Kirjoittaja Aihe: Rippi  (Luettu 13441 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Rippi
« Vastaus #15 : 17.02.10 - klo:13:20 »
Ihmiselle - kelle tahansa meistä - kertyy henkistä taakkaa asiasta, jossa itse on tehnyt väärin tai toinen on tehnyt väärin. Vanhuksilla on aivan erityinen tarve ripittäytyä asiasta, jota he ovat kantaneet mukanaan vuosikymmeniä ja asia on saatava ulos puhutuksi ennen kuin aika loppuu.

Tiedän tapauksia, joilla on lapsuudesta saakka ollut taakka, josta ei ole voinut puhua. Se on vaivannut vuosia tai vuosikymmeniä eikä kenelläkään ole voinut puhua koetun häpeän takia. On pelätty, että tuotetaan häpeää itselle tai omaisille, jos asia paljastuu. Koska asiasta voi puhua luottamuksellisesti ripissä, häpeä ja taakka poistuvat ja ihminen voi elää elämäänsä puhtaalta pöydältä.

Rippi on tärkeä erityisesti introverteille, sisään päin, itseensä kääntyneille ihmisille. Ulkoisesta käyttäytymisestä ei huomaa, että toisen mielessä pyörii asioista, joista ei voi kertoa. Liian usein käy niin, ettei ripistä ole enää apua.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Rippi
« Vastaus #16 : 17.02.10 - klo:13:28 »

  Varmasti asiat voivat olla näin. Tunnen kyllä läheisesti ihmisen jota painaa asia lapsuudesta asti, eikä silti mene ripittäytymään. Ei kenellekään.

Se minkä sanoit ulkokuoresta, ettei siitä voi arvata mitään on paikkansa pitävä asia.
 Kun olen itse toisen laidan ihmistyyppi, en jaksa oikein ymmärtää tällaista patoutumista. Pelottaa että miten se hoituu.

Veljelleni kävi niin että ei jaksanut elää.
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo:13:38 kirjoittanut Riitta-mummi »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rippi
« Vastaus #17 : 17.02.10 - klo:13:29 »
Kn iskee flunssa ehtii ajatella...siis ei jaksa tietty sitäkään hyvin.

Luulen että Riitan linja olisi hurjan hyvä, siis luottamus siihen että voi tunnustaa kaiken Jumalalle suoraan. Mutta on sellaisia arkatuntoisia ihmisiä --- kuka tietää mistä syystä, mutta on vain, ja heille synninpäästön sanojen konkreettinen kuuleminen on huojentavaa ja lohdullista. On harmi mielestäni, että papisto joka sujuvasti kastaa, vihkii, siunaa hautaan, ei oikein noteeraa ettei tämä ole muita toimituksia merkillisempi.

Kai siihen liittyy enemmän henkilökohtaista ja se on joistakin kiusallista, luulen.

Bonhoeffer (koettakaa kestää!) perusti Finkenwaldeen "vaihtoehtoisen" pappisseminaarin (kuului kai opintoihin yliopisto-opiskelun jälkeen??) kun natsit vähän sävyttivät Saksan kirkkoja - Volkskirchehän oli ihan kansallissosialistinen lopulta -- ja perusti sinne kerta kaikkiaan tämmöisen käytännön, vaikka sen perusteella mitä miehestä sain selville, inhosi itse kaikkea avautumista yli kaiken...hän kun arvosti Lutheria. Muttei tahtonut olla oppilaitaan pahempi ja näki että on sitten helpompaa pitää juttua luonnollisena asiana, kun on itse siihen tottunut.

Kuis totutettaisiin meidän kirkon papisto? No, tilanne menee parempaan päin --- tässä välillä ne halusivat olla vain psykoterapeutteja! Hyvä sekin! Mutta entä jos joku vaiks on terapiakoulutuksen tähden omassa terapiassa tai psykoanalyysissa ja oppii näkemään että tämä nyt on ripin asia... selitä sitten että kun se terapeutti on jo...no hölmöä... pankaa kuumeen piikkiin...hemmoteltu lapsi saa kaiken...
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo:13:34 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rippi
« Vastaus #18 : 17.02.10 - klo:13:31 »
Ihmiselle - kelle tahansa meistä - kertyy henkistä taakkaa asiasta, jossa itse on tehnyt väärin tai toinen on tehnyt väärin. Vanhuksilla on aivan erityinen tarve ripittäytyä asiasta, jota he ovat kantaneet mukanaan vuosikymmeniä ja asia on saatava ulos puhutuksi ennen kuin aika loppuu.

