Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 19  (Luettu 37097 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #120 : 08.05.14 - klo:05:45 »

   vanha hurskas

Monissa liemissä koeteltu hurskaus muuttuu vanhaksi --> vanhurskas.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #121 : 08.05.14 - klo:08:01 »
Vanhurskas

Room.4:5 Jos taas jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi.

Room. 4:9 --- Mehän sanomme: "Jumala katsoi Abrahamille vanhurskaudeksi uskon."
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #122 : 08.05.14 - klo:08:06 »
Älkää herroina vallitko niitä,
jotka teidän osallenne ovat tulleet,
vaan olkaa laumanne esikuvana.

                                                  1 Piet. 5:3

                                                                                 Uppträd inte som herrar över dem
                                                                                 som kommit på er lott,
                                                                                 utan var föredömen för hjorden.
                                                     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #123 : 08.05.14 - klo:08:32 »

   Lasihelmipeli (Das Glasperlenspiel) on Hermann Hessen viimeinen romaani... Kirja kertoo Kastalian maakunnasta, jossa keskitytään tieteisiin, taiteisiin ja niin kutsuttuun "lasihelmipeliin", ja hylättiin "sarjalukemistojen aikakauden" turhuus. Kirjan päähenkilönä on lasihelmipelin mestari Josef Knecht, jonka elämäntarinan ympärille kirja rakentuu. Kirja on 1900-luvun suuria romaaneja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lasihelmipeli

Knecht, saks., suom. renki


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #124 : 08.05.14 - klo:09:17 »
   Lasihelmipeli (Das Glasperlenspiel) on Hermann Hessen viimeinen romaani... Kirja kertoo Kastalian maakunnasta, jossa keskitytään tieteisiin, taiteisiin ja niin kutsuttuun "lasihelmipeliin", ja hylättiin "sarjalukemistojen aikakauden" turhuus. Kirjan päähenkilönä on lasihelmipelin mestari Josef Knecht, jonka elämäntarinan ympärille kirja rakentuu. Kirja on 1900-luvun suuria romaaneja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lasihelmipeli

Knecht, saks., suom. renki




16-vuotiaana minä luin tämän kirjan... sitten nelikymppisenä... ja viimeisen kerran alta viiskymppisenä... Tämä kirja on merkillinen... syvälle se menee.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #125 : 08.05.14 - klo:09:42 »
Minäkin olet tuon lukenut, ja myös Arosuden. Meillä oli hyvä suomenkielen lehtori, Helka Ruuska, myöh. rehtorina koulussani. Hän luetti meillä mm. John Steinbeckiä, Hesseä, Veijo Meren Manillaköyden ja vieläpä J.V. Salingerin Sieppari ruispellossa.
Minna Canth ja Aleksis Kivi olivat itsestäänselvät luettavat. Opettajaani ja äitiäni on kiittäminen lukuinnostuksestani, ja sitä ettei telkkarilla ollut
osaa eikä arpaa nuoruudessani. Elokuvissa käytiin kun rahaa saatiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #126 : 09.05.14 - klo:09:12 »
                                   Hän virvoittaa minun sieluni,
                                   hän ohjaa minua oikeaa tietä nimensä kunnian tähden.



                                   Han ger mig ny kraft
                                   och leder mig på rätta vägar, sitt namn till ära.


                                                    Ps. 23:3    
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #127 : 10.05.14 - klo:06:40 »
Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä.
ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

                                Ps. 23:6

Din godhet och nåd skall följa mig varje dag i mitt liv,
och Herrens hus skall vara mitt hem så länge jag lever.

                               

Kirkkovuosikalenterissa suomalaisesta versiosta puuttui toinen rivi, mutta lisäsin sen sinne, koska se oli mainittu myös ruotsinkielisenä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #128 : 10.05.14 - klo:09:14 »
Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä.
ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

                                Ps. 23:6

Din godhet och nåd skall följa mig varje dag i mitt liv,
och Herrens hus skall vara mitt hem så länge jag lever.

                               

Kirkkovuosikalenterissa suomalaisesta versiosta puuttui toinen rivi, mutta lisäsin sen sinne, koska se oli mainittu myös ruotsinkielisenä.

Kiitos
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #129 : 10.05.14 - klo:09:22 »
                    3. sunnuntai pääsiäisestä (Jubilate)

Jumalan kansan koti-ikävä

Päivän antifonin alusta (Ps. 66: 1) saatu nimitys jubilate (= riemuitkaa) muistuttaa pääsiäisajan luonteesta. Seurakunta juhlii iloiten Herran ylösnousemusta ja voittoa kuolemasta ja suuntaa katseensa uuteen elämään taivaassa, minne Jeesus on mennyt valmistamaan omilleen sijaa. Kristityt odottavat ”ikävöiden sitä kaupunkia, joka tulee” (Hepr. 13: 14). Jeesuksen ylösnousemus on jo nyt tehnyt heidät uusiksi luomuksiksi. Kun Kristus palaa takaisin, heistä tulee hänen kirkastetun ruumiinsa kaltaisia.

