Kirjoittaja Aihe: Tulkaa kaikki -liike  (Luettu 18649 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Tulkaa kaikki -liike
« : 06.02.06 - klo:23:53 »
Ei tämä ole konservatiivi-liberation -ongelmaa. Kansankirkkoa se näemmä kannattaa. Se puhuu 3-luokan kansalaisten kannalla kristinuskon ytimessä.
  :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

satman1

  • Vieras
Tulkaa kaikki -liike
« Vastaus #1 : 07.02.06 - klo:03:30 »
Just, tismalleen.


............................................................................................    8)   ............................................................................................

Kauhanen T

  • Vieras
Tulkaa kaikki - paitsi häviäjät
« Vastaus #2 : 15.02.06 - klo:17:42 »
Juhanin viesti johti minut pitkän ajatusmutkan kautta miettimään, miksi meidän on niin vaikea sietää häviäjiä. Luulen että se voisi johtua seuraavista syistä: (Varoitus! Keittiöpsykologiaa - asiantuntijat, älkää lukeko vaan kirjoittakaa itse paremmin!)

Häviämisessä ja alakynnessä olemisessa on oma mentaliteettinsa jossa pinnalla ovat suuttumuksen, pettymyksen, ahdistuksen ja masennuksen tunteet. Ne ovat voimakkaita tunteita jotka yleensä aina johtavat jollain tasolla kontrolloimattomaan toimintaan tai kielenkäyttöön. Niistä puhuminen ja niiden kohtaaminen voi olla joskus vielä vaikeampaa kuin esim. anteeksipyytäminen.

Häviäjän käyttäytymistä ei voi ymmärtää sellainen joka (väh. yksi seuraavista):

A) ei ole itse hävinnyt koskaan

B) ei ole hävittyään pystynyt myöntämään näitä tunteita vaan on kääntänyt tappion mentaalisesti voitoksi hinnalla millä hyvänsä

C) on hävittyään piilottanut nämä tunteet eikä halua kohdata mitään, mikä voisi nostaa ne uudelleen pintaan

D) on hävinnyt niin monta kertaa ettei jaksa tuntea empatiaa toisen vastaavia tunteita kohtaan

Häviäjää voi ymmärtää ihminen, joka on hävinnyt itse, myöntänyt sen, kohdannut siihen liittyvät tunteet ja päässyt jotakuinkin sinuiksi niiden kanssa. Voittaessaan hänellä ei ole tarvetta runnoa hävinnyttä puoluetta maahan, vaan pyrkii ennemmin dialogiin ja yhteistyöhön näiden kanssa.

Asia on pyörinyt mielessäni esim. tulevia suuria seurakuntaliitoksia ajatellen (nämä siksi, että koska kuntarakenne väistämättä muuttuu lähivuosina, pannaan kirkonkin kartta uusiksi). Omassa entisessä kotiseurakunnassani asia on ollut vuoden tapetilla. Tulen jo etukäteen surulliseksi ajatellessani miten kovan kohtelun saavat ne, jotka nousevat vastustamaan oman seurakunnan lakkauttamista (niitä aina löytyy) enemmistön alistuessa välttämättömyyteen. Tai kun jotkut - aktiiviset, asiasta kiinnostuneet, toimeliaat - seurakuntalaiset aloittavat passiivisen vastarinnan seurakuntien yhdistyttyä; riidanhaastajiksi ja hankaliksi tyypeiksi heidät leimataan.

Nähdäkseni kirkolla jos millä pitäisi olla kykyä kohdella häviäjiään kun ajattelee sen lähtökohtaa: pitkäperjantaina Jeesuksen seuraajat olivat todella häviäjän puolella! Olisiko Jumalakin aina häviäjän puolella? Muistelen ukkini joskus tähän tapaan sanoneen.