Tiedän tapauksia, joilla on lapsuudesta saakka ollut taakka, josta ei ole voinut puhua. Se on vaivannut vuosia tai vuosikymmeniä eikä kenelläkään ole voinut puhua koetun häpeän takia. On pelätty, että tuotetaan häpeää itselle tai omaisille, jos asia paljastuu. Koska asiasta voi puhua luottamuksellisesti ripissä, häpeä ja taakka poistuvat ja ihminen voi elää elämäänsä puhtaalta pöydältä.

Rippi on tärkeä erityisesti introverteille, sisään päin, itseensä kääntyneille ihmisille. Ulkoisesta käyttäytymisestä ei huomaa, että toisen mielessä pyörii asioista, joista ei voi kertoa. Liian usein käy niin, ettei ripistä ole enää apua.

Just näin.
J
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Peeco

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Rippi
« Vastaus #19 : 17.02.10 - klo:18:57 »

Kun vaan löytyisi jostain järjissään olevia hengellisiä ihmisiä joihin voisi luottaa. Eipä niitä tahdo löytyä.
Uskovaisissa on se vika että kun niille menee jotain puhumaan niin niillä on aina patenttivastaus kaikkeen jonka
Eiköhän Jampella mene nyt vähän puurot ja vellit sekaisin (voi tietysti olla että meni papillakin): Eikös rippi ole sitä että tunnustaa (Jumalalle) syntinsä ja pappi julistaa synninpäästön?? Ei sillä että minulla kokemusta yksityisripistä olisi, mutta näin olen kuvitellut. Ei kai siinä pitäis mistään sielunhoidollisesta keskustelusta olla kysymyskään?

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Rippi
« Vastaus #20 : 17.02.10 - klo:20:39 »
Eiköhän Jampella mene nyt vähän puurot ja vellit sekaisin (voi tietysti olla että meni papillakin): Eikös rippi ole sitä että tunnustaa (Jumalalle) syntinsä ja pappi julistaa synninpäästön?? Ei sillä että minulla kokemusta yksityisripistä olisi, mutta näin olen kuvitellut. Ei kai siinä pitäis mistään sielunhoidollisesta keskustelusta olla kysymyskään?

Augsburgin tunnustuksessa (XI) todetaan ripistä:
Ripistä seurakuntamme opettavat, että yksityinen synninpäästö tulee säilyttää seurakunnissa, vaikka kaikkien syntien luetteleminen ripissä ei ole välttämätöntä.

Luther toteaa Schmalkaldenin opinkohdissa:
Syntien luetteleminen jääköön jokaisen itsensä ratkaistavaksi; kertokoon tai jättäköön kertomatta mitä haluaa. Sillä niin kauan kuin olemme lihassa, emme valehtele jos sanomme: "Olen viheliäinen ihminen, syntiä täynnä" ja (Room. 7:23): "Jäsenissäni tunnen toisen lain...".

Verkossa olevassa Kirkollisten toimitusten kirjassa yksityisestä ripistä sanotaan muun muassa:

Yksityisessä ripissä kuka tahansa voi tunnustaa syntisyytensä tai jonkin erityisen synnin ja saada synninpäästön. Ripin
voi ottaa vastaan pappi, muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen.

--
Ripittäytyvä voi tunnustaa syntinsä myös omin sanoin. Ripin vastaanottaja voi lukea synnintunnustuksen
ripittäytyvän kanssa tai hänen puolestaan. Ripittäytyvä voi polvistua.


Kirkkojärjestyksessä (4:1) rippi säädetään seurakunnan, mutta myös seurakuntalaisten tehtäväksi:
Seurakunnan tulee huolehtia alueellaan asuvien sielunhoidosta, kristillisestä uskosta ja elämästä sekä tarjota tilaisuus yksityiseen rippiin. Tämä on erityisesti seurakunnan pappien ja lehtoreiden tehtävä, mutta kuuluu myös seurakunnan muille jäsenille.

Lisäksi se on säädetty (KJ 5:1) pappisvirkaan vihityn erityiseksi tehtäväksi.

