Äänestys

Palaako, kuinka paljon?

Askitupakkaa
3 (4.2%)
Sätkätupakkaa
2 (2.8%)
Vain sikareita
2 (2.8%)
Tupakoin satunnaisesti
5 (7%)
En tupakoi
59 (83.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 68

Äänestys päättynyt: 01.04.05 - klo:17:20

Kirjoittaja Aihe: Palaako?  (Luettu 66297 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Palaako?
« Vastaus #120 : 10.06.07 - klo:22:08 »
Totta minäkin ymmärrän että varmasti ärsyttää jos ei itse polta ja naapuri pilaa ilman ja keuhkonsa siinä samalla. Se vaan on niin, että tuollaiset pienet haitat on kestettävä jos asuu muualla kuin omakotitalossa. Kaikki naapurin puuhat tuskin miellyttävät, mutta siihen pitää sitten totutella. Ei sekään kivaa ole jos naapurin mummu keittää kaalikeittoa ja rappu haisee venäjältä viikon, mutta se on kestettävä kun samassa talossa asuu kymmeniä ihmisiä. Kaikkien tekemiset eivät voi aina miellyttää, mutta jos naapuri pitää huolen omista eikä minun asioistani niin olen kyllä varsin tyytyväinen. En minäkään ketään ärsyttääkseni tupakoi, ja esim. bussipysäkkien katoksissa en tupakoi tai muutenkaan sellaisissa tiloissa kaupungilla missä joutuu muut pidemmän aikaa oleskelemaan. Silti jos kerrostalossa asun, niin en kyllä varmasti tepastele mihinkään pihakiikkuun tupakalle koska siinä asunnossa on parveke ihan sitä varten että voin siinä rauhassa istuskella ja polttaa vaikka tupakkaa. Mun puolesta saa naapurikin tehdä omalla parvekkeellaan ihan mitä lystää, kunhan ei tule minun parvekkeelleni kutsumatta toimiaan harjoittamaan. Jos vauva nukkuu kerrostalon parvekkeella kun minä tupakoin, niin se on sitten vanhempien ongelma. Kannattais varmaan viedä sisälle nukkumaan? Ei suoraan sanottuna kiinnosta pätkääkään mitä naapurit ajattelee mun tupakoinnistani, eikä ehkä kannata tulla siitä moralisoimaan. Jos tarpeeksi usein käy valittamassa niin saattaa tulla punanen nuha... Eli elellään niissä kerrostaloissa ihan omissa oloissaan, jos ystävystyy naapureittensa kanssa niin kiva juttu, voi käydä vaikka kylässä. Mun puolesa 07-22 saa pitää ihan minkälaisia orgioita tahansa parvekkeella ja sisätiloissa, kunhan yöllä on hiljaa että naapurit saa nukkua. Jos tupakoinnin kieltävät, niin samalla sitten suitsukkeet, tuoksykynttilät, muut kuin muovikukat ja miksei samantien vaikka hien hajuisena parvekkeella oleilun?

Meillä grillataan 30 sentin päässä seinästä, on grillattu viimeiset 20 vuotta. Kaasugrillillä, ollaan muuten sammutettu grillaamisen jälkeen. Ei jää kytemään ja talo ei ole vielä palanut... Jos ei osaa grillata ilman että samalla polttaa asuntonsa niin kannattaa ehkä olla grillaamatta kokonaan?

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Palaako?
« Vastaus #121 : 10.06.07 - klo:22:29 »
Meidän rapussa on kolme yhteistä parveketta, siis rappukäytävästä mennään sisään. Ylin niistä on tuossa puolen kerroksen päästä mun ikkunasta, ja kyllä nyppi jos siellä joku poltti. Vaikka ikkunakin olisi ollut kiinni, niin jotain tuuletusaukkoa pitkin se ällöttävä haju tuli. Nyt kesällä kun ikkuna on etelään ja aurinko paistaa 10 h sisään, on ikkunaa ihan pakko pitää kokoajan auki. Onneksi tupakointi parvekkeella on nykyään  kiellettyä, tupakoitsijoille on varattu yksi tupakkapaikka meidän taloyhtiössä pihan puolella.

