Kirjoittaja Aihe: Miten sinut haudataan?  (Luettu 2309 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Miten sinut haudataan?
« : 17.08.18 - klo:23:36 »
Arkkuhautaus vai tuhkaus? Ja minne? Kuka hautaasi ehkä hoitaa, ja miten? Entä kivi tms., onko toiveita? Hoidatko muiden hautoja, tai olet antanut seurakunnan hoidettavaksi? Vai haluaisitko jotain ihan muuta, kuten mummoni joka olisi mieluiten kuollut metsään ja antanut karhun syödä.

Tuli mieleen, kun taitaa käydä niin että joudun vastuuseen parin toisella puolen maata sijaitsevan haudan hoidosta. Itse toivon, ettei minusta jälkeenpäin koidu vaivaa muille.

Hyväksyyköhän Kela hautojen hoidon toimeentulotuessa ylimääräiseksi hyväksyttäväksi kuluksi, vai onko se ylellisyyttä? Sille luukulleha  varmaan sitten eläkeikäisenä päädyn.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Miten sinut haudataan?
« Vastaus #1 : 18.08.18 - klo:06:46 »

   Voisikohan kysyä lapsilta, kumman tavan he isälleen tahtoisivat? Varmaan eivät vielä ole ajatelleet?
Tuhkausta ehdottaisin. Siskoni hoitavat vanhempieni ja veljeni hautoja, sen minkä srk:n kanssa tehdyn hoitosopimuksen ulkopuolelle jää.
Mummosi tahdon inspiroimana tahtoisin tuhkani laskettavan Nilsiän Syväriin, Paavo Ruotsalaisen synnyinseudun järveen. Uurnaa voisi - jätän jälkeläisten päätettäväksi - pitää kaapissa kunnes jollakin tulisi reissua sinne päin.

Vaikka olenkin nykyään Kelan "palkkalistoilla", en ole tullut kysyneeksi, onko heillä tarjota jotain sitten.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miten sinut haudataan?
« Vastaus #2 : 18.08.18 - klo:09:30 »
Meillä on Hietaniemesä valmiina paikka, johon uurnani lasketaan. Hautajaisvirret (620, 622) on jo valittu ja neljä lastamme saavat hoitaa meistä jälkimmäisen. Ensimmäisen hoitaa jälkeen jäänyt.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Miten sinut haudataan?
« Vastaus #3 : 18.08.18 - klo:10:53 »
Olen tainnut jo kertoakin, että kun aloimme Matin kanssa yhteen, ensimmäiset kävelymme kävelimme Lahden Radiomäen hautausmalla eli Vanhalla hautausmaalla.

Sinne mastojen juureen saa nyt laittaa myös meidän tuhkat, vaikka yhteiskuoppaan, ja muistoksi kapea marmoripylväs johon nimilaattojakin mahtuu useita. Sinne siis, useiden tuttavien tapaan.

Vanhempieni ja veljeni haudat ovat Levolla, mutta sinne on pidempi matka ja kun tehtiin päätös yhteistuumin Matin kanssa Vanhasta hautausmaasta, olkoon sitten se.
Olen sen kirjannut jälkeenjääville, ja muutaman sanan muistotilaisuudesta. Ja jos veli-juhani elää ja jaksaa, hän olkoon viimeisenä ihmisenä ' multieni päällä' siunaamassa.

Vanhempieni hautoja olen hoitanut. Seurakunta hoitaa nurmikon, minä kukkaset.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Miten sinut haudataan?
« Vastaus #4 : 18.08.18 - klo:12:28 »
Tuhkataan, hyvin rajatut hautajaismenot, paikallislehteen tieto hautauksesta ja sama ilmoituksena Kylkirauta-lehdessä.
Kaarinan pitäjän vanha kirkkomaa ts missä paljon elelen.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Miten sinut haudataan?
« Vastaus #5 : 19.08.18 - klo:11:56 »
Vanhempani ovat parinsadan kilometrin päässä ja sisarrusporukalla annoimme haudan seurakunna hoitoon. Isän kuolemasta on nyt 14 vuotta ja äidin puolitoista.
Appivanhempani ja esikoistyttäremme on tuossa kilometrin päässä. Itse olemme näitä hautoja hoitaneet ja hoidamme vastakin, niin kauan kuin kykenemme. Appeni vanhemmat ja sisaruksia on samassa haudassa.
Tyttärelle olen sanonut, että tee ihan niin kuin lystää minun kuoltuani. Hautaus ja etenkin muistotilaisuus on omaisten järjestämä tilaisuus. Muistotilaisuus pitää olla sellainen kuin jälkeen jäävät sen haluavat. Mielestäni vainajan mielipidettä pitää kunnioittaa, mutta vainaja ei saa kuoltuaan tyrannisoida enää.

