Kirjoittaja Aihe: Lapsuus ja usko  (Luettu 31619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #45 : 03.09.09 - klo:19:51 »
 :icon_sad: Riidelläänkö täällä?

Tosta vastuusta raha asioissa vielä muutama sananen josko sopii ja jos ei niin sitten ainaski.

Ihmisiähän meitä on erilaisia. On sellaisia jotka tekevät enempi rahaa ja kuka mitäkin, mutta rahasta..
Jos nyt on sellainen, että on rahaa, niin kaikki voima, järki ja onnistuminen useimmin ovat kuitenkin Jumalan lahjaa ihmiselle ja tulisi olla kiitollinen ja nähdä se, että armosta kaikki. Se miten sitten käyttää sitä rahaa on pikkaisen vastuu kysymys.

Raamatussa on monta kohtaa kuinka hetkessä rikas voi köyhtyä ja köyhä rikastua. Siksi tulisi minusta Jumalaan uskovana, joko epäröivänuskon tai lahjauskon tai ikävöivän tai millaisen uskon omaava nyt onkin, niin pieni Jumalanpelko voinee olla paikallaan.
Jos vastuuttomasti käyttää rahat vaikka itselleen vaan tai pistää johonkin typerään joista edellä joku kirjoitti, niin Raamatun mukaan voinee yht äkkiä tulla joku "sielusi otetaan tänään pois tai muu vararikko".

Tässä on se ikäväpuoli kun jotkut hengelliset liikkeet peloittelevat aiheella ja pyytävät heille lahjoittamaan rahaa, eikä niinkuin Raamattu opettaa antamaan köyhille ja kärsiville ja tarvitseville.
He käyttävät painostuksessaan juuri edellä kirjoittamaani opetusta.
Eli kaikki on lahjaa, mutta varo...Anna meille...
 Se ei kuitenkaan minusta tee tyhjäksi sitä opetusta rahan käytön vastuullisuudesta.

Rahassa on sellainen kiva puoli, että jokainen jolla sitä on voi opetella omalla kohdallaan vastuulliseksi sen käyttämisessä. Sama opetus Raamatusta koskee niin köyhää kuin rikastakin.
 
Ikävää että opetusta antamisesta on kuitenkin aika vähän.
Raamatun mukaan vastuulliseen antamiseen ja rahan käyttöön sisältyy myös lupauksia, mutta joidenkin vääristelevä opetus rahasta on saanut aikaan sen, että kaikki opetus kielletään, tai ainaskin siihen suhtaudutaan negatiivisesti.

Kumpa kaikki menestyisivät ja sielukin menestyisi. Eli maallinen ja hengellinen elämä olis tasapainossa.
Niin ja toteamus taas, että en ole körtti ja mielipiteeni on mun omia.
Vaikkakin lesta foorumilla mua jo pidetään körttinä. :017:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #46 : 04.09.09 - klo:11:02 »
:icon_sad: Riidelläänkö täällä?

Osa täällä pelkää riitoja eikä uskalla ottaa kantaa.  Osa uskaltaa ilmaista mielipiteensä siitäkin huolimatta, että tietää toisten olevan eri mieltä. Minä olen kotoa oppinut sellaisen keskustelukulttuurin, että voi olla eri mieltä riitelemättäkin. Voihan sitä välillä toki riidelläkin, mutta omaa mielipidettä ei tarvitse lynkata siksi, että "haistelee", että toiset eivät pidä siitä.
« Viimeksi muokattu: 04.09.09 - klo:11:04 kirjoittanut Pirska »
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #47 : 04.09.09 - klo:11:11 »
Osa täällä on lähdössä X-verikokeeseen.

Meinasi unohtua huh-huh.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #48 : 04.09.09 - klo:20:46 »
Osa täällä on lähdössä X-verikokeeseen.

Meinasi unohtua huh-huh.
Mietin tuossa, että mitähän tämäkin tarkoittaa. Siis oikeasti verikokeeseen vai tarkoittaako vihjausta, että joku kerjää "senkkaa nenästä".
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #49 : 04.09.09 - klo:21:19 »
Mietin tuossa, että mitähän tämäkin tarkoittaa. Siis oikeasti verikokeeseen vai tarkoittaako vihjausta, että joku kerjää "senkkaa nenästä".