satman1

  • Vieras
Tulkaa kaikki -liike
« Vastaus #3 : 21.02.06 - klo:05:42 »
Rakkaat lapset! Aloitin näin, koska jopa yli neljäkymppiset voisivat ikänsä puolesta olla lapsiani, ja teitähän on tällä saitilla, foorumilla lähes kaikki; ja myös siksi, että Herännäisyys yhdistää meitä. Meillä on samat juuret. "Ulkopuolisen" ei kuitenkaan pidä tuntea itseään ulkopuoliseksi, sillä ensimmäisiä, joskaan ei ainoita, edellytyksiä rakkaan hengenperintömme säilymiseksi olette te, joilla ei ole lapsuudesta äidinmaidossa saatua kosketusta liikkeemme henkeen ja vereen. Uutta verta, uutta näkökulmaa me, jotkut monenkin polven körtit tarvitsemme. Sitä me toisaalta saamme kaikesta huolimatta, sillä sen tekee elämä itse. Elämä hajottaa ja kokoaa, virtaa ja huuhtoo. Elämän syyksi on laitettava sekin, että joskus on vaikea nähdä Herännäisyyden linja. Olen kauan sitten kirjoittanut, että osamme on hajaantua kuin akanat tuuleen. Paras meistä lannoittaa maaperän uuden kasvaa.  Tämä näky on hiukan ahdistava. Siksi olenkin lähtenyt etsimään ydintä, mihin tarrautua. Olen saanut huomata, että se on löydettävissä. Enkä epäile hengenliikkeemme kasvumahdollisuuksia. Helppo siihen on uskoa, kun juuret ovat pietismiä, Paavo Ruotsalaista, ukkojen aikaa, Malmivaaroja ja Väätäisiä, Lapuaa ja Nilsiää syvemmällä, Kristuksessa.

Minun piti kirjoittaa olympialaisten lajeista mainitakseni suosikkini. Curling ei ole vielä kyennyt syrjäyttämään perinteisiä. Leikkasin poikasena lehdestä Aulis Kallakorven, Helmut Recknagelin, Hemmo Silvennoisen kuvia, kun he liitelivät ilmassa ilman alastulon ajatustakaan. Suksien tyylikäs asento vierekkäin saa vieläkin V-tyylin viemään ajatuksen varisvainaan vaellukseen. Hyväksyttyäni tässäkin kehityksen ja uusien sukupolvien esiinmarssin muistoni kehykset saavat lisää kullan hohdetta.

Rakkaat Lapset!
Ihanaa on lukea kirjoituksianne, mielipiteitänne, näkemyksiänne maailman asioista. Päällimmäisenä on mielessäni kommentti, mitä mystiikka on: kuunnella, mitä Jumala puhuu. Sitten Hesekielistä käymänne keskustelu. Olen yllättynyt, ja ihastunut sen tuoreuteen ja
vapautuneisuuteen.

Herännäisyys on oppineiden liike. Siksi jänne sen historian alun ja nykyisyyden välillä on pitkä. Sen vuoksi me nuolet lennämme kauas. Maahan laskeuduttuamme emme näe Ampujaa, ellemme pompi terävänä yksijalkaisena tulosuuntaan. Meidän kuvamme Jumalasta on kuva rakastavasta Isästä. Taivaan Isämme on oikeudenmukainen ja siksi joskus ankara. Mehän tiedämme kuitenkin, että heti ankaruuden rinnalla on säälivä, kaiken uhraava Luoja, tuo joskus ruojaksi nimittämäni Kaikkivaltias, jonka painiotteet ja iskut lyövät ruumiin maahan ja hengen pihalle. Mutta sitten! Hän nostaa! Hän vie Korkeuksiin ihanille vihreille niityille, jossa "lampaiden hengityksen vieläkin kuulee" (Saarikoski).

Olen "Tuulen koira". Vaikka isäntä löisi, minulla ei ole muuta turvaa. Katson anoen, milloin saan  nähdä jälleen Hänen lempeät kasvonsa.


...........................................................................................   :lol:   ...........................................................................................

