Kirjoittaja Aihe: Lapsuus ja usko  (Luettu 31460 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Lapsuus ja usko
« : 11.08.09 - klo:10:21 »
Olen heinäkuusta asti ihmetellyt sanaparia ”lapsen usko”. Omaa kokemusta lapsuuden uskosta minulla ei ole ollut. Voikohan sitä tavoittaa aikuisena - jonkinlaista järkeilemätöntä luottamusta Jumalaan. Kuuluisiko sen olla tavoite uskonelämässäni? Kun en oikein pääse eteenpäin ajatuksissani, kysyn körttifoorumilaisten mietteitä asiasta.

Mitä yleensä tarkoittaa lapsen usko? Mikä merkitys sillä on kokemuksena, mikä arvo? Miten lapset uskovat? Toivoisin sekä havaintoja/muistoja lapsista uskonnon äärellä että teologisempia pohdintoja aiheesta…

Koko käsite "lapsen usko" on minulle hiukan outo. Muuan lapsuudenystäväni joskus asiaa minulle omalta kohdaltaan selvensi, ja hän liitti tämän käsitteen henkilökohtaiseen jumalakokemukseensa lapsena. Hänellä oli ollut lapsena selkeä ja turvallinen kokemus jumalasta, ja hän oli uskonut siihen, että Jumala on, eikä hänen mieleensä tullut kyseenalaistaa tätä. Onko tämä yleinen tapa ymmärtää asia? Ja onko tuo kokemus kovinkin yleinen? Katoaako se jossain vaiheessa? Aiheuttaako ”lapsen uskon” loppuminen jonkinlaisen järkytyksen? Millä muulla tavoin lapsen uskon voi ymmärtää? Onko lapsen uskon saavuttaminen aikuisena mahdollista ja toivottavaa?

Minulla ei siis ole mitään tuollaista kokemusta lapsena ollut. Olen kyllä kotona saanut opastusta herännäisyyden hengessä, käynyt kirkossa, seuroissa, seurakunnan kerhoissa ja pyhäkoulussa, mutta kristillinen kasvatus oli minulle kuin vettä hanhen selkään. Minulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa siitä, että olisin uskonut Jumalaan tai saanut mitään lohtua tai turvaa uskonnosta. Raamattu oli minulle tarinakokoelma, ja liitin sen mielessäni yliluonnollisten satujen joukkoon. Tähän kuuluivat myös joulupukki ja näkki - näihinkään en ikinä "uskonut" - joskin lapsen logiikalla kannatti silti olla varuillaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #1 : 11.08.09 - klo:11:42 »

Olen heinäkuusta asti ihmetellyt sanaparia ”lapsen usko”. Omaa kokemusta lapsuuden uskosta minulla ei ole ollut. Voikohan sitä tavoittaa aikuisena - jonkinlaista järkeilemätöntä luottamusta Jumalaan.

Se on vilpitöntä luottamusta Jumalaan. Kyllä se on aikuisena myös mahdollista. Meidän maailmassamme se on vertaus ja muistikuva lapsuudenaikaisesta uskosta.

Kuuluisiko sen olla tavoite uskonelämässäni?

Kyllä. "Olkaa lasten kaltaiset."

Mitä yleensä tarkoittaa lapsen usko?

Uskoa, jossa ei ole epäilyä, luottavaista turvautumista Taivaan Isän huolenpitoon.

Mikä merkitys sillä on kokemuksena, mikä arvo?

Se antaa rauhan. Se on kallis aarre.

Miten lapset uskovat?

Lapset ovat huolettomia. He ovat kyllä myös varovaisia uuden suhteen, mutta kiinnostuneita ja ennakkoluulottomia, sanalla sanoen luottavaisia.

selkeä ja turvallinen kokemus jumalasta, ja hän oli uskonut siihen, että Jumala on, eikä hänen mieleensä tullut kyseenalaistaa tätä. Onko tämä yleinen tapa ymmärtää asia?

Kyllä. Epäusko on kuitenkin yhtä yleistä. Epäily on perusinhimillistä. Korkeampaan voimaan uskominen on yleisempää kuin ateismi.

Ja onko tuo kokemus kovinkin yleinen?

On se minusta hyvin yleinen.

Katoaako se jossain vaiheessa?

