Äänestys

Miten suhtaudut alkoholiin?

Nautiskeleva kohtuukäyttäjä
15 (42.9%)
Pohdiskelija
8 (22.9%)
Tiukkapipo
7 (20%)
Savolainen
5 (14.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 34

Äänestys päättynyt: 15.08.07 - klo:16:28

Kirjoittaja Aihe: Juhliminen & alkoholi  (Luettu 61599 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Juhliminen & alkoholi
« : 03.08.07 - klo:21:13 »
Ei taida olla kovin uskottavaa, kun 25-vuotias päivittelee nuorison käyttäytymistä, mutta ihmettelenpä silti tätä maailman menoa.

Kun asuu opiskelija-asuntosäätiön talossa, ei voi välttyä näkemästä ja kuulemasta, kun jotkut lajitoverit ns. elävät täysillä. Erityisesti alakerran naapurini on viime aikoina kunnostautunut kovien bileiden järjestämisessä. Hauskanpito tuntuu heillä perustuvan humalahakuiseen alkoholinkäyttöön, kuten tavallista. Päällisin puolin porukalla tuntuu olevan aina perin hauskaa, mutta varsin usein on päädytty riitelemään huutamalla, ja pari kertaa on pitänyt virkavallankin tulla selvittelemään tilannetta, kun juhliminen on mennyt liian hurjaksi. Ja samaa tapahtuu ympäri maan tuhansissa kodeissa joka viikonloppu. Säännöllisesti.

Minä en oikein tajua tätä. Mikä siinä on, että vaikka ihmiset tietävät juhlimisen muuttuvan aina jossain vaiheessa tappeluksi, niin sitä pitää silti tehdä? Ja miksi missään ei osata pitää hauskaa ilman viinaa? Tuntuu, että se viinanjuonti on lähtökohtaisesti kaiken ilonpidon lähde ja keskipiste, eikä mitään muuta voi edes kuvitella. Itse en ole ikinä päässyt sisälle tähän "nuorisokulttuuriin", vaikka sitä on tähänkin ikään mennessä tullut jo nähtyä ihan riittävästi.

Olen alkanut epäillä, että nämä juhlijat eivät ole oikeasti onnellisia. Nauru ja laulu on kyllä kovaäänistä, mutta jotenkin tyhjältä se kalskahtaa. Onko näin? Vai onko minussa jotain vikaa, kun ryyppääminen ja räyhääminen ei kiinnosta?

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #1 : 03.08.07 - klo:21:54 »
Kyllä kai se on niin, että iankaiket ovat opiskelijat maistelleet alkoholia, mutta missä määrin, se on toinen juttu.
Pohjoisen raitistaja L.L.L. nimitti viina 'pirun kuseksi'. Kaipa hän lienee molempien maistettut, koska asiansa noin selitti.
Yksi asia pätee:
'Humalainen ei ole selvän väärti, vaikka se olisi kuinka selvästi humalassa.'

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #2 : 04.08.07 - klo:10:35 »
Yleensä jos on noin kova juhlimisen tarve, niin se on merkki siitä, että mitään syytä juhlimisen ei oikeasti ole, vaan päinvastoin. Sinne yritetetään hukuttaa se ettei mistään tahdo tulla mitään. Se siis on epätoivon ilmaus. Hetken huumaa seuraa kauhea kankkunen.

En suhtaudu alkoholiin penseästi, mutta humaltumiseen kyllä. Silloin homma ei ole enää hanskassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #3 : 04.08.07 - klo:11:33 »
Opiskelija elämään selvästi liitetään usein juuri tuo ryyppääminen. Sain vast'ikään Suomen lukiolaisliiton lehden, jossa yritettiin värvätä sen jäseneksi. Iso osa jutuista käsitteli ihme kyllä jollain tavalla "bilettämistä" ja runsasta alkoholin käyttöä, vieläpä kannustavaan sävyyn.

Kun meitä uusia lukiolaisia näin jo tässä vaiheessa "opastetaan" opiskelijaelämään, niin voiko sitä muuta olettaakaan, kuin että, nuoret saavat sen käsityksen, että juhliminen ja runsas humalahakuinen juominen, olisivat opiskelijan "aitoa" ja ainoaa kunnon elämää.

Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Yleensä jos on noin kova juhlimisen tarve, niin se on merkki siitä, että mitään syytä juhlimisen ei oikeasti ole, vaan päinvastoin. Sinne yritetetään hukuttaa se ettei mistään tahdo tulla mitään. Se siis on epätoivon ilmaus. Hetken huumaa seuraa kauhea kankkunen.


