Kirjoittaja Aihe: Lapsuus ja usko  (Luettu 31688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #75 : 29.10.09 - klo:11:41 »
Pikkupoikamme on jo yli puolen vuoden.
Häntä olen seuraillut ja yrittänyt ymmärtää uskon syvyyksiä, sanoohan Jeesus, että ellette käänny lapsen kaltaiseksi, että voi pelastua.
Mitä sitten on se lapsen kaltaisuus ja lapsen usko?

Se on ainakin selvinnyt, että pikkupoika ei aina usko, vaikka näkisikin.
Jotkut aikuiset kehuskelevat joskus, että "ja minähän en usko, ennen kuin näen": heille siis uskoon riittää näkeminen.
Kun pikkupoika huutaa yöllä ja näkee maitopulloni, ei poika huutoaan lopeta.
Aikuinen kyllä jo viimeistään ymmärtäisi, että enää ei kannata huutaa, koska maitoa on pian tulossa.
Pikkupoika ei sitä ymmärrä. Vasta kun poika saa maitopullon tutin suuhunsa, niin vasta sitten huuto loppuu ja usko parempaan syttyy.

Onkohan se sitä lapsen kaltaista uskoa, että ei usko kuin vasta sitten, kun on saanut?
Näkeminen ei vielä sitä uskoa synnytä.
Ehkäpä "minä uskon sitten vasta, kun näen" on sitä aikuismaista suhtautumista asiaan.

En tiedä, voihan olla, että olen hakoteillä pohdinnoissani, koska uskovaisuuteen kerrotaan kuuluvan ilmiö, että "uskotaan, vaikka ei olla nähty."
Jeesuskin tuonkaltaiseen uskoon tuntuu välillä kehoittavan ja autuaaksikin julistelee henkilöä, joka uskoo, vaikka ei ole nähnyt.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22097
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #76 : 29.10.09 - klo:13:24 »
Se on lapsen uskoa, että kannattaa huutaa isää tai äitiä, apu tulee ennemmin tai myöhemmin.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #77 : 22.11.09 - klo:23:43 »
Lapsuudesta on jäänyt mieleen yksi pääsiäinen. Itkin ihan hirveästi ja olin vihainen, että miksi ne tappoivat Jeesuksen, kun se ei pahaa tehnyt. Koko pääsiäinen meni vihaisella mielellä. En ylösnousemusta varmaan paljon miettinyt.. :022:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #78 : 24.11.09 - klo:09:56 »
Lapsuudesta on jäänyt mieleen yksi pääsiäinen. Itkin ihan hirveästi ja olin vihainen, että miksi ne tappoivat Jeesuksen, kun se ei pahaa tehnyt. Koko pääsiäinen meni vihaisella mielellä. En ylösnousemusta varmaan paljon miettinyt.. :022:

...miksi yhdistää lapsuus ja usko, voisi puhua aikuisenkin lapsenuskosta, jona ymmärrän uskon ilman ehtoja Jumalan armoon. Tarkoitan yksinkertaista uskoa. Ei tarvitse erityisiä temppuja, uskonosoituksia, puhumista megafoniin turuilla ja toreilla vaan ehdotonta uskoa Jumalan armoon. Kaikki on siinä.
Acta, non verba.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #79 : 24.11.09 - klo:12:01 »
Tarkoitan yksinkertaista uskoa. Ei tarvitse erityisiä temppuja, uskonosoituksia, puhumista megafoniin turuilla ja toreilla vaan ehdotonta uskoa Jumalan armoon. Kaikki on siinä.


Siis juuri uskoa ilman monissa suunnissa haluttuja tai vaadittuja kokemuksia ja näyttöjä. Olen ajatellut, että tämän kummempaa uskoa minulla ei ole. Jos muuta on tullakseen, se on Jumalan asia.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #80 : 24.11.09 - klo:13:31 »
Lainaus
Ei tarvitse erityisiä temppuja, uskonosoituksia, puhumista megafoniin turuilla ja toreilla vaan ehdotonta uskoa Jumalan armoon. Kaikki on siinä.

Erilaiset uskot näkyvät eri tavalla.
Jos oikeasti uskoo johonkin, niin se usko oirehtii erilaisten "uskonosoitusten" kautta, kuten megafooniin huutamisena Turun torilla.
Uskoa on vaikea kahlita, tavalla taikka toisella se myös näkyy.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #81 : 24.11.09 - klo:13:35 »
... Tarkoitan yksinkertaista uskoa. Ei tarvitse erityisiä temppuja, uskonosoituksia, puhumista megafoniin turuilla ja toreilla vaan ehdotonta uskoa Jumalan armoon. Kaikki on siinä.

