Kirjoittaja Aihe: hämmentävää  (Luettu 16298 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mirja

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
hämmentävää
« : 22.09.09 - klo:21:48 »
Olen ikuinen etsijä eikä uskon salaisuus aukea minulle,vaikka kuinka toivoisin. Järkeilen ja mietin. Lueskelen seurakeskusteluja ja yritän saada rauhaa sielulleni. Mutta kertokaa miten se teille on mahdollista. Raamattu on niin monimutkainen kirja. Jotain pitäisi uskoa totena kuten esim.neitseestä syntyminen tai Jeesuksen ihmeet ja samanaikaisesti se sotii täysin järkeä ja omaa todellisuudenkäsitystä vastaan. En ole nähnyt ihmeitä, ihmismieli murtuu,vaikka luvataan ettei kukaan saa enempää kuin jaksaa kantaa jne. Eli mihin ptäisi uskoa ja miten vain usko pelastaa. Onhan maailma täynnä ei-kristittyjä ihmisiä,joiden ympäristö ei kristinoppia levitä. On tosi ikävää, kun ei meikäläinen saa kai ikinä rauhaa, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi.... :102:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: hämmentävää
« Vastaus #1 : 23.09.09 - klo:07:10 »
niin se on meillä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: hämmentävää
« Vastaus #2 : 23.09.09 - klo:09:04 »
Olen ikuinen etsijä eikä uskon salaisuus aukea minulle,vaikka kuinka toivoisin. Järkeilen ja mietin. Lueskelen seurakeskusteluja ja yritän saada rauhaa sielulleni. Mutta kertokaa miten se teille on mahdollista. Raamattu on niin monimutkainen kirja. Jotain pitäisi uskoa totena kuten esim.neitseestä syntyminen tai Jeesuksen ihmeet ja samanaikaisesti se sotii täysin järkeä ja omaa todellisuudenkäsitystä vastaan. En ole nähnyt ihmeitä, ihmismieli murtuu,vaikka luvataan ettei kukaan saa enempää kuin jaksaa kantaa jne. Eli mihin ptäisi uskoa ja miten vain usko pelastaa. Onhan maailma täynnä ei-kristittyjä ihmisiä,joiden ympäristö ei kristinoppia levitä. On tosi ikävää, kun ei meikäläinen saa kai ikinä rauhaa, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi.... :102:

Mieleni tekee vastata osaan kysymyksistäsi. Sanot ettet ole nähnyt ihmeitä ja minä näin heti ihmeen. Sen että vielä kaiken jälkeen roikut mukana. Se on ihme. Ei sinun pidä oikeastaan uskoa muuhun, kuin siihen jota jo olet kokenut eli Jumala on raahannut sinuakin mukana, vaikka pyristelet vastaan ja lupaa hoitaa loputkin. Muista älä niin välitä, älä varsinkaan ota heidän kuormiaan, sillä ei kukaan sitä kestä. Kanna vain se mitä jaksat, Taivaan Isä hoitaa loput. Sen lopullisen rauhan levoton sielu saa vasta, kun on vapautunut maallisesta taakasta ja päässyt perille, mutta siihen on vielä pitkä matka. Voimia
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: hämmentävää
« Vastaus #3 : 23.09.09 - klo:10:50 »
Mutta kertokaa miten se teille on mahdollista.

"Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle. Jumalalle on kaikki mahdollista." (Mark. 10:27)

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: hämmentävää
« Vastaus #4 : 23.09.09 - klo:11:56 »
Olen ikuinen etsijä eikä uskon salaisuus aukea minulle,vaikka kuinka toivoisin. Järkeilen ja mietin. Lueskelen seurakeskusteluja ja yritän saada rauhaa sielulleni. Mutta kertokaa miten se teille on mahdollista. Raamattu on niin monimutkainen kirja. Jotain pitäisi uskoa totena kuten esim.neitseestä syntyminen tai Jeesuksen ihmeet ja samanaikaisesti se sotii täysin järkeä ja omaa todellisuudenkäsitystä vastaan. En ole nähnyt ihmeitä, ihmismieli murtuu,vaikka luvataan ettei kukaan saa enempää kuin jaksaa kantaa jne. Eli mihin ptäisi uskoa ja miten vain usko pelastaa. Onhan maailma täynnä ei-kristittyjä ihmisiä,joiden ympäristö ei kristinoppia levitä. On tosi ikävää, kun ei meikäläinen saa kai ikinä rauhaa, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi.... :102:
Eihän se mikään salaisuus olisikaan, jos se aukeaisi. Varmasti jokaiselle kristityllä on kausia, jolloin tuntuu, että mitä järkeä tässä on. Itse aikanani ajattelin, että mitä ihmettä varten pitää olla tällainen sirkus, että piru tunkee nokkansa joka paikkaan. Eikö Jumala olisi voinut syöstä saatanan helvettiin jo aikojen alussa, että saisimme elää paratiisissa.

