Kirjoittaja Aihe: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä  (Luettu 15923 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #15 : 15.11.09 - klo:12:10 »
Eikös älykkyys ja viisaus kulje käsikädessä? Minäkin kiitän ja pokkaan.

Lainaus käyttäjältä: Benkku
Älykkyys ei ole sama asia kuin viisaus. Viisaus on jotain, joka kertyy joko henkilön oman elämänkaaren kokemuksista tai muiden ihmisten taltioimista kokemuksista. Älykkyys taas on ominaisuus, joka ei niinkään kysy ikää, sukupuolta tai valtavaa muistikapasiteettia. Älykkyys ja viisaus kuitenkin tukevat toisiaan ”hieman”, ja siksi älykkäät ihmiset ovat usein myös ”hieman” viisaampia kuin... Viisaus ei kuitenkaan tee ihmisestä automaattisesti älykästä, kuvitteluaapa me sitten mitä tahansa.

Rohkenen olla eri mieltä. Perustelu:

Raamattuun ja raamatun kommentaareihin luottaen...
Lainaus
Suomalaisen Raamatun sana viisaus pohjautuu useaan hegr. termiin. Viisas/älykäs on myös myös hyvin tavallinen ilmaisu...Saarnaajassa ja eräissä psalmeissa elämänviisaus merkitsee arvostelukykyä tietoa, älykkyyttä ja saa toimimaan oikein eri tilanteissa.
Missään minulla olevassa raamatun kommentaarissa ei löydy selitystä sanalle älykkyys, vaan aina viitataan sanaan viisaus.

Viisaus voidaan määritellä eletyn elämän kautta hankituksi elämänkokemukseksi ja viisaudeksi. Tällöin voidaan puhua jo jonkinlaisesta "elämän asiantuntijuudesta". Tutkimusten valossa viisauteen vaikuttavat: tosiasiatieto, menettelytapatieto, kontekstualisuus ja elämän epävarmuuden havaitseminen ja sietäminen.

Muina viisauden tunnusmerkkeinä voidaan pitää erinomaista ymmärrystä, arviointi- ja kommunikaatiotaitoja, yleistä pätevyyttä ihmissuhdetaitoja ja itsehillintaa sosiaalisissa tilanteissa (Professori Ruoppila 2003).

Filosofiassa, psykologiassa ja gerontologiassa käsitellään viisautta ja älykkyyttä samansisältöisenä.

PsT Timo Suutama on tehnyt älykkyyttä koskevia tutkimuksia. 
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #16 : 15.11.09 - klo:13:39 »
Rohkenen olla eri mieltä. Perustelu:
Raamattuun ja raamatun kommentaareihin luottaen...Missään minulla olevassa raamatun kommentaarissa ei löydy selitystä sanalle älykkyys, vaan aina viitataan sanaan viisaus.
No hei, vaivattu sielu
Huomauttaisin Sinulle että en alkuperäisessä viestissäni viitannut raamattuun, joten en asettanut älykyyttä ja viisautta vastakkain raamatun tekstin mukaan.
Raamatun mukaan oikeassa viisaudessa on kysymys ymmärryksestä, missä osaisin tehdä eron hyvän ja pahan, oikean ja väärän välillä.
Raamatun mukaan myös viisaus ei ole vain tietoa, vaan se on elämäntapa(niin kuin mainitsit viestissäsi)minkä pohjana on usko ja luottamus Jumalaan ja joka toteutuisi, että pyrkisin Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Tällainen viisaus ei keskity itseensä vaan Jumalaan ja lähimmäisiin.
Rohkenen olla eri mieltä. Perustelu:
Viisaus voidaan määritellä eletyn elämän kautta hankituksi elämänkokemukseksi ja viisaudeksi. Tällöin voidaan puhua jo jonkinlaisesta "elämän asiantuntijuudesta". Tutkimusten valossa viisauteen vaikuttavat: tosiasiatieto, menettelytapatieto, kontekstualisuus ja elämän epävarmuuden havaitseminen ja sietäminen.
Ja opittuun …
Lyhyesti sanottuna, vuorovaikutus taitoihin, mihin maailmamme paljon rakentuu.
Sen verran täytyy korjata myös että minä en halua eikä ollut tarkoitus edes ruveta määrittelemään nimimerkkiä Penan, älykkyyttä tai viisautta.
Miten siis tulisin viisaaksi?
”Paljossa puheessa vaanii synti, viisas se, joka kielensä hillitsee.”
Sopisikohan tämä minulle :icon_wink:
Mutta aiheena taisi kyllä olla…Ihmisen ei ole hyvä olla yksin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #17 : 15.11.09 - klo:17:26 »
Minä ajattelen älykkyyden olevan kyvykkyyttä ja viisauden olevan sen lisäksi arvovalinta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #18 : 15.11.09 - klo:19:48 »
Minä ajattelen älykkyyden olevan kyvykkyyttä ja viisauden olevan sen lisäksi arvovalinta.

