Kirjoittaja Aihe: Rippi  (Luettu 13443 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Rippi
« : 16.02.10 - klo:20:01 »
Kuinka te ihmiset täällä suhtaudutte rippiin, siis siihen, että menee ja tunnustaa yleensä kai papille asiat jotka vievät mielenrahan, siis omat niin ilmipahat tekonsa ettei niiltä saa rauhaa. Jos mokaa vaikka työssä, tietysti korjaa ja pyytää anteeksi, mtta joskus tulee tehtyä pahaa jonka oikaiseminen on vaikeampaa; liioittelee ellei suorastaan valehtele kn vaikka hermostuu johonkin instanssiin --- myöhemmin ei edes muista minkä virkailijan kanssa puhui, vaikka nyt näin, ja juttu saattaa olla ja onkin harmiton muille...no esimerkiksi sellaista. Itse tietää valehdelleensa ainakin epäsuorasti...tai jokin vastaava, on puhunut pahaa selän takana...no, mitä vain. Kyllä jokainen tietää.

Vaikka siinä perinteessä jossa vartuin oli paljon sellaista josta halusin eroon, johon en enää uskokaan, totuin kuitenkin rippiin, se vain helpotti oloani kun nätä juttuja alkoi olla tarpeeksi. Olenko ymmärtänyt oikein: Herännäisyydessä tässä nähdään suurehko omavanhurskauden ja teoilla pelastumisen riski, ja annetaan olla?  Korostan että en nyt edsta yhtään mitään "toista liikettä" joka "vastustaa kördejä"vaan huomasin tämän kun asuin lyhyen aikaa körttiseudulla. Rippi oli vieras ja pyytäjään suhtauduttiin hieman varautuneesti.  ---Vieras se kyllä on kirkossa joka taholla, siinä ei ole mitään eroa...papit menevät vaivautuneksi ja kiusaantuvat, niin että lopulta antaa olla. Kuitenkin se on lohdullisimpia kirkollisia toimituksia, kaava on käsikirjassa, ja ainakin Luther arvosti sitä ja jätti sen käytäntöön...Nyt Vancouveriin...
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo:20:04 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Rippi
« Vastaus #1 : 16.02.10 - klo:20:14 »
Itse pidän rippiä tärkeänä mielenterveyttä edistävänä asiana.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Rippi
« Vastaus #2 : 16.02.10 - klo:20:19 »
Kuinka te ihmiset täällä suhtaudutte rippiin, siis siihen, että menee ja tunnustaa yleensä kai papille asiat jotka vievät mielenrahan, siis omat niin ilmipahat tekonsa ettei niiltä saa rauhaa. ...   joskus tulee tehtyä pahaa jonka oikaiseminen on vaikeampaa; liioittelee ellei suorastaan valehtele kn vaikka hermostuu johonkin instanssiin --- myöhemmin ei edes muista minkä virkailijan kanssa puhui, vaikka nyt näin, ja juttu saattaa olla ja onkin harmiton muille...no esimerkiksi sellaista. Itse tietää valehdelleensa ainakin epäsuorasti...tai jokin vastaava, on puhunut pahaa selän takana...no, mitä vain. Kyllä jokainen tietää.



Tuohon ylläolevaan kommentoisin ensin, että kannattaa yrittää olla korkeintaan tavallinen ihminen vikoineen päivineen. Jos tuollaiset asiat vievät mielenrauhasi, niin onko rima vähän liian korkealla?  Tai onko todella realistista yrittää kurottaa tuollaisten asioiden "yläpuolelle"?



Muuten kyllä suhtaudun rippiin hyvin myönteisesti. Sillä on varmasti korkea arvo sielunhoidollisesti!

Kun vaan löytyisi jostain järjissään olevia hengellisiä ihmisiä joihin voisi luottaa. Eipä niitä tahdo löytyä.

Itse en ole koskaan tunnustanut mitään kellekään, paitsi yhden kerran ja sitäkin kadun että menin tyhmä tunnustamaan mieltäni painaneita asioita sellaiselle tomppelille.  Vaimon kanssa kyllä puhutaan kaikki asiat halki ja poikki, siinä on minun rippini.

Uskovaisissa on se vika että kun niille menee jotain puhumaan niin niillä on aina patenttivastaus kaikkeen jonka jälkeen asia on käsitelty ja sillä sipuli. Sen takia ainakaan uskovaisille ei missään nimessä kannata mennä puhumaan omia asioitaan vaikka ne itseään tyrkyttävät puoskariksi.

