Kirjoittaja Aihe: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)  (Luettu 11906 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #15 : 28.12.09 - klo:19:18 »
Ihmisillä on tarve adjektiiveille, Jumalalla ei: "Minä olen se mikä minä olen."

Ja Jumala näki, että niin oli hyvä. Tai sitten ihminen ei vain osannut sanoa muuta. Kirjoittajasta olisi ollut tylsää kirjoittaa, että Jumala näki maailman vain olevan.

Ja itsestäänselvyyksien kirjoittamista kannattaa välttää?

Jos tuntisi kirjoitukset (*) niin kyllä se sitten aukeaisi.

(*) Körttifoorumissa olevat keskustelut aiheesta

Jaa, on tainnut mennä ohi. Kuinkahan...? :eusa_think:
Syntinen sanaluokka, Saatanalliset säkeet... Mitäs sitten? Helvetilliset välimerkit?
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #16 : 29.12.09 - klo:10:29 »
Ja Jumala näki, että niin oli hyvä. Tai sitten ihminen ei vain osannut sanoa muuta. Kirjoittajasta olisi ollut tylsää kirjoittaa, että Jumala näki maailman vain olevan.

Ja itsestäänselvyyksien kirjoittamista kannattaa välttää?

Jaa, on tainnut mennä ohi. Kuinkahan...? :eusa_think:
Syntinen sanaluokka, Saatanalliset säkeet... Mitäs sitten? Helvetilliset välimerkit?

Perkeleelliset pointit. :)
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #17 : 29.12.09 - klo:11:38 »
Pirulliset pilkut :D
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #18 : 29.12.09 - klo:12:11 »
... ja niiden viilaajat!

santtu-62

  • Vieras
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #19 : 29.12.09 - klo:13:59 »
... ja niiden viilaajat!
Niinpä...niin.. :icon_wink:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #20 : 29.12.09 - klo:15:00 »
Siltä varalta, että joku sattuu luulemaan, että ei viilaa pilkkuja, niin annan tässä sellaisen tiedotteen, että pilkun viilaamattomuus on yhtä helppoa, kuin erottelemattomuus (=adjektiivien ja numeraalien käyttämättömyys) tai vaikkapa jos-lauseiden taikka konditionaalien vältteleminen taikka mitä-niitä-muita-hassuuksia-nyt-olikaan, joita kuvitellaan vältettävän.

Pilkun viilaaminenhan = "Asioiden tekeminen pikkutarkasti, kiinnittämällä houmio epäoleellisiin pikkuseikkoihin" (kopio Wikipediasta).
Mikä on epäoleellista? Ikävä kyllä, tuolle ei löydy mistään kattavaa ja kaikille sopivaa määritelmää.

Jossainpäin maailmaa ei viilailla pilkkua suhteessa liikennevaloihin, vaan valon väristä huolimatta ohitetaan sujuvasti liikennevalot.
Jossain toisaalla taasen viilataan pilkkua liikennevalojen suhteen jopa niin, että punaisen valon ohittamattomuutta saatetaan jopa valvoa.

Jossain viilataan pilkkua suhteessa alkoholin ja autolla ajon yhdistelmään niin, että lainsäädäntö edellyttää nollatoleranssia.
Jossain muualla taasen viilataan vähemmän, ja sallitaan esim. 0,5 promillen humala.

Itse toimin ohjelmistosuunnittelijana työpaikallani.
Joskus (izeasiassa usein) tietokoneohjelma ei ole toiminut ollenkaan, koska olen unhoittanut puolipisteen jonkun yksittäisen ohjelmarivin lopusta taikka mahdollisesti pilkku puuttuu jostain kohtaa, jossa se pitää olla. Se on sitä pilkun viilaamista, jota lähes päivittäin täällä joudun harrastamaan.
Jos en viilaa pilkkua (=eli ole pilkun tarkka työssäni), ei homma edisty.
Joku, joka ei harrasta tietokoneohjelmointia saattaisi pyöritellä päätään, kun lukee pilkuntarkkoja ja yksityikohtaisia suunnitelmia, joita ohjelmiston koodaus edellyttää.

Joku viilaa pilkkua siinä suhteessa, että edellyttää nollatoleranssia suhteessa pettämiseen avioliitossa: käsikynkkää taikka suutelemistakaan ei hyväksytä puolisolle vieraan vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa.

Esimerkkejä voisi antaa vaikka kuinka paljon siitä, mitä kukin pitää oleellisena ja mitä ei, mikä on pilkun viilaamista ja mikä ei.

Tuli eräs pilkunviilaus asia mieleeni: kerran järjestyksenvalvojana toimiessani en päästänyt erästä henkilöä oikaisemaan eräästä tietystä paikasta, koska oli päätetty, että siitä ei saa kulkea. Tämä henkilö suivaantui ja sanoi, että "eihän se haittaa, jos vain minä siitä menen".
Viilasin varmaan pilkkua tämän henkilön mielestä. Omasta mielestäni en viilannut pilkkua toimiessani pilkun tarkasti asiassa, jossa joustaminen olisi saattanut aiheuttaa enemmänkin ongelmia järjestyksenvalvonnalle.