Kirkkolaissa (5 luku 2 §) säädetään pappisvirkaan kuuluvasta vaitiolovelvollisuudesta:
Yksityisessä ripissä tai muuten sielunhoidossa papille uskottua asiaa ei saa ilmaista, eikä myöskään sitä henkilöä, joka papille on uskoutunut.
Kun pappia kuulustellaan todistajana, hän ei saa ilmaista sitä, mitä yksityisessä ripissä tai sielunhoidossa on hänelle uskottu.
Jos joku yksityisessä ripissä tai sielunhoidossa ilmaisee yleisen lain mukaan ilmiannettavan rikoksen olevan hankkeissa, papin on kehotettava häntä ilmoittamaan asiasta viranomaisille tai sille, jota vaara uhkaa. Jollei hän suostu siihen, papin on kerrottava hyvissä ajoin ja varovasti asiasta viranomaisille, kuitenkin niin, ettei asianomainen suoraan tai välillisesti tule siitä ilmi.


Näiden pykälien sisältöä on selostettu kirkon verkkosivuilla yleistajuisessa muodossa.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Rippi
« Vastaus #21 : 18.02.10 - klo:13:00 »
Varmaan rippi on parhaassa tapauksessa erittäin hoitava. Jampen kanssa olen samaa mieltä, että kunpa löytyisi järjissään oleva hengellinen ihminen, johon voi luottaa. Olen kuullut semmoisestakin, että rippisalaisuus on levinnyt suuren yleisön tietoon ja siitäkös on soppa syntynyt.

Kaikista parasta olisi, että papit olisivat valmiita ottamaan vastaan ripittäytyviä. Ikävöivä totesi ihan oikeasti, että papit menevät vaivaantuneiksi ja kiusaantuvat. Joskus olen yrittänyt ottaa pappiin yhteyttä, kun oli oikeasti hankalaa ja tuntui, että sieltähän se apu löytyy. Eipä löytynyt. Tuntui, että pappi sanoi rivien välistä, että nyt on kiire oikeisiin töihin eikä tuommoisilla saa häiritä pappia.

Kun kerran papit ovat ammatti-ihmisiä ja heillä on salassapitovelvollisuus, niin miksi he todellakin ovat tässä asiassa niin passiivisia.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Rippi
« Vastaus #22 : 18.02.10 - klo:14:29 »
 Tuolla alussa oli maininta, että ripittäytyminen maallikolle oli johtanut ei toivottuihin tuloksiin.....

 On tärkeätä huomata, sielunhoidollisen keskustelun ja ripittäytymisen ero... Myös maallikoiden on pidettävä saamansa tieto takanaan...

 Ripittäytymisestä ja rippisalaisuudesta ja maallisen oikeuden suhteista on VL-mopin palstalla pitkä ja perusteellinen keskustelu.
 Mikä on ripin vastaanottajan vastuu, rikosoikeudellisia seuraamuksia sisältävässä ripittäytymisessä...
 VL-liikkeessähän ripittäytyminen ja toinen toisilleen syntien anteeksijulistaminen on normaalia seurakunta/yhdistyselämää.

Joskus on itsekullakin tilanteita, jolloin taakkojaan on purettava sielunhoitajalle, eikä yleinen synninpäästö päiväjumalanpalveluksen  yhteydessä tunnu riittävältä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Rippi
« Vastaus #23 : 18.02.10 - klo:14:33 »
Tuolla alussa oli maininta, että ripittäytyminen maallikolle oli johtanut ei toivottuihin tuloksiin.....

Onhan se tietysti selvää, ettei kannata lähteä ripittäytymään vastaantulevalle ihmiselle vaan sellaiselle, johon voi luottaa. Monille on helpottavaa, että saa puhua ulos tuskansa tai taakkansa ilman terapointia.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rippi
« Vastaus #24 : 26.02.10 - klo:14:17 »
Joo, ehdottomasti ei kenelle hyvänsä jo siksikin että käsitys vaitiolovelvollisdesta ei ole ihan selkeä. Itse nauran vieläkin yhtä musiikkipuolen opettajaani joka aloitti tunnin sanomalla: Hei, kuule, älä sitten kerro kenellelkään kun minä lupasin että en kerro kenellekään, mutta arvaa mitä tuo edellinen oppilas kertoi...

