Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2  (Luettu 17094 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #30 : 07.01.10 - klo:11:05 »


Termillä "valittu kansa", kun sillä viitataan Israeliin, tarkoitetaan, että Jumala on valinnut Israelin tiettyjä erikoistehtäviä varten.
Osa näistä tehtävistä on jo suoritetty, osa tullaan suorittamaan myöhemmin.
Tämä valitun kansan tehtävä liittyy evankeliumiin ja sen eteenpäin viemiseen.

Mitä sitten tulee yksittäisiin valitun kansan jäseniin, niin jokainen Jeesukseen uskova israelilainen pelastuu,eli samat säännöt pätevät uohon pelastusasiaan, kuin pakanoillakin, eli niillä, jotka eivät ole israelilaisia.

Uskonnollisella puolella voidaan myös Jeesukseen uskovista ihmisistä käyttää termiä "valittu kansa".
Tämä valittu kansa on kuitenkin käsitteenä eri, kuin tuo ensiksimainittu "valittu kansa".

Täällä lyhyt kuvaus termistä "valittu kansa", kun kyseessä ovat israelilaiset:
http://www.evl.fi/sanasto/selitysV.htm#VALITTU

Ja koko selityksen loppu on mielenkiintoinen: "Kristinuskossa valittuna kansana on pidetty kristittyjä."
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #31 : 07.01.10 - klo:11:18 »
Lainaus
No mihin perustuu käsityksesi, että Jumala on antanut maan on annettu Aabrahamin jälkeläisille?
- minkä maan   - missä määritelty

Jos tarkoitat maa-aluetta, jonka Jumala on luvannut Jaakobin jälkeläisille, niin kunkin Jaakobin pojan (Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, ...) alueet ovat jollain tarkkuudellaä Raamatussa määritelt. En tarkkaan muista mikä Mooseksen kirja se oli, mutta sieltä se löytyy, kun vähän jotenin netistä löytyvää Raamattuhakukonetta käyttää.

Lainaus
- ikuisesti?  - missä niin sanottu?

En jaksa kaivaa, mutta VTssä näinkin on kerrottu.
Tosin siihen liittyi ehtoja, että jos kansa röttöilee, niin se ajetaan ennemmin taikka myöhemmin pois maastaan, mutta Jumala sitten aina hakee kansan takaisin. Sanoisinko yleistäen näin, että omistusoikeus on pysyvä, mutta hallintaoikeus riippuu kansan suhteesta Jehovaan.




Lainaus
-  kenelle tarkalleen ottaen? Ketä ovat Aabrahamin jälkeläiset? VT:n mukaan, UT:n mukaan; tarkoitatko sanoa, että uskot VT:in mutta et UT:n lupauksiin? Miksi haluat sivuuttaa UT:n?
Minun käsitykseni on, että Jumala ei ole ottanut tehtäväkseen tehtäväkseen järjestellä minkään alueen poliittista karttaa ja joka sellaista väittää ei ole ymmärtänyt joitakin keskeisiä Raamatun opetuksia.

Tarkkaanottaen kyseessä on Jaakobin jälkeläiset: Ruuben, ...., Benjamin.
Pääosin nämä Israelin sukukunnat ovat teillä tietämättömillä vielä.
Vasta Juuda (ehkä vähän myös Benjaminia huhujen mukaan) olisi vasta palannut maahansa.
Jumala sitten palauttaa muutkin tuolle alueelle, kun ajan parhaaxi kazoo.

Raamatussa on mitä ilmeisimmin paljon lupauksia "valitulle kansalle".
Valittuja kansoja kun on ainakin 2, molempien valinnan luonne on erilainen.
Maallisella puolella valittu kansa on "ISrael", uskonnollisella puolella Kristuksen seurakunta.
SIinä sitä sitten kukin voi arpoa omissa oloissaan, mikä lupaus millekin valitulle ryhmälle kuuluupi.

Raamattu kertoo, että Jumala on säätänyt kansoille asumisen rajat, joten kyllä Jumala välillä näitä poliittisia karttojakin tuntuu järjestelevän.