Mutta miksipä ei,  jos olisi todellakin joku tolkuissaan oleva pappi esimerkiksi!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Rippi
« Vastaus #3 : 16.02.10 - klo:20:23 »
Rippiä on Suomessa eniten tutkinut körttiläinen professori Paavo Kettunen. Hänen kirjansa aiheesta löytyy tästä http://www.kotimaakauppa.fi/epages/Planeetta.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/sacrum/Products/9789516255432
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Rippi
« Vastaus #4 : 16.02.10 - klo:20:27 »
Itse pidän rippiä tärkeänä mielenterveyttä edistävänä asiana.

 :038:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rippi
« Vastaus #5 : 16.02.10 - klo:20:27 »

Tuohon ylläolevaan kommentoisin ensin, että kannattaa yrittää olla korkeintaan tavallinen ihminen vikoineen päivineen. Jos tuollaiset asiat vievät mielenrauhasi, niin onko rima vähän liian korkealla?  Tai onko todella realistista yrittää kurottaa tuollaisten asioiden "yläpuolelle"?

No, riippuu vähän. Jos perusvirheenä on epäasiallinen puhe, panettelu, mustamaalaaminen, taipumuskin siihen niin ehkä ei ole paha että omatunto älähtää äkkiä. Olen joskus miettinyt paljon Paavalin puhetta juuri sitä, miten vaarallinen ruumiinosa on kieli...ja ajattelehan miten paljon pahaa saa vilpillinen puhe aikaan.  No, meni sivuun mutta tärkeä aihe tämäkin on.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rippi
« Vastaus #6 : 16.02.10 - klo:20:29 »
Itse pidän rippiä tärkeänä mielenterveyttä edistävänä asiana.
MInä kanssa, sellaisena, joka ei kuulu kutistajalle!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rippi
« Vastaus #7 : 16.02.10 - klo:20:33 »
Rippiä on Suomessa eniten tutkinut körttiläinen professori Paavo Kettunen. Hänen kirjansa aiheesta löytyy tästä http://www.kotimaakauppa.fi/epages/Planeetta.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/sacrum/Products/9789516255432

Kiitos, perehdyn kun tämä riivatun päänsärky hellittää ja kuume laskee. Hesalainen TT Esko Laine on kai väitellyt tästä myös. En miestä tunne, mutta tunnen henkilön joka tuntee jne.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Rippi
« Vastaus #8 : 16.02.10 - klo:20:41 »
Meillä ortod kirkossa rippi eli synnintunnustus eli
katumuksen sakramentti kuuluu ortodoksina elämiseen.

Nimenomaan katumuksen sakramenttina,
paluuna (sieltä harhapoluilta) takaisin Jumala-suhteeseen.

Se on aina tiukan itsetutkiskelun paikka.
Ei helppoa.
Herra armahda.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Rippi
« Vastaus #9 : 16.02.10 - klo:20:43 »
Sekä yleisen että yksityisen ripin kaavahan on esim. virsikirjamme takaosassa ja ripittäytymisenhän voi ottaa vastaan kuka tahansa seurakuntalainen, eikä siihen tosin mitään kaavaakaan tarvita, voi olla varsin vapaamuotoinen. On vaan ilmeisesti tavattoman vähän käytössä.

Kannattaa tutustua sepposin mainitseman Paavo Kettusen tuotantoon aiheesta. Puhuu ja kirjoittaa tosi selkeästi ja kansantajuisesti. Tässä selkeyttävä katkelma:

Teologian tohtori, pääsihteeri Paavo Kettunen: Rippi auttaa, mutta masennuksen syyt on selvitettävä

Ripistä on puhuttu paljon, on perään kuulutettu rippituoleja kirkkoihin ja ripistä on tehty televisio-ohjelmiakin. Rippiä ei kuitenkaan ole tutkittu paljon ripittäytyjän kannalta. Helsingin hiippakunnan pääsihteeri teol.tri Paavo Kettunen on tutkinut ripin sisällöllisiä kysymyksiä. Lähdemateriaalina hänellä oli yli 200 suomalaisen kirjoittamat kirjeet omista rippikokemuksistaan.

"Suomessa puhutaan kovin vähän omasta hengellisestä elämästä, samoin puhutaan ihmisen omasta seksuaalisuudesta. Puhumattominakin nämä ihmisen elämän ulottuvuudet ovat hyvin tärkeitä ja merkittäviä", sanoo Paavo Kettunen. Ripin avulla moni etsi vapautumista, vaikka hätään oli syynä masennus tai hämmennys suhteessa omaan seksuaaliseen tekoon.

