Kirjoittaja Aihe: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.  (Luettu 8395 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« : 14.07.10 - klo:16:28 »
...
Mt

P.S. Linkit sitten mieluiten yksityisviestinä, ettei tule tästä meidän julkisesta foorumista vallan markkinapaikkaa...

Eikös tämä keskustelualue ole jo markkinapaikka kuin myös nykypäivänä herännäisyyden liike.
Verkkoja heitellelään vesille vierahille, mutta kala ei vaan uiskentele verkkoihin. Mutta kaiken maailman "sinileviä" kyllä tarttuu myrkyttämään ...

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #1 : 14.07.10 - klo:16:34 »
Eikös tämä keskustelualue ole jo markkinapaikka kuin myös nykypäivänä herännäisyyden liike.
Verkkoja heitellelään vesille vierahille, mutta kala ei vaan uiskentele verkkoihin. Mutta kaiken maailman "sinileviä" kyllä tarttuu myrkyttämään ...

Kommentoisin mielelläni tätä keskustelunavaustasi, mutta en oiken saa otetta siihen, mihin seikkoihin konkreettisesti viittaat vierailla vesillä ja sinilevillä. Raotapa vähän salaisuuden verhoa, niin voidaan pohdiskella asiaa.

Mt
sinilevätiedon (cyanobacteria) neljäsosa-ammattilainen

santtu-62

  • Vieras
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #2 : 14.07.10 - klo:16:50 »
Raotapa vähän salaisuuden verhoa, niin voidaan pohdiskella asiaa.
Mt
Enpä taida nyt "raottaa salaisuuden verhoa". Sillä minä olen pohdiskellut aika paljon...
ja ilmeisesti tulen melko todennäköisesti jopa...

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #3 : 14.07.10 - klo:16:58 »
Kommentoisin mielelläni tätä keskustelunavaustasi, mutta en oiken saa otetta siihen, mihin seikkoihin konkreettisesti viittaat vierailla vesillä ja sinilevillä. Raotapa vähän salaisuuden verhoa, niin voidaan pohdiskella asiaa.

Mt
sinilevätiedon (cyanobacteria) neljäsosa-ammattilainen


Enpä taida nyt "raottaa salaisuuden verhoa". Sillä minä olen pohdiskellut aika paljon...
ja ilmeisesti tulen melko todennäköisesti jopa...


Minä luulen, ettet sinä Benkku tiedä itsekään, mitä olet tarkoittavinasi vierailla vesillä ja sinilevillä. Kunhan esität arvoituksiasi ja odotat, että me tulkitsemme niitä ja voit vastata, että väärin arvattu.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #4 : 14.07.10 - klo:17:08 »
Minä luulen, ettet sinä Benkku tiedä itsekään, mitä olet tarkoittavinasi vierailla vesillä ja sinilevillä. Kunhan esität arvoituksiasi ja odotat, että me tulkitsemme niitä ja voit vastata, että väärin arvattu.

Älä Sinä nainen luule...
Voin kumminkin hieman avata "salaisuuden verhoa" henkilökohtaisesti ja siitä tehköön jokainen omat johtopäätökset "markkinahumun" keskellä ja "vierailla vesillä kalastelemisesta"...

Olen päättänyt eroa kirkosta.

En tule myöskään liittymään mihinkään muuhunkaan uskonnolliseen liikkeesen tai ryhmään, puhumattakaan joistakin vapaa-ajattelijoista.  

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #5 : 14.07.10 - klo:17:20 »
Älä Sinä nainen luule...
Voin kumminkin hieman avata "salaisuuden verhoa" henkilökohtaisesti ja siitä tehköön jokainen omat johtopäätökset "markkinahumun" keskellä ja "vierailla vesillä kalastelemisesta"...

Olen päättänyt eroa kirkosta.

En tule myöskään liittymään mihinkään muuhunkaan uskonnolliseen liikkeesen tai ryhmään, puhumattakaan joistakin vapaa-ajattelijoista.  

Auttaako tuo jotain?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #6 : 14.07.10 - klo:17:44 »
Auttaako tuo jotain?