Todellakin... kaikki on siinä :eusa_angel:

... että tämän kummempaa uskoa minulla ei ole. Jos muuta on tullakseen, se on Jumalan asia.

... ja se riittää...  :eusa_angel:

ps. kompasin Salis ja sadetta teitä, sillä koen että en voi itse sen paremmin kertoa mielipidettäni.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #82 : 24.11.09 - klo:13:47 »
Lainaus
Uskoa on vaikea kahlita, tavalla taikka toisella se myös näkyy.

Tarkennus: usko siis voi näkyä myös lepona ja vapautena erilaisista asioista.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #83 : 24.11.09 - klo:19:13 »
Uskaltaako tunnustaakaan, että Kyösti osui oikeaan...... Ei ole ollut tarvetta juosta etsimässä, sitä minkä on nuorena löytänyt ja saanut omakseen omistaa... Armahdetun syntisen osan....

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #84 : 25.11.09 - klo:23:23 »
Erilaiset uskot näkyvät eri tavalla.
Erilaiset uskot  :017:

Jos oikeasti uskoo johonkin, niin se usko oirehtii erilaisten "uskonosoitusten" kautta, kuten megafooniin huutamisena Turun torilla.
Uskoa on vaikea kahlita, tavalla taikka toisella se myös näkyy.
Tarkennus: usko siis voi näkyä myös lepona ja vapautena erilaisista asioista.
Entäs jos on yrittänyt ja rukoillut ja rukoillut, eikä näyttöjä ole tullakseen eikä levon ja vapauden varmuuksia.. On enimmäkseen taistelua. Sitten vaan koettaa uskoa ja toivoa ja jossain määrin luottaa, että Jumala pitää kiinni  ??? :rukous: :eusa_wall:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

santtu-62

  • Vieras
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #85 : 25.11.09 - klo:23:28 »
Erilaiset uskot  :017:
Entäs jos on yrittänyt ja rukoillut ja rukoillut, eikä näyttöjä ole tullakseen eikä levon ja vapauden varmuuksia.. On enimmäkseen taistelua. Sitten vaan koettaa uskoa ja toivoa ja jossain määrin luottaa, että Jumala pitää kiinni  ??? :rukous: :eusa_wall:
Isän huolenpidossa kumminkin ollaan, näin olen itse kokenut.

ps. Vaikka onkin joutunut myllynkivien väliin...

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #86 : 25.11.09 - klo:23:32 »
Isän huolenpidossa kumminkin ollaan, näin olen itse kokenut.

Nuo pienetkin kokemukset taas kannattelee, se on totta, onneksi  :001:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #87 : 26.11.09 - klo:10:00 »
Erilaiset uskot näkyvät eri tavalla.

Kerran olin kaverin kanssa kapakassa. Eräs mies oli kai aikansa katsellut olemistamme, ja tuli sitten sanomaan minulle, että "Kuule, sinä et kyllä kuulu tänne."  :icon_eek:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #88 : 26.11.09 - klo:22:22 »
... kannattaisi mennä toiseen paikkaan
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #89 : 07.12.09 - klo:16:36 »
Miksi siis nuori taikka aikuinen alkaa kyseenalaistamaan asioita?
Oman maailmankuvan luominen vaatii kypsyyttä ja kyseenalaistamista.
Maailmankatsomusta ei voi vain pakkosyöttää.
Täytyy itse ja ympäristönsä kautta todeta asioiden paikkansa pitävyys.
Usein, kun elämä ei mene samalla kaavalla kuin omilla vanhemmilla, heidän pähkäilyjensä kyseenalaistaminen
on ihan normaalia kehitystä. "Erilainen elämä"kin pistää miettimään.
Kun kaikki asiat ovat järjestyneet tyydyttävästi, mitäpä siinä enää tarvitsee elämän peruskysymyksiä miettiä.
Pienet vastoinkäymiset elämän polulla auttavat suhteuttamaan tärkeysjärjestystä.
Tavalliset polut tuntuvat hyviltä, kun on kulkenut ojan kautta.
Turvallisuuden tunteestahan tuo lapsuuden usko kertoo. Sinisilmäinen ihmisten perushyvyyteen ja elämän kantamiseen luottaminen. Näitä elämän myrskyt koettelee. On turha leimata ihmistä hyväksi tai pahaksi, se on liian helppoa ja leimaavaa. Eiköhän meiltä jokaiselta omat paheemme ja syntilistat löydy. Välillä itsensä armahtaminen on mielenterveydelle hyväksi. Onko joku kirjoittanut syntilistan elämästään ja vertailee sitä muitten kanssa?
Elämä on kemiaa.