Se kuuluu minusta papeille tästä syystä, heitä sitoo ammattinsa tähden tuo vaikenemisen pakko ja siitä lipeäminen tietää ikäviä seurauksia - maallikko keksii sitten omat puolustelunsa, laveeraa puolustelut ja selviää miten selviääkin,  mutta harvemmin joutuu esimiehen puhutteluun saati ongelmiin ammatinharjoittamisessa.

Minusta täs on kaksi ongelmaa. Ensimmäinen on psykoterapiavillitys: Pappi haluaisi mielummin olla terapeutti ja ymmärtää toiminnan juuria, motiiveja ja kausaliteettia, mikäs siinä, mtta kun se on ihan eri ammattiryhmän hommaa - tai jos papilla psykoterapiakoulutus on, olisi hänen itsensä tehtävä hänen puoleensa kääntyneelle selväksi se että aikoo synninpäästön asemesta tutkia motiivipohjaa ja vanhemmuussuhteiden vaikutusta sun muuta itse tekoon, josta asianomainen sitä syyllisyyttä kantaa, ja pitäytyä "neutraalissa positiossa", olkoon kyseessä vaikka murha.

Toinen on sitten häpeä, johon kompastutaan, kun ne asiat nyt on aika henkilökohtaisia, ja se joka kertoo juttujaan saattaa olla itse kiusaantunut. Teologisen tiedekunnan sielunhoidon koulutuksessa voitaisiin kai vähän tätä käsitellä, en tiedä mikä on nykytilanne, herkästi häpeää kokeva pappi kai voisi käsitellä sen ongelmansa omassa terapiassaan ellei työpaikan sisäinen työnjako onnistu.

Avoin keskustelu seurakunnassa saattaisi auttaa, mtta millähän foorumlla pitäisi suunsa avata.
« Viimeksi muokattu: 26.02.10 - klo:14:21 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Rippi
« Vastaus #25 : 26.02.10 - klo:17:04 »
Yleiskuvan kirkon sielunhoitotyöstä, johon myös rippi sisältyy, saa kirkon nelivuotiskertomuksista. Vuosien 1996-99 kertomukseen voi tutustua netissä; tässä linkki sen sielunhoitolukuun.

Tuoreempi kertomus on netissä pdf-tiedostona.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rippi
« Vastaus #26 : 26.02.10 - klo:20:31 »
Luin tuon selvityksen kirkon lähinnä nyt psykoterapeuttisesta työstä, ja lista on kunnioitettava. Kun asuin kehä-kolmosen pohjoispolella hoiti kirkko suuren osan psykiatrian ntehtävistä - se on paremmin resursoitu, kuin kuntasektori, ja itsehän olemme kiitollisia siitä että voimme ohjata ne ihmiset jotka ilman sairautta "haluavat jutella" jonnekin.

Tämä on hyvä. Mtta olen miettinyt hyvin pitkään sitä, onko kirkossa jo jossakin määrin totuttu siihen ajatukseen ettei sinne kukaan täyvel järel edes tule. Melkein mitään ei saa sanoa saarnassa "katsokaa kuinka sieviä ikoneita - nämä ovat satoa ihan tältä oman seurakntamme ikonikrssilta" - "me saamme kaikki yhdessä" (mitä?) - "Minlla on mukanani rukousnaha, nyt kerron, kinka rippikoululaiset sellaisia valmistavat".  Eli kaiken on oltava sööttiä, särmätöntä, ettei vain tule paha mieli - kun ihmisillä on tuota mielipahaa jo valmiiksi, joka vapaahetki menee sen parissa!

Itse en kehtaa pyytää rippiä, kun pappi menee sellaisesta niin riivatun kipsiin.  Miksi sen on oltava niin harvinaista? Ihmiset eivät tiedä että se on mahdollista. Sururyhmät, avioliittoryhmät,  vapaud umasennksesta-ryhmät, joita ilman ei terveydenhuolto kyllä enää pärjääkään, tuunnetaan. Moniko tietää, mikä rippi on, ja moniko rohkenee kokeilla? Jos siihen kasvanut ei ilkene vaikka se merkitsisi paljon, vaan menee vasta kn ei tnnonvaivoiltaan saa unta, tietää tekevänsä väärin, eikä löydä pappia joka ei rupeaisi terapoimaan niin jokin on ehkä hieman vinossa. Saa terapoidakin, noin periaatteessa, erityisesti jos sedulla ei terapeutteja ole, mutta ei se mustasta valkoista tee. Saisinko ensin anteeksi? Jonkun on vaikeaa uskoa, ellei kuule ääneensä niitä sanoja. Ja on ihan totta ihmisiä jotka ihan itse erottavat, onko kyseessä oire, toistamispakko joka vaatii pidemmän käsittelyn ja useita tapaamisia, vai ihan selvä väärä teko.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Rippi
« Vastaus #27 : 26.02.10 - klo:21:59 »
Eli kaiken on oltava sööttiä, särmätöntä, ettei vain tule paha mieli - kun ihmisillä on tuota mielipahaa jo valmiiksi, joka vapaahetki menee sen parissa!