Ihan oikeasti tämä tässä kävi.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #50 : 06.09.09 - klo:19:13 »
Anteeksi, Jampe, mutta minä en ole jaksanut sinun jorinoitasi lukea :102:. En Pirskankaan puollon jälkeen vielä. Pitäydyn toistaiseksi Saliksessa. Hän on merkkituote :icon_biggrin:. Harmi toisaalta, sillä olet ahkera kirjoittaja. Ihan alussa sen verran katselin, että ei kolahtanut. Ensivaikutelma  määrittää aika paljon. Mutta niin kai se on, että kuka härillä kyntää, se sirpillä niittää.:002:


Minulla kun ei ole aikaa olla täällä kuulolla ihan joka päivä, niin huomasin vasta nyt vastauksesi. Eihän sinua kukaan ole pakottanutkaan lukemaan minun kirjoituksiani?  Miksi sitten pyytelet anteeksi?  Vai halusitko vain tuoda ilmi ettet pidä minusta etkä kirjoittelustani? Niistäkään ei ole pyydetty pitämään, joten minulle on ihan se ja sama pidetäänkö niistä kun ensinkään kirjoita siksi että pyytäisin sinulta (tai joltain muulta) suosiota. Semmoistakin kirjoittelua olen täällä havainnut, vaan jokaisellapa on omat motiivinsa.

Oikeastaan se mitä hämmästelen tällä palstalla että täällä aika harvat pystyvät kirjoittamaan asioista asioina eikä henkilökemiat ole viestien pääaiheina, peitellysti toki...  Vaikka Saliksen kanssa en näköjään ole paljon mistään samaa mieltä (eikä hän pidä minusta eikä väliksikään) niin hän on yksi niistä harvoista jotka kirjoittavat kuitenkin asiasta. Sitten onkin paljon sellaisia jotka eivät uskalla  sanoa mitä ajattelevat vaan kirjoittavat kaikesta niiiiiiiiiiin kauniisti ja peitellysti ja sievästi mutta alta pilkottaa ihan sama peitelty ilkeily  ja pahansuopuus. Erona vain se että yleensä ei-hengelliset ihmiset ovat tässä rehdimpiä toisiaan kohtaan. Heiltä puuttuu se kaikki paskantärkeilevä tekohurskailu että hymyssä suin ja laupiailla silmillä toivotaan toiselle pahaa. -Tyyliin, että "Kyllä Jumala vielä kanansa kynii..."  (herttaisella äänellä ja ilmeellä) Älkää ottako henkilökohtaisesti vaan yleisesti.  Tai ottakaa toki, jos kerran tuntuu kolahtavan kohdalle.

Itse toivoisin että kun kirjoitan asiasta niin siihen vastattaisiinkin asialla eikä puhumalla siitä miksi juuri minä tai sinä en viitsi lukea sinun kirjoituksiasi. ja sitten jos ei kerran pidetä toisesta niin ei hymyillä ja sanota "minä rakastan sinua, muttamutta..." vaan sanottaisiin että "minä en pidä sinusta, aamen!".  :icon_wink:
« Viimeksi muokattu: 06.09.09 - klo:19:15 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #51 : 06.09.09 - klo:19:20 »
Taisin kirjoittaa me-muodossa. Eihän kysymys ole mistään laista vaan Jeesuksen seuraamisesta. Yritin ilmaista seuraavan asian: Me hyvinvointiyhteiskunnan ihmiset olemme niin kiinni materiassa, ettemme uskalla jättää kaikkea turhaa taaksemme. Me jopa keksimme keinotekoisia rajoja sille, mikä on oikeaa ja väärää antamista, minkälainen on oikea antaja ja väärä antaja.

Juu kyllä kyllä!  -mutta mutta... Niinhän me tietenkin olemme kiinni materiassa. Silti pitäytyisin vielä oikeassa ja väärässä antajassa ilman että siitä pitää tehdä suurempi numero. Ihan yksinkertaisesti vain ajateltuna, niin onhan oikea ja väärä antaja, kun katsotaan asiaa antajan motiiveista käsin.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #52 : 07.09.09 - klo:15:01 »
Juu kyllä kyllä!  -mutta mutta... Niinhän me tietenkin olemme kiinni materiassa. Silti pitäytyisin vielä oikeassa ja väärässä antajassa ilman että siitä pitää tehdä suurempi numero. Ihan yksinkertaisesti vain ajateltuna, niin onhan oikea ja väärä antaja, kun katsotaan asiaa antajan motiiveista käsin.

Tätähän juuri yritin kirjoittaa, että vähät motiiveistä, kunhan vaan annetaan. Kun annetaan, autetaan. Ymmärrän pointtisi farisealaisuudesta. Eli markkinoidaan sitä, että on autettu. Mutta auttamisen näkökulmasta on tärkeämpää se, että on paljon auttajia eikä se, että osa auttajista kehuu itseään. 
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #53 : 07.09.09 - klo:15:14 »
Tätähän juuri yritin kirjoittaa, että vähät motiiveistä, kunhan vaan annetaan. Kun annetaan, autetaan. Ymmärrän pointtisi farisealaisuudesta. Eli markkinoidaan sitä, että on autettu. Mutta auttamisen näkökulmasta on tärkeämpää se, että on paljon auttajia eikä se, että osa auttajista kehuu itseään. 
jA AVUN SAAJAN NÄKÖKULMASTA VARSINKIN.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #54 : 07.09.09 - klo:16:05 »
Ymmärrän pointtisi farisealaisuudesta. Eli markkinoidaan sitä, että on autettu.

