Kirjoittaja Aihe: Jumala on yksi  (Luettu 10408 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #15 : 04.01.10 - klo:22:28 »
Minä olen kuullut, että Jumala 100 % Isä, 100 % Poika ja 100 % Pyhä Henki eli kolmiyhteinen Jumala.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #16 : 04.01.10 - klo:23:46 »
Mua tympääsöö ja ärsytää joskus farisealaanen uskon asiooren käsittely. Jonkun hyvä kiriootuskokonaasuus pitää pilikku ja sana sanalta laittaa poikki ja pinohon.
Kokonaisuus jää useen näis runoraariis näkemättä aivan ku se miäs, joka osootti sormella taivasta ja väki ympärillä  näki vaan sormen.
Tiäteentekijät ettivät Jumaluutta  pätkimällä ja lukemalla dna-ketjuusta selitystä elämälle - kokonaisuurelle johon ihimisen ymmärrys ei koskaan riitä.

Eihän tästä mun vuaratuksesta kenenkään sovi sitten loukkaantua, jos niin :eusa_pray:
Siunaushan tälläänen tyhymyyteni on, kun se johtaa vaan tällääsihin lapsenmiälisihin aivootuksihin. :eusa_shifty:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #17 : 05.01.10 - klo:00:53 »
Mua tympääsöö ja ärsytää joskus farisealaanen uskon asiooren käsittely. Jonkun hyvä kiriootuskokonaasuus pitää pilikku ja sana sanalta laittaa poikki ja pinohon.
Kokonaisuus jää useen näis runoraariis näkemättä aivan ku se miäs, joka osootti sormella taivasta ja väki ympärillä  näki vaan sormen.
Tiäteentekijät ettivät Jumaluutta  pätkimällä ja lukemalla dna-ketjuusta selitystä elämälle - kokonaisuurelle johon ihimisen ymmärrys ei koskaan riitä.

Eihän tästä mun vuaratuksesta kenenkään sovi sitten loukkaantua, jos niin :eusa_pray:
Siunaushan tälläänen tyhymyyteni on, kun se johtaa vaan tällääsihin lapsenmiälisihin aivootuksihin. :eusa_shifty:
hyvä että Lapualla edelleen viisaita miehiä! jatka samaa rataa.

Poissa Fanni

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #18 : 05.01.10 - klo:17:23 »
Niin se vaan on, ettei ihminen osaa määritellä Jumalaa, se on vajavaista hyttysen ininää jos sitäkään?

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #19 : 05.01.10 - klo:17:33 »
Ei kait sitä ihminen tietysti osaakaan mitään määrittelyjä tehdä Jumalasta, mutta minusta on silti hyvin oivallettu, että Jumala on sataprosenttisesti kaikkea kolmea persoonaansa. Koska olen niin vajavainen, niin minulle tuommoinen määrittely menee ihan täydestä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #20 : 05.01.10 - klo:17:54 »
Ei kait sitä ihminen tietysti osaakaan mitään määrittelyjä tehdä Jumalasta, mutta minusta on silti hyvin oivallettu, että Jumala on sataprosenttisesti kaikkea kolmea persoonaansa. Koska olen niin vajavainen, niin minulle tuommoinen määrittely menee ihan täydestä.

Minusta Jumalaa ei tarvitse edes yrittää käsittää, vaikka tällaista näkee runsaasti. Jumala on ihmisaivoin käsittämätön, mutta toivoni olen laittanut siihen, että Hän on armollinen Jumala.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #21 : 05.01.10 - klo:21:30 »
... loppujen lopuksi Jumala on hyvä
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Rauski

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #22 : 05.01.10 - klo:23:41 »
Ajatelin täsmenttä ja laajenttaa näkemystäni, joka nousee Raamatusta ja katekismuksesta. Katekismuksesta sen kahdesta ensimäisestä käskykstä, mitkä käsitelevät Jumalaa ja Hänen asemaansa maailman kaikeudessa. Raamattu puhuu Isätä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä eli kolmiyhteisestä Jumalasta, joka sisältää nämä kaikki kolme yhdeksi. Sitä on vaikea käsittää ihmisjärjen avulla, mutta apuna on Raamatun ilmoitus ja Kristus itse. Vaikka puhuttaan ankarasta Jumalasta, hän on rakastava isä kaikkien luoja, niin Sinun kuin minun Jumalani.
Missä Jumalan rakkaus huipenttuu, niin siinä, että hän antoi ainokaisen poikansa kuolla ja ylösnousta, että meillä olisi syntien anteeksi antamus Kristuksen kautta.
Kieltämättä jo VT:ssa Jumalasta käytettään kahdesta-kolmeen eri nimeä, Joka tarkoittaa yhtä ja samaa Jumalaa. Vierailla uskonoilla on oma jumala, jolla on omaoppinsa niinkuin lutrilaisuudessa ja kokonaan Raamattuun pohjaavilla kristilisillä kirkkokunnilla. Nyt ei ole tarkoitus, että alamme toisiamme osoitelemaan sormella ja tuomitsemaan. Meidän tehtävämme on rakasttaa toinen toistamme Raamatun mukaan ja Jeesuksen opetukseen nojaten. Olisiko paikallaan, että eläisimme sovussa tunnustain yhden kolmiyhteisen Jumalan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #23 : 06.01.10 - klo:11:07 »
Minusta Jumalaa ei tarvitse edes yrittää käsittää, vaikka tällaista näkee runsaasti. Jumala on ihmisaivoin käsittämätön, mutta toivoni olen laittanut siihen, että Hän on armollinen Jumala.