Itse olen niin iloinen, kun tuo tupakointikielto ravintoloihin tuli, ei tarvitse koko vaatekertaa ja hiuksia pestä, jos sattuu edes yhdellä oluella käymään. Hiukset (pitkät) varsinkin imee heti sen savun, ja sehän haju ei lähde pois kun pesemällä. Ei viitsisi turhaan hiuksiakaan pestä kun kuivumiseen ilman kuivaajaa menee yli neljä tuntia. Iso ilo siis siinäkin. Hien haju ei sentään tartu muutakuin fyysisessä kontaktissa ja kyllä useimmissa ravintoloissa jonkinlainen ilmastointi sentään on. Niin, ja parasta on toki se, että keuhkot voivat ravintoloissa hyvin. Ei tullut kuuloonkaan, että olisin esim. Urkissa (muusikkojen suosima baari Botta-korttelissa) istunut siellä nurkassa. Joskus sain siellä sellaisen astmakohtauksen että en toiste ole enää mennyt sinne istumaan. Nyt ei onneksi tarvitse enää sitäkään pelätä.

On jokseenkin huvittavaa lukea tupakoitsijoiden perusteita siitä, miksi pitäisi saada polttaa. Selitykset ovat välillä ihan uskomattomia, olipa jopa valtakunnanlehti Hesarin mielipidepalstalla väitetty tupakan lisäävän luovuutta ja mielenrauhaa ja niinpä tietysti, tällä lailla rajoitetaan yksilönvapautta. Blaa blaa.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Palaako?
« Vastaus #122 : 11.06.07 - klo:14:54 »
Kuules ny mk, se suuri ero on naapurin mummon kaalikeitolla ja sun tupakoinnilla, et toinen on haitallista kaikkien terveydelle ja toisen lemut korkeintaan arsyttavaa! Tottakai ihmisten valisessa kanssakaymisessa vaaditaan joustoa puolin ja toisin! Siis myos sinun puoleltasi...

Jos tosiaan mottaat naapurias voit saada kutsun karajille vakivallasta. Vaan jos saastutat naapuris keuhkot tupakoinnillas, et saa, kun se ei paalle pain nay!

Josko siis sina olisit se joka muuttaa sinne metsaan asumaan ja polttamaan ja suodattaispa puut niita kaasuja joita autosta ja tupakastas tuotat. Oikein kylmaa tuollainen piittaamattomuus muista ihmisista ja tasta maapallosta. Voisit tietty myos lopettaa tupakoinnin ja pyytaa sita naapurin mummoa keittaan kaalia koko rapulle, niin ei enaa hajukaan haittaa! Kaali on nimittain kovin terveellista toisin ku tupakka! :lol:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Palaako?
« Vastaus #123 : 11.06.07 - klo:17:42 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Meillä grillataan 30 sentin päässä seinästä, on grillattu viimeiset 20 vuotta. Kaasugrillillä, ollaan muuten sammutettu grillaamisen jälkeen. Ei jää kytemään ja talo ei ole vielä palanut... Jos ei osaa grillata ilman että samalla polttaa asuntonsa niin kannattaa ehkä olla grillaamatta kokonaan?


Eiköhän ne ihmiset jättäisi grillaamatta, jos tietäisivät, että juuri sinä päivänä syttyy tulipalo. Tuskin kukaan tahallaan haluaa taloa polttaa, vaan vahinko on aina vahinko ja sitä ei tiedä, kenelle se sattuu. Eikös toi ole muuten  kiellettyäkin tietyissä paikoissa? Siis jossain ihan vasta näin jonkin jutun, että grillillä pitäisi olla tietty etäisyys talon seinästä. Itse ainakin yllätyin matkan pituudesta.

Tuoksukynttilöillä ja suitsukkeilla ei ole tapana levitä koko taloon, vaan ne ovat aika paikallisia hajuja ja kaalin hajukin on suhteellisen "mieto" ja vaaraton tupakkaan verrattuna hiestä puhumattakaan. Että se siitä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Palaako?
« Vastaus #124 : 11.06.07 - klo:18:23 »
Tupakointi vaikuttaa merkittävästi miehen tunneälykkyyteen ja sosiaalisiin taitoihin. Heikentävästi.