Huomauttaisin että se on minun henkilökohtainen päätös, itse koen myös että kirkko ei minua auta Jumalani edessä, eikä kukaan muukaan ihminen.
Seuraava artikkelin kirjoittaja kertoo hyvin paljon niitä ajatuksia ja mielipiteitä mitä minä ajattelen kirkosta ja herännäisyydestä tänään.
http://www.teolinst.fi/luennot/files/ms981022.html

Toivon että ette ota tätä provosointina kirkkoa tai herännäisyyttä kohtaan vaan enemminkin yksittäisen ihmisen henkilökohtaisen mielipiteenä ja päätöksenä.

Tähän valintaan on Herra antanut mahdollisuuden, minulle. Ette Te eikä kirkko eikä mikään muukaan "instituutio".

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #7 : 14.07.10 - klo:19:22 »
Huomauttaisin että se on minun henkilökohtainen päätös, itse koen myös että kirkko ei minua auta Jumalani edessä, eikä kukaan muukaan ihminen.
Seuraava artikkelin kirjoittaja kertoo hyvin paljon niitä ajatuksia ja mielipiteitä mitä minä ajattelen kirkosta ja herännäisyydestä tänään.
http://www.teolinst.fi/luennot/files/ms981022.html

Toivon että ette ota tätä provosointina kirkkoa tai herännäisyyttä kohtaan vaan enemminkin yksittäisen ihmisen henkilökohtaisen mielipiteenä ja päätöksenä.

Tähän valintaan on Herra antanut mahdollisuuden, minulle. Ette Te eikä kirkko eikä mikään muukaan "instituutio".


Luin tuon artikkelin ja minusta se on ristiriidassa sen kanssa, minkä käsityksen kirjoituksillasi olet antanut itsestäsi.

Päätöksesi teet itse eikä meillä ole valtuuksia vaikuttaa siihen millään tavalla.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #8 : 14.07.10 - klo:20:24 »
Luin tuon artikkelin ja minusta se on ristiriidassa sen kanssa, minkä käsityksen kirjoituksillasi olet antanut itsestäsi.
Päätöksesi teet itse eikä meillä ole valtuuksia vaikuttaa siihen millään tavalla.

Minusta ei ole ristiriidassa , mutta jokainenhan ymmärtää lukemaansa tekstin niin kuin ymmärtää. Tämän varmasti ollemme jokainen kokeneet henkilökohtaisesti keskustelualueella.

Toiseksi en ole hakennut Sinulta tai keneltäkään muulta ihmiseltä vaikutusta tai ymmärrystä omaan henkilökohtaiseen päätökseen.

ps. viestissäsi ilmaiset "meillä". Kiinnostaa tietää ketä edustat keskustelualueella? Minä ainakin edustan vain itseäni tai siis edustin. Toivottavasti ymmärsit tai ole sitten ymmärtämättä, mutta toivon Sinulle ja kaikille muillekin hyvää jatkoa.

Huom. En voi sitten enään kommnetoida foorumilla, tämän viestin jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 14.07.10 - klo:20:32 kirjoittanut Benkku »

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #9 : 14.07.10 - klo:20:36 »
---

Toiseksi en ole hakennut Sinulta tai keneltäkään muulta ihmiseltä vaikutusta tai ymmärrystä omaan henkilökohtaiseen päätökseen. ---

Onko joku väittänyt sellaista?
---ps. viestissäsi ilmaiset "meillä". Kiinnostaa tietää ketä edustat keskustelualueella? Minä ainakin edustan vain itseäni tai siis edustin. Toivottavasti ymmärsit tai ole sitten ymmärtämättä, mutta toivon Sinulle ja kaikille muillekin hyvää jatkoa.
Meillä oli vastaus tähän kommenttiisi. "Ette Te eikä kirkko eikä mikään muukaan "instituutio"."
Oletan, että Te tarkoitti monikkoa, koska muuten käytät sinuttelumuotoa.
Hyvää jatkoa sinullekin, Benkku!

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #10 : 14.07.10 - klo:22:14 »
 Ei tänne rekisteröityessä kysytty minkään kirkon jäsenyydestä mitään.    En ole läheskään aina ymmärtänyt Benkun näkemyksiä, mutta lopettaa foorumikeskustelut, sitä en ymmärrä.

