Kirjoittaja Aihe: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3  (Luettu 23144 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #15 : 11.05.14 - klo:21:21 »
Kun pohdin tätä herännäisyyden historiaa, niin tuntuu niin haikealta ajatella sitä aikaa, kun oli maailmassa vain kaksi ryhmää: heränneet ja suruttomat. Mutta kukapa pystyy olemaan enää tämmöisessä maailmassa suruton?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #16 : 12.05.14 - klo:00:32 »

Anteeksi vain, mutta minusta tuossa rakkauden korostamisessa on aika vahva astian maku. MINÄ olen niin laupias ja armahtavainen, että MINÄ haluan kaikki ihan semmoisenaan sinne ehtoollispöytään. MINÄ en tyrkytä uskoa kenellekään ja MINÄ suvaitsen kaikki tulkinnat ehtoollisesta.


Niin,
se "rakkaudellinen" MINÄ syrjäyttää Jumalan sanan, Jumalan, joka on rakkaus ja jonka olemus on rakkaus.
Se MINÄ määrittelee termin "rakkaus" uudelleen ja näinollen tekee Raamatun Jumalasta lähes paholaisen ja Hänen sanastaan joko vahingollisen tai sitten se MINÄ vääristelee tuon sanan, jotta se sopisi tuohon omaan rakkauden määritelmäänsä.
MINÄ tietää Jumalaa paremmin, mitä on rakkaus ja mikä on hyvää ja mikä pahaa.
Todellisuudessa MINÄ sanoo pahan hyväksi ja hyvän pahaksi.
Tämä on sitä lopun ja luopumuksen aikaa, joka on alkanut jo ennen meitä.
« Viimeksi muokattu: 12.05.14 - klo:00:36 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #17 : 12.05.14 - klo:06:31 »

   Kyllä latvan kautta puuhun kiipeäminen tarkoittaa  nousemista tyvestä. Vasta latvassa katsellaan puuta tarkemmin. Nähdään myös maisema. Laskeutuminen tapahtuu hitaammin, sillä raajat ovat väsyneet epämukavasta asennosta. Kokemus kaikkineen synnyttää uteliaisuuden ihmeelliseen puuhun, maaperään, ilmastoon, puun ikään.

Fasaadin houkuttelevuus kiinnittää kokijan. Jumalan täytyy olla suuri, koska on katedraaleja. Ensivaikutelma on tärkein. Oppiminen alkaa. Kasteopetus käynnistyy. Ilman yhteyttämistä ei synny. Yhteyden puuttuminen jättää irralliseksi. Kylvö turhentuu.

Kutsukaamme kaikki kansat yhteiselle aterialle, ehtoolliselle kanssamme. Vieras on kuningas.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #18 : 12.05.14 - klo:07:38 »
On kai eri asia päättää olevansa jotain - vaikka körttiläinen - kuin tunnistaa olevansa sellainen. Ryhtyminen joksikin omalla päätöksellään kuulostaa minusta hiukan teeskentelyltä. Ei kai vakaumuksia valita kuin kaupan hyllyltä? Kun tunnistaa itsensä vaikka körtiksi on vielä eri asia tunnustautua sellaiseksi. Sitä en tekisi kovin äänekkäästi. Epäaidolta sekin vaikuttaisi.

Körttiläisiä lienee yksinkertaistaen kahdenlaisia. Joillekin herännäisyys on perheen ja kotiseudun rakas perinne, jossa halutaan pysyä. Minä kuulun niihin, jotka olemme tutustuessamme seuraliikkeeseen ja Siionin virsiin tunnistaneet niissä jotain henkeämme syvästi koskettavaa. Se on eri asia kuin päättää olla körttiläinen. Herättäjä-Yhdistykseen liittyminen on tietysti jonkinlainen ratkaisu, mutta pikemminkin päätös osallistua käytännössä yhdistyksen toimintaan kuin päätös olla jotain.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #19 : 12.05.14 - klo:07:48 »
   Kyllä latvan kautta puuhun kiipeäminen tarkoittaa  nousemista tyvestä. ---

Anteeksi kuinka?

---Fasaadin houkuttelevuus kiinnittää kokijan.---

Fasaadi= kasvot, naama  Siis kenen kasvot, ehtoollisen jakajan vai muiden ehtoollisvieraiden? Entäpä jos naamat eivät näytäkään kovin houkuttelevilta?

