Kirjoittaja Aihe: Kunnioita isääsi ja äitiäsi  (Luettu 18989 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
« Vastaus #45 : 10.01.10 - klo:09:11 »
Ole huoleti Salis, kyllä "karjalaisenkyösti" Sinulle vastaa vastauksia vastauksien päälle, kysymyksistä puhumattakaan,sivu kaupalla.
Sen verran on hänellä suoritus paineita saavuttaakseen ykköspaikan foorumilla. :icon_wink:

ps. kilpailu on kovaa tälläkin saralla,huh,huh

Vastauksia tulee, mutta sisältö on sitten eri asia. En pidä opeilla mestaroinneista. Epäilen, ettei Kyösti tiedä kasteopin aukoista yhtään mitään.  :117:
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
« Vastaus #46 : 10.01.10 - klo:17:26 »
Muuten semmoinen pieni sivuhuomautus Ikävöivälle ja muutamalle muullekin, että voisitteko käyttää kommenteissanne täydellisiä lauseita jos mahdollista?  On vaikeuksia välillä ymmärtää kun lause saattaa olla esim.   "jos olisin...  ...-tiedä häntä...minusta kuitenkin...-hups!"
Kommenttia pyynnöstä nyt sitten: Nämä eivät ole minulta. Jos jokin minun lauseistani jäi epäselväksi, täydennän mielelläni. Kunhan siis tiedän minkä. Toisten lauseita en taida viitsiä edes yrittää täydennellä.
Tiedoksi: Tämä läppäri ei aina suostu kirjoittamaan u-kirjainta. Yritän aina katsoa että ne eivät puutu sanoista, mutta joskus ne eivät tule edes maanitellen. Jos jostakin sanasta ei saa selvää, niin yrittäkää arvata missä olisi puuttuva u-kirjain. Yleensä useamman konsonantin välissä.

Ihan uteliaisudesta: Kuis on. Minusta näyttää joskus että tuo Kyösti ja joskus tämä Pena saavat turpiinsa myötämöisin. Erehdynkö? Kiistelevätkö asiat vai jo nimimerkitkin?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
« Vastaus #47 : 10.01.10 - klo:18:36 »
Penasta en ole niinkään huomannut, mutta kyllä karjalaisenkyöstiä taisi joku siteeratakin vakituiseksi turpiinsaottajaksi joskus.
                 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
« Vastaus #48 : 10.01.10 - klo:20:26 »
... en ole niinkään huomannut, mutta kyllä ... taisi joku siteeratakin vakituiseksi turpiinsaottajaksi joskus.
Mitähän nimimerkki "Pirska" pullistelee, :icon_cool:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
« Vastaus #49 : 10.01.10 - klo:20:55 »
Hauistaan varmaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
« Vastaus #50 : 11.01.10 - klo:07:05 »
Lainaus käyttäjältä: Ikävöivä
Minusta näyttää joskus että tuo Kyösti ja joskus tämä Pena saavat turpiinsa myötämöisin. Erehdynkö? Kiistelevätkö asiat vai jo nimimerkitkin?

Pena on aika leppoisa ja kiltti kaveri, joten korkeintaan minulta tulee joskus turpiin.

Minä taasen henkilökohtaisesti olen sen verran korkealla korokkeella istuva ihminen, että voihan olla, että joku kateellinen sielu joskus sitä koroketta alaosasta potkii, kun haluaisi vaihtaa paikkaa kanssani.
Täältä ylhäältä kun ei aina kovin hyvin näy, mitä siellä korokkeen juurella tapahtuu.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
« Vastaus #51 : 11.01.10 - klo:08:03 »
Pena on aika leppoisa ja kiltti kaveri, joten korkeintaan minulta tulee joskus turpiin.

Minä taasen henkilökohtaisesti olen sen verran korkealla korokkeella istuva ihminen, että voihan olla, että joku kateellinen sielu joskus sitä koroketta alaosasta potkii, kun haluaisi vaihtaa paikkaa kanssani.
Täältä ylhäältä kun ei aina kovin hyvin näy, mitä siellä korokkeen juurella tapahtuu.


Toistain kysymyksen arvoisa Kyösti vastattavaksi:

Olisin kovin kiinnostunut tietämään, että mistä löytyisi oppi tai teologia, joka on aukoton eli täydellinen? Ja niin ikään olisi kiinnostunut tietämään, mitä aukkoja ev.lut kirkon kasteopissa on? Meinaan vaan sitä, että aika kovia väitteitä esität. Olisi hyvä myös kuulla perusteita väitteiden takana? Ettei mene ihan huulen heitoksi!

Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
« Vastaus #52 : 11.01.10 - klo:08:12 »

Toistain kysymyksen arvoisa Kyösti vastattavaksi:
Olisin kovin kiinnostunut tietämään, että mistä löytyisi oppi tai teologia, joka on aukoton eli täydellinen?

Kun on kyse tästä kasteteologiasta, niin etsin sellaista kokonaisuutta (eli tulkintaa), joka itselleni on riittävässä määrin uskottavan oloinen.



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
« Vastaus #53 : 11.01.10 - klo:08:33 »

Ja niin ikään olisi kiinnostunut tietämään, mitä aukkoja ev.lut kirkon kasteopissa on? Meinaan vaan sitä, että aika kovia väitteitä esität. Olisi hyvä myös kuulla perusteita väitteiden takana? Ettei mene ihan huulen heitoksi!

Mikä on toiseklle aukko, toiselle se taasen ei ole aukko.
Eilen Kauniaisten Raamattuopistolla pappi saarnassaan käsitteli kastetta (kaste liittyi kirkkovuoden sen sunnuntain teemaan). Hän kertoi, että aiheesta on valtavasti erilaisia käsityksiä ja siitä ei ole selkoa saatu. Kovin tarkkaan pappi ei omaa kantaansa määritellyt.

Raamattu sanoo, että "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Joka ei usko, joutuu kadotukseen".
Näyttäisi siis olevan vain kaksi ryhmää:
1) Uskovat kastetut
2) ne, jotka eivät usko

Ilmeisesti ei ole mahdollista, että uskoo ja ei ole kastettu. Tai siitä ei ainakaan mitään tuossa kohtaa mainita.
Tämä on kummallista.

Toisaalta, Raamattu sanoo, että usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.

Ja taas toisaalta, Jeesus kertoi pienten lasten ottaneen taivasten valtakunnan oikealla tavalla vastaan, vaikka heitä ei oltu kastettu eivätkä kaikki ilmeisesti olleet edes kuulleet evankeliumia (ilmeisesti siksi, koska lapsista käytetään termiä, joka voidaan kääntää "sikiö").
Taivasten valtakuntaa taasen ei voi muualla kerrotun mukaan ottaa vastaan ilman oikeaa uskoa.
Lapsi siis näyttää kuitenkin uskovan ilman vesikastetta taikka evankeliumin saarnaa.

Jossain taasen muistaakseni kerrotaan Raamatussa (haen paikan toiste), että sillä hetkellä, kun ihminen "tulee uskoon", hänet kastetaan yhdessä Hengessä Kristuksen ruumiiseen.

Minusta vain näyttää siltä, että jokaisessa kohdassa jossa Raamatussa käytetään termitä "kaste", ei ehkä oikeasti tarkoitetakaan vesikastetta.
Mainitaanhan Raamatussa, että opin alkeisiin kuuluu "oppi kasteista".

Oppi ihmisen uudestisyntymisessä kasteessa tuntuu minusta aukolta.
Kaikki kirkon herätysliikkeetkän eivät ymmärtääkseni tuohon usko.
Moni taasen uskoo siihen.

Kastetaanko kerran vaiko kolmesti veteen upottamalla, valellaanko kerran vaiko kolmesti, vaiko ..... vai onko sillä mitään merkitystä?

Miksi joissain yhteyksissä kristilistä kastetta puolustetaan ns. johanneksen kasteella, joka taasen on lakillliton aikainen kaste? Aiemmin luulin, että vain helluntalaisuuden piirissä tehdään näin, mutta eilen yllätyin, kun luterilaisessakin kirkossa viitattiin johanneksen kasteeseen. Johanneksen kastehan ei ollut ainut juutalaisuuden piirissä ollut vesikaste.

Tässä alustuksena joitain hajanaisia ajatuksia aiheesta. Kokoan niitä yhteen joskus, jos jaksan.




« Viimeksi muokattu: 11.01.10 - klo:08:38 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
« Vastaus #54 : 11.01.10 - klo:09:02 »
Mikä on toiseklle aukko, toiselle se taasen ei ole aukko.
Eilen Kauniaisten Raamattuopistolla pappi saarnassaan käsitteli kastetta (kaste liittyi kirkkovuoden sen sunnuntain teemaan). Hän kertoi, että aiheesta on valtavasti erilaisia käsityksiä ja siitä ei ole selkoa saatu. Kovin tarkkaan pappi ei omaa kantaansa määritellyt.