Kiinalaisen viisaus:

Smart people are difficult to guide,
because they thing they are too clever.
To use cleverness to rule a country,
is to lead the country to ruin.
To avoid cleverness in ruling a country
is to lead the country to prosperity.

Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #19 : 15.11.09 - klo:23:28 »
tuohon amerikankielisiseen lauseeseen... mielestäni ahkerat tekevät maailman
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #20 : 16.11.09 - klo:08:23 »
tuohon amerikankielisiseen lauseeseen... mielestäni ahkerat tekevät maailman

Tähän voisi jatkaa, että

Act by not acting:
do by not doing.
Enjoy the plain and simple.
Find the greatness in the small.
Take care of difficult problems,
while they are still easy;
Do easy things before they come too hard.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #21 : 16.11.09 - klo:09:15 »
Tähän voisi jatkaa, että

Act by not acting:
do by not doing.
Enjoy the plain and simple.
Find the greatness in the small.
Take care of difficult problems,
while they are still easy;
Do easy things before they come too hard.

Suomeksi:

Toimi toimimatta:
tee tekemättä.
Nauti tyhjästä ja yksinkertaisesta.
Löydä suuruus pienestä.
Huolehdi vaikeista ongelmista,
niin kauan kuin ne ovat helppoja;
Tee helpot asiat ennen kuin niistä tulee vaikeita.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #22 : 28.11.09 - klo:17:52 »
- Olisko tuo "älykkyys" aika myöhäistä perua. Erilaiset "älykkyystestit" on kehitetty - ei mittaamaan tätä mitä lienee älykkyyttä - selvittämään olisiko jostakin vaiks aivovammasta seurannut jonkin osa-alueen, kuten mieleenpainamiskyvyn, heikkenemistä.  Sitten on kyllä alettu erottaa nämä kaksi. Älykkyys edustaa vähän näiden testienkin ohjaamana tiettyjen tiedollisten toimintojen sujuvuutta - muistia, yleistietoutta, päässälaskutaitoa sun muuta. Kertyy suomalaislukion käyneille keskimäärin tasolle 130 pinnaa WAISsia.

Viisaalla voi näitä olla tai sitten ei olla. Olisko se jotakin, jossa "älykkyydestä" on hyötyä, mutta jossa sitä ei välttämättä tarvita? Joskus sanotaan, jotta "viisas vaikenee" - eli minä en niihin taida lukeutua.  Viisasta olisi vaikka nyt nähdä, milloin kannattaa jatkaa kinaa ja inttämistä, milloijn ei tule itrse ymmärretyksi vaikka rautalangasta vääntää, jopa jotakin siitä miksi ei. Jos olisikin tuolla tapaa viisas - osaisi varmaan varjella itseäänkin paremmin tarpeettomilta tärskyiltä.  Tai kuinka mahtaa olla.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #23 : 28.11.09 - klo:18:13 »
Yksinäisyys oli ketjun teema mutta kukaan ei jaksa lukea mitään romaaneja.
Ihminen kai kokee tukalaa yksinäisyyttä (ainakin) silloin kun ei voi olla sovinnossa itsensä kanssa (ja silloin ihminen vasta onkinn yksin kun hän on kaksin yksin).  On paha olla sellaisen seurassa jota ei jaksa hyväksyä ja armias jos se on omissa nahoissa...! Siinä meni unet ja mielenrauha. Ettäkö JUmala olisi erilainen...ymmärtäisi minua syvemmältä kuin minä, ettäkö olisi tiennyt tämän ennakolta ja hyväksyisi - peräti rakastaisi?  Auttaisi edes yrittämään kun yritän korjata (eikä se aina onnistu, joskus vain pahenee) ja lohduttaisi sitten... eikä jättäisi yksin?  Se olis uskomatonta.  =Onko se totta?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #24 : 28.11.09 - klo:22:09 »
Ihminen kai kokee tukalaa yksinäisyyttä (ainakin) silloin kun ei voi olla sovinnossa itsensä kanssa (ja silloin ihminen vasta onkinn yksin kun hän on kaksin yksin).  On paha olla sellaisen seurassa jota ei jaksa hyväksyä ja armias jos se on omissa nahoissa...! Siinä meni unet ja mielenrauha.