Ensimmäinen lukukappale


Jes. 54: 7-10

- Hetkeksi minä sinut jätin,
mutta suuressa rakkaudessani minä nyt haen sinut takaisin.
Vain tuokioksi, vihani vimmassa,
minä käänsin kasvoni sinusta pois,
mutta minä armahdan sinua,
minun uskollisuuteni on ikuinen,
sanoo Herra, sinun lunastajasi.
- Minä vannon niin kuin Nooan päivinä.
Silloin minä vannoin,
etteivät Nooan ajan vedet enää koskaan tulvisi maan yli,
ja nyt minä vannon,
etten enää sinuun vihastu enkä sinua soimaa.
Vaikka vuoret järkkyisivät
ja kukkulat horjuisivat,
minun rakkauteni sinuun ei järky
eikä minun rauhanliittoni horju,
sanoo Herra, sinun armahtajasi.

Toinen lukukappale

1. Piet. 1: 3-9

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Suuressa laupeudessaan hän on synnyttänyt meidät uuteen elämään ja antanut meille elävän toivon herättämällä Jeesuksen Kristuksen kuolleista. Häneltä me saamme perinnön, joka ei turmellu, ei tahraannu eikä kuihdu. Se on varattuna teille taivaissa, ja voimallaan Jumala varjelee teidät uskossa, niin että te saavutatte pelastuksen, joka on valmiina saatettavaksi ilmi lopunaikana.
    Siksi te riemuitsette, vaikka nyt jouduttekin jonkin aikaa kärsimään monenlaisissa koettelemuksissa. Kultakin koetellaan tulessa, ja onhan teidän uskonne paljon arvokkaampaa kuin katoava kulta. Koettelemuksissa teidän uskonne todetaan aidoksi, ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa. Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette häntä nyt näe, ja te riemuitsette sanoin kuvaamattoman, kirkastuneen ilon vallassa, sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.

TAI

2. Kor. 4: 16-18

Sen tähden me emme lannistu. Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme uudistuu päivä päivältä. Tämä hetkellinen ja vähäinen ahdinkomme tuottaa meille määrättömän suuren, ikuisen kirkkauden. Emmekä me kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään, sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti.

Evankeliumi

Joh. 17: 11-17

Jeesus rukoili ja sanoi:    ”Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. Kun olin heidän kanssaan, suojelin heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut. Minä varjelin heidät, eikä yksikään heistä joutunut hukkaan, paitsi se, jonka täytyi joutua kadotukseen, jotta kirjoitus kävisi toteen.    Nyt minä tulen sinun luoksesi. Puhun tämän, kun vielä olen maailmassa, jotta minun iloni täyttäisi heidät. Minä olen ilmoittanut heille sanasi, ja he ovat saaneet osakseen maailman vihan, koska eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu. En kuitenkaan pyydä, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät pahalta. He eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu. Pyhitä heidät totuudellasi. Sinun sanasi on totuus.”
                       
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #130 : 12.05.14 - klo:09:03 »
Kohota Jumalalle riemuhuuto, maa,
riemuitkaa, maan asukkaat!

                                                               Ps. 66:1                                                                 

                                                                                         Hylla Gud, hela världen
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #131 : 12.05.14 - klo:09:17 »

   ja ...?


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #132 : 12.05.14 - klo:11:42 »
Svenska Bibeln 1917 Ps 66:1-2

För sångmästaren; en sång, en psalm. Höjen jubel till Gud, alla länder;
 lovsjungen hans namns ära, given honom ära och pris.

Näköjään pätkivät näitä vähän miten sattuu.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #133 : 13.05.14 - klo:08:34 »
Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat,
minun rakkauteni sinuun ei järky
eikä minun rauhanliittoni horju,
sanoo Herra, sinun armahtajasi.


                                                                                                          Om än bergen rubbas och höjderna vacklar,
                                                                                                          skall min trohet mot dig inte rubbas
                                                                                                          och mitt fredsförbund inte vackla,
                                                                                                          säger han som älskar dig, Herren.
Jes 54:10               
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Päivän teksti 19
« Vastaus #134 : 13.05.14 - klo:10:44 »
Tämä on minulle hyvin rakas teksti. Sain sen matkaevääksi ensimmäisen synnintunnustukseni päätteeksi vuonna 1983.

Aina joskus nostan sen mieleeni kun epävarmuus iskee.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)