Minäkin olen samaa mieltä, että Jumalasta tarvitsee yrittää käsittää vähintään se, että Hän on Kristuksessa itsensä ilmoittanut ja että Hän on armollinen. Ikävä kyllä, tuntuu siltä, että kovin harvoin maailmassa halutaan tätä asiaa Jumalasta käsittää.
Jumalan ymmärtämisen yrittäminen lähteekin juuri tästä ytimestä.
Ja oikeastaan taitaa olla niin, että tuon ytimen tutkimiseenkaan ei ihmisen elämä riitä, vaikka sen pituutta miljoonakertaistettaisiin.
On se ydin sen verran laaja, että sen läpi kahlaamiseen tarvitaan pidempi aika - ainakin näin veikkaan asian olevan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #24 : 06.01.10 - klo:11:13 »
Niin se vaan on, ettei ihminen osaa määritellä Jumalaa, se on vajavaista hyttysen ininää jos sitäkään?

Eli totuudesta "ihminen ei voi määritellä Jumalaa täydellisesti, oikeastaan ei juuri lainkaan"
ei voi tietystikään vetää johtopäätöstä, että
"näinollen ihmisen ei pidä yrittää määritellä Jumalaa millään lailla".

Tällainen ajatus tuli mieleeni, vaikka Fanni tuskin tuollaista johtopäätöstä edes vetikään.
Kaikki-tai-ei-mitään -ajatusrakennelma kuitenkin on sellainen, johon itsekukin aika usein törmää.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #25 : 06.01.10 - klo:11:27 »
Lainaus
Jumala on yksi kolmas osa. Siis Isä, Poika ja Pyhä henki ovat yksi osa kukin.
Jos Jumala on yksi kolmasosa, niin miten paljon on yksi kolmas osa prosentteina?Se kertaa kolme tulisi tulla yksi, mutta kun se on mahdotonta.
Ei mene tasan

Prosentteina yhtä kolmasosaa ei ihmiskyvyin voi kukaan kirjoittaa.
Erilaisia arvoja, jotka ovat lähellä tuota, voi toki kirjoitella useitakin.
Murtolukuna (1/3) sen kirjoittaminen jo onnistuukin.
1/3 * 3 = 1.
Jos ykskolmasosan pystyisi oikeasti prosentteina kirjoittamaan, niin myös siinä tapauksessa se kerrottuna kolmella olisi yksi.

Lause "Jumala on yksi kolmas osa." jotenkin särähtää mielessäni.
Jos sillä tarkoitetaan, että esim. Isä olisi yksi kolmasosa Jumala, niin tällöin edustetaan jotain toista kolminaisuusoppia, kuin mitä esim. luterilainen kirkko edustaa.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #26 : 06.01.10 - klo:11:30 »
Lainaus
Körttiläisyys seisoo vahvalla pohjalla. Tunnustain yhden Jumalan luojaksi ja kaikken ylläpitäjäksi. Pitäisikö meidän körttien lyödä kiilaa epäjumalien kaupustelijoille, etteivät ne vedä epävarmoja ihmisiä uskoon mukaansa.

Minun mielestäni enemmän pitäisi lyödä kiilaa.
Silläkin on merkitystä, missä sitä kiilaa lyödään.
Körttisuroissa tuon kiilan lyöminen ei ehkä ole niin hedelmällistä, kuin esim. jonkun lehden yleisönosastolla.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #27 : 06.01.10 - klo:11:55 »
Lainaus
Joskus lastenkerhossa kerrottiin tarina, joka kuvasi ihmisten suhdetta salattuun Jumalaan.
"Ryhmä viisaita miehiä lähti kylästä katsomaan outoa ilmestystä, norsua, joka oli ilmestynyt naapurikylään. Pahaksi onneksi viisaat miehet olivat sokeita, eivätkä nähneet norsua. Yksi kosketteli sen kärsää, yksi jalkoja ja kolmas häntää.
Sitten he kaikki palasivat kotikyläänsä ja kertoivat mitä olivat norsusta kokeneet. Näin ihmisetkin näkevät Jumalan."

Voisiko asiaa kuvata myös näin:
On kylmä ja pitäisi päästä lämittelemään, jotta ei palelluttaisi.
Kaikki ihmiset hapuilevat taloa eri puolilta.
Jotkut tunnustelevat rappusia, jotkut seinää, jotkut ikkunaa jne.
Jokainen siis tuntee taloa joltain osin.
Jotkut kuitenkin löytävät oven, josta menevät sisälle.

Talo siis edustaa Jumalaa.

Omat puutteensä tässäkin kuvauksessa toki on.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Jumala on yksi
« Vastaus #28 : 06.01.10 - klo:12:53 »
Mielestäni kyse on KRISTUKSESTA.  Armo paistaa auringon lailla, mutta sille on mahdollista kääntää selkänsä. Ei ole kyse vain JUmalaan uskomisesta vaan ihmistä maanpäällä painaa perisynti; syyllisyysvelka johon ei ole muuta vapautusta kuin Kristus.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-