Se ei ole tietoisuudessa jatkuvasti, mutta että ihminen olisi välillä ateisti ja välillä uskovainen, on kai harvinaista.

Aiheuttaako ”lapsen uskon” loppuminen jonkinlaisen järkytyksen?

Kyllä. Sitä voisi verrata "lapsuuden loppuun". Useimmiten se palaa - laimeampana, sillä sananmukainen lapsen usko ei ole aikuiselle mahdollinen.

Millä muulla tavoin lapsen uskon voi ymmärtää?

Ei sitä muuten voi. Lapsi on lapsi, usko on usko.

Onko lapsen uskon saavuttaminen aikuisena mahdollista ja toivottavaa?

Sekä että varauksella, että aikuinen ei ole lapsi, josta seuraa epäilyä.

Minulla ei siis ole mitään tuollaista kokemusta lapsena ollut. Olen kyllä kotona saanut opastusta herännäisyyden hengessä, käynyt kirkossa, seuroissa, seurakunnan kerhoissa ja pyhäkoulussa, mutta kristillinen kasvatus oli minulle kuin vettä hanhen selkään. Minulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa siitä, että olisin uskonut Jumalaan tai saanut mitään lohtua tai turvaa uskonnosta. Raamattu oli minulle tarinakokoelma, ja liitin sen mielessäni yliluonnollisten satujen joukkoon. Tähän kuuluivat myös joulupukki ja näkki - näihinkään en ikinä "uskonut" - joskin lapsen logiikalla kannatti silti olla varuillaan.

Et ole yksin.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #2 : 11.08.09 - klo:12:15 »
Lapsihan luottaa äitiin ja isään täysillä.
Minulle on jäänyt mieleen siskoni poika äitinsä sylissä, ojentaen kättä kohti taivaalla lentävää lentokonetta: "Anna!"
Eikä siinä ollut epäilyksen häivää, etteikö äiti voisi ja haluaisi sen pojalle taivaalta poimia. Itse olin silloin seurakuntanuorissa saanut opetusta lapsen uskosta, joten sanapari tuo aina mieleen tuon tapahtuman.
Pyryharakka

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #3 : 11.08.09 - klo:12:28 »
Pyryharakka!
Itse ajattelen asiaa juuri noin, sillä lapsen usko on puhdasta ja luottavaista eikä siihen ole tungettu omaa "tietoa" joka on maailmalta opittu.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #4 : 11.08.09 - klo:17:24 »
Minulla synnintuntoon- ja ns. uskoontulon jälkeen alkoi eräänlainen tieto- tunto-  ja oikeassaolemisen- usko. Se oli yli 20 vuotta lukemista, raamattutunteja, tuntemuksia, tietämystä ja muuta turhaa vouhotusta josta vähitellen tuli suuri kysymysmerkki sieluuni. Viisi vuotta meni kylmillään, mutta ei erossa Jumalan puolelta.
Tämä mitä herätyksen jälkeen jäi, riittää minulle. Turva, luottamus, armollisuus, rukous ja lähimmäisyys.
En paljon vaivaa päätäni opinkappaleilla, mutta käyn mielelläni kirkossa ja seuroissa. Minulla on tunne että se minkä tarvitsen uskonelämääni, sen jotakin kautta olen aina saanut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #5 : 11.08.09 - klo:18:46 »
Hei!

Minä tarinoin mm. lapsuudenuskostani uusimmassa toimittamassani, herättäjäjuhlille ilmestyneessä, Kirjapajan kustantamassa kirjassa "Oma maali ja onnenpotku."

Sieltä löytyy myös jonkun muun foorumilaisen, ja muidenkin tarinoita.

Mauno

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #6 : 12.08.09 - klo:09:47 »
Luulenpa alkavani jotain ymmärtää. Ehkä. Onko lapsen uskon tavoittelussa itse asiassa sama idea kuin mystiikassa? Suoran jumalakokemuksen tavoitteleminen ohi loogisen järjenjuoksun? Tosin ilmeisesti kokemus sinänsä ei ole tavoite, vaan luottamus.