satman1

  • Vieras

Poissa Hale

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Tulkaa kaikki -liike
« Vastaus #5 : 22.05.06 - klo:22:01 »
Kaivelen tässä innolla vanhoja ketjuja... Onkos täältä kukaan (minun lisäkseni) lähdössä Tulkaa kaikki -ehdokkaaksi? Tai tiedättekö jonkun muun "teikäläisen" olevan lähdössä mukaan?
Först ignorerar de dig, sedan skrattar de åt dig, sedan slåss de mot dig, och sedan vinner du.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tulkaa kaikki -liike
« Vastaus #6 : 23.05.06 - klo:09:43 »
Minä olen mukana kokoamassa ehdokasjoukkoa Tulkaa kaikki -tunnuksen alle. Oikeastaan ryhmämme on jo edellisissä vaaleissa syntynyt ja hengissä, mutta pitäisi yhdessä sopia liittymisestä tähän tavoitteitamme vastaavaan isompaan kuvioon. Hienoa, että sellainen on syntynyt.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Meillä on pikkuisen erilainen tilanne
« Vastaus #7 : 23.05.06 - klo:16:25 »
Meillä on ollut monta vuotta vaaliliitto nimeltään yhdessä eteenpäin, johon ovat kuuluneet kokoomus, kepu, sitoutumattomat, KD ja  RKP. Homma on toiminut hyvin ja vastuustokauden alussa (myös demareilla on edustajia valtuustossa) sovittin, että nyt ollaan kaikki kirkon puolella liikkeen jäseniä ja puolueet unohdetaan. Kirkkoneuvostopaikkoja ja eräitä muita paikkoja jaettaessa otettiin puolueet huomioon, mutta ei enää sen jälkeen. Johtokuntia meillä ei ole. On työalaryhmät, joissa on johtavan työtekijän lisäksi kirkkoneuvoston edustaja ja yksi tai kaksi maalikkoa ja se toimii loistavasti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Hale

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Tulkaa kaikki -liike
« Vastaus #8 : 23.05.06 - klo:17:51 »
Meillä on ollut kokoomuksen, demareitten ja sitoutumattoman srk-väen listat. Yhdessä sitä "politiikkaa" kai kuitenkin tehdään. Ajattelisin, että Tulkaa kaikki -lista voisi olla sitten se vähemmän jyrkkä vaihtoehto sitoutumattomalle väelle. On aina kiva kuulla, että sellaisia on ryhmiä on ollut muualla liikkeellä aikaisemminkin! Täällä Tampereella oli parit vaalit sitten aktiivisia Uusi Viini -listalaisia, silloisia nuoria aikuisia, jotka ovat sulautuneet näihin seurakuntaväen listoihin. Heistä on tullut aikuisia ;)

Joten uudistus on taas paikallaan. Toivottavasti Tulkaa kaikki saa liikkeelle sellaisia ihmisiä sekä ehdolle että äänestämään, jotka eivät ole aikaisemmin olleet mukana. Eikä pelkästään nuorisoa. Tunnen täältä päin lähinnä viidesläisiä nuoria aikuisia, jotka eivät todellakaan halua mukaan. Ehkä hieman enemmän elämänkokemusta auttaa sanomaan, että Tulkaa vaan kaikki...?
Först ignorerar de dig, sedan skrattar de åt dig, sedan slåss de mot dig, och sedan vinner du.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tulkaa kaikki -liike
« Vastaus #9 : 24.05.06 - klo:09:29 »
Seurakunnassamme pitkään vaikuttanut "laajapohjainen" ryhmä, joka ei aikanaan saanut kunnon vastusta sosialidemokraateistakaan närkästyi, kun viime vaaleissa nostettiin esille ongelmallisia asioita ja kerrottiin, että joillakin ehdokkailla oli niihin yhteinen kanta. Sitä sanottiin repiväksi riitelyksi. Äänestysprosentti nousi ja valtuusto ja neuvosto muuttuivat aktiivisiksi keskustelun ja päätöksenteon paikoiksi. Toivottavasti tämä leviää edelleen sinne, missä vielä torkutaan.

Poissa Hale

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Tulkaa kaikki -liike
« Vastaus #10 : 21.08.06 - klo:19:26 »
Nyt alkavat vaalit lähestyä (15.9. loppuu ehdokasasettelu), eikä meillä ole tässä seurakunnassa kuin vasta kaksi Tulkaa kaikki -ehdokasta minun lisäkseni. Tai pitäisi kai sanoa, että jipii, meillä on jo kolme ;) Kuinkas muualla?
Först ignorerar de dig, sedan skrattar de åt dig, sedan slåss de mot dig, och sedan vinner du.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Tulkaa kaikki -liike
« Vastaus #11 : 22.08.06 - klo:05:40 »
Päädyin vihreiden listan sekaan sitten. Tuskinpa olisi tänne tullut "Tulkaa kaikki"-listaa lainkaan. Suuremmalta listalta on jonkun verran paremmat mahdollisuudet päästä läpi.

