Kirjoittaja Aihe: Luther ja uskonpuhdistus  (Luettu 24498 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #30 : 08.12.09 - klo:12:08 »
- Hyvä kirja Lutherista ja vaiheistansa on Kaarlo Arffmannin "Mitä oli luterilaisuus" (Gaudeamuksen kustantama).  Arffmann on tutkinut Lutheria pari vuosikymmentä, ja kirjoittaa hyvin.  Maallikko käsittää.
-Mietin joskus, eikö yksi löytö riitä per yksi mies/nainen täällä?  Johan tuo "yksin uskosta,armosta, Kristuksen tähden" on juttujen juttu vaikka muussa menisi kuinka metsään - paljossa menikin.  Vielä ikävämpää seurasi kun miestä alettiin kuolemansa jälkeen siteerata - hän käytti paljon paradoksia puheissaan ja käsitettiin sitten tehokkaasti väärinkin kun ei ollt itse paikalla oikomassa luuloja.  Mutta kyllä hän ihan kelpo antisemitisti oli, ja Deutsche Kirche päihitti Tunnustuskirkon suurelta osin, kun siihen saksalaiseen sieluun oli juuri Lutherista saakka kaiverrettu se esivallan kunnioitus (laadusta riippumatta). 

- Olisi kai itsekin pahoillaan, jos pilven reunalta nyt huomaisi jotta kaikki puheensa otetaan jumalansanana...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #31 : 08.12.09 - klo:12:10 »
Oikeinkirjoituskorjaukset on OK, mutta asiakorjaukset eivät ole mielestäni OK.
Jos tekstissäni oli jotain foorumilla kiellettyä, niin täytyy todeta, että tämä foorumi on todella tiukkapipoinen ja ymmärtämätön.
Normaaleilla ei-uskonnollisilla foorumeilla tuollaiseen tekstin ei olisi millään tavalla puututtu.

Helluntalaisten NEtMission foorumilla törmäsin samaan tiukkapipoisuuteen, jossa pyrittiin sensuroinnin avulla ohjaamaan ihmisiä tässä samassa humanitäärisen asian aiheessa: heilläkin oli sallitut järjestöt ja vähemmän hyvät järjestöt.
Oma järjestö on tietysti heilläkin se kustannustehokkain.

Ja minähän en tietääkseni nimeltä maininnut yhtään foorumilla kiellettyä humanitääristä järjestöä.

Juttelin moderoinnista lauantai-iltana Netmission yhden moderaattorin kanssa, joka oli meillä kylässä. Olimme aika samoilla linjoilla. Miksi korjasin tekstiäsi johtuu kalastuslaista, joka kieltää pyydysten laskemisen toisten kalavesille.Tämä on sääntöjensä mukaan körttifoorumi ja silloin muiden yhdistysten nimiä ei kirjoiteta boldilla. Minusta se ei ole tiukkapipoisuutta vaan velvollisuus. Meillä ei ole hyväksyttyjä järjestöjä erikseen ja jos olisit pikkuisen miedommin ja normaalitekstillä kirjoittanut sen niin olisi voinut mennä ilman korjaamista. Turhat atribuutit ja bold olivat suurin syy siistimiseen. Kustannustehokkuusvertaus oli PR:ään ei teidän järjestöihin.
terv Seppos
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #32 : 08.12.09 - klo:12:19 »
Lainaus
Miksi korjasin tekstiäsi johtuu kalastuslaista, joka kieltää pyydysten laskemisen toisten kalavesille.

Oletko saanut eri teksteistäni sen kuvan, että yritän värvätä porukkaa helluntaiseurakuntaan?
Jos olet, kuva on täysin erheellinen, olenhan sen sijaan eri yhteyksissä arvostellut kyseisen seurakunnan edustamaa käytännön vanhurskauttamisteologiaa aika kovinkin sanoin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #33 : 08.12.09 - klo:12:27 »
Oletko saanut eri teksteistäni sen kuvan, että yritän värvätä porukkaa helluntaiseurakuntaan?
Jos olet, kuva on täysin erheellinen, olenhan sen sijaan eri yhteyksissä arvostellut kyseisen seurakunnan edustamaa käytännön vanhurskauttamisteologiaa aika kovinkin sanoin.