Ainakin yksi Jeesuksen opetuslapsista muistaakseni oli henkilö, joka kuului taikka oli kuulunut ryhmittymään, joka halusi Israelista itsenäisen valtion. Jeesus ei kuitenkaan näyttänyt olevan kovin kiinnostunut siiitä, että kuka sitä poliittista valtaa kyseisellä alueella piti. Paavalikin kehoitti kunnioittamaan sitä esivaltaa, jonka alla ollaan.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #32 : 07.01.10 - klo:11:22 »
Lainaus
Ja koko selityksen loppu on mielenkiintoinen: "Kristinuskossa valittuna kansana on pidetty kristittyjä."


Totta.
Kuten edellä jo totesin, Kristukseen uskovat ovat myös valittu kansa.
Irael on tietyillä maallisilla tarkoituksilla ajateltuna valittu kansa, Kristuksen seurakunta taasen hengellisessä mielessä valittu kansa.

Jos valitsen lautaselleni perunan palan, ei se tarkoita, että en voisi lasiini valita useasta eri juomavaihtoehdosta vaikkapa piimää.
Lautasellani oleva peruna ei mitenkään kumoa sitä tosiasiaa, että lasissani on piimää.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #33 : 07.01.10 - klo:13:25 »
Nyt en tiedä olenko oikeassa ketjussa - toivottavasti. Täälläkö pähkäiltiin sitä kuka pelastuu vai miten se oli. Mietin pitkään kirjoittaako ja jos niin mitä. No, meillä on yksi ainoa kuvaus tästä lajittelusta, ja siinä Jeesus sanoo: Minulla oli nälkä...jano...olin sairas...vankeudessa...outo...ja niinpoispäin. Koska luette Raamattua, muistatte varmasti. Harvemmin kuultua. Siinä ei siis sanota että kun olit kastettu...aikuiskastettu...vastustit homoja...naispappeutta...luit ave Mariaa...olit ortodoksi...körtti...puhuit kielillä...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #34 : 07.01.10 - klo:13:32 »
Lainaus
Siinä ei siis sanota että kun olit kastettu...aikuiskastettu...vastustit homoja...naispappeutta...luit ave Mariaa...olit ortodoksi...körtti...puhuit kielillä...

Tuossa kuvauksessa ei edes puhuta uskosta Jeesukseen taikka Jeesuksen sovitustyöstäkään mitään: keskitytään vain ja ainoastaan ihmisen hyviin tekoihin. Ketkä olivat laiminlyöneet hyviä tekoja, joutuivat ikuiseen tuleen, jotka olivat hyviä asioita tehneet, pelastuivat suureeen iloon.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #35 : 07.01.10 - klo:15:07 »
No mihin perustuu käsityksesi, että Jumala on antanut maan on annettu Aabrahamin jälkeläisille?

1. Moos. 15:28-21 15:18 Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka:
15:19 keeniläiset, kenissiläiset, kadmonilaiset,
15:20 heettiläiset, perissiläiset, refalaiset,
15:21 amorilaiset, kanaanilaiset, girgasilaiset ja jebusilaiset."

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #36 : 07.01.10 - klo:15:25 »
Tuossa kuvauksessa ei edes puhuta uskosta Jeesukseen taikka Jeesuksen sovitustyöstäkään mitään: keskitytään vain ja ainoastaan ihmisen hyviin tekoihin. Ketkä olivat laiminlyöneet hyviä tekoja, joutuivat ikuiseen tuleen, jotka olivat hyviä asioita tehneet, pelastuivat suureeen iloon.
Se on varsin säpsähdyttävää. Toisaalta: "Pysykää minussa niin minä pysyn teissä. Ilman minua te ette voi tehdä mitään". Olen kuullut kerran tulkittavan näin: Jeesus tunnistaa omat tekonsa, ihminen on vain kuin ränni, enemmän tai vähemmän ruosteinen ja tukossa, jota pitkin hän vaikuttaa, mutta en sitä ihan täysin nielaissut, sillä sehän lähes sisältää ajatksen unissakulkijasta joka ei edes huomaa pahaa ja hyvää olevan. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #37 : 07.01.10 - klo:16:56 »
1. Moos. 15:28-21 15:18 Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka:
15:19 keeniläiset, kenissiläiset, kadmonilaiset,
15:20 heettiläiset, perissiläiset, refalaiset,
15:21 amorilaiset, kanaanilaiset, girgasilaiset ja jebusilaiset."

