Kirjoittaja Aihe: hämmentävää  (Luettu 16299 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: hämmentävää
« Vastaus #30 : 22.10.09 - klo:20:58 »
Mt käänsi tuon minun kommenttini saksaksi. Olen aloittanut kansalaisopistossa saksan kielen kurssin, koska haluan, että minulle olisi joskus jotain hyötyä siitä, että olen lukenut lukiossa lyhyen saksan. Täytyy tunnustaa, että Mt:llä on niin vahva saksan kielen taito, että minä panin arvaamalla hänen käännöksensä. Oletan, että Karre on kärry ja abfallen on pudota. Luulen, että Karre on die -sukuinen, koska kyseessä on datiivia vaativa prepositio (aus bei mit nach seit von zu). Nyt olen jo sen verran oppinut, että jotain on ehkä toivottavasti mennyt perille. Koen suurta oppimisen iloa. :eusa_angel:

Ja minä kun ajattelin että sinä korjaat kielioppivirheet... On se minultakin yli 40 vuodessa ehtinyt vähän rapistua...

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: hämmentävää
« Vastaus #31 : 22.10.09 - klo:21:17 »
Ja minä kun ajattelin että sinä korjaat kielioppivirheet... On se minultakin yli 40 vuodessa ehtinyt vähän rapistua...

Mt
Jossain aiemmassa kommentissasi oli sellaisia sanoja, etten edes suoraan löytänyt niitä sanakirjasta. On Sinun täytynyt lukea ainakin pitkä saksa tai sitten olla synnynnäinen kielinero.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: hämmentävää
« Vastaus #32 : 22.10.09 - klo:23:04 »
Jossain aiemmassa kommentissasi oli sellaisia sanoja, etten edes suoraan löytänyt niitä sanakirjasta. On Sinun täytynyt lukea ainakin pitkä saksa tai sitten olla synnynnäinen kielinero.

Saksa pitkä, lehtori lyhyt mutta onneksi pitkäpinnainen. En nyt muista tapausta, mutta ne sanat olivat varmaan risukosta (internetistä tai kirjoista) riipomia. Pelkkää diivailua siis. Aktiivisen kielitaidon puolella olen keskitasoa heikompi kolmella kielellä.

Mt

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: hämmentävää
« Vastaus #33 : 27.10.09 - klo:08:27 »
Saksa pitkä, lehtori lyhyt mutta onneksi pitkäpinnainen. En nyt muista tapausta, mutta ne sanat olivat varmaan risukosta (internetistä tai kirjoista) riipomia. Pelkkää diivailua siis. Aktiivisen kielitaidon puolella olen keskitasoa heikompi kolmella kielellä.

Saksa lyhyt, lehtori lyhyt, mutta äkkipikainen. Tapahtui niin, että oppilas ilmoitti tunnin aiheeksi kappaleen 83 vaikka todellisuudessa se oli 38. Niinpä ryhdyimme vääntämään kappaletta 83. Sain lehtorilta myös "suuren rakastajan" maineen, kun leben (elää) kääntyi lieben (rakastaa) verbiksi. Sen jälkeen lehtori nimittiä minua suureksi rakastajaksi koko lukion ajan. Ylioppilaskirjoitusten jälkeen kuulin, että tämä mininatsi oli saanut koulustamme potkut.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: hämmentävää
« Vastaus #34 : 27.10.09 - klo:16:58 »
Luokkatoverini maine tahraantui hänen töppäillessään nahkahousuja kääntäessään: In Bayern haben die Männer leider Hosen an.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: hämmentävää
« Vastaus #35 : 27.10.09 - klo:22:25 »
Meidän lyhyen saksan, lyhyt lehtori uhkaili aina heittävänsä liidulla poikia, jotka eivät malttaneet olla hiljaa. Hän oli kuulema kerran osunutkin, tosin väärää oppilasta silmälaisin sankaan.  :023:

Morgen, morgen nur nicht heute, sagen immer faule Leute.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: hämmentävää
« Vastaus #36 : 27.10.09 - klo:22:46 »
Vaihdetaan kieltä

Radiosta kuultua: esimerkki suomen kielen tiiviydestä:
      juoksentelisinkohan = I wonder if I should run around without a
      particular destination
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: hämmentävää
« Vastaus #37 : 28.10.09 - klo:08:28 »
Meidän lyhyen saksan, lyhyt lehtori uhkaili aina heittävänsä liidulla poikia, jotka eivät malttaneet olla hiljaa. Hän oli kuulema kerran osunutkin, tosin väärää oppilasta silmälaisin sankaan. 

Kuulostaa tutulta. Tätä harjoitti myös mainitsemani pikkunatsi, joka käytti lyijykynät viimeiseen senttiin asti.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: hämmentävää
« Vastaus #38 : 28.10.09 - klo:12:18 »
'Jag undrar, om jag skulle springa lite hit och dit utan något särskilt ändamål' on sama ruotsiksi.

Uskontoa opettanut rovasti oli norssin tarkin liidunheittäjä. Toinen bravuuri oli karttakepin läjäytäminen pulpetinkanteen. Hereillä pysyttiin.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: hämmentävää
« Vastaus #39 : 28.10.09 - klo:18:53 »
Toinen bravuuri oli karttakepin läjäytäminen pulpetinkanteen. Hereillä pysyttiin.

Lälläri kamaa! Minun opettajani käski asettaa kämmenet levälleen pulpetille ja karttakeppi viuhahti.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: hämmentävää
« Vastaus #40 : 28.10.09 - klo:19:03 »
Monenkohan konserttipianistin ura katkesi siihen kurinpitoon?

santtu-62

  • Vieras
Vs: hämmentävää
« Vastaus #41 : 28.10.09 - klo:19:47 »
Monenkohan konserttipianistin ura katkesi siihen kurinpitoon?
Monen.

Terv."Nakkisormi"

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: hämmentävää
« Vastaus #42 : 28.10.09 - klo:22:44 »
kun heräsin vakavasta infarktista ja minulla oli puhekyky mennyt... mutta melkeinpä kahden kuukauden päästä sanoin koulun ruattin oppikirjan mukaisesti "ush jag vill ingen ta någon mössa"... 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: hämmentävää
« Vastaus #43 : 30.10.09 - klo:13:48 »
Toinen bravuuri oli karttakepin läjäytäminen pulpetinkanteen. Hereillä pysyttiin.

Viisi vuotta sitten saatiin Niva-Kaijan koulun biologian ja maantiedon luokkaan uudet, hienot pulpetit, joita opettaja sitten varjeli henkeen ja vereen. Mutta eräänä päivänä yksi oppilas jutteli takanaan istuvan kanssa tunnilla. Karttakeppi läjähti, pulpettiin jäi 30 cm mittainen viiru. Se siitä pulpettien suojelusta sitten.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Eetu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: hämmentävää
« Vastaus #44 : 10.11.09 - klo:00:30 »
Oikeastaan pitäisin uskomista enemmänkin jonkinlaisena suostumisena. Sekin on jo sinänsä ihme.

Juuri näin. Ja on turvallista luottaa Jumalaan: Hän pitää minusta kiinni, kun heikkoina hetkinäni en jaksa uskoa, luottaa ja turvata. Siihen luottaminen on turvallista: jos uskominen ja suhteeni Jumalaan olisi vain omissa käsissäni, heikkoa olisi...