä. Se on uskollisuus vähässä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024