Todistusaineisto:

m.k:n viestit 10.6. Todettavissa selvästi alentunut kyky asettua toisen ihmisen (naapurin) asemaan sekä miltei täydellinen kyvyttömyys rajoittaa omaa toimintaa ("vapauksia"/ "oikeuksia") yhteisön rauhantilan säilyttämiseksi. Erittäin raskauttavana voidaan pitää ajatusta yksilön oikeuksikseen tulkitsemien erivapauksien puolustamisesta väkivaltaisin keinoin.

mot.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Palaako?
« Vastaus #125 : 11.06.07 - klo:21:07 »
Tassua vaan pystyyn kuka täällä tietää ketään joka olis siksi sairastunut kun naapurin setä polttaa tupakkaa parvekkeella... Edelleen, jos kieltävät siellä parvekkeella tupakoinnin, niin missäs luulette että sitten poltetaan? Ehei, kukaan ei lähde sinne pihan perälle jonne kukkahattutäti pystytti sen tuhkakupin. Sen sijaan siinä olohuoneessa voi olla että tulee poltettua, ja voin muuten luvata että varmasti leviää tehokkaammin siitä ympäri taloa kuin parvekkeelta. Sellaista lakia muuten ei ole ihan justiinsa tulossa, joka säätelis kenenkään tekemisiä olohuoneessa. Eiköhän se kuitenkin ole parempi että poltetaan pihalla jos poltetaan, ja jos kerran ravintolan terassilta tuulettuu savut hyvin kuten Liisa sanoi, niin milläköhän perusteella ne eivät kerrostalon parvekkeelta tuulettuis samaan malliin?

Minä itse kyllä muutan ilomielin sinne metsään, mutta jossakin vaiheessa elämää on kärvisteltävä kerrostaloasunnossakin. Jos satun tupakoimaan siinä vaiheessa elämääni kun kerrostalossa asun, niin voitte ihan itse arvata, tuleeko kysyttyä naapureilta että missä sopisi ne tupakat polttaa. Ei ne naapureitten tekemiset ja itse naapuritkaan usein erityisen mukavia ole, mutta kannattaisikohan ehkä sittenkin keskittyä omaan elämäänsä? Vatsahaavan kyllä varmasti saa aikaiseksi, jos otsasuoni pullottaa tähän malliin jo siinä vaiheessa kun naapuri tupakoi omalla parvekkeellaan.

Meilläkin oli grillissä ohje, että metrin verran pitäis olla seinään matkaa. Siinä se on parinkymmenen sentin päässä ollut iät ajat, kun ei viitsi kukkapenkissäkään grillata. Meillä ei ole ollut tapana polttaa taloa samalla kun grillataan, voi olla että kannattais ehkä muillakin olla tapana seurata vieressä jos on jossakin tuli. Ei meinaan ihan hetkessä syty rivitalokaan palamaan, että jos kerran grillaa niin vois varmaan olla kohdallaan ettei tunniksi jätä sitä grilliä siihen tohottamaan ilman että joku vahtii siinä? Vai onko teillä kenties tapana jättää nuotiokin sammuttamatta ja ajatella, että tuskin se siitä leviää kun ei makkaranpaiston aikanakaan levinnyt. Kyllä se on oikeasti omaa huolimattomutta jos grillillä saa sytytettyä rivitalon...

Ei muuten kannata minttu ihan mitä sattuu kirjoitella minun tai kenenkään muunkaan tunneälykkyydestä tai sosiaalisista taidoista, jos et sen paremmin tunne. Yhteisön rauhantilaan tuskin minun tupakointini sen suuremmin vaikuttaa, jos sattuu että vaikuttaa niin se on kerrassaan harmillista. V*tuttaahan tuo nytkin, jos joku tuohon oman ikkunan alle tulee tupakkaa imeskelemään. En silti lähde sen takia keuhkoamaan nettiin ja vaatimaan lakimuutoksia. Sen sijaan laitan ikkunan kiinni. Meillä on onneksi myös tiivisteet ikkunoissa, ettei kaikki turha paskan haju leviä ulkoa sisälle. Jos kymmenen metrin päässä joku tupakoi ja siitä kantautuu häiritsevä käry omiin sisätiloihin, niin ehkä kannattaisi miettiä josko siinä olis ihan muussa vika kuin naapurissa? En meinaan itsekään omalla parvekkeella tupakois, jos se haju siitä sisälle kulkeutuu. Se on aika yksinkertaista vetää ovi kiinni perässään, suosittelen kokeilemaan jos ei aikaisemmin ole juolahtanut mieleen. Ja jos joku saa kerrostalokämpän viilenemään kun pitää tuuletusräppänää auki niin onnea vaan. Kyllä se taitaa ihan kone olla joka viilentää sen ilman, nuo tuuletusikkunat lienevät ihan tuuletustarkoituksiin. Ei ehkä kannata tuulettaa justiinsa silloin kun naapurissa tupakoidaan? En minäkään tuuleta taloa, jos poltan siinä vieressä tupakkaa...