Sellaisen jännän piirteen olen huomannut, että ihminen omasta mielestään ei viilaile pilkkuja, vaan ne pilkun viilaajat ovat aina muita ihmisiä: "En viilaa pilkkua vaan olen vain tarkka joissain asioissa".

« Viimeksi muokattu: 29.12.09 - klo:15:05 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

santtu-62

  • Vieras
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #21 : 29.12.09 - klo:15:10 »
Siltä varalta, että joku sattuu luulemaan, että ei viilaa pilkkuja, niin annan tässä sellaisen tiedotteen, että pilkun viilaamattomuus on yhtä helppoa, kuin erottelemattomuus (=adjektiivien ja numeraalien käyttämättömyys) tai vaikkapa jos-lauseiden taikka konditionaalien vältteleminen taikka mitä-niitä-muita-hassuuksia-nyt-olikaan, joita kuvitellaan vältettävän.

Sellaisen jännän piirteen olen huomannut, että ihminen omasta mielestään ei viilaile pilkkuja, vaan ne pilkun viilaajat ovat aina muita ihmisiä: "En viilaa pilkkua vaan olen vain tarkka joissain asioissa".

Minä allekirjoitan pohdintasi, "köpi".  :icon_cool:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #22 : 29.12.09 - klo:15:17 »
Siis: Kun moitit lähimmäistäsi siitä, että hänellä on pilkku silmässä, et huomaa viilaa omassasi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #23 : 29.12.09 - klo:15:19 »
Mitä sitten tulee minuun ja suhteeseeni tuohon pilkun viilaamiseen.
Perfektionistinä viilaan välillä pilkkua.
Monesti taasen on niin, että joissain asioissa joku pitää minua pilkunviilaajana puhtaasti asiantuntemattomuuttaan ja tyhmyyttään.
Monesti myös itse pidän jotakuta jossain asiassa pilkunviilaajana puhtaasti asiantuntemattomuuttani ja tyhmyyttäni.

Suvaitsevaisuus on mm. sitä, että jos joku näyttää pilkunviilaajalta, niin kannattaa tutustua siihen logiikakaan, joka johtaa tuon toisen henkilön "pilkunviilaukseen". Kun tuohon logiikkaan on tutustunut, pilkunviilaus yleensä saa varsin loogiset raamit ja se ei enää tunnukaan samalla tapaa pilkunviilaamiselta.
Tietty toiminta asiairroitettuna siitä loogisesta kokonaisuudesta, johon se kuuluu, muuttuu toisessa asiayhteydessä pilkun viilaamiseksi.

Jos joku väittää jotain tiettyä toimintaa pilkunviilaamiseksi, aivan ensin minulle tulee mieleeni, että väittäjä on joko
a)  varsin suvaitsematon henkilö taikka sitten
b)  hän ei ymmärrä sitä loogista kokonaisuutta, jossa kyseinen toiminta tapahtuu
c)  taikka a + b

d) Joskus (tosin varsin harvoin) hän on oikeassa

santtu-62

  • Vieras
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #24 : 29.12.09 - klo:15:19 »
Siis: Kun moitit lähimmäistäsi siitä, että hänellä on pilkku silmässä, et huomaa viilaa omassasi.
Aivan...siinä on taas... :eusa_think:


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #25 : 29.12.09 - klo:15:22 »
Kun moitit lähimmäistäsi siitä, että hänellä on pilkku silmässä, et huomaa viilaa omassasi.

Aika ytimekäs ja tiivis kiteytys.
Oli se tuolla Penalla vieläkin tiiviimmässäkin muodossa aiemmin, mutta se tiiviimpi muoto ei minulle kunnolla auennut.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #26 : 29.12.09 - klo:15:25 »
Opettajana minulla on viila toisessa silmässäni ja veitikka toisessa. Niinpä tarvitsen moniteholinssit. Silmälasien sangat taas painavat ikävästi sävelkorvaa, josta minulle usein huomautellaan. Ei ole minullakaan aina helppoa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #27 : 29.12.09 - klo:15:26 »
Lainaus
Opettajana

Nyt taitaa tulla potkut foorumilta.

santtu-62

  • Vieras
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #28 : 29.12.09 - klo:15:54 »
Nyt taitaa tulla potkut foorumilta.
..."Vetäytymispäätös olisi kokonaisarvio" ... :eusa_think:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: jos isi -lausetta ei käytettäisi (konditionaali)
« Vastaus #29 : 29.12.09 - klo:18:15 »
Opettajana minulla on viila toisessa silmässäni ja veitikka toisessa.


Nyt taitaa tulla potkut foorumilta.

    
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.