Työkseni sovin ihmisten kanssa hautajaisia. Tilanteet vaihtelee paljon. Joskus lapset ovat ensimmäistä kertaa hoitamassa hautajaisia. He ovat ymmällään ja kaipaavat tukea ja rohkaisua. Kerran äiti oli kieltänyt, ettei mitään muistotilaisuutta saa pitää. Tuhkaus, uurna puolison viereen ja siinä kaikki. Lapset olisivat halunneet järjestää tavalliset hautajaiset. Yritin rohkaista heitä pitämään hautajaiset niin kuin he haluavat. Muistotilaisuus vieraineen on usein tärkeä vaihe surutyössä.
Kerran tuli mies A4:n kanssa virastoon. Äiti on kuollut. Tässä on äidin kirjoittama lista, mitä tehdään, mihin haudataan, ketä kutsutaan muistotilaisuuteen ja mitä laitetaan lehteen. Poika oli hyvillään, ei tarvitse itse pähkäillä näitä.

Kerran tuli vieraspaikkakuntalainen pariskunta ostamaan hautapaikkaa synnyinpitäjän hautausmaahan. Valitettavasti emme myy hautapaikkoja ennakkoon, vasta kuolemantapauksen yhteydessä. Lupasin, että kyllä meillä löytyy heille sitten tilaa, kun aika on. Huoli oli siinä, kun kuolema toiselle koittaa, onko toisen muisti enää tallessa. Miten lapset osaa heidät haudata tänne. Neuvoin puhumaan asiasta lapsille. Jos eivät halua keskustella asiasta, niin tehkää kirjallinen tahdonilmaus asiasta. Laittakaa se tärkeiden papereiden päällimmäiseksi.

Eikä hautapaikkakaan ole ikuinen. Meillä hautapaikka myydään 25 vuodeksi. Hallinta-aikaa voi sitten jatkaa, mutta se maksaa. Jos hautapaikka on kaukana omaisista, on minun mielestäni turhaa pitää hautapaikkaa vain muiston vuoksi. Vanhempia sukupolvia voi muistaa ja kunnioittaa, vaikka hautapaikka annettaisiin takaisin uudelleen käyttöä varten.
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Miten sinut haudataan?
« Vastaus #6 : 19.08.18 - klo:12:25 »
Vähän samoissa mietteissä...tehkööt jälkeen jäävät miten haluavat.
Itselleni on tärkeää että saisin vaeltaa Herran tiellä ja päästä perille Taivaan kotiin...
Lähtö voi tulla äkkiä ja yllättäen...
Ihmisen näkökulmasta maallinen elämä päättyy aina kesken...Jumalan tarkoitus ja
johdatus ja kotiin kutsu on aina yllätys.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Miten sinut haudataan?
« Vastaus #7 : 24.08.18 - klo:22:57 »
Haluan arkussa hautausmaahan ja punertavan kiven haudalle. Tällä hetkellä tuntuisi parhaalta paikalta lapsuuden kotikaupunki ja siellä isän (ja tulevaisuudessa äidin) haudan läheisyys. Veljet voisivat samalla käynnillä visiteerata molemmissa, jos ylipäänsä haudoilla käyvät. Seurakunta voisi hoidella kukkaset niin kuin nyt isän haudalle. Kävin vastikään kävelemässä kyseisellä hautausmaalla, ja siellä näytti olevan aika paljon tuttuja jo. Kodikasta.

Aikomukseni on, samalla kun laadin joskus hoitotahdon, tehdä myös ohjeet hautajaisten varalle. Ei tiedä, kuka ne aikanaan järjestää, mutta minä itse suunnilleen tiedän, ketkä ystävät ainakin haluaisivat osallistua hautajaisiin. He eivät välttämättä tunne toisiaan, joten voisin auttaa laatimalla vieraslistan. Virsiehdotuksiakin voisin sinne laittaa. Toivon myös, että vanha kuoroni tulisi laulamaan.

Pääasia on, että siunataan viimeiselle matkalle odottamaan ylösnousemuksen aamua.

Vähän tuntuu kurjalta, jos luut häädetään 25 vuoden kuluttua pois...

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Miten sinut haudataan?
« Vastaus #8 : 26.08.18 - klo:16:47 »

Vähän tuntuu kurjalta, jos luut häädetään 25 vuoden kuluttua pois...

Meillä ei useinkaan omaiset luovu vielä 25 vuoden päästä hautaa uudelleen käyttöön. Hyvin palon käytetään sukuhautojen paikkoja uudelleen. Silloin aikarajana meillä on 20 vuotta.

Vanhoja luita, mitä joskus hautaa kaivettaessa tulee esille, ei suinkaan oteta haudasta pois. Ne kätketään hieman syvemmälle haudan pohjalle. Sitten siististi tasoitetaan odottamaan uutta arkkua.
Joskus kuulee hurjia juttuja hautausmailta, multakasoista löytyneistä luista. Todennäköisesti silloin on koneellista kaivua tehneeltä haudankaivajalta jäänyt huomaamatta joku luu, joka on päätynyt väärään paikkaan. Se ei kuitenkaan ole niin yleistä, kuin mitä jutut kertoo.
Pyryharakka