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Palaako?
« Vastaus #126 : 11.06.07 - klo:21:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Jos tosiaan mottaat naapurias voit saada kutsun karajille vakivallasta. Vaan jos saastutat naapuris keuhkot tupakoinnillas, et saa, kun se ei paalle pain nay!
Kiitoksia tiedosta, enpä olis itse arvannutkaan 8) Eikä ne naapurin keuhkot minun tupakoinnistani saastu.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Palaako?
« Vastaus #127 : 11.06.07 - klo:22:09 »
Käypä m.k välillä hengittelemässä ihan vaikka raitista ilmaa, josko vähän rauhottuisit ja löytyis tolkkua tuohon laukomiseen.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Palaako?
« Vastaus #128 : 11.06.07 - klo:22:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Käypä m.k välillä hengittelemässä ihan vaikka raitista ilmaa, josko vähän rauhottuisit ja löytyis tolkkua tuohon laukomiseen.
Kiitoksia vihjeestä, ulkona tulee näin kesäaikaan istuttua suurin osa päivästä. Tänäänkin vierähti mukavasti tunteroinen kun vaihdoin autoon virranjakajan kannen, pyörijän, tulpat, puolan, sytkänohjausboksin ja bensafiltterin. Isännän autosta tuli ajovalojen korkeus säädettyä. Sitten rupeski satamaan vettä jotta siirtypä grillaaminen huomiseksi, olen tässä lueskellut pääsykokeisiin. Ihan rauhassakin olen, ja luettuani vielä kertaalleen tuon edellisen viestini läpi, en löytänyt siitä mitään järjenvastaista. Käyn vielä tässä ennen nukkumaanmenoakin hengittelemässä tuota raikasta ilmaa ja poltan samalla tupakan terassilla, ilman että savu tai haju kulkeutuu sisätiloihin. On ne omakotitalot vaan käteviä! Niillä parvekkeillakin joilla olen polttanut, niin hajut on kyllä hyvin pysyneet ulkona kunhan on ovet ja ikkunat kiinni...

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Palaako?
« Vastaus #129 : 11.06.07 - klo:23:33 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Ja jos joku saa kerrostalokämpän viilenemään kun pitää tuuletusräppänää auki niin onnea vaan. Kyllä se taitaa ihan kone olla joka viilentää sen ilman, nuo tuuletusikkunat lienevät ihan tuuletustarkoituksiin. Ei ehkä kannata tuulettaa justiinsa silloin kun naapurissa tupakoidaan? En minäkään tuuleta taloa, jos poltan siinä vieressä tupakkaa...


Jos asuu vuonna 1913 rakennetussa kivitalossa, niin eipä ole mitään keskusilmastointia silloin ollut olemassakaan. Eipä ole tässä talossa mitään konetta joka tuulettaa asunnot, vaan tuuletus ja kesäisin asunnon viilennys tapahtuu ikkunan avaamisella ja tarvittaessa ristivedolla. Ikkunaa ei jaksaisi ronklata joka kerta kun joku taliaivo sattuu saastuttamaan omia keuhkojaan ja hengitysilmaa. Muuta nyt Mikko ensin sinne kerrostaloon ja puhu vasta sitten, avartuu vähän maailmankatsomus siinäkin.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Palaako?
« Vastaus #130 : 12.06.07 - klo:00:21 »
pahoittelut, m.k, kun jouduit pahoittamaan mielesi viestistäni. Joskus tulee sanottua ilkeämmin kuin olis tarvis.

Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Tassua vaan pystyyn kuka täällä tietää ketään joka olis siksi sairastunut kun naapurin setä polttaa tupakkaa parvekkeella...
No, et mielestäni voi kiertää tupakoijien vastuuta passiivisen tupakoinnin aiheuttamista terveyshaitoista ja sairauksista vain sillä, että on vaikeaa kiistattomasti osoittaa, että naapurin kersan astma on seurausta vain naapurin sedän kessuttelusta. Tai että sen naapurin sedän kanssa elänyt savuton puoliso saa keuhkosyövän; voishan sillekin olla muitakin syitä.. Voisitko ymmärtää sen, että osa meistä muista ON terveyshysteerikkoja ja MEILLÄ ON yhtä suuri oikeus siihen kuin sinulla tupakointiisi??

Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Edelleen, jos kieltävät siellä parvekkeella tupakoinnin, niin missäs luulette että sitten poltetaan? Ehei, kukaan ei lähde sinne pihan perälle jonne kukkahattutäti pystytti sen tuhkakupin.
Tämä on vain asenne- ja viitsimiskysymys. Jos tupakointi kerran on niin tärkeää, niin ehkä sitä pakon edessä ottaa vaikka muutaman askelen. Vai meneekö mukavuudenhalu ehkä sittenkin nikotiiniriippuvuuden edelle. Nyt sinä tietenkin toteat, että kun ei voi pakottaa ja että kaikkia ei voi tädit vieressä valvoa ja niin pois päin.. Entä jos ajattelisit näin: aikuinen ihminen noudattaa ihan valvomatta ja mäkättämättä, jopa _ilman_ rangaistuksen uhkaa niitä pelisääntöjä, jotka on sovittu (vaikka itse olisi jäänyt säännönmuodostuksessa alakynteen). Ja eikös se tupakka nimenomaan ole se aikuisuuden symbooli (ainaki teineillä)?



Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Ei muuten kannata minttu ihan mitä sattuu kirjoitella minun tai kenenkään muunkaan tunneälykkyydestä tai sosiaalisista taidoista, jos et sen paremmin tunne.


Ei varmaan kannattaisikaan, mutta ajattelin tälläkin kertaa seistä sanojeni takana. Vaikken sinua henkilönä tunne, kannanottosi tupakan asiassa tässä ketjussa antoivat aiheen ylläolevaan pikaiseen analyysiini. En väittänyt, että tämä olisi koko totuus sinun persoonastasi, vain se kuva, jonka sinusta tämän keskustelun perusteella (valitettavasti) saa. Olet järjestelmällisesti (provosoivasti) kieltäytynyt ymmärtämästä ihmisten tympääntymistä parveketupakointiin, katsomasta asiaa heidän kantiltaan, uhkaillut epäsuorasti tulevia naapureitasi väkivallalla sekä kieltäytynyt ymmärtämästä, miten parveketupakoinnista pidättäytyminen oikeasti voisi tehdä monenkin naapuruston elämästä paljon miellyttävämpää ja sopuisampaa, ts. rauhallisempaa. Sen sijaan jankutat vain oikeudestasi polttaa siellä missä  haluat ja uhkailet tupakoivien aiheuttavan suurempia haittoja jossakin muualla jos nykyisiä tupakointimahdollisuuksia vielä vähennetään. Se ei kyllä anna positiivista vaikutelmaa tupakoijista yleensä, ts. tupakoivasta miehestä (jona tällä palstalla tietääkseni esiinnyt; olet tietääkseni mies ja poltat oman ilmoituksesi mukaan).

Pahoittelen kuitenkin pointtini ilmaisutapaa.