Niinpä. Yrittääkö opiskelija hukuttaa arkipäivän murheensa viinalasiin? Samalla hän hakee nautintoa myös muualta, lehdessä kehotetaan mm. "varaamaan paljon kondomeja mukaan jokaiseen bileeseen." Mistä se kertoo, muusta kuin ns. "tapain turmelluksesta", josta se Vaivaisen madon siteeraama Lauri Leevi varoittaa samassa yhteydessä.

Vika ei ole niissä, jotka eivät ole kiinnostuneet ryyppäämuisestä ja juhlimisesta, siis "bilettämisestä", vaan koko systeemi mättää.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #4 : 04.08.07 - klo:14:42 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Opiskelija elämään selvästi liitetään usein juuri tuo ryyppääminen. Sain vast'ikään Suomen lukiolaisliiton lehden, jossa yritettiin värvätä sen jäseneksi. Iso osa jutuista käsitteli ihme kyllä jollain tavalla "bilettämistä" ja runsasta alkoholin käyttöä, vieläpä kannustavaan sävyyn.


Itse maksoin liiton jäsenmaksun vain ekalta vuodelta vain sen vuoksi, että tympäännyin siihen ja sen kummallisiin kannanottoihin. Juuri tämä ns. nuorisokulttuuri on vähän toista kuin itse koen omakseni.

Viimeinen niitti oli se, että liitto ajoi pakkoruotsin poistamista, mistä olen eri mieltä, eli minusta kunnon ylioppilas on kirjoittanut myös ruotsin, koska se on toinen virallinen kieli. Suutuin sitten, kun liitto otti kannanoton, että kaikki liittoon kuluvat kannattivat pakkoruotsin poistamista. Oli sitten koominen olo, kun lukioaikaan järjestivät mielenilmauksen asiaa vastaan ja kaikki pihalle koulusta. Oli nolo olo, kun olin ilmaisemassa mieltä semmoisen asian (ruotsin poisto) puolesta, mistä en ole saa mieltä. Muutenkin oli outoa, että lukiolaisilla on vain yksi liitto, johon on kuuluttava saadakseen opiskelijakortin ja sitten samalla tulee saamaan erikoisia mielipiteitä itselleen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #5 : 04.08.07 - klo:14:52 »
Lukiolaisten liitolla tosiaan on noita outoja kannanottoja, ja kaikkein harmillisinta on juuri se, että vain siihen liittymällä saa opiskelijakortin. Minä ainakin koen liittymisen niin, että tavallaan hyväksyn liiton kannanotot. Tottakai voion olla erimieltä, mutta tavallaanhan jäsenyys, jos ei välttämättä hyväksy, niin ei myöskään kiellä ajatuksia.

Lukiolaisten liiton ajatuksiin muuten voi tutustua osoitteessa http://www.improbatur.fi. Voisihan sitä ottaa opportunistisen asenteen ja liittyä vain siksi että siiä hyötyy, välittämättä liiton ajatuksista.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #6 : 04.08.07 - klo:21:10 »
No hei kamoon, ihme kumman sävyn tämä keskustelu heti sai. Minä olen opiskelija, ja käytän silloin tällöin alkoholia, joskus jopa humallun. Ei, en ole kateissa, en yritä paikata sillä mitään, en yritä hukuttaa arkipäivän murheita siideriin, olueen enkä viinaan. Se nyt on vaan yksi tapa rentoutua ja viettää iltaa esim. ystävien kanssa. Mutta ei rentoutuminen ja ystävien kanssa olo todellakaan vaadi alkoholia! Minua vaan on aina ärsyttänyt sellaiset puheenvuorot, jossa julistetaan nuorison (tai minkä tahansa ryhmän) pahoinvointia sillä, koska he käyttävät alkoholia. Alkoholin käyttö toki voi olla seuraus pahoinvoinnista, mutta ei se automaattinen syy-seuraus -suhde ole. Itse käytän alkoholia hieman runsaammin muutaman kerran vuodessa orkesterimme bileissä (en sielläkään aina), eikä se tee minusta ongelmaopiskelijaa, tai että minulla ei olisi syytä juhlia. Ei yksittäistapauksia pidä yleistää. On totta, että ongelmatapauksia todellakin on, mutta kaikkien yleistäminen sellaisiksi on tyhmää.