Ajatuksieni kasaamisessa minua hämmentää se, etten muista mitään ajalta jolloin en vielä suhtautunut järkeillen maailmaan, ja kuitenkin kuvittelen löytäväni omastakin lapsuudestani jonkinlaisen esimerkin uskosta. Ilmeisesti on niin, etten muista yhtään mitään aivan varhaisimmista uskontoon liittyvistä aivoituksistani. Ajattelun tapa on ehtinyt muuttua lapsuuden jälkeen (lapsena ajatteli ensin käytännöllisesti, konkreettisesti, maagisesti  - murrosiässä ajattelu oli jotenkin loogista, ehdotonta, luokittelevaa - ja nyt aikuisena järki juoksee vain sumeasti), ja on vaikea saada kiinni vanhoista ajatuksistaan. Pitäisi ehkä päästä tarkkailemaan tuttavien ja sukulaisten lapsia. Tai vaikka lukea tuo Maunon ”Oma maali ja onnenpotku”.

Sen sentään muistan, että uskonnon oudon sanaston miettiminen kehitti käsityskykyä ja ehkä mielikuvitustakin. "Iankaikkisuus" oli hieno käsite alle kouluikäisen pureskeltavaksi.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #7 : 12.08.09 - klo:10:08 »
Oma maali ja onnenpotku -kirjaa ei ole Körttikaupassa!? Siksikö, että se on Kirjapajan kustantama? Ilmeisesti?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #8 : 12.08.09 - klo:10:28 »
Tavoitteleeko lapsi uskoa? Tuskin. Lapsi vain uskoo. Kyseenalaistaminen, epäily ja muu kilvoittelu ovat mielestäni jo kasvamista aikuisten maailmaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #9 : 12.08.09 - klo:13:40 »
Jos lapsenuskoa ajatellaan esimerkiksi Raamatun ihmeiden kautta, niin siinä mielessä koen olevani lapsenuskossa. Uskon, että Jeesus oikeasti käveli veden päällä (eikä se ollut jäässä), ruokki 5000 miestä 5 leivällä ja 2 kalalla, syntyi neitseestä, herätti Lasaruksen kuolleista ja nousi kuolleista. En ole niin viisas, että osaisin kehitellä noihin joitain loogisia selityksiä.

Joku tyyppi totesi kerran, että ihminen, joka on opiskellut tarpeeksi kauan teologisessa tiedekunnassa, ei usko kohta mihinkään. No, eihän tätä voi yleistää. Tiedän paljonkin pappeja, jotka eivät kyseenalaista alussa mainitsemiani Raamatun kohtia. Eräs taannoinen Raudaskylän opiston käynyt kaverini (nainen) kertoi luettuaan papiksi, että kyllä oma ajattelu kieltämättä muuttuu teologian opintojen myötä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #10 : 12.08.09 - klo:13:49 »
Aloitti Hengessä - lopetti Helsingissä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #11 : 13.08.09 - klo:06:49 »
yes!!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #12 : 14.08.09 - klo:21:27 »
Minä uskoin lapsena Jumalaan ilman muuta, rukoilin iltarukouksen joka ilta (ehkä vähän pakkomielteisesti yhdessä vaiheessa), kävin pyhäkouluakin. Vasta teini-iässä rupesin pohtimaan asioita teologiselta kannalta ja mitä kaikki oikeastaan tarkoittaa. Minulle sanottiin, että pitää tulla erikseen uskoon, saada Pyhä Henki ja todistaa uskostaan. Lapsenusko ja tosiuskovaisuus eivät olleet ollenkaan sama asia. Lapsenusko oli kai jollain tapaa uskon esiaste, ei tavoitetila. Nyt en tietenkään enää ajattele noin. Arvostan sitä hiukan pelokastakin lapsenuskoani, joka ei varsinaisesti ymmärtänyt ristin sovituksesta ja Jeesuksesta mitään, koettipahan vain olla kiltisti, ettei Jumala rankaise. :)
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #13 : 15.08.09 - klo:14:28 »
minä olen lapsenuskoinen... Jumppu pitää minusta huolta ankarasti tukistamalla... :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Lapsuus ja usko
« Vastaus #14 : 17.08.09 - klo:13:16 »
Näin on minunkin elämässäni. Mutta Jumpulla on suuri pumppu. Hän silittääkin välillä. Mutta kun se on niin arvaamaton! Se välillä risoo.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024