Lainaus
V*tuttaahan tuo nytkin, jos joku tuohon oman ikkunan alle tulee tupakkaa imeskelemään. En silti lähde sen takia keuhkoamaan nettiin ja vaatimaan lakimuutoksia. Sen sijaan laitan ikkunan kiinni. Meillä on onneksi myös tiivisteet ikkunoissa, ettei kaikki turha paskan haju leviä ulkoa sisälle.
Erilaisissa kerrostaloissa vuosia asuneena voin nyt valistaa sinua, m.k, parista asiasta.

a)Ensinnäkin, kuten An-na sanoi, vanhoissa taloissa ei ole ilmanvaihtokoneita, vaan tehokkaampi ilmanvaihto tehdään tuulettaen (optimissaan ristivetona). Myös painovoimaisen ilmanvaihdon korvausilma tulee ikkunan raoista, tuuletusluukuista ja jopa rappukäytävän oven raoista; ei se huoneisto itse sitä ilmaa generoi. Jostain se tulee sisään mikä hormista menee ulos.

b) Uudemmissa taloissa, joissa on koneellinen poisto, on ikkunoiden yhteyteen tai ihan suoraan seinään jätetty ilmanvaihtoaukkoja, joita ei saa eikä aina voikaan tukkia ilmatiiviisti. En ole nähnyt yhtään taloa, jossa olisi järjestetty niin, että parvekkeiden puolella ei olisi ilmanvaihdon korvausilmakanavia. Myös näissä taloissa pitää lisäksi kesäisin tuulettaa jatkuvasti, sillä kuumenevat nekin.

Summa summarum (a+b): vaikka ikkunaa tai ovea tai ikkunaa ei pitäisi auki, parveketupakoinnin riemusta pääsee kotonaan kyllä nauttimaan, kun vaan naapurit on oikeat. Ikkunoiden tiivisteillä ei siis ole tässä sellaista funktiota kuin kuvittelit.

Ja vielä jatkoa:

c) Joissakin taloissa on lasitetut parvekkeet, jotka muodostavat ikään kuin kuilun (ovat samaa ilmatilaa lasien ollessa kiinni). Näin ollen lasit kiinni tai liian vähän auki parvekkeellaan polttava jättää varsinkin yläkerran parvekkeille savupilven, jonka haihtuminen ottaa aikansa.

d) Monissa (sanoisin jopa että lähes kaikissa  :lol: ) kerrostaloissa on useita asuntoja ja useita tupakoijia. Saattaa olla, että kesäiltana on jatkuvasti jollakin parvekkeella joku tupakoimassa -> saa joko hikoilla ovet ja ikkunat kiinni tai kärsiä sen, että savua tulee sisään koko ajan. Tai jos pieniä taukoja pitävätkin, saa koko ajan kytätä, koska jossakin parvekkeen ovi aukeaa ja sytkä naksahtaa. Tätä meillä tehdään ja suoraan sanottuna v*ttaa. (Näinkö sinä haluaisit kotonasi asua?)

Summa summarum (c+d): kun tupakoijia on enemmän kuin yksi, ongelman hallitseminen alkaa olla mahdotonta ilman, että tekee mieli avautua vähän välillä keskustelupalstoille. Oven kiinni vetäminen oli muuten tosi hyvä vinkki, m.k, emme me parveketupakoijista kärsivät olekaan sitä itse vielä keksineet. Olet ratkaissut ongelman, halleluuja!!  :twisted:  :evil:

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Palaako?
« Vastaus #131 : 12.06.07 - klo:08:56 »
Kerron nyt yhden esimerkin elävästä elämästä. Asuimme muinoin kerrostalossa perheemme kanssa ja alakertaan muutti tupakoiva pariskunta. Tuolloin itselläni oli pahemman sorttinen astma ja jatkuva tupakankäry oli todella huonoksi ja kaiken lisäksi erittäin epämiellyttävää. En tiedä mistä johtui, mutta savut nousivat suoraan lasitetulle parvekkeellemme ja sinne jäivät. Kesät olivat melkoista tuskaa kun kaikki toisen puolen ikkunat ja parvekkeen ovi oli pidettävä kiinni, puhumattakaan parvekkeen käyttökelvottomuudesta. Ja tosiaan kun naapurit polttivat jatkuvasti kotona ollessaan. Seurauksena muutimme omakotitaloon. Kaikilla ei ole mahdollisuutta muuttaa, pitäisikö heidän siis vastaavassa tilanteessa kärsiä?

