Kirjoittaja Aihe: Ristiäiset  (Luettu 5671 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa voipiov

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Ristiäiset
« : 28.09.07 - klo:23:07 »
Suurta onnea ja kiitosta, syntyi esikoistyttö! Kertokaahan minulle suosikkejanne ristiäisiin luettavaksi tekstistä!

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Ristiäiset
« Vastaus #1 : 28.09.07 - klo:23:10 »
Itse tykkään siitä evankeliumin pätkästä, jossa lapset ovat Jeesuksen luona ja Jeesus sanoo, että "sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkää estäkö heitä". En jaksa ruveta etsimään sen kohdan tietoja, enkä ole ihan varma, että käykö se ristiäisiin, kun en muista, miten se kokonaisuudessaan meni.

Niin ja onnea vaan kovasti, meinasi unohtua!
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa annu

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 14
Ristiäiset
« Vastaus #2 : 28.09.07 - klo:23:19 »
Minulle kanssa tuli mieleen tuo kohta, jossa Jeesus siunaa lapsia.  :)
Katso, Jumalan Karitsa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Ristiäiset
« Vastaus #3 : 29.09.07 - klo:08:10 »
Mark. 10:13-16 taitaa kuulua kasteen kaavaan evankeliumitekstinä. Näin on ainakin virsikirjani mukaan (1987).

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Ristiäiset
« Vastaus #4 : 30.09.07 - klo:19:11 »
Kasteen kaavaa (ja siinä yleensä käytettyjä Raamatuntekstejä) voi vakoilla täältä. Aika usein melkein ainoa, minkä  nuoret vanhemmat tuon lasten evankeliumin lisäksi tunnistavat ja muistavat, on paimenpsalmi (23), jota tuohon kaavaan ei ole esimerkiksi laitettu. Muita luterilaista kastekäsitystä pönkittäviä kohtia voi katsella katekismuksen lukujen 34-36 sivuilta.

Oma suosikkini on iki-ihana
Lainaus
Älä pelkää, minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. (Jes. 43:1)
Samaa tekstiä käytetään myös jumalanpalveluksen synninpäästönä (hieman laajemmassa tekstiyhteydessä tosin). Tulee tuhlaajalapsille viikosta toiseen oman kasteen ja Jumalan liiton muistaminen, kun teksti on arkisessakin käytössä ripissä:
Lainaus
Näin sanoo Herra:
»Älä pelkää.
Minä olen lunastanut sinut.
Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun.
Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat,
minun rakkauteni sinuun ei järky
eikä minun rauhanliittoni horju.»

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Ristiäiset
« Vastaus #5 : 31.10.07 - klo:16:44 »
"Teidät on haudattu hänen kanssaan kasteessa, ja siinä teidät on myös herätetty hänen kanssaan uskon kautta. Tämän uskon vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista." Kol. 2:12
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa kalamiesk

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
    • http://koti.phnet.fi/vessel
Ristiäiset
« Vastaus #6 : 01.11.07 - klo:02:42 »
"he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen." Apt.10:46-48

Kannattaa vielä tarkistaa käsikirjoituksesta (Raamattu). Ristiäisistä ei Raamatussa puhuta mitään. Tietty todella hyvä jos ristiäisissä luetaan Raamattua. Raamatusta löydän, että kun ilosanomaa Jeesuksesta julistettiin, niin ihmiset joko ottivat Hänet vastaan tai eivät ottaneet. Ne jotka ottivat ilosanoman uskossa vastaan tekivät parannuksen kaikista synneistään ja ottivat kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen. (Esim Apt.2:38 )

Siunataan tietty kaikkia lapsia Jeesuksen nimessä ja paljon, vaikka joka päivä!!! ja otetaan vaikka syliin ja laitetaan käsi lapsen pään päälle (mark.10:16) :D
"meidät pimeyden vallasta pelasti ja on meidät siirtänyt rakkaan Poikansa valtakuntaan, jonka kautta meillä on lunastus hänen verensä kautta, nimittäin syntein anteeksi antamus"