Kirjoittaja Aihe: Jouluruoat  (Luettu 14741 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #15 : 20.12.14 - klo:04:16 »

   Lipeäkalaa Tapaninpäivänä, siis toisena Joulupäivänä; aattona Väskynä- eli Veskuna- eli Sekameteli- eli Sekahedelmäsoppa, riisryynpuuro, kinkku, laatikoita: maksa-, porkkana- ja lanttu-, rosolli, keitetyt, kuoritut perunat tietysti. Olisko ollu alkukeittona suurustettu lihaliemi lihapiirakan kera. Kahvi ja torttu. Ja suklaata suklaata suklaata, konvehteja.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #16 : 20.12.14 - klo:07:15 »
   Lipeäkalaa Tapaninpäivänä, siis toisena Joulupäivänä; aattona Väskynä- eli Veskuna- eli Sekameteli- eli Sekahedelmäsoppa, riisryynpuuro, kinkku, laatikoita: maksa-, porkkana- ja lanttu-, rosolli, keitetyt, kuoritut perunat tietysti. Olisko ollu alkukeittona suurustettu lihaliemi lihapiirakan kera. Kahvi ja torttu. Ja suklaata suklaata suklaata, konvehteja.

Ootteko kala-allergikkoja ?

Samat löytyy meilläkin. Rosollissa on silliä, se on siis sillisalaattia. Mätiä, graavilohta, savusiikaa ja ehkä haukimureke.
Perinteet kunniaan !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #17 : 20.12.14 - klo:09:53 »
Meillä ei ikinä ollut mätiä, vaikka kalaa kyllä oli ja kalastettiin itse ja joskus saatiin mätikaloja. Niitä taisi nousta kyllä enemmänkin kevätpuolella. Vasta myöhemmin olen oppinut, että mäti kuuluu joillakin joulupöytään.

Viime vuonna kokeilin joulun jälkeen sekoittaa rosollintähteisiin sillintähteitä ja jotain kypsää lihaa, se oli kyllä paras rosolli ikinä. Yleensä pidän nämä erillään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #18 : 20.12.14 - klo:10:58 »
Lihaa !  Jaa, uskaltaisinko kokeilla tähteisiin.
Ei minun lapsuudenkodissakaan syöty mätiä, mutta lipeäkalaa oli aina. Anoppini käytti kalojen mädit ja maksat kalakeittoon.

Juustot unohtuivat. Niitä olen alkanut tarjoilla piparien ja punaviinin kanssa vasta n. 40 v. sitten.
Vuohenjuusto, sinihomejuusto ja brie on jo ostettu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #19 : 20.12.14 - klo:11:22 »
Ainoa, mitä lapsuudestani - tai sanotaan että niistä ajoista kun asuin vielä vanhempieni kanssa - on tullut jouluun lisää, ovat juuri nuo juustot.  Tai kyllä silloin "ennenkin" jotain oli, tavis-emmentalin lisäksi uskallettiin kokeilla sinihomejuustoa. Omatekemästä muna- tai piimäjuustosta en piittaa, joten niitä ei ole. Jouluna jotenkin ei huvita kokeilla mitään uutta, vaikka  (tai ehkä juuri siksi kun) reseptejä tursuaa joka puolelta.

Paitsi yksi poikkeus: Oma keksintöni joskus teininä oli korvata ne epätoivoiset punakaalisalaattiviritykset yhdellä akkainlehdestä poimitulla salaattireseptillä. Sitä olen siitä pitäen tehty. Sitäkään en laske uutuudeksi.

Ajasta ennen kouluikää en muista mitään, joten en sitäkään, oliko silloin graavilohta, mutta jostakin pitäen sitä on ollut.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #20 : 20.12.14 - klo:11:52 »

   Uutta lapsuuden ajoista on viini ja olut. Oikeaoppinen livekala on tehtynnä aina ennenvanhaan kapakalasta, joka oli ja suattaapi olla vielähhii joessaen menomestoloessa haaki.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #21 : 20.12.14 - klo:13:34 »
   Uutta lapsuuden ajoista on viini ja olut. Oikeaoppinen livekala on tehtynnä aina ennenvanhaan kapakalasta, joka oli ja suattaapi olla vielähhii joessaen menomestoloessa haaki.

Onko se kuin tarkkaa onko kapakala  molovaa, turskaa, vai seitivä, siellä Savossa päin ?. Meillä suap vain molovaa kaapasta.
Hauvesta ja lohesta tulloo hyvä pateé (  mitä lienöö savoks ? )

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #22 : 20.12.14 - klo:16:03 »
Oeskoha tuo pattee'pötkylä vae pasteijja'patukka?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #23 : 20.12.14 - klo:17:08 »
Ei ou pötkylä, eekä patukka, vuan ompaha sellane soikula .Pattee-vuokain  onsem malline. :002:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #24 : 20.12.14 - klo:17:31 »
Lipeäkalan pippuri on maustepippuri. Sitä ei meillä muuhun käytetäkään.

Tänään pyöräytin neiti 10-v:n kanssa karjalanpiirakoita, vaikka pojat aamulla polttivatkin puuron pohjaan. Edellisestä piirakanteosta on jo vuosia aikaa, mutta näkyy tätien opettama taito pysyvän selkäytimessä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #25 : 20.12.14 - klo:17:45 »
Maustepippuri hyvinnii ! Mie käytän sitä kokonaisena myös karjalanpaistiin, liha- ja kalakeittoon, makkarakastikkeeseen ja etikkasilakkaan ja lasimestarin silliin.
Äitillä ei muita mausteita ollutkaan kuin laakerinlehdet, maustepippurit ja kanelia tankoina ja sirottimessa.