Tuo Eufratiin saakka on paljon luvattu (suhteessa silloisee ja nykytilanteeseen), koska siihen sisältyy Jordania, puolet Irakista ja Syyriasta sekä pieni pala Turkkia. Ja riippuen tulkinnasta, myös sange suuri osa Saudi-Arabiaa.
Acta, non verba.

Poissa Peeco

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #38 : 07.01.10 - klo:18:58 »
Tuo Eufratiin saakka on paljon luvattu (suhteessa silloisee ja nykytilanteeseen), koska siihen sisältyy Jordania, puolet Irakista ja Syyriasta sekä pieni pala Turkkia. Ja riippuen tulkinnasta, myös sange suuri osa Saudi-Arabiaa.
Lisää pyhiä sotia tiedossa! Ja meidän suomalaiskristittyparkojen pitäisi olla näitä kampanjoita siunaamassa ja tukemassa!!!??? Ei kiitos.
Jos olisin juutalainen, uskoisin varmaan juuri niin kuin Pirska täällä esittää. Kuitenkaan me emme ole juutalaisia: meidän luvattu maamme, pyhä kaupunkimme ja temppelimme on taivaissa (tai itse asiassa meissä itsessämme, kuten UT opettaa).

En ymmärrä miksi meidän pitäisi tässä asiassa muodostaa käsityksemme asiasta tooran perusteella ja siitäkin vain poimimalla valittuja paloja??? Ruvetkaa juutalaisiksi, jos todella olette sitä mieltä että Jumala on heidän puolellaan  ja VT:n käskyt ja lupaukset kaikki voimassa - sillähän se ratkeaa!

Jos ajattelette toisin kuin minä, perustelkaa missä minä tai Jokinen tai Sizer ovat väärässä. Älkää puhuko ohi!

Tässä vielä tiivistettynä Sizerilta:

Ketkä ovat valittu kansa ? Hiekkaa sionistien rattaisiin:

1. VT:n monikansallinen Israel

VT ei tue näkemystä että juutalaiset rotuna tai kansana olisivat rodullisin perustein valittuja. VT:n Israel oli ja profeettojen kehotuksen mukaan sen piti olla monikansallinen. 5.Moos. 23:7-8, Ps 87:4, Hes.47:22-23. Valittuun kansaan kuuluvia ovat ne, jotka uskossa vastaanottavat Jumalan lupauksen. 1900-luvun rotu- ja kansallisuusoppeja ei oltu vielä keksitty.

2. Avoin temppeli

Jesaja (56:3, 6-7) julistaa temppelin avoimeksi: "Ja minun temppelistäni tulee huone, jossa kaikki kansat saavat rukoilla."

3. Jumalan kansa

Uusi Testamentti vahvistaa valitun kansan avoimen luonteen ja määrittää Jumalan kansan uudella tavalla.

Jeesus varoittaa juutalaisia, jotka yrittävät rajata Jumalan lupaukset itselleen (Joh. 8:39, Luuk. 37:9). "Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä" Jeesus asettaa  roomalaisen sadanpäämiehen uskon esikuvaksi (Matt. 8:10) ja ennustaa, että pakanat tulevat juutalaisten sijasta juhlaan (Matt. 8:11-12). Juutalaiset suljetaan valtakunnan ulkopuolelle, jos he eivät ota Jeesusta vastaan.

Paavalin näkemyksen mukaan "Jumalan Israel" ovat ne, jotka vaeltavat uudeksi luotuina Jeesuksessa (Gal. 6:16). Koko Gal. 6 luku vahvistaa Jeesuksen sanat: valittu kansa ovat ne, jotka seuraavat Jeesusta.

Joh 15 (viiniköynnösvertaus) avaa ajattelun siitä, mikä on juutalaisten ja Jeesuksen seuraajien suhde. Jeesus viittaa VT:n, missä viiniköynnös on Israelin kansan vertauskuva (Ps 80:14-16). Jeesus on oikea viiniköynnös. Uusi Jumalan kansa, Jumalan Israel ovat Jeesuksen seuraajat (Matt. 19:28).

Jumala ei ole hylännyt kansaansa vaan kansa on hylännyt Jumalan. Lupaus koskee Israelin kansaa, kun he kääntyvät ja tekevät parannuksen ja seuraavat Jeesusta (Room. 11:25-32). On jäännös, jonka Jumalan on armossaan valinnut.