Merkityksellisintä ripin antama apu on silloin, kun syyllisyydellä ja synnillä on selvä nimi. Tällöin anteeksiantamuksella on selvä kohde, ja ihminen vapautuu. Tutkimuksen mukaan synnin hätään liittyen ripin synninpäästö on hyvin vapauttava kokemus. Tällaisia on tutkimuksen mukaan 58 prosenttia ripin, uskonnollisen auttamistavan, kokeneista.

Ripin vastaanottajan on kuitenkin aina ymmärrettävä, että samalla kun hän julistaa tietyn synnin anteeksi, hän samalla hyväksyy sen, että asia, josta ripittäydytään, on väärin, synti. Paavo Kettunen terottaa, että esimerkiksi insestin uhri voi masennuksen ja syyllisyyden tunteen takia haluta ripittäytyä. Synninpäästö ei kuitenkaan häntä auta, sillä insestin kokenut on itse uhri. Tällaisen ihmisen kanssa on keskusteltava, otettava kipeät asiat esille ja puhuttava niistä armahtavassa ilmapiirissä.

Synninpäästö ahdistuneelle voi joskus auttaa, mutta yhtä hyvin se voi peittää alleen sen, mistä ahdistus johtuu. "Synninpäästö tunne-elämän kysymyksissä tai elämän ristiriitoihin merkitsee helposti ihmisen jättämistä heitteille. Ihmistä ei auteta armon ja anteeksiantamuksen ilmapiiriin, jossa hän voisi käsitellä kipeitä asioitaan, vaan hyväksytään synniksi sellainen, mikä ei ole syntiä."

Ripin tehtävä on auttaa ihminen vapauteen. Kaikki elämän asiat eivät kuitenkaan kuulu uskonnollisen auttamistavan, ripin, keinoin autettaviin. Synti- synnintunnustus-anteeksiantamus -ketju ei voi olla oikea ratkaisu kaikissa vaikeissa kysymyksissä. Parempi on Paavo Kettusen mielestä monikerroksisten kysymysten kohdalla auttaa ihminen puhumaan asioistaan. Esimerkiksi seksuaalisuus ei ole synti, sen sijaan seksuaalisuuteen kuuluva yksittäinen teko voi olla sitä.

"Armon kokeminen voi tuoda esille rohkeuden realistisesti kohdata oma syyllisyys ja tajun, mistä hätä johtuu. Tärkeintä on, että ihminen kokee olevansa Jumalan rakastama ja hyväksymä. Ihminen on voinut tehdä yksittäisen teon, joka on vahingoksi, mutta Jumala ei hylkää hätnä, tapahtuipa mitä tahansa."

"Rippi ei ole päämäärä sinänsä. Se voi välittää armon todellisuutta, mutta muitakin toisen ihmisen auttamisen keinoja on käytettävissä. Ennen kaikkea synninpäästöä ei saa julistaa silloin, kun ihminen on esimerkiksi masentunut. Silloin masennus sanotaan synniksi, eikä masennuksen kartoittamiseksi ja karkottamiseksi tehdä töitä."

Paavo Kettusen mielestä ripittäytyvä ihminen aina etsii anteeksiantamusta. Joskus voi anteeksiantamuksen kokea juuri silloin, kun synnit on verbaalisesti jätetty julistamatta anteeksi. Näin anteeksiantamus on yleisnimike monelle avun, vapautumisen ja armon kokemiselle. Synninpäästön sanoissa ripittäytyvä saa kuulla Jumalan vakuutuksen: yhä uudelleen synnit ovat anteeksi annetut ja Jumala hyväksyy ihmisen yhteyteensä

Rippi ja anteeksiantamuksen kokeminen voivat yksittäiselle ihmiselle merkitä sellaista autetuksi tulemista, että hän kokee elämäänsä kannattelevan perustuvallisuuden suhteessa Jumalaan olevan kunnossa. Ihmisen elämäntilanne ei välttämättä muutu, mutta henkilökohtaisessa elämässä selviytymisen ja jaksamisen kannalta jumalasuhteen kunnossa oleminen on elämän perusvoima.

Paavo Kettunen on erottanut kahdeksan eri ripin tyyppiä. Siirtymärippi, jatkuvassa rippiyhteydessä eläminen ja kertarippi saavat rinnalleen sielunhoitoripin, puhelin- tai kirjeripin. Yhteinen rippi ja ehtoollinen rippinä eletään yhteisessä jumalanpalveluksessa. Rippikäytäntöinä ovat myös sakramentaalinen ja liturginen rippi sekä suora rippi Jumalalle. Olennaista on, tuleeko ihminen autetuksi, vapautuuko hän ripin avulla.