Liberaalien näkyvyys on parempi kuin konservatiivilistojen. ;) Jos joku lista haluaa saada näkyvyyttä, niin listalle kannattaa laittaa jonkunlainen yhtenäinen ohjelma ja sana:"Seksuaalivähemmistö". Sen jälkeen meteli on taattu. ;) Janoisessa Tulkaa kaikki-listaan liittyvää keskustelua on useampi kymmenen viestiä. Niistä viesteistä muutama on asiallisia kysymyksiä, muutama Halen ja minun vastauksia kysymyksiin ja monta kymmentä viestiä kaikkea muuta kuin Tulkaa kaikki-listaan kohdistuvaa kyselyä. Ennemminin:"Te olette väärässä"-vääntöä, mutta olkoot.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko "Tulkaa kaikki - liike" humpuukia?
« Vastaus #12 : 23.08.06 - klo:06:59 »
On hämmästyttävää, että srk-vaalien lähestyessä perustetaan mitä ihmeellisimpiä liikkeitä, joiden käytännön seurakuntapolitiikasta ei ole mitään tietoa.

Tulkaa kaikki - liikkeen julistus kulkee niin yleisellä ja julistuksella tasolla, ettei se ainakaan minuun vetoa. Haluan tietää, miten liike kehittää kansankirkkomme toimintaa. Miten seurakuntien toiminta muuttuu, kun
srk-neuvostoon/kirkkovaltuustoon valitaan "Tulkaa kaikki" - yhteisön
jäseniä. Oma ennustukseni on, ettei mitenkään.

Kansankirkkomme ja seurakuntien kehittyminen vaatii tekoja eikä julistuksia. Vaikka me kuinka terävöittäisimme uskonnollista julistustamme, seurakuntien toiminta on kuitenkin kiinni siitä, miten en ne
toimivat ihmisten keskellä, ihmisten kanssa, ihmisten puolesta ja ihmisten vuoksi.
Acta, non verba.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Tulkaa kaikki -liike
« Vastaus #13 : 23.08.06 - klo:07:11 »
Salis sitten esittelee oman ohjelmansa ja kertoo nuo asiat. Kiviä on kiva heitellä, mutta pystyykö parempaan itse on minusta se tärkeämpi kysymys.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
En heitä kiviä vaan piirrän viiva
« Vastaus #14 : 23.08.06 - klo:09:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Salis sitten esittelee oman ohjelmansa ja kertoo nuo asiat. Kiviä on kiva heitellä, mutta pystyykö parempaan itse on minusta se tärkeämpi kysymys.Teme


Minä vain kysyn.

Ohjelmani:

1. Kirkkoherrat johtamiskoulutukseen.

2. Seurakuntien on arvostettava enemmän osaamista. Palkkaus osaamisen eikä virkaiän mukaan.

3. Henkilöstölle henkilökohtaiset ja velvoittavat kehittämissuunnitelmat. Seurakunnan tuettava taloudellisesti henkilöstön koulutusta ja itsensä kehittämistä suunnitelmien mukaan.

3. Voimavaroja enemmän seurakuntalaisille suunnattuun toimintaan kuin tilojen rakentamiseen.

5. Satsaaminen sellaiseen musiikkitoimintaan, joka vetää nuoria mukaan. Mummojen ja mammojen kirkkokuoroista elävään musiikkiin ja lauluun.

6. Seurakunnat eivät osaa vapaaehtoistoimintaa eikä vapaaehtoisten sijoittamista tehtäviin. Moni seurakuntalainen haluaa mieluummin tehdä jotain konkreettista kuin istua jumalanpalveluksissa. Vapaaehtoistoimintaa tarvitaan erityisesti diakoniapuolella.

7. Voimavaroja kouluikäisten ja aikuisten nuorten toimintaan. Ei julistuksia vaan aktiivista toimintaa.

8. Jumalanpalveluksista keveämpiä, helposti lähestyttäviä ja arkipäivään sidottuja. Kotijumalanpalveluksia, joissa soi uusi musiikki.
Acta, non verba.