Kirjoittaja Aihe: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?  (Luettu 19500 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #15 : 05.02.14 - klo:10:47 »
Kukaan ulkopuolinen ei voi tietää toisesta ehtoollisella kävijästä, onko hän kelvollinen vai ei. Yksin Jumala tietää sen. Jokainen ehtoolliselle menijä pitäköön itsestään huolen. Kaikki saavat tulla ehtoolliselle.

Minä olen ymmärtänyt ehtoollisen nauttimisesta turmioksi niin, että jos sen pitää vain tavallisena syömisenä ja juomisena eikä niin, että tämä on Kristuksen ruumis ja tämä on Kristuksen veri, sinun edestäsi annettu ja vuodatettu. Mutta sitä ei todellakaan voi sanoa toisesta ehtoollisesta kävijästä.

Ei kait se paha tapa ole, jos ennen ehtoollista käy sopimassa sen kanssa, jota vastaan on jotain hampaankolossa. Mielestäni ehtoollisen nauttiminen ei kuitenkaan edellytä sitä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #16 : 16.08.19 - klo:11:33 »
Tämä kysymys nousee turhan usein esiin eräiden luterilaisten ryhmien toimesta. Ehtoollisen avoimuus on minulle tärkeä, koska sen ansiosta palasin luterilaiseen kirkkoon. (Minun tausta on vapaakirkollinen.) Itse näen ehtoollisen olevan paikka, jossa Kristus on konkreettisesti läsnä ja kohtaa epäilevää, syntistä, harhaoppista, luopiota, petturia, äkkipikaista, valehtelijaa ja niin edelleen koko rakkaudellaan. Jumala ei toimi ehtoollisessa ihmisten uskon takia, vaan Poikansa Herramme Jeesuksen Kristuksen takia.

Ehtoolliselta sulkemisen näen sellaisena, että siinä rajataan Jumalan toiminta. Kuitenkin ehtoolliselta sulkemista käytetään aseena - niin ev.lut. kirkon sisällä kuin vapaissa suunnissa.

Teme
Kirkossamme on piispainkokouksen päätös ehtoollisvieraanvaraisuudesta. Sen mukaan "Myös muun kristillisen kirkon kastettu jäsen voi osallistua yksittäistapauksessa ehtoolliseen, jos hänellä on omassa kirkossaan oikeus ehtoolliseen ja hän hyväksyy luterilaisen käsityksen ehtoollisesta Kristuksen todellisen läsnäolon ja syntien anteeksiantamisen ateriana. Papin tulee huolehtia siitä, että ehtoolliselle aikova ymmärtää, mitä ehtoollinen on ja mitä siihen osallistuminen merkitsee. Tällöin on otettava huomioon myös se, mitä toisen kirkon jäsenen kirkko opettaa osallistumisesta luterilaiseen ehtoolliseen." Käytännössä ehtoollisvieras päättää itse osallistumisestaan, sillä ehtoollisen jakajat eivät tutki osallistumisoikeutta. He jakavat ehtoollista kaikille sitä pyytäville.

Lähteet:

https://evl.fi/uutishuone/tiedotearkisto/-/items/item/14106/Piispainkokous+paatti+jumalanpalvelusyhteisoista+ja+ehtoollisvieraanvaraisuudesta

https://evl.fi/kirkossa/messu-eli-jumalanpalvelus/ehtoollinen

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #17 : 23.09.19 - klo:22:35 »
Taitaa mennä korkeakirkolliseksi, mutta periaatteessa kai olisi oltava kastettu johonkin kristilliseen kirkkoon tai seurakuntaan.

Lueskelin joskus ruotsalaisen luterilaisen piispa Jon Giertzin kirjoja, hän piti sitä kovin tärkeänä, hän on kirjoittanut muutamia ihan hyviä romaaneja  ( Kalliopohja) ja sitten sellaista mukavasti popularisoitua helppolukuista EVL kirkon opinselitystä, kyllä hän sen kasteen merkityksen on saanut ahdettua joka opukseensa.

Onneksi ei tarvitse olla oikein mitään mieltä. En nyt jaksa.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #18 : 24.09.19 - klo:07:30 »
Ehtoollisen jakaja määritteli viime sunnuntain messussa tuon oikeuden kutsumalla aterialle näillä Jeesuksen sanoilla: "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat."