Hyvää matkaa valitsemallasi tiellä...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #11 : 14.07.10 - klo:22:33 »
Ei tänne rekisteröityessä kysytty minkään kirkon jäsenyydestä mitään.    En ole läheskään aina ymmärtänyt Benkun näkemyksiä, mutta lopettaa foorumikeskustelut, sitä en ymmärrä.

Hyvää matkaa valitsemallasi tiellä...

Olemme tietoisia, että täällä foorumilla on mukana muihin kirkkokuntiin kuuluvia, eivätkä he ole salanneet sitä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #12 : 15.07.10 - klo:08:50 »
Hyvä linkki muuten, kiitos Benkku, on ollut huomattavasti työläämpää penkoa tiedon palasia sieltä täältä. Jäi kiinnostamaan enää yksi seikka: Mikä oli herännäisyyden ja suhteellisen korkeakirkollisena alkaneen evankelisen liikkeen suhde? Vaikutusalue oli osin päällekkäinen. Tarvitsisin siitä tietoa, jos jollakulla on perimässä. Mitä kantaa ovat edustaneet sellaiset papit kuin Bäck ja Sjöblom?

Olen itsekin ollut eroamassa kirkosta suututtuani jostakin. Ei siitä nyt niin mahdottomasti ole aikaa.
En eronnut.
On vaivatonta asettua ulkopuolelle arvostelemaan, vaivalloisempaa pysyä sisällä, kestää, toivoa  ja rukoilla kirkkonsa puolesta, luulen --- en nyt voi ottaa motiiveihisi kantaa koska en niitä tunne. En itsekään viitsi kertoa omiani. En ole niiden tuomari, joihin raivostuin.

Mitä taas tulee ajatukseen siitä ettei kirkko eikä "uskonto" pelasta, vaan Kristuksen armo joka tulee ulkopuoleltamme, niin sitähän Bonhoeffer tarkoitti, kun kirjoitti ne kuulut Vankilakirjeensä. Hän tuli tästä pohdinnastaan väärinymmärretyksi usein. Bethgehän niistä kirjankin teki kun kirjoittaja oli ns vaintanut hiippakuntaa, eikä kukaan tiedä, olisiko koko "Widerstand und Ergebung" koskaan saanut Bonhoefferin itsensä hyväksyntää.  Kyseessä oli yksityinen kirjeenvaihto ja pohdiskelu parhaan ystävän kanssa, ei käsikirjoitus kirjaan, kaiken lisäksi. Samoja juttujahan hän mietti kuin tuossa linkissä mietitään.

Mutta en ihan tajunnut - Kiuruvedellä nyt ainakin  oli koko paljon nuorta väkeä ja lapsiperheitä.

Mutta sitä en käsitä ettei tekstejäsi voisi sitten enää foorumilla kommentoida - et kirjoittanut että "en sitten enää kirjoita tänne" huomasin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #13 : 15.07.10 - klo:09:33 »
Mutta sitä en käsitä ettei tekstejäsi voisi sitten enää foorumilla kommentoida - et kirjoittanut että "en sitten enää kirjoita tänne" huomasin.

Benkku kirjoitti:
Huom. En voi sitten enään kommnetoida foorumilla, tämän viestin jälkeen.

Käsitän tämän niin, että hän ilmoitti lopettavansa kirjoittamisen foorumilla tähän viestiin. Mielestäni on tästä syystä häntä kohtaan kohtuullista, että emme juurikaan kommentoi hänen viestejään, koska hän ei ole niihin vastaamassa. Ylösrakentavaiset sitaatit olkoot toki sallittuja...

Omasta puolestani kiitän Benkkua osallistumisesta ja toivotan onnea elämän taipaleella.

Mt

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Herännäisyys / körttifoorumi markkinoilla.
« Vastaus #14 : 15.07.10 - klo:10:05 »
Omasta puolestani kiitän Benkkua osallistumisesta ja toivotan onnea elämän taipaleella.
Mt

Yhdyn lainaukseen myös omasta puolestani.

Haluan kuitenkin ilmaista vielä mielipiteeni; Ei ole tärkeätä se mihin kuuluu, vaan se kenelle kuuluu. Kirkko ja herännäisyys eivät ole tie perille taivaan kotiin. Tie, totuus ja elämä on Kristuksessa.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.