Jumalan täytyy olla suuri, koska on katedraaleja. Ensivaikutelma on tärkein. Oppiminen alkaa. Kasteopetus käynnistyy. Ilman yhteyttämistä ei synny. Yhteyden puuttuminen jättää irralliseksi. Kylvö turhentuu.

Kutsukaamme kaikki kansat yhteiselle aterialle, ehtoolliselle kanssamme. Vieras on kuningas.


Jospa pitäisikin kutsun jälkeen kastaa ja opettaa ja sitten pyytää ehtoollispöytään. Voihan sitä ensialkuun pyytää vaikka sinne kahvipöytään ja näyttää ystävällistä fasaadia.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #20 : 12.05.14 - klo:08:19 »


 Jospa pitäisikin kutsun jälkeen kastaa ja opettaa ja sitten pyytää ehtoollispöytään. Voihan sitä ensialkuun pyytää vaikka sinne kahvipöytään ja näyttää ystävällistä fasaadia.



   okei


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #21 : 12.05.14 - klo:08:39 »
Yhteiskunnassa on sääntöjä ja normeja, joita ei voi kumota pois rakkauden ja suvaitsevaisuuden nimissä. Osan mielestä kristinuskoon ei kuulu muuta sääntöä kuin rakkaus. Mutta Rakkaudellakin on järjestys ja oikea muoto, jos se on Jumalasta. Kaikki mikä lähtee ihmisestä, on vääristynyttä, koska ihmisen perusolemus on synnin turmelema.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #22 : 12.05.14 - klo:08:51 »

   okei


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #23 : 12.05.14 - klo:09:01 »
"Käskyt 'Älä tee aviorikosta', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä himoitse', samoin kaikki muutkin, voidaan koota tähän sanaan: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.'" Paavali taisi kuulua tähän 'osaan kristityistä'.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #24 : 12.05.14 - klo:09:04 »
"Käskyt 'Älä tee aviorikosta', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä himoitse', samoin kaikki muutkin, voidaan koota tähän sanaan: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.'" Paavali taisi kuulua tähän 'osaan kristityistä'.

Mitä sitten?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #25 : 12.05.14 - klo:09:07 »
No tuosta olen Penan kanssa ihan samaa mieltä, käskyjen motiivi on rakkaus. Kuulostin vähän turhan jyrkältä tuossa edellisen kommentin jälkiosassa, rakastaminen on oikein- mutta ymmärtääkseni siihen liittyy kristinuskossa tietty Pyhyys- ne kulkevat käsikädessä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #26 : 12.05.14 - klo:09:36 »
Huomasin Vähä-katekismuksesta, että Ukko Martti käskee aamurukouksen yhteydessä veisaamaan kymmenen käskyä tai jotakin muuta. Se löytyikin Vanhasta Virsikirjasta aivan alusta. Ilahduin, kun joka säkeistön päätteeksi luki Kyrie Eleeson.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #27 : 12.05.14 - klo:09:52 »
No tuosta olen Penan kanssa ihan samaa mieltä, käskyjen motiivi on rakkaus. Kuulostin vähän turhan jyrkältä tuossa edellisen kommentin jälkiosassa, rakastaminen on oikein- mutta ymmärtääkseni siihen liittyy kristinuskossa tietty Pyhyys- ne kulkevat käsikädessä.

Kristillinen lähimmäisenrakkaus on toki muuta kuin romanttisten rakkaustarinoiden rakkaus. Se on omasta luopumista toisen hyväksi. Äärimmäiseksi ihanteeksi asetetaan lähimmäisen hyväksi kuoleminen. Siitä on tunteilu kaukana.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #28 : 12.05.14 - klo:09:55 »
 :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #29 : 12.05.14 - klo:09:59 »
Kristillinen lähimmäisenrakkaus on toki muuta kuin romanttisten rakkaustarinoiden rakkaus. Se on omasta luopumista toisen hyväksi. Äärimmäiseksi ihanteeksi asetetaan lähimmäisen hyväksi kuoleminen. Siitä on tunteilu kaukana.

No siinä on varmaan juuri se agape-rakkauden pyhyys.