4. Valittuna kansana eläminen

Jumalan valittuna kansana eläminen sekä Uudessa että Vanhassa Testamentissa tarkoittaa Jumalan tahdon noudattamista ja UT:ssä Jeesuksen seuraamista. Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton, jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa kaikkien kansojen valoksi (Jes 42:6). Kristillisellä kirkolla Jumalan kansana on Jeeuksen lähettämänä tehtävä.  (Kol 3:11-12).

5. Jeesuksen seuraajat ovat Jumalan lapsia ja perillisiä

Juutalaisten perintöosuus on Jeesuksessa. Juutalaiset eivät ole ottaneet lupausta vastaan. Pakanat on kutsuttu ja he ovat ottaneet kutsun vastaan. (Joh 1:11-13). Jeesus on ottanut pois muurin (Jeesuksen seuraajien ei pidä rakentaa muureja tai tukea niiden rakentamista Israelissa) Ef. 2:19-22.

Jumalan valittu kansa ovat Jeesukseen uskovat ja ne, jotka haluavat seurata Jumalan tahtoa. Näin Raamattu todistaa. Raamatun sanoma on että Jeesuksessa raja-aidat puretaan eikä Jumalan lupauksia ole rajattu kansallisin perustein. VT:n lupaukset Abrahamille toteutuvat Jeesuksen seuraajien ja kristillisen kirkon kautta. Jeesukseen uskovat ovat a) eläviä viinipuun oksia b) Jeesuksen veljiä c) valittu kansa d) jäännös e) Jumalan lapsia f) Abrahamin ja Saaran perillisiä g) Jumalan Israel.

Lähde: Stephen Sizer: Zion's Christian Soldiers? The Bible, Israel and the Church. 2007. Inter-Varsity Press.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #39 : 07.01.10 - klo:19:12 »
Juutalaiseksi ei voi ruveta, juutalaiseksi synnytään. Sitäpaitsi minulla ei ole mitään hinkua juutalaiseksi. En kadehdi heidän osaansa ja olen oikein tyytyväinen omaan osaani.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #40 : 07.01.10 - klo:21:30 »
Juutalaiseksi ei voi ruveta, juutalaiseksi synnytään. Sitäpaitsi minulla ei ole mitään hinkua juutalaiseksi. En kadehdi heidän osaansa ja olen oikein tyytyväinen omaan osaani.

Tarkennan tätä hivenen: kun on kyse juutalaisuudesta kansallisuutena, siihen synnytään.
Kun on kyse juutalaisuudesta uskontona, siihen voi kääntyä vaikkapa arabi taikka suomalainen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #41 : 07.01.10 - klo:21:55 »
Lainaus
Lisää pyhiä sotia tiedossa! Ja meidän suomalaiskristittyparkojen pitäisi olla näitä kampanjoita siunaamassa ja tukemassa!!!??? Ei kiitos.

Ei kannata huolestua.
Jumala kyllä hoitaa nämä Israelin rahja-asiatkin haluamallaan tavalla kuntoon.
Nythän paikalla on vasta juudan kansa (ja ehkä vähän benjaminia).
Juudan kansalle on luvattu vain osa tuosta suuresta alueesta. Juudan kansalle ie ole luvattu esim. ruubenilaisten taikka gaadilaisten alueita.
Jumala on tuova takaisin loputkin sukukunnat ja hoitava sen maa-asiankin sitten kuntoon ja kaiken lisäksi vielä oikea-aikaisesti.

Ja vielä tuosta valinta-asiasta: kuten totesin, jos valitsee lautaselleen perunan, ei se sulje pois sitä, että lasiinsa voi valita piimää.
Eli yksi valinta ei sulje pois sitä, että on myös toisenluontoisia valintoja.
Israelia ei ole valittu taivaaseen, vaan sinne on valittu Kristuksen seurakunta.
Kristuksen seurakuntaa taasen ei ole valittu siihen, mihin taasen Israel on valittu.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
« Vastaus #42 : 08.01.10 - klo:06:11 »
1. VT:n monikansallinen Israel

VT ei tue näkemystä että juutalaiset rotuna tai kansana olisivat rodullisin perustein valittuja. VT:n Israel oli ja profeettojen kehotuksen mukaan sen piti olla monikansallinen. 5.Moos. 23:7-8, Ps 87:4, Hes.47:22-23. Valittuun kansaan kuuluvia ovat ne, jotka uskossa vastaanottavat Jumalan lupauksen. 1900-luvun rotu- ja kansallisuusoppeja ei oltu vielä keksitty.