En ole saanut sellaista käsitystä, mutta ei silti varuteta niitä niin monilla kehuilla ja kirjoiteta boldilla. Kuten jo kerran sanoin niin vähemmällä olisi voinut mennä läpi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #34 : 08.12.09 - klo:12:35 »
Lainaus
kirjoiteta boldilla

Yritän tehdä tuosta boldiasiasta parannuksen.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #35 : 08.12.09 - klo:13:36 »
isokatekismuksen alkupuheessakin:
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/mle.html
on jo paljon asiaa. toki siitä voi helposti poimia hauskat kohdat mutta sitten huomaa miten hyvin iskut osuu itseensä. Lutherin ajan saksalaiset eivät poikkea nykyihmisestä.
Hauskuudet minustakin yllättivät positiivisesti. Olet oikeassa, että iskut osuvat omaan itseen. Ne on osattu esittää niin hyvin, että kenellekään ei jää epäselväksi, että syntiä on tullut tehtyä, joka päivä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #36 : 08.12.09 - klo:16:38 »
Sen verran tuohon Lutherin väitettyyn antisemitismiin ja hänen "masinoimiin teurastuksiin" että minä olen lukenut kirjan "Juutalaisista ja heidän valheistaan".  Ei sen perusteella voi väittää Lutheria antisemististiksi, vaikka kirja sisältääkin erittäin karkeita ja rajuja ilmaisuja jotka asiayhteydestään irrotettuna ja sopivassa "hengessä" esiintuotuna vaikuttavat antisemitistisiltä.
Täytyy muistaa, että Paavista Luther puhui monesti paljonkin rajumminja karvaammin sanankääntein. Samoin muissa teoksissaan esim. omista maanmiehistään saksalaisista joista lievimpiä ilmauksia lienee esim. saksalaisten nimittely sioiksi ym. mukavaa ja humoristista.

KO. kirjassa Luther mainitsee erittäin korostetusti, että hän ei ole kirjoittanut sitä vihassa juutalaiskansaa kohtaan, vaan painottaa heidän uskonnollisia valheitaan ja niihin keskittyy kirja. Suosittelisin, että jos sen hankkii, kannattaa lukea kirja KOKONAAN, eikä ainoastaan tyypillisimpiä helluntailaisten esittämiä highlighteja.  Kyllä siitä kokonaisuus huomioon ottaen käy selvästi ilmi että Lutherin tarkoitus ei ole osoittaa vihaa juutalaisia kohtaan kansana tai rotuna, vaan heidän uskontoaan kohtaan hän kyllä osoittaa avointa vihamielisyyttä ja kirjassa kaikki muu peilautuu sitä vasten.  Olkoonkin että Luther menee lausunnoissaan välillä ns. "yli" tai ainakin nykyihmisen mittapuun mukaan mauttomuuksiin, niin suosittelen silti jokaiselle tutustumista ko. kirjaan hyvänä ja avartavana lukuelämyksenä.  Aikoinaan minulla oli merkittynä muistiin hyviä kirjasta poimittuja katkelmia joissa käy selvästi ilmi ettei kyse ole antisemitismistä, mutta valitettavasti enää niitä ei ole tallella enkä jaksa alkaa uudestaan läpi kahlaamaan, pääasia kun asia on itselle selvä!

Erittäinkin, kun olen lukenut arviolta n. 80% kaikesta suomennetusta Lutherista ja lisäksi muistaakseni ainakin kolme elämäkertaa, nähnyt useita dokumenttifilmejä ja metrikaupalla lukenut häntä käsitteleviä artikkeleita, minun on helppo nähdä tämäkin kirja jonkinlaista realistista taustaa vasten. Siitä käy ilmi, että antisenmitismisyytökset eivät tee oikeutta hänelle eikä ko. kirjalle.  On hassua ettei tätä kirjaa siteeraavat koskaan käytä niitä kohtia joista näkyy päinvastaista!  MUistaakseni siellä jopa kirjoittaja mainitsi "rakastavansa" juutalaista kansaa.

No niin, sitten toiseen asiaan. Minäkään en ole antisemitismi, mutta kristillinen siionismi on minusta hölynpölyä jota tyhjäntoimittaja-kekkulit harrastavat paremman tekemisen puutteessa.  Ei kuulu luterilaisuuteen, eikä edes koko kristinuskoon. Olen kurkkuani myöten täynnä intoilevia "israel- ystäviä".  Jonkun pitäisi kirjoittaa tänä aikana kirja "juutalais-intoilijoista ja heidän valheistaan"!

Nämä ovat tällaisia lihalliselle ihmiselle pistäviä okia, kuten Lutherin juutalaiskirja ja Sidottu ratkaisuvalta joka on yksi parhaimpia kristillisiä kirjoja mitä on saatavilla. Yleensä intoilijoille kelpaa ainoastaan kirkkopostillat kun niistä löytyy sopivaa materiaalia heidän propagandaansa varten irtokohtina käytettäviksi.