Tämän päivän farisealaisuudesta puheenollen: Ennen fariseukset täyttivät etupenkit, tämän päivän fariseukset täyttävät takapenkit.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #55 : 07.09.09 - klo:20:07 »
Meillä laitetaan kirkon etupenkkiin yleensä rippikoululaiset. Heidän seassaan olisi fariseuksilla varmaankin kiusallista olla.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #56 : 08.09.09 - klo:08:27 »
Minä istun useinkin rippikoululaisten joukossa kirkossa. Monet heitä aliarvioi ja karsastaa. Mutta kun rippikoulun on siten käyty, niin ovat täysivaltaisia, kummikelpoisia kirkon jäseniä ja ensi vaaleissa äänestyskelpoisia. Jossakin näin jo vaalitunnarin "Aikuiset äänestämään - nuorten esiinmarssi estettävä!"

Rippikoululaisia kirkossa alta kulmain katsotaan. Olisipa joskus kivaa tietää kaikki ne ajatkset, joita heillä on kirkonpenkkien vakiokuluttajista!

miettii mauno

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #57 : 08.09.09 - klo:09:55 »
Minä istun useinkin rippikoululaisten joukossa kirkossa. Monet heitä aliarvioi ja karsastaa. Mutta kun rippikoulun on siten käyty, niin ovat täysivaltaisia, kummikelpoisia kirkon jäseniä ja ensi vaaleissa äänestyskelpoisia. Jossakin näin jo vaalitunnarin "Aikuiset äänestämään - nuorten esiinmarssi estettävä!"

Rippikoululaisia kirkossa alta kulmain katsotaan. Olisipa joskus kivaa tietää kaikki ne ajatkset, joita heillä on kirkonpenkkien vakiokuluttajista!

miettii mauno

Pikkuisen tekee mieli oikaista käsityksiä. Minusta siististi käyttäytyvät rippikoululaiset ovat aina tervetulleita jumalanpalveluksiin. Konfirmaatiot ovat taas niin sisäänlämpiäviä rippikoulun päätöstilaisuuksia, että sitä kolmen minuutin saarnaa rippikoulusta en halua mennä kuulemaan. Siis erotetaan nämä toisistaan ja uskon, että puhun monen puolesta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #58 : 08.09.09 - klo:10:59 »
Mauno puhui rippikoululaisista kirkon penkissä ja seppos puhui konfirmaatiojumalanpalveluksesta. Siis kaksi eri asiaa.

Olen huomannut, että on ihmisiä, jotka häiriintyvät rippikoululaisista, tekivätpä nämä mitä tahansa. Olen ollut samassa jumalanpalveluksessa erään valittajan kanssa. Hän valitti jälkeenpäin rippikoululaisista ja minä en ollut edes huomannut mitään pahaa näiden käytöksessä. Joillakin siis voi olla ihan ennakkoasenne rippikoululaisiin. Samoin sama valittaja on puhunut kahvituksista, joissa rippikoululaiset ovat ahmineet pullaa enemmän kuin on sopivaa. Niinpä niin, sehän on miten sen asian haluaa nähdä.

Valitettavan suuri osa rippikoululaisista on sellaisia, joita eivät vanhemmat ole pahemmin kirkkoon tuoneet. Sitten kun tuovat heitä rippikouluiässä sinne, niin menevät itse jumalanpalveluksen ajaksi "baariin" odottelemaan. Ihailtavan hyvin nuorisonohjaajat saavat tällaisetkin nuoret  käyttäytymään asiallisesti penkissä. Itseäni jotenkin ärsyttää sellainen tyyli, että rippikoululaiset erotetaan määrättyyn osaan kirkkoa istumaan joukkona. Omat rippikoululaisemme ovat istuneet rippikoululuaikana samoin kuin ennen sitä ja sen jälkeenkin ihan omalla paikallaan kirkon penkissä. He eivät ole käyneet oman seurakunnan rippikoulua, joten siksi se on ollut ihan mahdollistakin.

Ihan toinen juttu sitten ovat konfirmaatiojumalanpalvelukset, joissa ennen kaikkea rippikoululaisten vanhemmat eivät osaa käyttäytyä oikein. Heillekin pitäisi olla joku "aikuistenohjaaja" opastamaan, miten kirkossa käyttäydytään. Tietysti ihan oma lukunsa on se "kolmen minuutin sisäänlämpiävä saarna".
« Viimeksi muokattu: 08.09.09 - klo:11:01 kirjoittanut Pirska »
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #59 : 08.09.09 - klo:11:49 »
Ehkä rippikoulunuoriso onkin hyvä fariseusseula. Pirska ainakin näytti tunnistaneensa tällä tavoin joitakin.