Raamattu sanoo, että "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Joka ei usko, joutuu kadotukseen".
Näyttäisi siis olevan vain kaksi ryhmää:
1) Uskovat kastetut
2) ne, jotka eivät usko

Ilmeisesti ei ole mahdollista, että uskoo ja ei ole kastettu. Tai siitä ei ainakaan mitään tuossa kohtaa mainita.
Tämä on kummallista.

Toisaalta, Raamattu sanoo, että usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.

Ja taas toisaalta, Jeesus kertoi pienten lasten ottaneen taivasten valtakunnan oikealla tavalla vastaan, vaikka heitä ei oltu kastettu eivätkä kaikki ilmeisesti olleet edes kuulleet evankeliumia (ilmeisesti siksi, koska lapsista käytetään termiä, joka voidaan kääntää "sikiö").
Taivasten valtakuntaa taasen ei voi muualla kerrotun mukaan ottaa vastaan ilman oikeaa uskoa.
Lapsi siis näyttää kuitenkin uskovan ilman vesikastetta taikka evankeliumin saarnaa.

Jossain taasen muistaakseni kerrotaan Raamatussa (haen paikan toiste), että sillä hetkellä, kun ihminen "tulee uskoon", hänet kastetaan yhdessä Hengessä Kristuksen ruumiiseen.

Minusta vain näyttää siltä, että jokaisessa kohdassa jossa Raamatussa käytetään termitä "kaste", ei ehkä oikeasti tarkoitetakaan vesikastetta.
Mainitaanhan Raamatussa, että opin alkeisiin kuuluu "oppi kasteista".

Oppi ihmisen uudestisyntymisessä kasteessa tuntuu minusta aukolta.
Kaikki kirkon herätysliikkeetkän eivät ymmärtääkseni tuohon usko.
Moni taasen uskoo siihen.

Kastetaanko kerran vaiko kolmesti veteen upottamalla, valellaanko kerran vaiko kolmesti, vaiko ..... vai onko sillä mitään merkitystä?

Miksi joissain yhteyksissä kristilistä kastetta puolustetaan ns. johanneksen kasteella, joka taasen on lakillliton aikainen kaste? Aiemmin luulin, että vain helluntalaisuuden piirissä tehdään näin, mutta eilen yllätyin, kun luterilaisessakin kirkossa viitattiin johanneksen kasteeseen. Johanneksen kastehan ei ollut ainut juutalaisuuden piirissä ollut vesikaste.

Tässä alustuksena joitain hajanaisia ajatuksia aiheesta. Kokoan niitä yhteen joskus, jos jaksan.


En löytänyt tätä ajatusyhteyttä vaan seuraavan:

Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

ja näin:

Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
« Vastaus #55 : 12.01.10 - klo:19:22 »
Kiinnitin tässä huomiota siihen, että ylösnossut Jeesus näyttää olevan varsin perillä kolminaisuusopista, joka ajallisesti muotoiltiin hieman tämän jälkeen, noin 50v itse tapahtumasta ajalla - ja dogmaattisempi tyyppikin hän on kuin oli Jeesus, joka julisti yksinkertaisesti vain Jumalan valtakuntaa.

Johanneksen kasteella on nähty olevan merkitys sen tähden, että' Jeesus otti sen itse vastaan, muistelen kuulleeni.  Muistaako joku toinen toisin?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi
« Vastaus #56 : 15.01.10 - klo:08:36 »
Jumala on luonut kasteen. Jumalan teot ovat aina täydellisiä. Luterilainen kirkko on hoitanut hyvin työnsä suhteessa kasteeseen. Kaste on uskonelämän ja kilvoituksen alkuhetki. Kaste on ainut lohdutuksemme ja pelastuksemme perusta. Kasteessa me tulemme uskoon ja siinä me uudestisynnymme, sanoi mm. Luther. Siinä me tulemme Jumalan lapseksi. Kaste ei ole sellainen alku, että sitä täydennettäisiin myöhemmin parannuksella, uskolla ja pyhityksellä. Jumalan teot ovat aina täydelliset. Kirkossamme on kirkas kasteoppi. Sana ja sakramentit tulee laittaa järjestykseen. Elämän kolhuissa ja umpikujissa ja ennen muuta silloin kun Jumala on kaukana, luottamus Jumalaan on mennyt, siitäkin huolimatta ihmisille kaste on väkevä lohdutus - kaikesta huolimatta minä olen Jumalan oma - minut on pelastettu.
wilhelmi niskasen jäljillä