Onko siulla piirakkapulikkana tavallinen kaulin, vai oikia päistään kapeneva ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #26 : 20.12.14 - klo:18:40 »
Reilu kolkyt vuotta sitten kun tulin tähän taloon, olin mielissäni, että talon jouluruokaperinteet olivat ihan samanlaiset, kuin omassa kodissani. Ne perinteet jatkuu edelleen.
Kinkku on joulupöydän kunkku. Sitten lanttu- ja porkkanalaatikot on ihan must. Rosollin tosin teen ilman silliä, vaikka kotona sillisalaatti=rosolli sisälsi sillin. Lasimestarin silliä pitää olla. Lohi välillä graavina välillä kylmäsavustettuna. Ja nimen omaan kylmäsavustettuna, eikä vain aromisoituna. Edellisten lisäksi tietenkin perunaa, joskus imellytettyä perunalaatikkoa, kinkkukastiketta, sinappia, herneitä, luumuja, nyttemmin konjakkiluumuja, italiansalaattia, kurpitsapikkelsiä, ruisleipää, joululimppua ja rieskaa=hiivaleipää. Ruokajuomana kotikaljaa, tarjolla voi olla myös jouluolutta.
Jälkiruuaksi riisipuuro sekametelisopan kera.

Edellä mainittuja ruokia syödään aattona ja joulupäivänä. Tapaninpäivänä tekee mieli jo vaihtelua. Silloin syödään lipeäkalaa perunoiden, valkokastikkeen kera, pippureilla höystettynä. Lisäkkeenä herneet, rosolli ja laatikoiden tähteet.

Ainoa, mitä meidän miesväki oli tottunut jouluna syömään, mitä meillä ei kotona ollut, on maksalaatikko. Minusta se on arkiruokaa, eikä kuulu minun jouluuni. Kompromissiksi valmistin ennen aina maksapasteijaa. Viime vuosina olen yrittänyt jättää sen pois valikoimasta, mutta se on ollut Tiitin herkkua. Tänä vuonna en maksapasteijaa tehnyt. Söimme tänään maksalaatikkoa, ihan kotitekoista. Paistoin eilen illalla ruisleipää, joten tein maksalaatikon jo eilen valmiiksi. Tänään se oli nopea lämmittää siivuoksen välissä.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #27 : 20.12.14 - klo:19:11 »
Tänään tein kotikaljan. Huomena siivilöin mäskin ja teen siitä mallasleipää tai sämpylöitä jotka paistuvat helpommin.
Kinkun liemi on  Kotilieden jutun mukaan ruotsalaisen gourmeékokin jouluherkkua. Siihen kastetaan ruisleipää. Ihan samalla lailla meillä tehtiin. Äitini teki kinkulle ruistaikinakuoren. Sitä topattiin liemeen. On herkkua !
Samaiselta kokilta oli Janssoninkiusauksen resetti. Muuten ihka sama mitä minäkin tänään tein, mutta siinä kermaan vatkattiin mätitahnaa. Jansson on meillä usein lauantai-ruokana. Matti ostaa aina saunaolutta ja Jansson tykkää siitä. Minä en.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #28 : 20.12.14 - klo:20:03 »
Äitillä ei muita mausteita ollutkaan kuin laakerinlehdet, maustepippurit ja kanelia tankoina ja sirottimessa.

Onko siulla piirakkapulikkana tavallinen kaulin, vai oikia päistään kapeneva ?

Meidän äidillä ei ollut laakerinlehtiä.

Kaulin on kaulin ja piirakkapulikka on piirakkapulikka. Ts. oikea on.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #29 : 20.12.14 - klo:20:06 »
Maustepippuri hyvinnii ! Mie käytän sitä kokonaisena myös karjalanpaistiin, liha- ja kalakeittoon, makkarakastikkeeseen ja etikkasilakkaan ja lasimestarin silliin.

Juuri tulin tsekkaamaan, mitä pippureita siihen silliin piti ollakaan. Meinasin reseptistä lukea, mutta ei sitten tarvitsekaan. Lisäksi tulee laakerinlehtiä, sinapinsiemeniä ja mausteneilikoita. Tykkäisiköhän se pahaa, jos pistäisi pätkän kanelitankoakin?

Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi
Onko siulla piirakkapulikkana tavallinen kaulin, vai oikia päistään kapeneva ?

Minä muuten käytän tuota päistä kapenevaa myös pipareihin. Tai piirakoitahan en teekään.

Otavan Iso Keittokirja taisi tuntea tuon ruotsalaisen "dopp i grytan" -jouluherkun. Muistaakseni siinä kirjassa oli jouluateria muutenkin kumman ruotsalainen versio. Meillä kyllä kanssa dipattiin ruisleipää kinkun liemeen, ja itse kinkustakin sai samalla ensimmäiset maistiaiset. Enkä vielä joskus paistan sikaa niin tulee lientäkin. Nyt on tullut keitettyä, kun sillä tavoin tulos tuntuu olevan mehevämpi.
« Viimeksi muokattu: 20.12.14 - klo:20:11 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.