Mitä lukiolaisten liittoon tulee; miten niin siihen on pakko liittyä? Itse ainakin sain aikanani omasta lukiosta ns. opiskelijakortin (todistus opiskelijana olemisesta), joka piti joka vuosi päivittää, ja jolla sai esim. VR:n toimistosta VR:n oman opiskelijakortin. En itse kuulunut koskaan lukiolaisten liittoon ja sain kaikki tarvittavat opiskelija-alennukset. Ja eiköhän LL:n hallitus toimi samalla tavalla kuin ylioppilaskuntienkin; liiton jäsenet valitsevat hallituksen, joka tekee kannanotot, suuntaukset, ym. Demokratiaa, eikös.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #7 : 04.08.07 - klo:21:50 »
Toki voi alkoholia ottaa kohtuudellakin, enkä ole todellakaan mitään kieltolakia tässä ajamassa. Olen kuitenkin ihan itse havainnut, että huomattava osa opiskelijoista (no, ihmisistä yleensäkin) ajattelee suunnilleen näin: hauskanpito = viinanjuonti = juodaan niin, että tuntuu. Sammuminen nähdään lähestulkoon suotavana päätöksenä perjantai-illalle, ja krapulan lääkitseminen on ihan yhtä normaalia lauantain ja sunnuntain ajanvietettä. Minun on jotenkin vaikea ymmärtää tuota kontrollin hukkaamisen ja elimistön rääkkäämisen ihannointia, kun en itse tunne minkäänlaista tarvetta päihtymiseen. Onko humala tosiaan niin ihana juttu, että kaikki oheiskärsimys on sen arvoista? En pidä tässä mitään moraalisaarnaa, vaan minua ihan vilpittömästi kiinnostaa tämä asia.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #8 : 05.08.07 - klo:00:47 »
Prosentuaalisesti ehkä pieni osa ajattelee/tekee noin, mutta se on taas sitä, että yksilöt leimaavat koko yhteisön, niin kuin täällä on monesti muista asioista todettu. En minä ainakaan arvosta kontrollin menettämistä, enkä todellakaan sammumista, enkä siihen pisteeseen itseäni halua. Humaltua voi myös hupsusti, siis hyvällä mielellä, niin että kontrolli säilyy ja että kaikilla on kivaa. Ja että ilta loppuu haluamaansa aikaan ja että seuraavana päivänä juhlimisesta muistuttaa ainoastaan väsy lyhyehkön yön jälkeen.

On tietysti totta, että ihmiskeho on "muistamaton" siinä mielessä, että se kyllä muistetaan ja tiedetään, että krapula on paha, mutta keho ei terveenä kuitenkaan muista sitä olotilaa. Silloin humalahakuisena ei koe, että seuraavana päivänä voikin tulla krapula, ja sitten voi mennä överiksi, ei tunne omia rajojaan. Näin on valitettavasti joskus itsellekin käynyt (järjettömän paha olo seuraavana päivänä), mutta siinä mielessä Siperia opettaa, että sellaista en kyllä halua enää. Kontrolli täytyy säilyä. Pitää kuitenkin muistaa, että eivät kaikki ole näitä ääripäitä vetäviä. Kuvauksesi kuvaa lähinnä alkoholin väärinkäyttäjän iltaa, eikä suurin osa alkoholin käyttäjistä ole sellaisia.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #9 : 05.08.07 - klo:08:24 »
Käytän olutta kuten Lutherkin paratiisimaisen olemuksen aikaansaamiseksi. Jumala antoi meille oluentekotaidon. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #10 : 05.08.07 - klo:08:31 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Käytän olutta kuten Lutherkin paratiisimaisen olemuksen aikaansaamiseksi. Jumala antoi meille oluentekotaidon. :wink:


olutta saa moni litkiä aika paljon, että pääsee sellaiseen humalaan, kuin mitä selvällä viinalla. Joihan se tässä jo aikaisemminkin siterattu LLL olutta nuoruusvuosinaan, ja saarnasi samalla raittiudesta.

Tuli tuossa mieleen tuota An-nan juttua lukiessa, että kai se juominen voi olla (kohtuudella) ihan ymmärrettävää täysi.ikäisenä, kuten te kaikki muut varmaan olette, mutta kai sitä jossain mättää, kun tällaista juomakulttuuria kaupitaan jo meille alaikäisille. Laitetaana tukevat perustukset ajattelee Sinebryhoffin hallituksessa.