Muuten Lutherin kunniaksi täytyy sanoa vielä sekin, että hän kirjoitti kai enemmän kasteen armosta kuin kukaan!  Tärkeä aihe josta ei koskaan voida puhua liikaa! Lutherista ja kapitalismista en osaa sanoa. En ole mieltänyt sitä niin. 
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #37 : 08.12.09 - klo:17:10 »
- Totta; en tunne alkutekstejä, joten saatan olla liian suoraviivainen.  Arffmannin kirjan tentin joskus viime keväänä.  Mies on akatemiatutkija ja juuri Lutheriin keskittynyt, tällaisessa tilanteessa luottaisin tähän lähteeseen, varsinkin kun valmius käsittää Luther väärin on suuri  Lutherin persoonallisen ilmaistyylin ja tuon paradoksin viljelyn tähden. 

Nythän mies on kovasti framilla, tuntuu kuin jokainen systemaatikko tutkisi juuri Lutheria, ja hyvä niin.  Yritin pari vuotta sitten saada jotakuta innostumaan Bonhoefferista enkä löytänyt ristinsielua - jokainen oli kiinni  Luther-tutkimuksessa.  Hyvä niin. Varmasti päivitettyä tutkimustietoakin saa omien tutkimusretkien tueksi. 

-En viitsi inttää,  se on turhaa - usein vain törmää havaintoon:   Kun joku löytää, oivaltaa ja ymmärtää jotakin, hänen oletetaan perin äkkiä olevan oikeassa aivan kaikessa.  Niin vain käy.  En tiedä miksi.  Jouduin tuota itse miettimään, kun Bonhoeffer alkoi edustaa jokseenkin Kristuksen eurooppalaista inkarnaatiota itselleni väessä viisaudessa ja voimassa... mutta siitä tuli muuta mieleeni, kysyttävää, joka oikeastaan kuuluu toiseen ketjuun. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #38 : 08.12.09 - klo:17:12 »
Kapitalismi taitaa olla Calvinin ja reformoitujen alaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #39 : 08.12.09 - klo:17:28 »
- Tämä käsitys itsellenikin on (kapitalismia ei voi peruuttaa Lutheriin)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #40 : 08.12.09 - klo:17:35 »
- Totta; en tunne alkutekstejä, joten saatan olla liian suoraviivainen.  Arffmannin kirjan tentin joskus viime keväänä.  Mies on akatemiatutkija ja juuri Lutheriin keskittynyt, tällaisessa tilanteessa luottaisin tähän lähteeseen, varsinkin kun valmius käsittää Luther väärin on suuri  Lutherin persoonallisen ilmaistyylin ja tuon paradoksin viljelyn tähden. 

Nythän mies on kovasti framilla, tuntuu kuin jokainen systemaatikko tutkisi juuri Lutheria, ja hyvä niin.  Yritin pari vuotta sitten saada jotakuta innostumaan Bonhoefferista enkä löytänyt ristinsielua - jokainen oli kiinni  Luther-tutkimuksessa.  Hyvä niin. Varmasti päivitettyä tutkimustietoakin saa omien tutkimusretkien tueksi. 

-En viitsi inttää,  se on turhaa - usein vain törmää havaintoon:   Kun joku löytää, oivaltaa ja ymmärtää jotakin, hänen oletetaan perin äkkiä olevan oikeassa aivan kaikessa.  Niin vain käy.  En tiedä miksi.  Jouduin tuota itse miettimään, kun Bonhoeffer alkoi edustaa jokseenkin Kristuksen eurooppalaista inkarnaatiota itselleni väessä viisaudessa ja voimassa... mutta siitä tuli muuta mieleeni, kysyttävää, joka oikeastaan kuuluu toiseen ketjuun. 


En tiedä oliko tuo tarkoitettu minulle mutta en minäkään tunne alkutekstejä. Olen vain tavallinen maallikko Luther-harrastaja. Suuri puutteeni on, että kielitaito ei ole riittänyt lukeakseni saksankielisiä teoksia, samoin kuin se ettei ole koulutusta järjestelmälliseen tutkimiseen tältä alalta. Etuni taas lienee ettei minua rasita minkään koulukunnan syöttämät ennakkoasenteet tutustuessani Lutherin teksteihin. Motiivini ovat lähteneet puhtaasti henkilökohtaisesta hengellisestä tarpeesta. Sen verran kuitenkin olen aiheeseen mielestäni tutustunut, ettei minua millään "tutkijan auktoriteetilla" välttämättä vielä vakuuteta. Nykyajan  jumaluusoppineiden teologisiin artikkeleihin tutustuessani olen saanut käsityksen, että niitä ohjaavat hyvin usein ja yllättävän vahvasti ennakkoasenteellisuus. Monesti tuntuu olevan kyse enemmän jonkin agendan ajamisesta kuin vilpittömästä tutkimuksesta.  Tämän tietysti sanon vähän heikoilta jäiltä eikä ole nyt yhtäkkiä esittää mitään konkreettista väitteen tueksi. Sellainen näkökulma minulle nyt kumminkin on tullut.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa skpajula