2. Avoin temppeli

Jesaja (56:3, 6-7) julistaa temppelin avoimeksi: "Ja minun temppelistäni tulee huone, jossa kaikki kansat saavat rukoilla."

3. Jumalan kansa

Uusi Testamentti vahvistaa valitun kansan avoimen luonteen ja määrittää Jumalan kansan uudella tavalla.

Jeesus varoittaa juutalaisia, jotka yrittävät rajata Jumalan lupaukset itselleen (Joh. 8:39, Luuk. 37:9). "Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä" Jeesus asettaa  roomalaisen sadanpäämiehen uskon esikuvaksi (Matt. 8:10) ja ennustaa, että pakanat tulevat juutalaisten sijasta juhlaan (Matt. 8:11-12). Juutalaiset suljetaan valtakunnan ulkopuolelle, jos he eivät ota Jeesusta vastaan.

Paavalin näkemyksen mukaan "Jumalan Israel" ovat ne, jotka vaeltavat uudeksi luotuina Jeesuksessa (Gal. 6:16). Koko Gal. 6 luku vahvistaa Jeesuksen sanat: valittu kansa ovat ne, jotka seuraavat Jeesusta.

Joh 15 (viiniköynnösvertaus) avaa ajattelun siitä, mikä on juutalaisten ja Jeesuksen seuraajien suhde. Jeesus viittaa VT:n, missä viiniköynnös on Israelin kansan vertauskuva (Ps 80:14-16). Jeesus on oikea viiniköynnös. Uusi Jumalan kansa, Jumalan Israel ovat Jeesuksen seuraajat (Matt. 19:28).

Jumala ei ole hylännyt kansaansa vaan kansa on hylännyt Jumalan. Lupaus koskee Israelin kansaa, kun he kääntyvät ja tekevät parannuksen ja seuraavat Jeesusta (Room. 11:25-32). On jäännös, jonka Jumalan on armossaan valinnut.

4. Valittuna kansana eläminen

Jumalan valittuna kansana eläminen sekä Uudessa että Vanhassa Testamentissa tarkoittaa Jumalan tahdon noudattamista ja UT:ssä Jeesuksen seuraamista. Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton, jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa kaikkien kansojen valoksi (Jes 42:6). Kristillisellä kirkolla Jumalan kansana on Jeeuksen lähettämänä tehtävä.  (Kol 3:11-12).

5. Jeesuksen seuraajat ovat Jumalan lapsia ja perillisiä

Juutalaisten perintöosuus on Jeesuksessa. Juutalaiset eivät ole ottaneet lupausta vastaan. Pakanat on kutsuttu ja he ovat ottaneet kutsun vastaan. (Joh 1:11-13). Jeesus on ottanut pois muurin (Jeesuksen seuraajien ei pidä rakentaa muureja tai tukea niiden rakentamista Israelissa) Ef. 2:19-22.

Jumalan valittu kansa ovat Jeesukseen uskovat ja ne, jotka haluavat seurata Jumalan tahtoa. Näin Raamattu todistaa. Raamatun sanoma on että Jeesuksessa raja-aidat puretaan eikä Jumalan lupauksia ole rajattu kansallisin perustein. VT:n lupaukset Abrahamille toteutuvat Jeesuksen seuraajien ja kristillisen kirkon kautta. Jeesukseen uskovat ovat a) eläviä viinipuun oksia b) Jeesuksen veljiä c) valittu kansa d) jäännös e) Jumalan lapsia f) Abrahamin ja Saaran perillisiä g) Jumalan Israel.

Lähde: Stephen Sizer: Zion's Christian Soldiers? The Bible, Israel and the Church. 2007. Inter-Varsity Press.

Kiitos hyvistä ja tähdellisistä perusteista. Kristillinen sionismi elää ja voi hyvin erityisesti Yhdysvalloissa, mutta niinpä se näkyy vaikuttavan Suomessakin.
Acta, non verba.