Moni kaveri jo yläasteella aina kehua retosteli, miten tuli taas viikonloppuna ryypättyä rankasti. Moni vain sikis että muutkin, mutta osa tosissaan. Mihin ollaan menossa kun yliopistotason juomatavat siirtyy 15-vuotiaille kakaroille, jollainen ittekkin oon.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #11 : 05.08.07 - klo:09:48 »
Takana on jo 50 vuatta iliman alakoholia ja oon kai niin tyhymä kun en oo viäläkään keksiny hyvää syytä turruttaa aistejani millään huumaavalla ainehella.
Alakoholismia ja muita haittoja löytyy käytön aloottamisehen niin palion, notta oon kyllä lopun elämääki iliman.
Tänä vuanna voirahan teherä ennätys - 2500 alakoholin aiheuttamaa kualemaa vuares!
Kun katteloo tuata uutta muavipussisukupolovia, joka vaeltaa iltaasin karuulla, voi vaan olla ku surullinen heirän tulevaasuuren kuvasta. :cry:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8323
Huh hah hei ja rommia pullo
« Vastaus #12 : 05.08.07 - klo:10:27 »
Anna  kovasti puolusteli sellaista kohtuu käyttämistä ja joskus kavereiden kanssa ottamista.
 No mikäs siinä jos se siihen jää, mutta kun se tuntuu lipsuvan monelta siitä.
Piru vie koko käden kun on sormen saanut.

Joissain kulttuureissa kaikki juovat lapsista aikuisiin viiniä ja olutta ja sitä ei pidetä minään moraali tai muuna asiana.

 Tuntuu kyllä oudolta kun seuroista kipinkapin juostaan oluelle. Luulisi sen jotain juoppouteen herkästi tippuvaa haittaavan.
 Eihän tietysti ole pakko mennä mukaan ja voihan sitä juoda piimää kun muut juo olutta, mutta luulisin joukon vetävän heikonkin mukaan.

Itelläni ei Jumalan kiitos ole alkoholiongelmaa johtunee geeneistä.
Joku isoisoisä oli ollut nimismies kieltolainaikaan ja kun se lopetettiin sai isoisä sellasen hepulin, että löi nyrkkiä pöytään ja  lopetti ne hommat.
Eli kait periytynyt toi kielteinen suhde alkoholiin.

 Miksi alkoholia pitää nauttia?
Ymmärrän jos ollaan sellaisessa lämpimässä maassa jossa muu kuin viini ei oikein säily, mutta Suomessa?
 Seurustella on järkevämpää kahvikupin kanssa ja jos on jano voi juoda limua tai piimää tai muutakin kuin alkoholia.
 
Eniten mua harmittaa tuossa juomisessa se kun se mikä itselle käy ei käy muille välttämättä. Eli voi saada jonkun juomaan tahtomattaan ja häntä kun harmittaa ottaa viinaa kun muutkin ja taas kun tulee ongelma tai harmittaa, taas viinaa ja viinaa ja viinaa ja maksakirroosi.

Mutta jokainen tehköön omatuntonsa mukaan.
Tik toc.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #13 : 05.08.07 - klo:10:56 »
Irlannissa saattoi aikoinaan hyvin nähdä papin pintillä messun jälkeen, ehkä nykyäänkin, ihmiset eivät järkyty, kulttuuri on erilainen - silti taitaa Suomessa alkoholismi olla pahempi vaiva kaikissa yhteiskunnallisissa ryhmissä. Inhimilliseen käyttäytymiseen on kaikissa kulttuureissa, kaikkina aikoina kuulunut humaltuminen, mikä monesti toimii samanlaisena pyrkimyksenä kohti toiseutta kuin uskonto ja taidekin. Pahempaa on minusta totaalisen puritaaninen, ahdistava elämänkielteisyys, joka myös on pilannut lukemattoman monia elämiä niin harjoittajiltaan kuin heidän läheisiltäänkin. Mutta pahe on myös joutua juovuttavan aineen orjaksi, on se sitten mikä tahansa (vaikka uskonnollisesta hurmoksesta saatava adrenaliini-  ja endorfiini-humala). Jos välineestä tulee tarkoitus, jos juhlinnasta tulee yksinomaan pakoa todellisuudesta, jos elää vain niille hetkille kun on vaikutuksen alainen, kieltää elämänsä, tuhoaa sitä. Kohtuus kaikessa, myös puritanismissa, myös juhlinnassa.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #14 : 05.08.07 - klo:11:15 »
Jokunen vuosi sitten luin eräästä kirjasta - oliko se Eino Sormusen vai Yrjö E Alasen kirjoittama - kertomuksen Lutherista.
Luther oli tullut olut tuvasta ja kääntänyt selkänsä siihen suuntaan, jossa oli arvellut pirun olevan, päästänyt sitten ison paukun ja sanonut:'tuossa on sinulle'-