Itseäni lohduttaa ajatus, että Jeesus on kärsinyt rangaistuksen minunkin syntieni vuoksi. Minut on kastettu ja uskon, että Jeesus on minun lunastajani ja sen tunnustan myös ihmisten edessä. Muuta en voi tehdä kuin luottaa siihen, että asia on näin. Voin vain toivoa, että kerran pääsen taivaaseen.

Minulle ei ole vaikeaa uskoa neitseestäsyntymistä, koska mielestäni ihan normaali raskaaksi tulo on aivan tarpeeksi ihmeellistä sekin. Sisälläni on kasvanut ihmisen alku, josta en ole tiennyt edes sukupuolta mistään muusta puhumattakaan. Eikö se jo ole tarpeeksi ihmeellistä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: hämmentävää
« Vastaus #5 : 23.09.09 - klo:12:15 »
Herkkään mieleen iskee kiusaaja ja koettaa estää uskomisen. Rauhan ja tyynen elämän
tavoitteleminen on ymmärettävää kun on oikein vaikea olla. Tiedän itsestäni.
Koen jaksavani tätä elämän matkaa vain Jumalan rakkauden voiman vaikutuksessa.
Hätärukouksia huutelen tiukan paikan tullen. Herra armahda minua syntistä, Jeesus armahda!
Toisille armo välähtää kuin salama, toisille nousee hiljalleen kuin aamu-aurinko.
Koeta pysyä uskonasioiden parissa, se ei ole huono tapa, :056:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: hämmentävää
« Vastaus #6 : 23.09.09 - klo:12:53 »
Olen ikuinen etsijä eikä uskon salaisuus aukea minulle,vaikka kuinka toivoisin. Järkeilen ja mietin. Lueskelen seurakeskusteluja ja yritän saada rauhaa sielulleni. Mutta kertokaa miten se teille on mahdollista. Raamattu on niin monimutkainen kirja. Jotain pitäisi uskoa totena kuten esim.neitseestä syntyminen tai Jeesuksen ihmeet ja samanaikaisesti se sotii täysin järkeä ja omaa todellisuudenkäsitystä vastaan. En ole nähnyt ihmeitä, ihmismieli murtuu,vaikka luvataan ettei kukaan saa enempää kuin jaksaa kantaa jne. Eli mihin ptäisi uskoa ja miten vain usko pelastaa. Onhan maailma täynnä ei-kristittyjä ihmisiä,joiden ympäristö ei kristinoppia levitä. On tosi ikävää, kun ei meikäläinen saa kai ikinä rauhaa, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi.... :102:

Neuvoni on, ettei kannata pinnistellä ja ponnistella niin paljon. Hyvä elämä on kristillisyyttä.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: hämmentävää
« Vastaus #7 : 23.09.09 - klo:17:09 »
Olen ikuinen etsijä

Jotta sinun ei tarvitsisi enää etsiä, rukoile:

Armollinen Jumala! Paranna minut. Herra Davidin Poika, armahda minua syntistä. Jeesus Kristus Jumalan Poika, armahda minua syntistä. Tapahtukoon Sinun Tahtosi. Aamen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: hämmentävää
« Vastaus #8 : 23.09.09 - klo:20:30 »
Olen ikuinen etsijä eikä uskon salaisuus aukea minulle,vaikka kuinka toivoisin. Järkeilen ja mietin. Lueskelen seurakeskusteluja ja yritän saada rauhaa sielulleni. Mutta kertokaa miten se teille on mahdollista. Raamattu on niin monimutkainen kirja. Jotain pitäisi uskoa totena kuten esim.neitseestä syntyminen tai Jeesuksen ihmeet ja samanaikaisesti se sotii täysin järkeä ja omaa todellisuudenkäsitystä vastaan. En ole nähnyt ihmeitä, ihmismieli murtuu,vaikka luvataan ettei kukaan saa enempää kuin jaksaa kantaa jne. Eli mihin ptäisi uskoa ja miten vain usko pelastaa. Onhan maailma täynnä ei-kristittyjä ihmisiä,joiden ympäristö ei kristinoppia levitä. On tosi ikävää, kun ei meikäläinen saa kai ikinä rauhaa, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi.... :102:


Hei!

Et ole ainoa joka tuollaisia asioita pohtii. Minusta oikeastaan tuntuu siltä, että niin sinä, kuin suurin(N) osa koko kristikunnasta ovat tietynlaisen hurmoshenkisen opetuksen uhreja. Tällä en nyt tarkoita jotain pöydän alla konttaajia tai kädet pystyssä huojumista hengellisissä tilaisuuksissa, vaan sitä että monesti opetetaan että uskon pitää tuntua ja näkyä, mutta ennenkaikkea tuntua, -joltakin.
Puhutaan "yli ymmärryksen käyvästä rauhasta", saatetaan kertoilla omia kokemisia ja tuntemisia ja pitää niitä uskon merkkeinä...