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #19 : 24.09.19 - klo:16:47 »
Kyllä se näin menee. Jumala on suuri. Ihminen on pieni ja tahtoo olla vielä toistupalainen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #20 : 24.09.19 - klo:16:48 »
Taitaa olla yleinen käytäntö, että vain kastetut osallistuvat ehtoolliseen.
Sitä en sitten tiedä, että jos joku turvautuu Kristukseen mutta ei ole kastettu, niin miksi hän ei voi osallistua ehtoolliseen?
Ehkä sille on hyvät perusteet, kun kaikki niin tuntuvat ajattelevan.
Sillähän siitä pääsee, että jos ei ole kastettu niin menee kasteelle niin sitten ei tarvitse tuota ajatella ehtoollisella käydessään eikä tarvitse muutenkaan pohtia sitä, että onko kaste ehdoton pelastuksen edellytys.

Eikös sitä jotkut niinkin usko, että jos on vaikkapa kaksoset joista toinen on editty kastaa ja toista ei ja molemmat siirtyvät tuonpuoleiseen äkisti, niin toinen pääsee taivaaseen ja toinen ehkä joutuu helvettiin?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #21 : 24.09.19 - klo:23:54 »
Sillähän siitä pääsee, että jos ei ole kastettu niin menee kasteelle niin sitten ei tarvitse tuota ajatella ehtoollisella käydessään

Kasteelle ei niin vain kevyesti mennä kun siinä pitää lausua uskontunnustuskin. Kaameata se oli rippikoulun jälkeen konfirmaatiossakin.

Tämä on yksi syy miksi ehdottomasti kannatan lapsikastetta. Usko on niin älyttömän kova vaatimus.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #22 : 25.09.19 - klo:08:57 »
Taitaa olla yleinen käytäntö, että vain kastetut osallistuvat ehtoolliseen.
Sitä en sitten tiedä, että jos joku turvautuu Kristukseen mutta ei ole kastettu, niin miksi hän ei voi osallistua ehtoolliseen?
Ehkä sille on hyvät perusteet, kun kaikki niin tuntuvat ajattelevan.
Sillähän siitä pääsee, että jos ei ole kastettu niin menee kasteelle niin sitten ei tarvitse tuota ajatella ehtoollisella käydessään eikä tarvitse muutenkaan pohtia sitä, että onko kaste ehdoton pelastuksen edellytys.

Eikös sitä jotkut niinkin usko, että jos on vaikkapa kaksoset joista toinen on editty kastaa ja toista ei ja molemmat siirtyvät tuonpuoleiseen äkisti, niin toinen pääsee taivaaseen ja toinen ehkä joutuu helvettiin?

Noista kaksosista ajattelisin että jotkut niin taisivat ajatella, kyllä juu, oliko puritaanit 1700- luvulla ja myöhemminkin kansanuskomukseen kuului kaste jonkinlaisena taikatemppuna.  Muille myös, epäilen, niin on.


Niin ne heikot kaksoset.  Sillähän siitä pääsee, että otetaan kaksi antamaan hätäkastetta yhtä aikaa. Kätilöille se opetetaan, mutta alkaa olla yhä enempi kätilöitä jotka eivät kristilliseen kirkkoon kuulu, eli kuinkas heillä, onko pakko, jos itse on muslimi?   Ja mistäs minä sen olen oppinut, no tiedä häntä, olisin nyt kuitenkin osannut.  Mitäs vaan olisi tehty jos olis tullut  kolmoset?   :003:

............

Rk- kirkon oppien mukaan heille saa kyllä ehtoolliselle mennä vaikka olisi luterilainen tai mikä - aineen tai - isti hyvänsä, jos on niin ankarassa sielunhädässä ja kuoleman tuskassa ettei ennätä etsiä omaa kirkkokuntaansa.  Eiköhän tuo päde kastamattomiin.  Siis tilanne on äärimmäisen akuutisti päällä, ettei ennätä etsiskellä sitä omaa kirkkoaan.

Ja eiköhän tuo päde luterilaisen kirkon ehtoolliseen. 

Tuo käypäs ensin kasteella korostaa jotain, jota ei ainakaan omassa rippikoulussani erityisesti korostettu:  kasteen ja ehtoollisen merkitystä.

Ne korvasi uskoontulo ja todistaminen.  Eli ei ihme, että uskoontulleet pähkäilee sitten kenet voi päästää ehtoollispöytään. Tai siis uskovaiset. Herran omat. Se näkymätön Kristuksen kirkko johon kuuluu sieltä täältä tosiuskovia. 

Ennen kuin kysyt, niin ei, minä en ajattele että kastettu pelastuu.  Minä en osaa siihen asiaan sanoa mitään. Moni osaa, yleensä oman kirkkonsa opetuksen mukaisesti, että meille se kuuluu, pelastus, se pieni piskuinen lauma kokoontuu täällä.

Joskus se vaatii kaksikin kastetta.