Tupakointi on hankala aihe, koska toki jokaisella on oikeus tupakoida ja muillakin laillisilla keinoilla turmella terveyttään, mutta alkoholista, epäterveellisestä ruuasta ja liikkumattomuudesta poiketen tupakointi aiheuttaa suoria haittoja myös kolmannelle osapuolelle.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Palaako?
« Vastaus #132 : 12.06.07 - klo:11:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Tupakointi on hankala aihe, koska toki jokaisella on oikeus tupakoida  [...] tupakointi aiheuttaa suoria haittoja myös kolmannelle osapuolelle.


Tulit sohaisseeksi melko perustavanlaatuista ajatusta, tupakoinnin oikeutusta. Muutama ajatus:

a) Onko tupakointi perustuslain tai ihmisoikeussopimuksien turvaama perusoikeus? Miten se voisi olla?

b) Onko olemassa muunlaisia yhteisesti hyväksyttyjä oikeuden muotoja (esim. "vahvemman oikeus", "moraalinen oikeus"), joiden perusteella tupakointi on yksilön oikeus?

c) Voiko ihmisellä olla kiistämätön oikeus toimintaan, joka vahingoittaa paitsi kolmansia, myös jo ihan toisiakin osapuolia (terveys, elinympäristö, työolot jne)?

d) Jos on, mitkä oikeudet koskevat näitä toisia / kolmansia osapuolia?

e) Jos tupakointi on yksilön oikeus, onko se oikeus, jota ei voida rajoittaa tai poistaa tarvittaessa?

f) Liittyykö oikeuteen tupakoida joitakin velvollisuuksia?


jne jne jne

Ehkä löytänette pointtini jo tästäkin: Oikeuspuhe on sanahelinää ilman bäckuppia. Jos tästä alkaa vääntää, voi vielä käydä niin, että tulee herätykseen: arvot ja elämänasenne muuttuu.

"Ajatustyö vahingoittaa vakavasti oikeuttasi tupakoida. Älä aloita."

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Palaako?
« Vastaus #133 : 12.06.07 - klo:11:49 »
Nähdäkseni kun tupakointi on (vielä?) laillista, ihmisellä on ns. oikeus tätä ajanvietettä harrastaa. Vai pitäisikö sanoa mahdollisuus? Omasta puolestani tupakoinnin voisi täydellisesti kieltää ja lopettaa.

Hyviä pointteja, minttu.

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Palaako?
« Vastaus #134 : 12.06.07 - klo:12:18 »
Tässä nyt pikaisesti välikommenttina, että tupakoinnin voi tehdä typerästi, ja sen voi tehdä fiksusti, mikä tarkoittaa siis muille ihmisille mahdollisimman vähän haitan aiheuttamista.

Kolmessa kerrostalossa olen nyt kotoa pois muuttamisen jälkeen asunut, ja ainoat ärsytykset ovat olleet tupakoivat naapurit. Viime kesänä alakerran asuntoon muutti kesävuokralaisia, jotka polttelivat. Muuta haittaa en ole muiden asukkaiden takia kärsinyt (olen sentään asunut keskellä Teekkarikylääkin). Jos savu ehtii leijailemaan sisään asti, sillä kestää tosi kauan "haihtua". On ikävää, jos esim. tietää naapureiden valvovan usein myöhään => ei voi nukkua ovi auki raikkaassa ilmassa.
Ja kyllä se vasta harmittaakin, kun joutuu koko ajan juoksemaan ja laittamaan ovea tai ikkunaa kiinni. Jos on toisella puolella asuntoa, niin toinen puoli ehtii savuttua jo tosi paljon, ennen kuin sen haistaa vastakkaiselle puolelle.

Ja en muuten ole antanut kenenkään vieraankaan polttaa tupakkaa omalla parvekkeellani, vaan annan heille avaimen käteen, ja he menevät polttamaan tuonne pihalle. Kukkahattutaloyhtiömme on asentanut sinne uusia kiiltäviä tuhkakuppeja.

Ja m.k., tuo asenteesi tuohon grillaukseen ja sen turvaohjeisiin vaikuttavat todella typeriltä. En menisi kyllä sanomaan, että noin ylimieliseltä vaikuttavana olisit viimeinen, jolle tuollainen aiemmin kuvailtu grillausonnettomuus tapahtuisi.