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #41 : 08.12.09 - klo:18:48 »
Oletteko muuten ajatelleet, miten kantaaottava ilmaus on "uskonpuhdistus". Missään muussa tuntemassani kielessä ei käytetä vastaavaa, läheisimmässä kielisukulaisessamme virossakin se on "reformatsioon". Siis kaikki muut tuntemani kielet puhuvat reformaatiosta eli uudistuksesta, mutta täällä tundran laidalla ollaan tosi polleita. Teologinen asiantuntemukseni ei tietenkään riitä arvioimaan onko usko puhdistunut vai uudistunut Lutherin ansiosta, mutta ainahan on hauska väännellä sanoja.
Tuuli taitaa tyyntyä
SV 248

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #42 : 08.12.09 - klo:18:59 »

En tiedä oliko tuo tarkoitettu minulle mutta en minäkään tunne alkutekstejä. Olen vain tavallinen maallikko Luther-harrastaja. Suuri puutteeni on, että kielitaito ei ole riittänyt lukeakseni saksankielisiä teoksia, samoin kuin se ettei ole koulutusta järjestelmälliseen tutkimiseen tältä alalta. Etuni taas lienee ettei minua rasita minkään koulukunnan syöttämät ennakkoasenteet tutustuessani Lutherin teksteihin. Motiivini ovat lähteneet puhtaasti henkilökohtaisesta hengellisestä tarpeesta. Sen verran kuitenkin olen aiheeseen mielestäni tutustunut, ettei minua millään "tutkijan auktoriteetilla" välttämättä vielä vakuuteta. Nykyajan  jumaluusoppineiden teologisiin artikkeleihin tutustuessani olen saanut käsityksen, että niitä ohjaavat hyvin usein ja yllättävän vahvasti ennakkoasenteellisuus. Monesti tuntuu olevan kyse enemmän jonkin agendan ajamisesta kuin vilpittömästä tutkimuksesta.  Tämän tietysti sanon vähän heikoilta jäiltä eikä ole nyt yhtäkkiä esittää mitään konkreettista väitteen tueksi. Sellainen näkökulma minulle nyt kumminkin on tullut.

Paradoksaalista, mutta tieteessä on usein ensin oletus lopputulemasta ja sitten yritetään todistaa se oikeaksi. Tämä koskee kaikkia tieteitä myös teologiaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #43 : 08.12.09 - klo:20:12 »
Niin, kai se sitten on tarpeellista asettaa tutkimukselle jotain kehyksiä tai suuntaviivoja ettei se rönsyilisi liikaa, en tiedä kun en ole tutkija.  Toisaalta kun on tietämätön, on suhteellisen vapaa ennakko-odotuksista ja voi lukea aistimalla, havaintoja tehden. Jotenkin pitäisi pystyä kuitenkin muodostamaan kokonaiskuva ja ainakin pohtimaan että mitä tässä on nyt oikein sanottu. Mielestäni meidän maallikoiden keskustellessa uskonnosta, on usein juuri se riesa ettei ole kyetty muodostamaan kunnollista kokonaiskuvaa/arviota jostain asiasta tai ilmiöstä vaan poimitaan sieltä niitä irto-otoksia joilla sitten argumentoidaan kovastikin. Samaa riesaa tuottaa käsitteiden sekavuus, maallikko osaa harvoin ilmaista mitään täsmällisesti. Oli ala mikä hyvänsä!  uskonto on kuitenkin sellainen alue, josta jokaisella on jostain syystä varma mielipide. Mitä vähemmän tietoa, sitä varmempi!

Mutta niinhän se menee muutenkin elämässä; -mitä vähemmän tietoa, sitä korkeampi ja vakuuttavampi ääni...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Luther ja uskonpuhdistus
« Vastaus #44 : 08.12.09 - klo:20:14 »
Paradoksaalista, mutta tieteessä on usein ensin oletus lopputulemasta ja sitten yritetään todistaa se oikeaksi. Tämä koskee kaikkia tieteitä myös teologiaa.
"oletus lopputulemasta" eli hypoteesi (kreik. hypo´thesis = alle asettaminen, ehto), oletus, oletettu syy epätyydyttävästi ymmärrettyjen ilmiöiden selittämiseksi. [Uusi sivistyssanakirja, Otava, 1983]
Siis "epätyydyttävästi ymmärrettyjen". Ei minusta ole paradoksaalista siinä, että aletaan tutkia ilmiötä, jota ei ole ymmärretty edes tyydyttävästi saati täysin. Eikä lopputulemaa voida tietää. Hypoteesi ei siis ole tutkimuksen jälkeen enää sama.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024