Asiaa.

Särmikkyys ei miellytä, jos särmä painaa omaa kylkeä. Terävä särmä pakottaa liikahtamaan. Herätys, parannuksenteko, suunnanmuutos... Sisäistä liikettä on aikojen kuluessa kuvattu monella nimellä. Valitettavasti niiden merkitys on osin traktaattikulttuurin ansiosta kaventunut tarkoittamaan nopeaa ja näkyvää on-off-muutosta. Pohjavirrat uurtavat syvältä ja hitaasti, niin että vierellä kulkija ei muutosta välttämättä huomaakaan.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Rippi
« Vastaus #28 : 26.02.10 - klo:23:55 »
Luin tuon selvityksen kirkon lähinnä nyt psykoterapeuttisesta työstä, ja lista on kunnioitettava. Kun asuin kehä-kolmosen pohjoispolella hoiti kirkko suuren osan psykiatrian ntehtävistä - se on paremmin resursoitu, kuin kuntasektori, ja itsehän olemme kiitollisia siitä että voimme ohjata ne ihmiset jotka ilman sairautta "haluavat jutella" jonnekin.

Tämä on hyvä. Mtta olen miettinyt hyvin pitkään sitä, onko kirkossa jo jossakin määrin totuttu siihen ajatukseen ettei sinne kukaan täyvel järel edes tule. Melkein mitään ei saa sanoa saarnassa "katsokaa kuinka sieviä ikoneita - nämä ovat satoa ihan tältä oman seurakntamme ikonikrssilta" - "me saamme kaikki yhdessä" (mitä?) - "Minlla on mukanani rukousnaha, nyt kerron, kinka rippikoululaiset sellaisia valmistavat".  Eli kaiken on oltava sööttiä, särmätöntä, ettei vain tule paha mieli - kun ihmisillä on tuota mielipahaa jo valmiiksi, joka vapaahetki menee sen parissa!

Itse en kehtaa pyytää rippiä, kun pappi menee sellaisesta niin riivatun kipsiin.  Miksi sen on oltava niin harvinaista? Ihmiset eivät tiedä että se on mahdollista. Sururyhmät, avioliittoryhmät,  vapaud umasennksesta-ryhmät, joita ilman ei terveydenhuolto kyllä enää pärjääkään, tuunnetaan. Moniko tietää, mikä rippi on, ja moniko rohkenee kokeilla? Jos siihen kasvanut ei ilkene vaikka se merkitsisi paljon, vaan menee vasta kn ei tnnonvaivoiltaan saa unta, tietää tekevänsä väärin, eikä löydä pappia joka ei rupeaisi terapoimaan niin jokin on ehkä hieman vinossa. Saa terapoidakin, noin periaatteessa, erityisesti jos sedulla ei terapeutteja ole, mutta ei se mustasta valkoista tee. Saisinko ensin anteeksi? Jonkun on vaikeaa uskoa, ellei kuule ääneensä niitä sanoja. Ja on ihan totta ihmisiä jotka ihan itse erottavat, onko kyseessä oire, toistamispakko joka vaatii pidemmän käsittelyn ja useita tapaamisia, vai ihan selvä väärä teko.

Olipa hyvin sanottu.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Rippi
« Vastaus #29 : 27.02.10 - klo:11:59 »
Hieman samantyylisiä asioita pohdiskelee Kotimaan verkkosivuston kolumnisti Samuli Siikavirta. Häntä askarruttaa se, miksi mieheet katoavat kirkosta. Kommenttipuheenvuoroissakin esitetään joitakin mielenkiintoisia näkökohtia.

http://www.kotimaa24.fi/blogit/uusimmat/article/?bid=313&id=5721

Mt