Varmasti ahdistavaa, ken tuollaista kokee  :056:

Ettäkö JUmala olisi erilainen...ymmärtäisi minua syvemmältä kuin minä, ettäkö olisi tiennyt tämän ennakolta ja hyväksyisi - peräti rakastaisi?  Auttaisi edes yrittämään kun yritän korjata (eikä se aina onnistu, joskus vain pahenee) ja lohduttaisi sitten... eikä jättäisi yksin?  Se olis uskomatonta.  =Onko se totta?

Armollinen Jumala, nostaa ja kantaa vaikka vähän kerrallaan.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #25 : 29.11.09 - klo:01:40 »
mielestäni tässä keskustelussa menee välillä sekaisin yksinäisyys ja yksin oleminen. tai ainakin itse käsitän yksinäisyydellä jotakin ei-toivottua mutta yksin oleminen voi olla välillä toivottua, välillä ei.

körttijuhlillakin voi olla välillä yksin ja välillä yksinäinen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #26 : 29.11.09 - klo:07:27 »
mielestäni tässä keskustelussa menee välillä sekaisin yksinäisyys ja yksin oleminen. tai ainakin itse käsitän yksinäisyydellä jotakin ei-toivottua mutta yksin oleminen voi olla välillä toivottua, välillä ei.

körttijuhlillakin voi olla välillä yksin ja välillä yksinäinen.


Niin yksinäisyys ei välttämättä ole ei-toivottua. Yksinäisyys voi olla myös erittäin toivottavaa.
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #27 : 29.11.09 - klo:09:00 »
tuohon amerikankielisiseen lauseeseen... mielestäni ahkerat tekevät maailman

Minusta hullut keksivät kuningasideoitaan ja alkavat toteuttaa niitä.
sitten tulevat viisaat ja korjaavat heidän aloittamiaan hullutuksia ja maailma menee eteenpäin.


Toi älykkyys ja viisaus kyllä on outo ilmiö.
Mua ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa älykkääksi, vaikka voitan aina välillä tietokoneen shakkipelin sen vaikeimmalla tasolla.
Minusta älykkyys on jotain sellaista kuin Kalistajalla on. Hänellä on ilmiömäinen muisti kaikenlaisten faktojen ja tapahtumien suhteen.
Viisaudesta en tiedä sanoa mitään, ehkä sanonnassa viisaus ja vanhuus kulkevat käsi kädessä pitänee paikkansa? :102:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #28 : 29.11.09 - klo:09:07 »
tuohon amerikankielisiseen lauseeseen... mielestäni ahkerat tekevät maailman

Vaikka viisaus olikin englanninkielellä, se on ainakin 2000 vuotta vanha viisaus Kiinasta.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Ihmisen kokemus yksinäisyydestä
« Vastaus #29 : 29.11.09 - klo:15:17 »
Saliksen viittaus siihen että yksinäisyys on joskus toivottua on helppo yhtyä.

Työssä-olovuosien viimeiset olivat aika raskaita fuusioineen, koulutuksineen, kokouksineen ja jatkuvine asiakasjonoineen. Kun perjantai-ilta koitti menin kotiinpäästyäni ensin tunniksi pitkäkseni ennenkuin jaksoin aloittaa muuta.

Voin vain kuvitella mitä asiakaspalvelussa esim. tavara-talojen kassoilla perjantaisin
ajatellaan. Kotiinpääsyä, lepoa, rauhaa. Toisilla raskas työ vaatii kyllä raskaat huvit
vielä samana iltana. Stressinsieto on erilaista.
Myös ihmis-suhde työntekijät kuormittuvat ihmisistä. Palautua pitää ja yksinelävä pappikin saattaa toivoa saada olevansa vain omissa oloissaan.

Pahinta yksinäisyyttä taas ajattelen olevan sen mistä täällä Lahdessa nyt keskustellaan.
Nuori äiti lähtee illalla kapakkaan ja katsoo että 5 ja 7-vuotiaat lapset pärjäävät kyllä hyvin keskenään.---
Joskus 8-9 vuotiaana oltiin veljen kanssa kaksin kun isä ja äiti kävi Olympialaisissa.
Kyllä olimme "orpoina" vaikka seuranamme oli 10-vuotias serkkutyttö.

                             :022:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)