Joulupaaston alkaessa voi olla myös ripin aika. (KT 27.11.1998 mm)


Höh, en saanu kursivoitua kokonaan  :102:
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo:20:54 kirjoittanut seppos »
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Rippi
« Vastaus #10 : 16.02.10 - klo:20:45 »
Höh, en saanu kursivoitua kokonaan  :102:

Muutamaa alkuriviä lukuunottamatta teksti on siis Kettusen tekstiä. Ja sori kun on pitkä juttu, mutta minusta hyvin selkeä sellainen ja kun en osaa linkittää, niin....

Ethän pahastunt vaikka autoin Seppos
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo:20:50 kirjoittanut seppos »
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Rippi
« Vastaus #11 : 16.02.10 - klo:20:52 »
En, paitsi Kettunen ei lopettanut artikkeliaan höh-lauseeseen  :003:

Ei lopu enää  Seppos

Thanks!  :)
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo:20:55 kirjoittanut hippiäinen »
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Rippi
« Vastaus #12 : 16.02.10 - klo:22:14 »
Olenko ymmärtänyt oikein: Herännäisyydessä tässä nähdään suurehko omavanhurskauden ja teoilla pelastumisen riski, ja annetaan olla?  Korostan että en nyt edsta yhtään mitään "toista liikettä" joka "vastustaa kördejä"vaan huomasin tämän kun asuin lyhyen aikaa körttiseudulla. Rippi oli vieras ja pyytäjään suhtauduttiin hieman varautuneesti.  ---Vieras se kyllä on kirkossa joka taholla, siinä ei ole mitään eroa...papit menevät vaivautuneksi ja kiusaantuvat, niin että lopulta antaa olla. Kuitenkin se on lohdullisimpia kirkollisia toimituksia, kaava on käsikirjassa, ja ainakin Luther arvosti sitä ja jätti sen käytäntöön...Nyt Vancouveriin...

Ehkäpä rippi-sana tuo mieleen katolisesta traditiosta periytyvät muistumat ripin vastaanottajan määräämistä hyvitysrukouksista. Muuta omavanhuskauden näkökulmaa en kyllä asiasta löydä. Käsikirjan mukainen yksityinen rippi ei liene kovin yleinen kirkkomme piirissä. Veikkaan, että aktiivisilla seurakuntalaisillakaan ei välttämättä ole kovin selkeää käsitystä rippikäytännöistä. Ehkä olisi hyvä, että ripin (ja sielunhoidollisten keskustelujen laajemminkin) mahdollisuus olisi paremmin esillä. Kaikilla ei ole sellaista läheistä henkilöä, jonka kanssa asioita voisi käsitellä sielunhoidollisesti etenkään jos asiaan liittyy hengellinen näkökulma.

Mt



Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Rippi
« Vastaus #13 : 17.02.10 - klo:08:55 »
Minulle rippi alttarilla tuli tutuksi silloisen tien kulkijoiden tilaisuuksissa. Eipä siinä juuri sielunhoitoa ehtinyt saamaan. Massatoimintaa ne olivat. Kävin kuitenkin joitakuita kertoja.
Sitten eräs vanha ystävä sanoi: Älä tule niistä ripeistä riippuvaiseksi. Puhu kaikki Jumalalle.
Näin olen menetellyt, ja sielukin on hiljalleen rauhoittunut Herran läheisyydessä ja hoidossa.
Ehtoollinen on minulle paras rippi. Ja koko Jumalanpalvelus.

Täällä eräässä seurakunnassa järjestetään lauantai-iltaisin ripittäytymistilaisukksia. Ja taitaa olla päiväkirkkojakin joissa on  mahdollisuus rippiin. Voi olla että monet käyttävät näitä mahdollisuuksia. Ja Auttava puhelin on jo aika vanha palvelumuoto. Se on maallikko-vapaaehtoistoimintaa enimmäkseen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Rippi
« Vastaus #14 : 17.02.10 - klo:09:55 »
... milteipä Lutteerus pisti tämän kolmanneksi sakraramentiksi... ja kun hän mietti tarkemmin... konkreettisia asioita on kastevesi, leipä ja viini... hän poisti ripin sarkramenteista...
wilhelmi niskasen jäljillä