Yhtä vähän osaan sanoa tuosta ehtoolliskysymyksestä, enempää kuin että siinä yhteydessä hyvin harvoin muistetaan koko kasteasiaa. Jotenkin otetaan annettuna että se joku jota tässä pähkäillään, on kastettu tietysti.  Että mites kun, tuota, sopiiko se kaikkien tulla. 

Eksynyt krapulaisena kirkkoon kun emäntä vaihtoi lukot ja nyt on päällä harmitus ja epätoivo ja  saahan siellä edes lämmitellä, ja tullaan osioon kaikki te työtä tekevät ja raskautetut. Että mitenkäs hän.  Tai joku julkihurskas joka on yön laskenut kuinka olis nyt viisainta täyttää tää veroilmoitus... Päästä selittämästä kumppanille, kuinka se kokous ihan aamuun saakka venyi... Murhasi oman eukkonsa, kun avioero on rikos veljien mukaan, tämä on totta ja jouduin vielä vierestä seuraamaan. 
« Viimeksi muokattu: 25.09.19 - klo:09:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #23 : 25.09.19 - klo:09:47 »
Erikoisin erimielisyys ehtoollisasiassa koskee mielestäni ajatusta ehtoollisesta yhteyden ateriana. Toisille tämä tarkoittaa, että samaan pöytään tulevilta edellytetään täyttä opillista yhteyttä. Toisille - minullekin - ehtoollinen on luomassa ja vahvistamassa yhteyttä erimielisten kristittyjen välille.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #24 : 25.09.19 - klo:10:03 »
Minulle ehtoollinen on käymistä yhteiseen pöytään ja siinä Kristuksen kohtaaminen.

Soisin kaikkien jotka tätä haluavat, saavan tulla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #25 : 25.09.19 - klo:13:15 »
^
Kyllä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #26 : 25.09.19 - klo:13:27 »
Noista kaksosista ajattelisin että jotkut niin taisivat ajatella, kyllä juu, oliko puritaanit 1700- luvulla

1855 Hedberg teos, jonka suomenkilelinen nimi taitaa olla "Pyhän kasteen puolustus" kannatti myös tuota ajatuskantaa, eli että jos vauvaa ei ole kastettu ja hän kuolee kastamattomana niin hän ei ehkä pääse taivaaseen. Hänellä oli kuitenkin tuo "ehkä" siinä mukana. Jos oli kastettu, pääsi taivaaseen.
Hyvin voimakasta kieltä Hedberg tuossa teoksessaan käytti.
Taitaa tätä ajatuskantaa ymmärtääkseni Suomessa nykyään parhaiten edustaa evankelinen herätysliike kirkon sisällä.



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #27 : 25.09.19 - klo:13:34 »

Tuo käypäs ensin kasteella korostaa jotain, jota ei ainakaan omassa rippikoulussani erityisesti korostettu:  kasteen ja ehtoollisen merkitystä.

Ne korvasi uskoontulo ja todistaminen.  Eli ei ihme, että uskoontulleet pähkäilee sitten kenet voi päästää ehtoollispöytään. Tai siis uskovaiset. Herran omat. Se näkymätön Kristuksen kirkko johon kuuluu sieltä täältä tosiuskovia. 

Minä luulen, että syy siihen, miksi ei kasteelle kehoitettu on se, että kaikki oli jo kastettu lapsena, se ei ollut ajankohtainen asia.
Lähetystyöntekijjöillä tilanne onkin jo toinen, jossa kristilliseen uskoon tulleita ei ole kastettu.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #28 : 25.09.19 - klo:21:59 »
Minä luulen, että syy siihen, miksi ei kasteelle kehoitettu on se, että kaikki oli jo kastettu lapsena, se ei ollut ajankohtainen asia.
Lähetystyöntekijöillä tilanne onkin jo toinen, jossa kristilliseen uskoon tulleita ei ole kastettu.

Tiedän, että 'lähetysmailla' on ainakin ennen edellytetty ennakolta kirjoittautumista ehtoolliselle tulijoilta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuka on oikeutettu ehtoolliselle?
« Vastaus #29 : 26.09.19 - klo:02:23 »
Tiedän, että 'lähetysmailla' on ainakin ennen edellytetty ennakolta kirjoittautumista ehtoolliselle tulijoilta.

”Ripillekirjoittaminen” oli tapa Suomessa myös, siinä toistasataa vuotta sitten.

Siinä oli pastorille mahdollisuus kehoittaa ja nuhdella, kuten kulloinkin soveltui.
Kai siihenkin olidi tottunut.
« Viimeksi muokattu: 26.09.19 - klo:02:29 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.