Näinhän oikeastaan suurimmalta osalta kristillisyyttä meille tarjoillaan, etenkin herätysliikkeiden piirissä! Mietitään kumminkin mitä se usko oikein on.. -raamatussahan sanotaan, että se on "luottamus siihen mitä ei näe".  Emme siis näe, emmekä useinkaan/useimmiten edes koe mitään. saattaa kyllä syntyä vaikutelma että melkein jokainen olisi kokenut jotain, mutta 90% kaikista kertomuksista on pelkkiä subjektiivisia kokemisia ja tulkintoja arkisille asioille. En toisaalta kiellä sellaisen mahdollisuuttakaan, mutta erittäin harvinaista se olisi.  MOnet vaibn tuntuvat pitävän sitä kauhean tärkeänä, jopa uskossa olemisen merkkinä! Ei kannata peilata itseään tai mitata omaa uskomistaan tällaisten valossa koska näissä asioissahan on kyse vain sinun ja Jumalan välisestä suhteesta. Jos pidämme Jumalaa kaikkivaltiaana, Hän näkee kyllä tilanteesi ja tietää hyvin missä ollaan menossa.  Siksi sanoisin, että älä ole huolissasi jos mitään ei tunnu!

Oikeastaan pitäisin uskomista enemmänkin jonkinlaisena suostumisena. Sekin on jo sinänsä ihme. Uskosta puhutaan Jumalan työnä, mutta sanoisin että jo se on Jumalan työ meissä, jos meissä on edes jonkinlainen käsitys hyvästä ja pahsta, oikeasta ja väärästä. Jos omatunto on olemassa ja soimaa jostakin, se osoittaa että olet ainakin kuullut Jumalan lain ja se on tavoittanut sinut. Jos ymmärrät Jeesuksen lupauksia syntien anteeksiantamisesta omallekin kohdallesi tarkoitetuiksi, silloin myös evankeliumi on saanut tavoittaa sinut ja sinä olet tavoittanut sen!

Jumala tuskin on tarkoittanutkaan armoaan ensisijaisesti tunnettavaksi, vaan pikemminkin ehkä vastaanotettavaksi. Tunteminenhan (mihin myös rauhan kokeminen kuuluu) on ainoastaan ihmisen oma reaktio siihen mitä hän on ymmärtänyt ja omaksunut.  Se ei ole "pelkkää kylmää pään uskoa" -niinkuin jotkut varmaankin yrittävät vakuutella. Uskohan voi olla hiljaistakin!  On vapauttavaa ajatella, ettet/etten ole yhtään sen vähempi uskovainen kuin se saarnatuoliin kiipeäväkään!

Ei uskoa ole tarkoitettu mitattavaksi! Uskominen on mahdollisuus. Älä turhaan enää etsi äläkä kurottele, kaikki on jo valmista!

Luepa raamatusta Johanneksen evankeliumi 3:16 tätä taustaa vasten!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: hämmentävää
« Vastaus #9 : 24.09.09 - klo:04:24 »
Iloitkaa aina. Rukoilkaa lakkaamatta. Kiittäkää kaikesta. Tätä Jumala tahtoo teiltä, Kristuksen Jeesuksen omilta.     1 Tess. 5:16-18
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: hämmentävää
« Vastaus #10 : 24.09.09 - klo:07:53 »
Ihminen on kuin ruoho,
ihmisen kauneus kuin kedon kukka.
Ruoho kuivuu, kukka lakastuu,
mutta Herran sana pysyy iäti.
Juuri tämä sana on teille ilosanomana julistettu.

En ymmärrä tätä 1. Pietarin kirjeen kohtaa vaatimuksena pitää koko Raamattua kirjaimellisesti Jumalan sanana, vaan kehotuksena luottaa hyvään sanomaan pelastuksesta ja lahjaksi saadusta armosta.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: hämmentävää
« Vastaus #11 : 24.09.09 - klo:09:40 »
Lainaus
kehotuksena luottaa hyvään sanomaan pelastuksesta ja lahjaksi saadusta armosta.

tämä lause toi kyyneleet silmiin--- :icon_eek:

niin yksinkertaista voi onni olla


Herra armahda.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: hämmentävää
« Vastaus #12 : 24.09.09 - klo:10:41 »
Jampe sanoi asian osuvasti - ainakin minuun osuvasti.

Jatketaan vaan armon varassa.
Pyryharakka

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: hämmentävää
« Vastaus #13 : 28.09.09 - klo:19:59 »
"Usko on suostumista. Usko on mahdollisuus."

Jampe tosiaan osasi mainiosti asiaa pohdiskella! Joskus tuntuu joltakin, useimmiten ei, mutta voi silti luottaa siihen, että Meidän Ymmärrystämme Ylempi pitää huolta. On pohja, joka kestää kaikki epäilyksetkin. Siinä toivossa voi roikkua kiinni ja odottaa, mitä tuleman pitää.  

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: hämmentävää
« Vastaus #14 : 29.09.09 - klo:13:36 »
SV 113:7 on hyvä virsi... anoppinikin pitää siitä.
wilhelmi niskasen jäljillä